Gå til innhold

Dobbeltrekk. Of topic tatt ut i egen tråd om trekket.


Oddbjørn

Anbefalte innlegg

Gjest Erik Eikre

Se på grunnprinsippene som en plogsving på ski du Gary. Lett, men likevel vanskelig. Grunnfjellet hvor alt kan bygges videre fra etter behov. Så hvorfor analysere ihjel denne og ikke heller se på mulighetene plogsvingen gir til mer eller mindre avanserte varianter og nytte av disse? Kort sagt er mitt utgangspunkt å gjøre grunnlaget så enkelt og lettfattelig som mulig slik at man lettere kan bygge videre.

Og som jeg sa når jeg ble spurt på radio om hva som gjør et kast til et godt kast: "Får man fisk på det er det et godt kast..."

Men for all del, har dere det moro med analyseringer og forkortelser så kjør på! Man skal ha det moro og vi er alle forskjellige. Og godt er det!

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 276
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

...i alle fall ikke om man også skal ta hensyn til at fiskesituasjoner ofte er ulike og krever justering av teknikken. Da snakker vi avansert da!

..å stoppe stanga helt er faktisk ikke nødvendig, men er med på å påvirke hvor trang bukta blir. :)

To gode poenger.

Alt til riktig tid og setting.

Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror dette kan sammenlignes med å ta en stille Anders.  Tekniske råd og vink om hvordan, hva som skjer og hvorfor er sikkert bra, men siden utøver får direkte respons på teknikken er jo denne den nærmeste til å korrigere.

Slik er det jo med et fluekast også.  Man observerer bukter, lengder, hastighet, presentasjon, etc. og korrigerer underveis - og så blir man sakte men sikkert dyktigere og dyktigere.  Det er ikke så lett å si noe bastant om dobbelttrekket alene, av den enkle grunn at det avhenger av både rigg og hvordan man benytter kastearmen.  En som kaster med liten sektor har nødvendigvis et annerledes dobbelttrekk enn en med stor sektor.  En som skyter i bakkast vil ha et annerledes dobbelttrekk enn enn som holder snøret fast, etc. etc.  Det er kompliserte sammenhenger, og i og med at variablene er mange og innbyrdes avhengig kan man ikke isolere en enkelt variabel for å lage en fasit.

En nybegynner bør imidlertid terpe på grunnprinsippene, slik at det ikke innøves grunnleggende kastefeil, men når dette sitter vil videre utvikling og teknikk bli individuelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har forstod hva du mener Erik Eikre. Fiskesituasjoner krever forskjellige bevegelser noe som denne for eksempel:

Bra sagt Lillevann!!!

Her er en dell av "grunnarbaid" man må gjøre først: http://www.virtualflycasting.com/essentials.htm

 

Jeg er ikke uenig her.... :)

Bare mente at stanga er "unload" ved RSP .... :)

Hva synes du Tmags, når skulle vi slippe snørre? Akkurat i RSP eller litt senere når bukta er dannet?

Jeg tror etter,

men det kommer an på hva slags line man kaster (klump eller hel line) og hvor mye overheng man har. Tror man kan får trangere bukt av å trekke gjennom stoppen  :D

Grunde

Det har jeg ikke tenke om... :D 

Det høres veldig logisk ut. Bruker klumper i #7 og prøver å slippe i RST også men  nå synes at det er riktigere å vente litt! Tusen takk :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se på grunnprinsippene som en plogsving på ski du Gary. Lett, men likevel vanskelig. Grunnfjellet hvor alt kan bygges videre fra etter behov.

..Plogsving? Lett men vanskelig?  Er redd dette ikke hjelper så mye, Erik..

..Så hvorfor analysere ihjel denne og ikke heller se på mulighetene plogsvingen gir til mer eller mindre avanserte varianter og nytte av disse? Kort sagt er mitt utgangspunkt å gjøre grunnlaget så enkelt og lettfattelig som mulig slik at man lettere kan bygge videre.

Og som jeg sa når jeg ble spurt på radio om hva som gjør et kast til et godt kast: "Får man fisk på det er det et godt kast..."

Enig.  Hvis du leser mine innlegg i tråden vil du se at jeg prøver å forenkle og å finne nettopp de viktige grunnprinsippene, selve grunnlaget, uten alle mulige sidespor, tåkelegginger og ..og...

Det er "plogsvingen" din jeg og noen andre trenger å finne ut av.

Og det du sa i radioen er udiskutabelt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

..Plogsving? Lett men vanskelig?  Er redd dette ikke hjelper så mye, Erik..

Du må da også ta meg med en klype pepper eller ti. Jeg skriver ofte langt over evne, hehe. Jeg forsøker igjen:

Med plogsving mener jeg at den er lett å lære, men såpass vanskelig å utføre perfekt at omtrent ingen klarer den 100% til enhver tid. Den er grunnlaget for enhver annen videre utviklet teknikk og det er nesten alltid lurt å gå tilbake til den når man trøbler med det avanserte for å finne igjen rytmen og forståelsen slik at man kommer "på sporet" igjen. Slik vil jeg tro det er med det meste annet. Som med fluekasting. Men det er selvsagt mulig jeg er i feil bekk igjen. Det gjør forsåvidt ingenting, hehe. Sikkert fisk der også. Verre om jeg er på feil jorde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johnny S

Å følge denne diskusjonen har vært både morsomt og lærerikt, og analyser med høyhastighetskamera er jo svært nyttig hvis man ønsker å forbedre fluekastinga. Her er en liten oppsummering over de tingene som jeg skal “jobbe” litt med:

Dobbelttrekket: Settes ikke inn når hånden passerer skuldra slik jeg trodde, men langt senere, stanga er faktisk ikke langt unna kl 12, og hånden som holder stanga er langt foran skuldra.

Slipptidspunktet: Selv om jeg slipper svært tidlig, så slipper jeg ikke når stanga er rett, slik jeg trodde. :(

Sliding:   Jeg slider også, IKKE for å ta inn slakk i lina, men for å unngå vridninger. Liker å starte framkastet “fra skuldra”, det er en god utgansposisjon for et godt framkastet uten vridninger. Har alltid trodd at jeg tapte litt arbeidsvei, men som Grunde skrev så tar man igjen det tapte på lengre dobbelttrekk.

Hvis du leser mine innlegg i tråden vil du se at jeg prøver å forenkle og å finne nettopp de viktige grunnprinsippene, selve grunnlaget, uten alle mulige sidespor, tåkelegginger og ..og...

Enig. Selv om man fordyper seg i tekniske detaljer bør man ikke glemme de enkle grunnprinsippene.

Her er i hvert fall de velkjente prinsippene jeg forsøker å følge når jeg kaster;

1. Stangtuppen bør bevege seg rettlinjet under kastet.

2. Overslaget av stanga (rotasjonen) bør skje mot slutten av kastebevegelsen

3. Stanga bør stoppes "bestemt".

4. Akselerasjonen bør være jevn ( ikke rykk kastet igang, men start rolig)

Og hvis man i tillegg til disse enkle prinsipp har et veldig sent dobbelttrekk blir nok kastinga bra!  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant diskusjon, og mange bra punkter her. Korrigerer hele tiden kastingen ut i fra fiskesituasjonen. Tørrfluekast fra land bygger på vesentlig forskjellig premisser enn nymfe/buzzerfiske med tre fluer i riggen fra bellyboat. Utvadet i stillevann er det viktig at jeg klarer å kaste slik at jeg beveger beina minst mulig. Store bevegelser i overkroppen, inkludert lange dobbelttrekk, er ofte helt uegnet i slike situasjoner. Når jeg ser superkastere på youtube stå å trippe med beina og strekke overkroppen både forover og bakover, og samtidig legge snøret max 30 cm over bakken i bakslengen med supertrange bukter - så blir det for teoretisk kasting for meg. I svært mange tilfeller et helt ubrukelig fiskekast. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

.... I svært mange tilfeller et helt ubrukelig fiskekast.  

Det å øke "komfort distansen" er svært nyttig og fiskerelatert...

En som kaster lengre enn de fleste kaster nok lettere normale lengder enn de fleste ja. Så selvsagt er det nyttig. I mitt miljø er det sterk overvekt av det jeg vil kalle godt over gjennomsnittet gode kastere. Men de er nok ikke de som kaster aller lengst. De er derimot svært fleksible mange av dem. Noen er faktisk helt rå på enkelte kast som selv flere konkurransekastere vil hatt store problemer med å kopiere. Men det handler om spesialisering når man snakker om ytterpunktene. Det man likevel ofte glemmer er at de beste kasterne også gjerne er dyktige fiskere. På samme måte glemmer man nok like ofte at de beste fiskerne fort kan være dyktige kastere. Og da er nok hverken de i kastekonkurransene og de i fiskekonkurransene så ulike likevel. De har bare sine spesialiteter. Og alle har bygd videre fra det grunnleggende. Altså en felles platform. Dermed er denne diskusjonen interessant for alle. Selv om vi altså til tider diskuterer over hodet på hverandre fordi vi tar utgangspunkt i "vår egen lille verden" så er vi nok ikke så ulike at vi ikke har nytte av hverandre likevel.

Om man da er villig til å lytte og lære av de som har et annet syn. Jeg håper og tror jeg selv er såpass vettug. Derfor hiver jeg meg bla. ikke over 7'er-stanga til Marbakken og radbrekker hele "teorien" hans om tørrfluefiske. Han har jo noen poenger han også. Hvis man da altså evner å åpne for muligheten. Og derfor kan det hende at dobbeltrekket egentlig begynner et annet sted enn jeg tror selv om jeg er ganske sikker. Jeg kan altså ta feil. Men jeg kan også ha rett. Omtrent som ei klokke som står stille. Den er riktig noen ganger den også.

Men snakker man om det perfekte dobbelttrekket uten ytre påvirkninger som vann, vind, plass osv. så er det nok snart analysert ferdig i denne tråden. Og DET er interessant i seg selv, samme hva slags utgangspunkt man har. Tror jeg da.

Johnnys oppsummerte i alle fall veldig godt for meg. Og det kan faktisk hende at jeg blir bedre til å kaste på bakgrunn av denne tråden jeg også. Selv om jeg er rimelig tunglært.

;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johnny S

Flere ganger i denne tråden nevnes “fiskekasting”, og jeg lurer fælt på hva det egentlig er?

For meg er i hvert fall “all kasting” med “fiskeutstyr” fiskerelatert. Fluefiske er jo veldig omfattende, du kan fiske i en liten bekk, en elv, en flod, en innsjø, på fjellet osv. Du kan til og med fiske både torsk, sei og kveite med fluestang, og man må jo tilpasse kastinga alt etter hvor fisken er. Så hvordan kan noen påstå at et 35 meters kast ikke er fiskerelatert, hvis fisken er langt unna?  ???

Nå kaster jeg ikke like fint som Joan Wullf, men jeg drister meg allikevel til å legge ut noen klipp der jeg tror jeg bedriver fiskekasting.

Det første kastet er på 24-25 meter, og det andre på godt over 35 meter.

Men er ikke begge kastene fiskekast? Så jo en fisk som var oppe på andre siden! http://vimeo.com/24219072 

Litt leking med Zpey DreamCatcher og dette må da være fiskekasting?

http://vimeo.com/24225408     

Og her kaster Rod med Streamstix Troutfigther #4 og dette kan da ikke være fiskekasting? Mannen kaster jo parallelt med bredden!  http://vimeo.com/24224782

Var det ikke en idyllisk plass vi trente fisket på, og var det ikke godt å høre elvebruset?  :)

Men, nå er det ikke hver gang man har behov for så lange kast under fisking, enkelte ganger går fisken kun et par meter fra land. Det er jo derfor man har med seg så mange fluestenger og sneller på fisketur.  ;)

Er enig med Pål i at fisking også er god kastetrening. Man blir svært god til å mestre alle de rare situasjonene man kan befinne seg i under fiskinga, og man lærer å beherske både vær og vind! Mange fluefiskere som er jævlig god til å kaste!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johnny S

Johnny.

Alle fisker og alle kaster.

De som kaster mer enn de som fisker kaster stort sett bedre

enn de som fisker.

Eller mener du at det ikke er tilfelle?

Vet ikke om det er mulig å svare på det spørsmålet fordi fluekasting er jo så omfattende.

Jeg er flink på lengde og presisjon pga. at jeg trener mye på akkurat det, men fluekasting er jo så mye mer enn bare lengde og presisjon!

Erik Eikre skrev i innlegget sitt at noen fluefiskere er helt rå på enkelte kast som selv flere konkurransekastere vil hatt store problemer med å kopiere, og det tror jeg han har helt rett i. Det finnes f. eks mange kastere som ikke behersker høyrevind, venstrevind, motvind, kasting over vann, kasting dypt utvadet, flere fluer på fortommen, speykasting, vinkelkast osv. Sven Kalmar brukte å si at i fluekasting er det ingen som er best på alt, og det har han nok rett i!  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  Jeg husker også at Sven sa det der.Og det er jeg enig med deg i at han har rett i. :)

  Johnny,hvis du står og trener på kurve kast så blir du etterhvert god på det?

  Jeg betviler ikke at noen fluefiskere er helt rå på enkelte kast,som konkuransekasterne har

  problemer med,men det er da utelukkende fordi de ikke trener på kastet?

  Som jeg sa,skal du bli god til å kaste forskjellige kast,så må du trene på de forskjellige kastene.

  Den treningen kastemessig sett ville jeg ha gjort ved å kaste,ikke fiske?

  Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Johnny.

Alle fisker og alle kaster.

De som kaster mer enn de som fisker kaster stort sett bedre

enn de som fisker.

Eller mener du at det ikke er tilfelle?

Vet ikke om det er mulig å svare på det spørsmålet fordi fluekasting er jo så omfattende.

Jeg er flink på lengde og presisjon pga. at jeg trener mye på akkurat det, men fluekasting er jo så mye mer enn bare lengde og presisjon!

Erik Eikre skrev i innlegget sitt at noen fluefiskere er helt rå på enkelte kast som selv flere konkurransekastere vil hatt store problemer med å kopiere, og det tror jeg han har helt rett i. Det finnes f. eks mange kastere som ikke behersker høyrevind, venstrevind, motvind, kasting over vann, kasting dypt utvadet, flere fluer på fortommen, speykasting, vinkelkast osv. Sven Kalmar brukte å si at i fluekasting er det ingen som er best på alt, og det har han nok rett i!  :)

Word!

Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

 Jeg betviler ikke at noen fluefiskere er helt rå på enkelte kast,som konkuransekasterne har

 problemer med,men det er da utelukkende fordi de ikke trener på kastet?

 Som jeg sa,skal du bli god til å kaste forskjellige kast,så må du trene på de forskjellige kastene.

 Den treningen kastemessig sett ville jeg ha gjort ved å kaste,ikke fiske?

Det blir jo litt off topic det her, men når vi først er inne på det så:

Det er stor forskjell på å ha gress eller annen fast grunn under beina og det å stå med vann til f.eks. navlen. Jeg har i alle fall aldri sett en som har trent kasting med vann til navlen. For det er jo litt ulogisk, ikke sant? Jeg mener, når man først har vann til navlen så kan man jo like gjerne ha på ei flue eller tre og fiske. Og da blir man jo god på dette etter hvert skulle jeg tro. Og jeg blir i alle fall ikke bedre til å kaste med vann til navlen ved å stå på gress å trene. Prøv f.eks. spey i begge situasjoner selv. Er det helt likt? Blir også dobbelttrekket helt likt i begge situasjoner?

Kort sagt Tom, så får ikke en kulekjører bedre kuleteknikk av å trene i flatpreppa bakke og en wc storslalomkjører bedre skjær av å trene i kuleløypa. Men begge vil ha godt av trene litt på det andre for å øke fleksibiliteten, balanse og forståelsen for diverse krefter som er i sving (bokstavelig talt).

Jeg har sagt det før og sier det igjen: Om våren er jeg en bedre teknisk kaster og en dårligere fisker enn jeg var på slutten av året før. Og om høsten er jeg en bedre fisker og en dårligere teknisk kaster enn jeg var på våren. Likevel eller det ingen tvil om at jeg er mye mer presis med hvordan og hvor flua lander på høsten enn på våren. Hvorfor det Tom Syversen? Jeg trener jo på snø og (litt) gress en god del utenfor fiskesesongen. Men for meg blir det aldri likt med det å fiske uansett hvor likt jeg prøver å gjøre det. Aldri! Det betyr selvsagt ikke at det er slik for andre.

Men nå tror jeg forumet har godt av en pause fra den evindelige masinga mi om fiske, så nå får dere ha meg unnskyldt. Den virkelige sesongen starter straks og jeg er ikke i nærheten av å være klar. Selv om jeg nå altså kaster bedre enn i oktober...

CU HF! fffishing

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kasta endel i Vikingskipet i løpet av vinteren, og "Trent" på litt forskjellige ting...

Jeg TROR jeg er den eneste som har traska rundt i skipet med kjegler, og trent på kurvekast, luftmendinger i alle retninger, litt presisjon både forehand og backhand og sånne bissarre ting :D

Og ja, kurvekastene begynte jeg å få virkelig teken på... opp til en 10-12-13-14 meter... Jeg følte virkelig at jeg behersket det noenlunde...

Men... våren kom fort, elvene åpnet, men lite vak. Så da er det bare å kaste og kose seg, ikke sant?

Da fant jeg ut at heretter, skal jeg trene kurve, luftmending osv i ELV, og ikke inne i skipet ;D ;D

30-35 meters kast på gress, eller innendørs er heller ikke noe spesielt stort problem, men i en FISKESITUASJON er jeg HELT sikker på at jeg DRITER meg ut, om jeg så mye som prøver å kaste 35 meter....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis en skjønner hva som skjer under kastet så kaster man bra med vann til under armene også.  ;D

Du prøver å kopiere den samme arbeidsveien for stanga uansett hva slags situasjon du er i. Og for å skjønne hva som skjer bør man være spesielt interessert i fluekastdeelen av fluefisket. Trur eg...

Fluekasting blir vel litt som fluebinding, og andre elementer innen fluefiske (som f.eks. mitt utstyrsmani...). Det er en egen hobby i hobbyen.

Jeg kaster litt nesten hver eneste dag i oppkjørselen. Og det er ingen tvil om at det gjør meg til en bedre fluefisker. Bl.a. er kurvekastene mine bedre enn noensinne, og teknikker man kan godt brukes oftere.  :D

Jeg passer også på å gå ut med 5'er stanga når det blåser kraftig, og jeg sikter på kumlokket i naboen's oppkjørsel. I tillegg blir klaringen for bakslengen smalere og smalere etterhvert som hekken gror ( ;D), så trackingen har blitt merkbart bedre. Man BLIR en bedre fluefisker av sånt.  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.... I svært mange tilfeller et helt ubrukelig fiskekast.  

Det å øke "komfort distansen" er svært nyttig og fiskerelatert...

Ikke uenig i det. Skulle gjerne vært en fordømt mye bedre kaster. Både hva gjelder lengde, presisjon og spesialkast. At fluefiske består av så mange elementer som må funke hver for seg og sammen, er vel nettopp det som gjør det så interessant. Men står man på plenen og tror man har blitt bedre på lengdekast fordi man for eksempel har begynt å trippe og forlenge arbeidsveien med beina, så kan man fort oppdage at det går akkurat lite langt som tidligere når man kommer i fiskesituasjonen. Da er det viktigere å trene det grunnleggende, i hvert fall før man går på kompensasjonsteknikker man sjeldent kan benytte. Det var  poenget.  ;)  

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...