Gå til innhold

Dobbeltrekk. Of topic tatt ut i egen tråd om trekket.


Oddbjørn

Anbefalte innlegg

Gjest Erik Eikre

Etter en casting-konkurranse i Japen ble Rajeff som vanlig intervjuet.

Rajeff ble da spurt om hva han synes om de lange kastebevegelsene som enkelte japanere hadde.  

Rajeff svarte: Jeg har lagt merke til at enkelte av de nye kasterne har lange kastebevegelser og det er helt riktig for dem!

Så hvis Erik Eikre og Henning starter dobelttrekket tidlig så er det helt riktig for dem.

For meg er det riktig å starte trekket idet hånden passerer skuldra.

Hånden eller stanga? Nå begynner jeg å bli forvirret. Og hvor mye av stanga? Den bøyer seg jo også så du har neppe hele stanga forbi skuldra før du begynner å trekke. I så fall lurer jeg på om du ikke begynner å få dårlig tid. Neida, bare tuller litt med deg.

Det kan tydeligvis virke som om jeg gjør annerledes enn deg hver gang, men det er ikke sikkert. Nesten alt jeg gjør når jeg fisker er situasjonsbetinget. Står jeg på land så gjør jeg sikkert som de fleste andre, men som sagt så hender det at jeg ikke står der. Derfor stilte jeg dette spørsmålet:

Husk å ikke sette inn dobbelttrekket før stanga passerer skuldren. (Dvs mot slutten av stangbevegelsen.)

sikker10.gif

Nettopp fordi jeg lurte på om det alltid var slik eller om han mente hele stanga. Dessuten tenkte jeg det begynte å bli travelt om han ventet helt til slutten (hva menes med slutten) og det var vann opp til f.eks. navlen dersom dobbelttrekket skulle bli noenlunde mer enn et napp i snora.

Uansett er jeg altså mer fleksibel enn jeg nok har gitt uttrykk for og tenker mer situasjon enn perfeksjon. Derfor kaster jeg også enkelte ganger "feil" i bakslengen med vilje for å unngå å sitte fast i busker eller duppe flua i vannet bak meg. Derfor synes jeg også vi er for opptatt av plenkasting og for lite opptatt av situasjonskasting. Man blir selvsagt ikke dårligere fisker av å kaste perfekt på gress, langt ifra, men den ene eller to meteren(e) man tjener på å trene på perfekt teknikk på flatmark syns jeg ikke er så viktig som å tilpasse seg forskjellige situasjoner. Og tro meg når jeg sier jeg har sett grenseløst dyktige kastere slite med å få fisk nettopp fordi mye av det de er så gode på plutselig ikke passer. Hva da?

Ja jeg kverulerer litt, men det er kun for å belyse alt sammen slik at vi alle kan lære litt mer av hverandre. Spørsmålet er bare om vi vil lære eller om vi vil ha rett.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 276
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Arti å se engasjerte folk.  :)

Jeg tror ikke at hånden min er bak skulderen når jeg er på fisketur. Skal jeg grisekaste så kanskje??

Det dobble trekket trodde jeg skulle øke jemt i hastighet og slutte samtidig som stoppen i stanga. Trodde ikke det var så viktig når det startet. Jeg er litt kort i armene så begynner nok ganske seint for å ikke bli ferdig med det dobble trekket før stopp.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johnny S

Etter en casting-konkurranse i Japen ble Rajeff som vanlig intervjuet.

Rajeff ble da spurt om hva han synes om de lange kastebevegelsene som enkelte japanere hadde.  

Rajeff svarte: Jeg har lagt merke til at enkelte av de nye kasterne har lange kastebevegelser og det er helt riktig for dem!

Så hvis Erik Eikre og Henning starter dobelttrekket tidlig så er det helt riktig for dem.

For meg er det riktig å starte trekket idet hånden passerer skuldra.

Hånden eller stanga? Nå begynner jeg å bli forvirret. Og hvor mye av stanga? Den bøyer seg jo også så du har neppe hele stanga forbi skuldra før du begynner å trekke. I så fall lurer jeg på om du ikke begynner å få dårlig tid. Neida, bare tuller litt med deg.

Det kan tydeligvis virke som om jeg gjør annerledes enn deg hver gang, men det er ikke sikkert. Nesten alt jeg gjør når jeg fisker er situasjonsbetinget. Står jeg på land så gjør jeg sikkert som de fleste andre, men som sagt så hender det at jeg ikke står der. Derfor stilte jeg dette spørsmålet:

Husk å ikke sette inn dobbelttrekket før stanga passerer skuldren. (Dvs mot slutten av stangbevegelsen.)

sikker10.gif

Nettopp fordi jeg lurte på om det alltid var slik eller om han mente hele stanga. Dessuten tenkte jeg det begynte å bli travelt om han ventet helt til slutten (hva menes med slutten) og det var vann opp til f.eks. navlen dersom dobbelttrekket skulle bli noenlunde mer enn et napp i snora.

Uansett er jeg altså mer fleksibel enn jeg nok har gitt uttrykk for og tenker mer situasjon enn perfeksjon. Derfor kaster jeg også enkelte ganger "feil" i bakslengen med vilje for å unngå å sitte fast i busker eller duppe flua i vannet bak meg. Derfor synes jeg også vi er for opptatt av plenkasting og for lite opptatt av situasjonskasting. Man blir selvsagt ikke dårligere fisker av å kaste perfekt på gress, langt ifra, men den ene eller to meteren(e) man tjener på å trene på perfekt teknikk på flatmark syns jeg ikke er så viktig som å tilpasse seg forskjellige situasjoner. Og tro meg når jeg sier jeg har sett grenseløst dyktige kastere slite med å få fisk nettopp fordi mye av det de er så gode på plutselig ikke passer. Hva da?

Ja jeg kverulerer litt, men det er kun for å belyse alt sammen slik at vi alle kan lære litt mer av hverandre. Spørsmålet er bare om vi vil lære eller om vi vil ha rett.

:)

He he he, jeg trekker når hånden passerer skuldra, ikke stanga.  Og stanga ligger da nesten parallelt med "plenen"!

La faktisk ikke merke til at fredrik skrev "stanga", og ja, da kan det jo bli knapt med tid.

Prøver jo å få med meg et kastekurs i året, så jeg vil jo lære, men det er jo morsomt å ha rett også.  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Ja dette ble jo litt av et flisespikkeri, men det er klart, jeg mente stangrota (Handa)

Tuppen kan jo befinne seg hvor som helst.

I korte trekk, det jeg mener er at dobbelttrekket kommer veldig sent i "kastebuen" eller slengen om dere vil. DEt er egentlig så enkelt.

Når flere ikke har tenkt over dette tidligere (forståelig nok) så er ikke det det samme som at min opprinnelige mening er feil (Jeg har lært dette som nevnt, jeg har ikke funnet på det.)

Oppfordrer også til å forsøke å begynne dobbelttrekket samtidig med kastebevegelsen. (jeg uttrykkte det tidligere som å "bytte om høyre og venstre hånd på sykkelstyret"), det blir håpløst for å si det mildt.

Ja ja, denne diskusjonen aktualiserer uttrykket om fjæra og hønene.  :-\

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Nå har du satt igang et helvete Fredrik. Typisk deg.......

Da har du sikkert noen eksempler.

EDIT:

Har lest gjennom tråden og kan ikke se hvor det blir helvete. Kanskje med et lite unntak tidligere i dag, men det er skværet opp.

Mistenker også at jeg har blitt skrudd opp av en av motdebatantene, og i såfall er det teit av meg.

Men Ruffen, en diskusjon med trøkk tåler du  vel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øv inn sirkeltrekket i stedet, så skal dere se det blir fart på sakene . . . Skulle gjerne forklart dette geniale trekket, men da blir det bare enda mer forvirring  ;D

Funker best med dt-snøre, montert bak frem  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har du satt igang et helvete Fredrik. Typisk deg.......

Da har du sikkert noen eksempler.

EDIT:

Har lest gjennom tråden og kan ikke se hvor det blir helvete. Kanskje med et lite unntak tidligere i dag, men det er skværet opp.

Mistenker også at jeg har blitt skrudd opp av en av motdebatantene, og i såfall er det teit av meg.

Men Ruffen, en diskusjon med trøkk tåler du  vel?

:) Frode bare tuller med deg, Fredrik  :)

Jeg er fortsatt enig med Fredrik her jeg, for om man ser bort fra alt av flisespikkeri og parenteser, så har han et uslåelig poeng angående det med "trekk" - samme hva folk sier. Så kan vi alle komme med spesifikke fiskesituasjoner som undergraver noen generelle fysiske lover. Og jeg kan være den første til å (tro) at jeg gjør det. Men det blir jo også bare det; å undergrave noen fysiske lover med eksempler som er unntaket som bekrefter regelen eller noe slik  :) Synes det er ryddig og raust å diskutere kun trekk, i en tråd som omhandler nettopp trekk. Fiske kan vi diskutere i andre tråder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Takk Andrè.

Jeg lar meg nok opphisse for lett her. 

Uansett merkelig at jeg hevder noe jeg lærte på nittitallet, så blir det full oppvask.  Ja ja jeg har nok vært rimelig påståelig, men jeg skriver at alt er med et smil, og at det er en opplagt sak som det blir nektet på etter mitt syn.

(kanskje for tidvis å provosere hva vet jeg  :rolleyes:)

Henning er jo ikke en mild motdebatant han heller...  Da blir det temperatur, og skyt meg gjerne (Ikke bokstavlig Ruffen !) men jeg finner en saftig diskusjon morsom, inntil visse grenser da...  :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

..så lærte jeg noe i kveld også. Har lurt på hvor de h... griserumpene kommer fra - de lurer hele tiden der ute - og plutselig dukker de opp igjen. Terping og atter terping på jevn aksellerasjon i kastebevegelsen til tross. Aha: Dobbelttrekket! Ukritisk som jeg har vært har jeg startet stangbevegelsen og trekket mer eller mindre samtidig. Og det skal jo helst gå et stykke ut, så da rapper vi til ganske realt i trekket! Bevisstløst? Tja, jeg vet vel like godt som alle dere hvor viktig en korrekt aksellerasjon er. Og selvsagt er det slik at stangas bevegelse + trekket = aksellerasjonen. Så jeg tror at for tidlig trekk, i mitt tilfelle, overspenner stanga brutalt i den tidlige fasen av kastet, og dermed har vi det gående.

Gleder meg til i morra - nå er det dessverre mørkt ute...

PS: De som har nevnt at utviklingen i denne (eller den opprinnelige) tråden ikke er noe for nybegynnere, tar feil..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sleit mye med grisehaler og vindknuter til Staffan sa at "vent med å sette inn dobbelt-trekket til hånda passerer skuldra" ... gjorde det og det funket ;) nå er grisehalene og vindknutene stort sett borte - unntatt når jeg kaster på stor vakende fisk langt unna (ikke at det skjer så ofte) - i iveren skal jeg gjerne for langt og tar både ett og to dobbeltrekk underveis... buktene minner da mest om korketrekker...

men jeg skal bli bedre, bare jeg får øvd litt mer... har bare holdt på med dette her i 20 år, så hva kan man forlange?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

..så lærte jeg noe i kveld også. Har lurt på hvor de h... griserumpene kommer fra - de lurer hele tiden der ute - og plutselig dukker de opp igjen. Terping og atter terping på jevn aksellerasjon i kastebevegelsen til tross. Aha: Dobbelttrekket! Ukritisk som jeg har vært har jeg startet stangbevegelsen og trekket mer eller mindre samtidig. Og det skal jo helst gå et stykke ut, så da rapper vi til ganske realt i trekket! Bevisstløst? Tja, jeg vet vel like godt som alle dere hvor viktig en korrekt aksellerasjon er. Og selvsagt er det slik at stangas bevegelse + trekket = aksellerasjonen. Så jeg tror at for tidlig trekk, i mitt tilfelle, overspenner stanga brutalt i den tidlige fasen av kastet, og dermed har vi det gående.

Gleder meg til i morra - nå er det dessverre mørkt ute...

PS: De som har nevnt at utviklingen i denne (eller den opprinnelige) tråden ikke er noe for nybegynnere, tar feil..

Dette er faktisk en feil som mange viderekomne kan dra på seg over tid. Eller en som plutselig oppstår i starten på sesongen. Og som Aardahl forteller er medisinen er forsinket trekk.

Jeg er helt enig med Fredrik og André her, samt majoriteten av "kastenisser" rundt om i verden. Jeg anbefaler alle som er skeptiske å prøve å forsinke trekket neste gang de kaster. En positiv opplevelse er nesten garantert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

:) Frode bare tuller med deg, Fredrik  :)

Jeg er fortsatt enig med Fredrik her jeg, for om man ser bort fra alt av flisespikkeri og parenteser, så har han et uslåelig poeng angående det med "trekk" - samme hva folk sier. Så kan vi alle komme med spesifikke fiskesituasjoner som undergraver noen generelle fysiske lover. Og jeg kan være den første til å (tro) at jeg gjør det. Men det blir jo også bare det; å undergrave noen fysiske lover med eksempler som er unntaket som bekrefter regelen eller noe slik  :) Synes det er ryddig og raust å diskutere kun trekk, i en tråd som omhandler nettopp trekk. Fiske kan vi diskutere i andre tråder.

Fy flate André, er det ikke on topic å "dra frem" fiskerelaterte dobbelttrekk i en slik sammenheng? :D

"Bang! Slik er det og gi bæng i å dra frem noe som undergraver oppleste og vedtatte regler. Det understreker likevel bare reglene ved å være unntak, men forvirrer mer enn hva godt er." - liksom. Ja det gjør det sikkert, men er det ikke nettopp det som er så fint da, at fluefiske er så varierende og utfordrende? Det perfekte kast kan man sikkert analysere seg frem til at er "slik", men det er likevel ikke alltid at man kan gjøre "slik" når man fisker. Og hva da? Er ikke det on topic å diskutere hva slags justeringer man eventuelt gjør i slike situasjoner eller må det være perfekt og ikke "undergraver fysiske lover" som er opplest og vedtatt av de rette personene før det er godkjent som bidrag i diskusjonen?  ;D

Jeg kikket forøvrig gjennom denne videoen http://www.vimeo.com/11213147 og klarer ikke helt å fri meg for at hovedpersonen starter trekket når hånda er ved skuldra og ikke etter. Spesielt ikke ettersom skuldra flytter på seg i kastet. Men alt går så fort at jeg sikkert tar feil ettersom man jo skal starte etter at stanga har passert skuldra om det skal gå så perfekt og langt som på den videoen. Men jeg må mase litt igjen jeg André: Ville du kastet alle disse kastene akkurat slik om du sto med vann til livet og forsøkte å få en sky fisk eller ti? Grunnen til at jeg spør er ganske enkelt fordi "vann til livet" er mer regelen enn unntaket i Hemsil og at kasting er relevant der også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Jo men det var jo nettopp det som var utgangspunktet Erik, at dobbelttrekket settes inn i siste halvdel av kastet.

(Som Andre viser i vimeo-klippet.)

Det er andre videoer lagt ut i denne tråden som viser dobbelttrekket helt mot slutten av stangbevegelsen også (Fra holmendammen.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Jo men det var jo nettopp det som var utgangspunktet Erik, at dobbelttrekket settes inn i siste halvdel av kastet.

(Som Andre viser i vimeo-klippet.)

Det er andre videoer lagt ut i denne tråden som viser dobbelttrekket helt mot slutten av stangbevegelsen også (Fra holmendammen.)

Jada jada jada, men du fisker jo i Hemsil. Gjør du akkurat slik som André der også når fisken står slik til at du må ta i litt ekstra og selv allerede er halvveis drukna? I så fall må jeg ta meg en titt og se hvordan du løser det.

Ikke misforstå meg nå Fredrik, jeg spør for å lære ikke bare for å være vrang. Det eneste som irriterer bittelitt er at man liksom ikke kan komme dragende med fiskerelatert kasting i et forum for fluefiskere og i en tråd som omhandler kasting. Må det være på tørt land for å være fluekasting?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Jo men det var jo nettopp det som var utgangspunktet Erik, at dobbelttrekket settes inn i siste halvdel av kastet.

(Som Andre viser i vimeo-klippet.)

Det er andre videoer lagt ut i denne tråden som viser dobbelttrekket helt mot slutten av stangbevegelsen også (Fra holmendammen.)

Jada jada jada, men du fisker jo i Hemsil. Gjør du akkurat slik som André der også når fisken står slik til at du må ta i litt ekstra og selv allerede er halvveis drukna? I så fall må jeg ta meg en titt og se hvordan du løser det.

Ikke misforstå meg nå Fredrik, jeg spør for å lære ikke bare for å være vrang. Det eneste som irriterer bittelitt er at man liksom ikke kan komme dragende med fiskerelatert kasting i et forum for fluefiskere og i en tråd som omhandler kasting. Må det være på tørt land for å være fluekasting?

Mulig at jeg framstår alt for kategorisk, men det er ikke meningen. I bunn og grunn er jeg også en svamp mht nye erfaring.

Jeg tror imidlertid at prinsippet med sent dobbelttrekk vil gjelde dypvadet også.

Men sees vi ved bredden av den fin elva i sommer sjekker vi det ut !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Jo men det var jo nettopp det som var utgangspunktet Erik, at dobbelttrekket settes inn i siste halvdel av kastet.

(Som Andre viser i vimeo-klippet.)

Det er andre videoer lagt ut i denne tråden som viser dobbelttrekket helt mot slutten av stangbevegelsen også (Fra holmendammen.)

Jada jada jada, men du fisker jo i Hemsil. Gjør du akkurat slik som André der også når fisken står slik til at du må ta i litt ekstra og selv allerede er halvveis drukna? I så fall må jeg ta meg en titt og se hvordan du løser det.

Ikke misforstå meg nå Fredrik, jeg spør for å lære ikke bare for å være vrang. Det eneste som irriterer bittelitt er at man liksom ikke kan komme dragende med fiskerelatert kasting i et forum for fluefiskere og i en tråd som omhandler kasting. Må det være på tørt land for å være fluekasting?

Mulig at jeg framstår alt for kategorisk, men det er ikke meningen. I bunn og grunn er jeg også en svamp mht nye erfaring.

Jeg tror imidlertid at prinsippet med sent dobbelttrekk vil gjelde dypvadet også.

Men sees vi ved bredden av den fin elva i sommer sjekker vi det ut !

Godt forslag! Det kan selvsagt hende at du har helt rett og det er bare gøy det. Det vil ikke være første gangen jeg tar feil. Heller ikke siste. Men det tar vi ved elva. Gleder meg allerede!  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Jo men det var jo nettopp det som var utgangspunktet Erik, at dobbelttrekket settes inn i siste halvdel av kastet.

(Som Andre viser i vimeo-klippet.)

Det er andre videoer lagt ut i denne tråden som viser dobbelttrekket helt mot slutten av stangbevegelsen også (Fra holmendammen.)

Jada jada jada, men du fisker jo i Hemsil. Gjør du akkurat slik som André der også når fisken står slik til at du må ta i litt ekstra og selv allerede er halvveis drukna? I så fall må jeg ta meg en titt og se hvordan du løser det.

Ikke misforstå meg nå Fredrik, jeg spør for å lære ikke bare for å være vrang. Det eneste som irriterer bittelitt er at man liksom ikke kan komme dragende med fiskerelatert kasting i et forum for fluefiskere og i en tråd som omhandler kasting. Må det være på tørt land for å være fluekasting?

Mulig at jeg framstår alt for kategorisk, men det er ikke meningen. I bunn og grunn er jeg også en svamp mht nye erfaring.

Jeg tror imidlertid at prinsippet med sent dobbelttrekk vil gjelde dypvadet også.

Men sees vi ved bredden av den fin elva i sommer sjekker vi det ut !

Godt forslag! Det kan selvsagt hende at du har helt rett og det er bare gøy det. Det vil ikke være første gangen jeg tar feil. Heller ikke siste. Men det tar vi ved elva. Gleder meg allerede!  :)

Ja da har vi samme innstilling. Dette ser jeg også fram til ! 

Et tema som for meg fascinerer bare mere og mere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:) Frode bare tuller med deg, Fredrik  :)

Jeg er fortsatt enig med Fredrik her jeg, for om man ser bort fra alt av flisespikkeri og parenteser, så har han et uslåelig poeng angående det med "trekk" - samme hva folk sier. Så kan vi alle komme med spesifikke fiskesituasjoner som undergraver noen generelle fysiske lover. Og jeg kan være den første til å (tro) at jeg gjør det. Men det blir jo også bare det; å undergrave noen fysiske lover med eksempler som er unntaket som bekrefter regelen eller noe slik  :) Synes det er ryddig og raust å diskutere kun trekk, i en tråd som omhandler nettopp trekk. Fiske kan vi diskutere i andre tråder.

Fy flate André, er det ikke on topic å "dra frem" fiskerelaterte dobbelttrekk i en slik sammenheng? :D

"Bang! Slik er det og gi bæng i å dra frem noe som undergraver oppleste og vedtatte regler. Det understreker likevel bare reglene ved å være unntak, men forvirrer mer enn hva godt er." - liksom. Ja det gjør det sikkert, men er det ikke nettopp det som er så fint da, at fluefiske er så varierende og utfordrende? Det perfekte kast kan man sikkert analysere seg frem til at er "slik", men det er likevel ikke alltid at man kan gjøre "slik" når man fisker. Og hva da? Er ikke det on topic å diskutere hva slags justeringer man eventuelt gjør i slike situasjoner eller må det være perfekt og ikke "undergraver fysiske lover" som er opplest og vedtatt av de rette personene før det er godkjent som bidrag i diskusjonen?  ;D

Jeg kikket forøvrig gjennom denne videoen http://www.vimeo.com/11213147 og klarer ikke helt å fri meg for at hovedpersonen starter trekket når hånda er ved skuldra og ikke etter. Spesielt ikke ettersom skuldra flytter på seg i kastet. Men alt går så fort at jeg sikkert tar feil ettersom man jo skal starte etter at stanga har passert skuldra om det skal gå så perfekt og langt som på den videoen. Men jeg må mase litt igjen jeg André: Ville du kastet alle disse kastene akkurat slik om du sto med vann til livet og forsøkte å få en sky fisk eller ti? Grunnen til at jeg spør er ganske enkelt fordi "vann til livet" er mer regelen enn unntaket i Hemsil og at kasting er relevant der også.

Ha ha, jeg bare erter litt, Erik  :) (Godlynt erting vel og merke  ;D )

Jeg er som deg, mer fluefisker enn kaster - og det finnes folk her inne som kaster mye lengre og penere enn oss, men som sagt, bare litt erting  :) Jeg også kaster anerledes utvadet til armhulene, men prinsippene er jo de samme allikevel.

Jeg måtte faktisk ut i hagen og kaste litt sent i går kveld, virkelig for å se hvor jeg setter inn trekket.

Hovedtyngden av trekket kommer i hvert fall mot slutten av kastet ser det ut til.

Filmet det, og her er det (+ et par fiskeklipp fra tidligere på dagen)

Så da har jeg i hvert fall lagt hodet på hoggerstabben  :)

VIDOI: Dobbelttrekket :-)

5721992102_41c974759e_b.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Flott Andrè !

Ser ut for meg som at dobbelttrekket ditt kommer relativt tidlig, men likevel i siste halvdel av kastebuen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Start diskusjonen på nytt!

Ingenting passerer skuldra da den vris med. Og snur man på hodet så kan man ikke snakke om øret heller. Dett var dett.  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

har alltid justert dobbelttrekket for å unngå griseromper fra klokka 12 og fram til stoppunkt...... blir trekket satt inn før = griserompe, avsluttes det før kastebevegelsen er avsluttet = griserompe

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...