Gå til innhold

Dobbeltrekk. Of topic tatt ut i egen tråd om trekket.


Oddbjørn

Anbefalte innlegg

Gjest fredrik hoffmann

Well.......

Så du begynner ikke på et dobbeltrekk før stanga har passert skulderen din?

Helt ærlig? Eller BEGYNNER du tideligere, men "setter det skikkelig inn" etter at det har passert skulderen?

Det "siget" som eventuelt foregår i første halvdel av kastet er ikke nødvendig.

Når du er halveis i kastebevegelsen banker du inn dobbelttrekket. Dette gjør du også Henning. Alle gjør det.

Jeg finner ikke bare på dette, det framkommer av kastevideoer og bøker.

Jeg er ikke enig. Da kaster jeg feil.

Jeg begynner dobbeltrekk i samme sekund som fremkast. Laaaaange rolige dobbeltrekk, og det er ikke en griserumpe så langt øya rekker.

Her er Mel guten din. Fra gamledager.

http://www.youtube.com/watch?v=zcE-9WPuZ04

Et annet eksempel:

Et til:

Hvor begynner Steve Rajeff sine dobbeltrekk?

Jeg har vel ikke sett en eneste kaster, eller en eneste film der noen ikke begynner dobbeltrekket ganske så tidelig.

Men skyt meg gjerne om jeg tar feil.....noe jeg aldri gjør :)

Du er nå søt da Henning som legger ut linker med folk (Bla a min venn Mel Krieger) der de setter inn dobbelttrekket til siste del av slengen. Dette er jo særlig tydelig på Rajeff-klippet.  

Morsom diskusjon forresten ! Jeg tror jeg har vekket trollet   ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 276
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Men poenget - uansett om noen begynner før eller etter at det har passert øret (noen har også store ører) er at det trekkes aksellererende og sent i framkastet. Om man begynner trekket tidlig, eller sparer "kruttet" til siste del av framkastet er en annen sak. Jeg synes egentlig Fredrik har rett her jeg da  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du diskuter ikke du konstaterer.

Jeg klarer egentlig ikke helt å bli enig med meg selv hvor jeg setter inn selve trekket. Tror jeg må kaste og tenke på det. Hvis jeg i det hele tatt klarer det da.

Edit: Bruneren snek seg inn i mellom her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Du diskuter ikke du konstaterer.

Gidder ikke å være ydmyk når det jeg sier er gammel visdom. Ikke er det min visdom heller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du diskuter ikke du konstaterer.

Jeg klarer egentlig ikke helt å bli enig med meg selv hvor jeg setter inn selve trekket. Tror jeg må kaste og tenke på det. Hvis jeg i det hele tatt klarer det da.

Edit: Bruneren snek seg inn i mellom her.

Bruner'n kalles jeg, Frode  :)

En morsom ting, i hvert fall for min del da, er at jeg bruker dobbelttrekket om jeg kaster 4 meter eller 20 meter. På korte kast er dobbelttrekket bare noen centimeter, og på lengre kast er det full armstrekk  ;D Bruker dere også omtrent alltid dobbelttrekket?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du diskuter ikke du konstaterer.

Jeg klarer egentlig ikke helt å bli enig med meg selv hvor jeg setter inn selve trekket. Tror jeg må kaste og tenke på det. Hvis jeg i det hele tatt klarer det da.

Edit: Bruneren snek seg inn i mellom her.

Bruner'n kalles jeg, Frode  :)

En morsom ting, i hvert fall for min del da, er at jeg bruker dobbelttrekket om jeg kaster 4 meter eller 20 meter. På korte kast er dobbelttrekket bare noen centimeter, og på lengre kast er det full armstrekk  ;D Bruker dere også omtrent alltid dobbelttrekket?

Ja det tror jeg. Tenker igrunnen ikke over det. Morro med en tråd med litt "godsinnet" fart i da ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du diskuter ikke du konstaterer.

Jeg klarer egentlig ikke helt å bli enig med meg selv hvor jeg setter inn selve trekket. Tror jeg må kaste og tenke på det. Hvis jeg i det hele tatt klarer det da.

Edit: Bruneren snek seg inn i mellom her.

Bruner'n kalles jeg, Frode  :)

En morsom ting, i hvert fall for min del da, er at jeg bruker dobbelttrekket om jeg kaster 4 meter eller 20 meter. På korte kast er dobbelttrekket bare noen centimeter, og på lengre kast er det full armstrekk  ;D Bruker dere også omtrent alltid dobbelttrekket?

Ja det tror jeg. Tenker igrunnen ikke over det. Morro med en tråd med litt "godsinnet" fart i da ;)

Der satte du egentlig et godt uttrykk på det jeg liker best også, Frode. Godsinnet fart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henning

Jeg snakker IKKE om å sette inn støtet i slutten. Jeg snakker om når en BEGYNNER et dobbeltrekk.

Mel, din venn, BEGYNNER trekket før øret. Se nå på en baksleng da. Og på rejaff, nett det samme. At det setter inn mot slutten vet jo alle i hele verden. Progressivt, zzzzzzzzzzzaaaaaaaAAAAAAPPPPPPP er jo et velkjent ord. Med de BEGYNNER trekket med en gang.

Djiiises for en gjeng.

Da spør jeg en gang til Fredrik, samme spørsmål som tideligere i dag:

BEGYNNER du ikke trekket i det hele tatt før stanga passerer øret?

Snakker ikke her om hovudkraft eller noe. Jeg snakker om når en staaarter et dobbeltrekk, noe jeg er i samme sek som en begynner et bak/fremkast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hello, Henning  :) Jeg forsøkte å svare på det. "Om man begynner trekket tidlig, eller sparer "kruttet" til siste del av framkastet er en annen sak" og spiller vel mindre rolle. Men jeg mener det beste er å sette inn mest mulig mot slutten så klart. Og som Oddbjørn sier så starter jo trekket i praksis først når man har 1) stramt snøre, 2) på vei ut igjen.  Loomis-duden har jo ekstremt trekk helt mot slutten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med Henning her!  Det med sent dobbeltrek er Ed Javorowski og Lefti Kreh sine teorier som, desvere, ble tatt av verden. Trekket skal begynne i begynelse av castet, eller akkurat etter at drift er gjørt. Jo lengre driften er, jo lengre må vi vente med dobbeltrekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med Henning her!  Det med sent dobbeltrek er Ed Javorowski og Lefti Kreh sine teorier som, desvere, ble tatt av verden. Trekket skal begynne i begynelse av castet, eller akkurat etter at drift er gjørt. Jo lengre driften er, jo lengre må vi vente med dobbeltrekk.

"Dessverre" er jo en litt drøy påstand da  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Jeg snakker IKKE om å sette inn støtet i slutten. Jeg snakker om når en BEGYNNER et dobbeltrekk.  

Mel, din venn, BEGYNNER trekket før øret. Se nå på en baksleng da. Og på rejaff, nett det samme. At det setter inn mot slutten vet jo alle i hele verden. Progressivt, zzzzzzzzzzzaaaaaaaAAAAAAPPPPPPP er jo et velkjent ord. Med de BEGYNNER trekket med en gang.

Djiiises for en gjeng.

Da spør jeg en gang til Fredrik, samme spørsmål som tideligere i dag:

BEGYNNER du ikke trekket i det hele tatt før stanga passerer øret?

Snakker ikke her om hovudkraft eller noe. Jeg snakker om når en staaarter et dobbeltrekk, noe jeg er i samme sek som en begynner et bak/fremkast.

Dette ble jo kjempemorsomt. Jeg råda en stakkar til å ikke sette inn dobbelttrekket for tidlig. Så blir det en kjempesak der det visstnok er feil ?

Det er ikke feil. jeg kan ta mye feil, men denne står jeg inne for.

Og når du noe sarkastisk kaller det min venn Mel, så var det kun en oppfølging av din opprinnelige sarkasme om "Mel-guten din"

Nå skal jeg gåut på plena din kranglefant ( ;)) så skal du få et godt svar min venn !  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oliver

Hello, Henning  :) Jeg forsøkte å svare på det. "Om man begynner trekket tidlig, eller sparer "kruttet" til siste del av framkastet er en annen sak" og spiller vel mindre rolle. Men jeg mener det beste er å sette inn mest mulig mot slutten så klart. Og som Oddbjørn sier så starter jo trekket i praksis først når man har 1) stramt snøre, 2) på vei ut igjen.  Loomis-duden har jo ekstremt trekk helt mot slutten.

Jada, jeg er HELT enig i det.

Jeg mener OGSÅ at trekket skal i hovudsak komme på slutten. Progresivt, akslererende osv osv.

Men utgangspunktet her VAR at unge herr Fredrik mente at han ikke startet på trekket i det hele tatt før stanga hadde passert ørene. Det var DET jeg var uenig i.

Mutteren, som ikke har kastet med flue, ikke er interessert i kasting, og har NMgull i å lese SeogHør, vet dette med "trekket øker i slutten av kastet". Men jeg snakker om når en BEGYNNER et trekk. Når starter det? jo, etter min mening med en gang frem/bakkast settes i gang, så begynner en et dobbeltrekk.

Men jeg gir meg :) Dobbletrekket blir ikke tenkt på, settes ikke i gang, eller har ingenting med kastet å gjøre før stanga har passert øret i frem og bak kast. Jeg har lært noe nytt i dag, og det er like hyggelig hver gang :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du først går ut så hold deg der til du har lært dobbelttrekket da.

;D

;D Og kast nå til helvete det Se&Hør bladet til mora di, og lær hu dobbær'n i samme slengen  ;D

Neida, Henning  :) Jeg skjønner hva du mener (flisespikker  :) )

Og titter jeg ut av vinduet her nå, så ser jeg fluelina til Fredrik fare som et lyn fram og tilbake på andre siden av Mjøsa her nå  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Når du først går ut så hold deg der til du har lært dobbelttrekket da.

;D

Hadde det ikke vært for at det var deg din rakker så hadde jeg blitt fornærmet  :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Hello, Henning  :) Jeg forsøkte å svare på det. "Om man begynner trekket tidlig, eller sparer "kruttet" til siste del av framkastet er en annen sak" og spiller vel mindre rolle. Men jeg mener det beste er å sette inn mest mulig mot slutten så klart. Og som Oddbjørn sier så starter jo trekket i praksis først når man har 1) stramt snøre, 2) på vei ut igjen.  Loomis-duden har jo ekstremt trekk helt mot slutten.

Jada, jeg er HELT enig i det.

Jeg mener OGSÅ at trekket skal i hovudsak komme på slutten. Progresivt, akslererende osv osv.

Men utgangspunktet her VAR at unge herr Fredrik mente at han ikke startet på trekket i det hele tatt før stanga hadde passert ørene. Det var DET jeg var uenig i.

Mutteren, som ikke har kastet med flue, ikke er interessert i kasting, og har NMgull i å lese SeogHør, vet dette med "trekket øker i slutten av kastet". Men jeg snakker om når en BEGYNNER et trekk. Når starter det? jo, etter min mening med en gang frem/bakkast settes i gang, så begynner en et dobbeltrekk.

Men jeg gir meg :) Dobbletrekket blir ikke tenkt på, settes ikke i gang, eller har ingenting med kastet å gjøre før stanga har passert øret i frem og bak kast. Jeg har lært noe nytt i dag, og det er like hyggelig hver gang :)

på tross av syrligheten i innleegget ditt, så har du helt rett. Nå har du lært dette. Jeg lærte det for mange år siden, så det er på ingen måte mitt påfunn Henning.

Trekket begynner etter midtveis. Gjør du det annerledes er det kastefeil.

Kødd nå, jeg vet det. Men du ba om det.  ;)

Referat plena nå. Sure miner til side :D  

Jeg kaster med en typisk andersson-stil. Dvs lite armer og bein, men en rasjonalisering av bevegelsene.  

Konklusjon Dobbelttrekket fra start av bevegelsen er regelrett kastefeil, det blir sinnsvake griserumper, (forsøkt nøye og forsiktig. DEt blir som å bytte hånd på sykkesltyret, det er bare feil !)

HUSK ! Det at man trekker snøre gjennom ringene når man fører stanga i bakslengen er ikke dobbelttrekk !

I framkastet er det helt tydelig hva som skjer. Stanga farer forbi hodet, og dobbelttrekket kommer.

Dobbelttrekket kommer når stanga passerer øret omtrent (Se det sinnsvake kastet til Sven Kalmar tidligere i tråden Det forklarer alt !)

Dere tåler denne lite ydmyke holdningen folkens, det er iallefall med et smil fra min side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med Henning her!  Det med sent dobbeltrek er Ed Javorowski og Lefti Kreh sine teorier som, desvere, ble tatt av verden. Trekket skal begynne i begynelse av castet, eller akkurat etter at drift er gjørt. Jo lengre driften er, jo lengre må vi vente med dobbeltrekk.

Enig. Mel har mye bra han! Men, det er jo sånn i fluefiske/kasting at mye er riktig, og mye er galt. Å si at Mels ord er loven blir litt feil. Selv om det selvfølgelig er mye riktig også. Det henning mener er jo bare at man starter trekket samtidig med starten i kastebevegelsen, med en progressiv fartsøkning i både kastearm og trekkarm. Derfor blir det jo automatisk en stor fartsøkning. Om den sitter foran eller bak eller over venstre eller høyre øre er jo en sak.... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Helt enig med Henning her!  Det med sent dobbeltrek er Ed Javorowski og Lefti Kreh sine teorier som, desvere, ble tatt av verden. Trekket skal begynne i begynelse av castet, eller akkurat etter at drift er gjørt. Jo lengre driften er, jo lengre må vi vente med dobbeltrekk.

Enig. Mel har mye bra han! Men, det er jo sånn i fluefiske/kasting at mye er riktig, og mye er galt. Å si at Mels ord er loven blir litt feil. Selv om det selvfølgelig er mye riktig også. Det henning mener er jo bare at man starter trekket samtidig med starten i kastebevegelsen, med en progressiv fartsøkning i både kastearm og trekkarm. Derfor blir det jo automatisk en stor fartsøkning. Om den sitter foran eller bak eller over venstre eller høyre øre er jo en sak.... ;)

Jeg skriver i begynnelsen av tråden at dobbelttrekket regner jeg fra støtet settes inn. ikke et svakt drag i lina før trekket kommer. DEtte svake draget kaller jeg unødvendig tidligere i dag, det er ikke et dobbelttrekk, og det gjelder enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Helt enig med Henning her!  Det med sent dobbeltrek er Ed Javorowski og Lefti Kreh sine teorier som, desvere, ble tatt av verden. Trekket skal begynne i begynelse av castet, eller akkurat etter at drift er gjørt. Jo lengre driften er, jo lengre må vi vente med dobbeltrekk.

Ikke for på være frekk, men ta deg en tur ut på plena du også. Det du beskriver er ikke mulig å få til nærmest.

EDIT:

Nå har jeg blitt så oppskrudd på dette at jeg avslutter he he... Det er selvfølgelig bare morro, men dere må bare utforske i praksis. Jeg har gjort det i dag.  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hahahaha!   :D

Skulle tro denne tråden var på et advokatforum  ;D

Fantastisk morsom lesning!! Ja, dobbelttrekket startes forsåvidt tidlig Henning m.fl., men jeg må si meg enig med Fredrik: Dobbelttrekket settes inn i siste fase av kastet. Joda, man ser ANTYDNING til bevegelse i starten og således kan det kalles en progressiv bevegelse, men gutter: Støtet som spenner opp stangen og som virkelig får fart på lina skjer etter øra  ;D

Men igjen en fantastisk morsom tråd hvor alle er enige, men krangler om terminologi  :D;D

Fredrik får 12 poeng fra denne Eurovision provinsen  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oliver

Jeg skrev nett et litt langt innlegg, men så skulle plutselig maskina mi ta en restart. Yeeees (Hater slike ting)

Gidder ikke skrive en gang til :)

Det som er viktig her Fredrik, er at ALT fra min side er med et smil, og er BARE kos :)

Her LÅVER jeg deg at det er rom for halvkrasse uttalelser :)

Eneste som er litt rart da, er at jeg begynner trekket med en gang (MERK: BEGYNNER), og har ikke sett en griserumpe siden krigen :) Hva er feil da? Mine kastefeil utgjør ikke de samme griserumpene som du får?

Eller har du FAEN ikke linekontroll og kan kontrollere slike ting selv :D (Ikke seriøst ment)

Jeg kaster inn den hvite kluten, og innrømmer at dette har jeg ikke peiling på ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...