Gå til innhold

Dobbeltrekk. Of topic tatt ut i egen tråd om trekket.


Oddbjørn

Anbefalte innlegg

Joda, Grunde, det var mange dyktige kastere der.

He he, du hadde nok ikke gjort det så dårlig du heller da ;) Du kan jo bli med til neste år 8)

Men de 20 poengene ville jeg nok gitt til Joan Wulff. ;)

Der er vi jammen enige ;) Men det er uansett arti å studere forskjellige kastestiler (som alle sammen funker)...

Trodde jeg begynte dobbelttrekket idet hånden passerte skuldra, men etter å ha studert noen filmsnutter fant jeg ut at trekket mitt starter langt senere. Stanga er faktisk ikke så veldig langt unna kl 12, slik som Staffan skrev her i et tidligere innlegg!

Å se seg selv kaste på film kan være ganske "oppklarende" ja  :o  pppirat

Grunde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 276
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Gjest Johnny S

og av alle kasterene kastet   

flottest. ikke noe pes, men lina har sikkert vinger!

Yeah right...  :P som sagt oppklarende å se seg selv på video  :-\

Fredrik Hedman vant med kast på 40.1, 38.48, 44.0 og 43.36 meter ( http://bit.ly/m0GBBQ )

Og ja, vi hadde lett medvind   ;)

De lengste kastene dine var jo på 36,72 og 37,1 meter!!! :o

Vanvittig bra!  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste slike slow motion kaste-frekvenser jeg har sett, viser at idet man starter fremkastet så er snørehånda fortsatt på vei oppover.

Kjempe bra observering  :D !!!  Det kalles Creep på engelsk og regnes som  en kastingfail. Vanligvis skjer når kasting sektor er altfor stor. Bet blir ingen drift og hvis man venter til snnøre strekker seg, da kommer snørrefall. For å kompesere på dette, trekker man fortere i fremkast, noe som skal opne bukt.

Her er en klip av en EFFA FCI instruktor Andric Veljko fra Serbia. Her kaster han med SA Ekspert distance #5. Med femer stang. Distance er mer en 40 meter. Det er ikke noe tull-video. Det finnes flere som har sett ham kaste og har fortalt på forum. Han er en seriøs man.

Det blir snart video i HD, so vi kan se alle bevegelser og bukta mye bedre. Når det blir, da setter jeg den her  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å la snørehånden møte kastehånden i starten av fremslengen kalles ofte "slide" ( http://bit.ly/kaeQoS ).

Dette er noe de fleste gode "distansekastere" gjør, (Rick Hartman slider f.eks. myyye

). Slide er ikke det samme som "creep" som er en kastefeil, slide handler om å starte snørehåndens bevegelse fra en "komfortabel" posisjon.

Han Seberen i klippene over kaster forøvrig også med store bevegelser og stor kastesektor, og for å kaste så langt så er man faktisk pent nødt.

pppirat

Grunde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja,

men det var med 7'er og 9'er liner  :P

Grunde

37,1 meter er et svært langt enhåndskast, uansett hvilken line brukes.   :)

Gruinde, det er kanonbra kasting med helline!

Du skal se jeg blir nødt til å svinge innom for å ta deg med til NM i Tønsberg allikevel!  ;D

Fredrik H ser ikke ut til å være helt tam for tiden!

Jeg tror de norske kasterne kan få kjørt seg skikkelig mot han, Stefan og Ronny Landin i det åpne Nordiske mesterskapet i Gøteborg til høsten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja,

Fredrik H. er i klasse med de beste Norske. Bedre? Nei det vet jeg ikke... Hadde vært kult å sett noen av de beste svenskene i 5'er cupen  8)

Hadde vært gøy med NM, men nå er jo den ordentlige fiske sesongen i gang  :rolleyes:

Ad. dobbelttrekk: Likte godt dette klippet av Svend Kalmar som ble postet tidligere i tråden:

Meget dyktig kaster som også "slider" ;)

Grunde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

skulle ønske at jeg hadde film av min gode store kompis Kjell Karlsen fra Skien.....en eminent kaster som ikke kaster på friland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skikkelig kul tråd. :)

Og når vi først er inne på det med å trekke,hvor vesentlig er egentlig

slippunktet?

Og siden flere av oss har forskjellige måter å slippe på,

(tidsforkjellen mellom slippet og at undersnøret faktisk beveger seg fremover)

så synes i allfall jeg,at det kunne vært spennede å se på om det har noen som helst betydning

i det hele tatt når vi slipper?

Hva synes dere?

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å la snørehånden møte kastehånden i starten av fremslengen kalles ofte "slide" ( http://bit.ly/kaeQoS ).

Dette er noe de fleste gode "distansekastere" gjør, (Rick Hartman slider f.eks. myyye

). Slide er ikke det samme som "creep" som er en kastefeil, slide handler om å starte snørehåndens bevegelse fra en "komfortabel" posisjon.

Han Seberen i klippene over kaster forøvrig også med store bevegelser og stor kastesektor, og for å kaste så langt så er man faktisk pent nødt.

pppirat

Grunde

Det var en fint inlegg Grunde! :D

Det er ikke so lett å være uenig når man ser videoer av so mange kjente casterne :) . De fleste var i Valdress.  http://www.castingforbundet.no/WCflycasting2010/results_wc2010.pdf

Men, hvorfor skal vi utføre slide bevegelse? Hva oppnår vi med den?

Tar jeg risiko og skal si min menning  :). Denne bevegelse utføres når vi mister kontakt  med snørre etter stopp. Når vi har slack line i ringene og mangler kontroll over spenning av stanga da prøver vi "få tilbake" følelse i hånda. Hvis vi i denne tilfelle, fortsetter med stang bevegelse i snørrets retning,som det skulle være, finner vi ingenting, tømt.. Derfor føres stanga fremover og dette gjør arbeidsveien kortere.

Her snakker jeg ikke om en kast mot vakkende ørret, men om distance casting, og synes at en slikk slide bevegelse er noe som kan minske ønskede lengder. Noen få meter spiller stor rolle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Hadde vært mer dritkult med stillstudier over emnet med utøveren utvadet til nøttene med 2 stanglengder fortom i enden av fluesnøret. Eller ennå bedre; tradisjonelt "tørrfluekast" med 3 fluer på fortommen. Da ser man forskjell i teknikker da.....    :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her snakker jeg ikke om en kast mot vakkende ørret, men om distance casting, og synes at en slikk slide bevegelse er noe som kan minske ønskede lengder. Noen få meter spiller stor rolle.

Enig med deg her, i funderingen altså, mer er ikke sikker på om vi kan dra noen konklusjon av det.

Men etter å ha vært med i kastemiljøet noen år er jeg ihvertfall sikker på at man kan ikke bare se på en god kaster og si at det er fasiten. Alle har noe å gå på. Se bare på hvor mange grenser som har blitt flyttet de siste 10 årene i NM i fluekasting. De lengdene man kaster i dag ville ingen trodd var mulig for 10 år siden, og vi har nok enda mer å hente på å finpusse teknikken og utstyret enda mer vil jeg tro.

Til syvende og sist er det veldig enkelt. Den teknikken som kan føre stangtuppen i en rett linje med en aksellerende fart og avslutte med størst mulig fart vil oppnå lengst kastelengde. Litt vanskeligere i praksis enn i teorien da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen,

kult med litt fart i en kastetråd igjen 8)

Og når vi først er inne på det med å trekke,hvor vesentlig er egentlig

slippunktet?

Hva tror du da Tom? ;D

Men, hvorfor skal vi utføre slide bevegelse? Hva oppnår vi med den?

Har tenkt litt på det og jeg er ikke 100% sikker  :-\

Liker også at du utfordrer, og lurer på om du har rett i at det er noe å hente på å i alle fall minimere sliden uten å redusere trekklengden.

Uansett, dette er hva jeg tenker om slide :P

Så hvorfor slide?

  • De fleste slider fordi stanghånden er i en posisjon hvor det ikke er mulig å "komme i kontakt med" snørehånden uten å bevege stanghånden i rettning snørehånden (fant ikke en mindre klønete måte å formulerer dette på)

Og hva oppnår man med slide?

  • Slide lar kasteren starte trekket med snørehånden i en "powerful position"
  • Slide øker lengden av trekket, så selv om stanghåndens arbeidsvei reduseres noe så øker trekklengden tilsvarende. Og jo lengre trekkvei ved stor kraft (dvs. når stanga er skikkelig oppspent) jo bedre
  • Stanghånden kommer i fart under sliden, dette gir impuls som kan overføres til stang og snøre senere i bevegelsen (dette er en meget viktig effekt i andre typer kast). Poenget er at slide er ikke det samme som tapt arbeidsvei

Tar jeg risiko og skal si min menning  . Denne bevegelse utføres når vi mister kontakt  med snørre etter stopp. Når vi har slack line i ringene og mangler kontroll over spenning av stanga da prøver vi "få tilbake" følelse i hånda. Hvis vi i denne tilfelle, fortsetter med stang bevegelse i snørrets retning,som det skulle være, finner vi ingenting, tømt.. Derfor føres stanga fremover og dette gjør arbeidsveien kortere.

Først, jeg liker uenighet, uenihet er noe man kan lære av ;D

Etter et godt utført bakkast handler ikke slide om å hente opp slakkt snøre. Men om å forlenge trekket og å få trekkarmen i en komfortabel posisjon. Dessuten, hvis stanga er horisontal under sliden så er det ikke noen "oppspenning" å miste.

Her et par eksempler til:

(Mike Heritage, med god snørekontakt ved start av siste fremsleng)

(Lasse Karlsson, som har god linekontakt hele tiden  ;) )

(Lasse en gang til, rett og slett fordi han gjør 170 graderen helt nyyydelig)

Men igjen, jeg tror du har rett i at noen kanskje kan hente ut litt til med å forlenge trekket (slide mindre?). Og jeg er enig me Oddbjørn, det er altid noe som kan forbedres selv hos de aller beste.

(Fredrik Hedman, som her kaster over 30m med en 3'er men kan likevell forlenge trekket)

Og her er verdens triveligste kar som har noe potensial for forbedring

Pål:

Det er bare å kjøre på med videoer...

Grunde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En bra tråd til Grunde.... :D .

Vi er iallfall enige at vi er uenige... :)

Slide- bevegelse " spiser" drifts lenge. Drift er noe helt ønskelige og noe man "må ha" for å oppnå lengre arbeidsvei og gi hastighet til snørre før stanga begynner å spenne seg ordentlig.

Det er faktisk altfor lang dobbeltrekk og fail slippunktet som forårsaker og slide- bevegelse og delvis slack line i ringene. 

Hvor lang trekk skal være om vi har round 12-13 meter snørre i lufta? Skal trekket være lengre en 30cm? Nei etter min menning. På nesten alle videoene ser vi mer eller mindre slack line og slack line er etter tailing loop den største "fienden" vår. Derfor oppstår slide. Den kommer som kompensasjon for en eller flere feil vi har gjørt.

Her snakker jeg om vanlige fiske-kast også.

Steve R. er ingen "short-stroke" man og Lasse heller... :)

Short-stroke man, vinner konkurranse  ;) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  Hei Grunde.

  Ja,hva jeg tror,er at det vesentligste er at man slipper etter RSP.

  Hvor lenge etter er jeg sannelig ikke sikker på hvor viktig er.

  Jeg tror de fleste trekker i gjennom stoppen sin så det holder? :)

  Har du noen tanker om det tro?

  Det er mange kastere som følger på med trekkhånden ved slippet,

  men som egentlig ikke slipper på dette tidspunktet.

  Mathias er en av mange som gjør dette.Grunnen til at jeg nevner

  Mathias er at det var ikke så lenge siden jeg snakket med ham

  om akkurat dette.Han mente,så vidt jeg forstod,at han gjorde dette for

  å slippe ved RSP.

  Det kunne vært sabla artig synes jeg,å måle selve slipp-øyeblikket med en sensor,

  og i tillegg filme flere kast for å se hva det egentlig kan ha av betydning.

  For alt jeg vet,så kan det jo være at du allerede vet en del om dette. :)

  Her er to eksempler som viser akkurat dette med å følge på ved slippen:

  Tom.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt OT men men...

Når jeg ser disse klippene kan jeg ikke skjønne annet enn at snekkere burde hatt det beste utgangspunkt for å bli gode i casting... Jeg skal kjøpe meg en hammer og noen 1000 spiker. Å slå noen hundre spiker et par ganger i uken burde inngått som basis trening for alle castere...

tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt OT men men...

Når jeg ser disse klippene kan jeg ikke skjønne annet enn at snekkere burde hatt det beste utgangspunkt for å bli gode i casting... Jeg skal kjøpe meg en hammer og noen 1000 spiker. Å slå noen hundre spiker et par ganger i uken burde inngått som basis trening for alle castere...

tore

Jepp, og slegge for å bli god på tohåndskasting  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget må være at summen av stangbevegelsen + trekket skal utgjøre en noenlunde jevn aksellerasjon - altså må også trekket ha en aksellererende bevegelse, ikke et hardt, brutalt trekk.

Dessuten - jeg tror at risikoen for overspenning av stanga (= avvik fra SLP) er mye større i begynnelsen av f.eks. framslengen - husk at vi i dette momentet skal sette hele snørevekten i bevegelse i en motsatt retning, og vi starter med stanga helt ubelastet. Dersom vi venter til stanga har en viss "forspenning" idet trekket starter, tror jeg det skal mere til for å få skape denne "duppen" som gir avvik fra SLP.

Men altså; Trekket må ha en aksellererende bevegelse. Og det må være "i mål" idet stanga når fremre stopp-punkt...

Logisk..?

..Jeg har ikke for vane å sitere meg selv, men:

Hvis vi er enige om ovenstående, kan vi resonnere som følger: En "slide"-bevegelse er det motsatte av å starte trekket ved starten av framkastet.  En "slide" her vi kompensere for en brå start i stangbevegelsen. Jeg antar at dette er en del av denne kasterens kastestil, og at "slidebevegelsen" sammen med hans måte å starte stangbevegelsen på, i sum gir en gunstig, kanskje ideell oppspenning av stanga i den tidlige fasen av framkastet.

Så, etter den første oppspenningen av stanga kommer selve trekket i en aksellererende bevegelse...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagens snekker tar knapt i hammern..  ;)

Ellers vil jeg takke for en veldig interessant tråd! Lærerikt. Jeg har fått ett og annet å tenke på når det kommer til trekk, slide og fjerning av de forbanna griserompene som enkelte ganger dukker opp i bakslengen under "lengdekasting". Burde nesten være en obligatorisk tråd for dem som sliter med små kastefeil - dvs de fleste som fisker og kaster med fluestang.  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...