Gå til innhold

Dobbeltrekk. Of topic tatt ut i egen tråd om trekket.


Oddbjørn

Anbefalte innlegg

Helt enig med Henning her!  Det med sent dobbeltrek er Ed Javorowski og Lefti Kreh sine teorier som, desvere, ble tatt av verden. Trekket skal begynne i begynelse av castet, eller akkurat etter at drift er gjørt. Jo lengre driften er, jo lengre må vi vente med dobbeltrekk.

Enig. Mel har mye bra han! Men, det er jo sånn i fluefiske/kasting at mye er riktig, og mye er galt. Å si at Mels ord er loven blir litt feil. Selv om det selvfølgelig er mye riktig også. Det henning mener er jo bare at man starter trekket samtidig med starten i kastebevegelsen, med en progressiv fartsøkning i både kastearm og trekkarm. Derfor blir det jo automatisk en stor fartsøkning. Om den sitter foran eller bak eller over venstre eller høyre øre er jo en sak.... ;)

Jeg skriver i begynnelsen av tråden at dobbelttrekket regner jeg fra støtet settes inn. ikke et svakt drag i lina før trekket kommer. DEtte svake draget kaller jeg unødvendig tidligere i dag, det er ikke et dobbelttrekk, og det gjelder enda.

Skjønner definitivt hva du mener:) Men, det blir jo et definisjonsspørsmål. Hva kaller man dobbelttrekk og hva kaller man ikke. For timingen sin skyld forklarer man for en nybegynner at trekket starter og stopper mer eller mindre samtidig. Men selve TREKKET starter der du forklarer, ja, det gjør det. Men, BEVEGELSEN starter samtidig med kastebevegelsen. Enig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 276
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Gjest fredrik hoffmann

Kim, Henning og Lars. DEt er definisjon på mange måter.

Henning: Det er ikke dobbelttrekk at du siger litt i lina i begynnelsen av kastet. Jeg gjør ikke dette, og kastet blir, om jeg tør si det her inne, meget pent.

Venner igjen ? :-*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, jeg skjønte ikke hva dere surra med når dere hevdet at trekket kom etter at stanga/armen har passert skuldera. Jeg fikk det ikke til å stemme, så jeg gikk ut og testa på plenen med naboens kamera. Trekket (mitt i alle fall) kommer ETTER at armen har passert skuldera; til min stooore overaskelse! Armen beveger seg tydligvis mye fortere enn jeg trodde!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henning

Kim, Henning og Lars. DEt er definisjon på mange måter.

Henning: Det er ikke dobbelttrekk at du siger litt i lina i begynnelsen av kastet. Jeg gjør ikke dette, og kastet blir, om jeg tør si det her inne, meget pent.

Venner igjen ? :-*

For alltid :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Kim, Henning og Lars. DEt er definisjon på mange måter.

Henning: Det er ikke dobbelttrekk at du siger litt i lina i begynnelsen av kastet. Jeg gjør ikke dette, og kastet blir, om jeg tør si det her inne, meget pent.

Venner igjen ? :-*

For alltid :)

Da ble jeg glad igjen  :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Nå ble det plutselig såpe-opra ??? Mangler bare koz-klemz-andre kvalmende utrykk.

Ha ha viser bare hvor bra denne tråden er, nå er det like før vi begynner å anbefale musikk i denne tråden også !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

I Andersson stil trekket begynner med en gang man begynne å slute vinkelen mellom over og underarmen. Det sier han selv også,

Citat fra boka hans Battre flugfiske side  83: .... slut vinkelen till bakre stoppet Samtidig som du drar 15-20 centimeter av fluglinan nedåt med linhanden.....   Det er mye mer fra boka om dobbeltrekk.

men hvis vi er enige om å avslute denne tråd uten å si en fin konklusjon... og være venner... ja. helt enig jeg også... ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

 

I Andersson stil trekket begynner med en gang man begynne å slute vinkelen mellom over og underarmen. Det sier han selv også,

Citat fra boka hans Battre flugfiske side  83: .... slut vinkelen till bakre stoppet Samtidig som du drar 15-20 centimeter av fluglinan nedåt med linhanden.....   Det er mye mer fra boka om dobbeltrekk.

men hvis vi er enige om å avslute denne tråd uten å si en fin konklusjon... og være venner... ja. helt enig jeg også... ;D

Avsluttende kommentar Hellenick.

Andersson mener det samme som meg. Han sluter to vinkler husker du sikkert. Først skuldervinkel og så albuvinkel. når han lukker vinkel nr 2 (albu), er stanga ved øret.

Gøran:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Enkelte spørsmål kan jaggu være effektive!  ;D

Jeg spurte bare om du var sikker jeg Fredrik. Jeg sa ingenting om hva jeg mente og jammen ble det flere sider med att og fram om kasting i hytt og pine med "sette inn støtet", "bevegelsen begynner", "trekket" og høyre og venstre øre...

Slik som det tar av her på siden så fort man snakker om stenger eller kasting og så lite det tar av når man diskuterer selve fisket (dersom det ikke er sammen med en haug med bilder eller videosnutter) så skulle en tro dette er fluekastesiden og ikke fluefiskesiden. To dager etter at jeg forsøkte å pense dere inn på hva som kan gjøre dere til bedre fiskere (selv om dere sikkert allerede er lysår bedre enn meg) så er det glemt og gjemt og så er dere jammen igang med "en meter ekstra" og "Mel Krieger". For meg havner alle Rajeffs og Kriegere flere hundre plasser bak i køen når det er et spørsmål om hvem jeg helst vil lære av. Men jeg er tydeligvis en merkelig skrue.

Vi kaster og trekker til vi blir blå og kan deise snøret ut på 25 meter mens vi stiller spørsmål om hvorfor fisken vi kaster på sluttet å vake. Vi gjør jo ikke noe feil og lander så lett så. Neida, vi skremte faktisk ikke den fisken, men vi skremte den som sto litt nærmere og da dro den med seg den andre i panikken. Der fikk vi jammen for all treninga med for å sette inn støtet til riktig tid... Mens Ola, som ikke leser dette teknisk avanserte forumet, fikk en på 2,3kg bare ved å vente, planlegge og posisjonere seg uten store støt eller tanke på når stanga passerer øret. Han bare fisket.

Støt? STØT?? STØT?? Trodde det var jevn akslerasjon som var det beste jeg. Og var jammen dum nok til å tro at det nesten er det samme hvor man starter så lenge det er en jevn fartsøkning frem til stopp/nedbremsing. Der tok jeg altså feil. Huff, så mye avanserte greier man må lære seg for å fisk! Men jeg gir meg ikke for jeg skal ha fisk i år også!

Beklager folkens, men jeg var i det humøret akkurat nå og klarte ikke å la være å skrive noe tullball igjen. Ikke tenk mer på det og bare fortsett. ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Vi er ferdige Erik !

Men takk for kimen til en begivenhetsrik dag !  (Æhhh... Foran PC'en)

Alle var enige om at det hadde vært en fin diskusjon !

Men la oss for guds skyld la "støt-diskusjonen" ligge, dette har jeg ikke tid til !  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste som er litt rart da, er at jeg begynner trekket med en gang (MERK: BEGYNNER), og har ikke sett en griserumpe siden krigen :) Hva er feil da? Mine kastefeil utgjør ikke de samme griserumpene som du får?

Eller har du FAEN ikke linekontroll og kan kontrollere slike ting selv :D (Ikke seriøst ment)

Jeg kaster inn den hvite kluten, og innrømmer at dette har jeg ikke peiling på ;)

Hadde vi filmet ditt kast med et høyhastighetskamera så er jeg ganske sikkert på at jeg og Fredrik hadde ment at du starter foran øret/skuldra. Men du beveger trekkarmen i takt med kastearmen fram til øret.

Selvsagt kan man kaste korrekt med å la venstrehånda stikke avsted tidliggere, men likevel ha størst fart rett forran stoppen, men aksellerasjon faller ikke like naturlig for alle og er faktisk en av de tingene fleste nybegynnere sliter med. Når man setter inn en og en ting om gangen vil aksellerasjonen komme automatisk. Derfor først bevegelse i bein og overkroppen, så følger kastearmen med mens håndleddet fremdeles henger, så stikker trekkarmen av og samtidig som den når bunnen smeller du av håndleddet.

Angående Gøran Andersson så har han en veldig kort bevegelse med kastearmen og kan derfor starte trekket tidliggere. Han stopper også med øret og går ikke særlig lengre bak enn det, så egentlig starter han også trekket med øret...

Og heldigvis er det lov å diskutere både kasting og fisking. Fisketeknikk har en tendens til å bli enda mer subjektivt og vanskeligere å diskutere så derfor blir det kanskje ikke like lange diskusjoner, men jeg synes ihvertfall det er ekstra interessant hver gang det dukker opp noen nye tips og innfallsvinkler til fisket vårt i en tråd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oliver

Eneste som er litt rart da, er at jeg begynner trekket med en gang (MERK: BEGYNNER), og har ikke sett en griserumpe siden krigen :) Hva er feil da? Mine kastefeil utgjør ikke de samme griserumpene som du får?

Eller har du FAEN ikke linekontroll og kan kontrollere slike ting selv :D (Ikke seriøst ment)

Jeg kaster inn den hvite kluten, og innrømmer at dette har jeg ikke peiling på ;)

Hadde vi filmet ditt kast med et høyhastighetskamera så er jeg ganske sikkert på at jeg og Fredrik hadde ment at du starter foran øret/skuldra. Men du beveger trekkarmen i takt med kastearmen fram til øret.

Selvsagt kan man kaste korrekt med å la venstrehånda stikke avsted tidliggere, men likevel ha størst fart rett forran stoppen, men aksellerasjon faller ikke like naturlig for alle og er faktisk en av de tingene fleste nybegynnere sliter med. Når man setter inn en og en ting om gangen vil aksellerasjonen komme automatisk. Derfor først bevegelse i bein og overkroppen, så følger kastearmen med mens håndleddet fremdeles henger, så stikker trekkarmen av og samtidig som den når bunnen smeller du av håndleddet.

Angående Gøran Andersson så har han en veldig kort bevegelse med kastearmen og kan derfor starte trekket tidliggere. Han stopper også med øret og går ikke særlig lengre bak enn det, så egentlig starter han også trekket med øret...

Og heldigvis er det lov å diskutere både kasting og fisking. Fisketeknikk har en tendens til å bli enda mer subjektivt og vanskeligere å diskutere så derfor blir det kanskje ikke like lange diskusjoner, men jeg synes ihvertfall det er ekstra interessant hver gang det dukker opp noen nye tips og innfallsvinkler til fisket vårt i en tråd.

Oki :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faen ikke rart dere sliter med kastinga  :o

Selv har jeg alltid satt inn dobbelttrekket når snella passerer høyre kneskål, som bestandig befinner seg litt bak venstre når jeg kaster.

Da får jeg spent opp korken i håndtaket skikkelig også, og snøret fyker ut så coatingen smelter i stangringene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Faen ikke rart dere sliter med kastinga  :o

Selv har jeg alltid satt inn dobbelttrekket når snella passerer høyre kneskål, som bestandig befinner seg litt bak venstre når jeg kaster.

Da får jeg spent opp korken i håndtaket skikkelig også, og snøret fyker ut så coatingen smelter i stangringene.

he he..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så mye kan man altså gå glipp av bare fordi kroppen må ha noen timers søvn hver dag...

Generelt; å tenke over at man skal forsinke trekket gir som oftest mer fres i kastet - trangere bukter og høyere hastighet. Det er faktisk ett av de beste tipsene jeg kan gi på kurs for viderekomne. Det er rett og slett ikke noe behov for trekk tidlig i kastet.

Du kan også oppleve samme negative effekt som du får med såkalt "creep" i kastearmen. At når tiden for maks fart er inne så er det ikke mer arbeidsvei igjen. De to fenomenene er slik jeg ser det "feil" man bør trene bort. Så la trekket komme så sent som mulig. Jeg kan nesten garantere at det vil gi en positiv aha-opplevelse.  ;)

Som Paul Arden sier: "Many instructors teach the timing of the double haul to made throughout the entire stroke and not just at the end. If you require less line speed and more open loops then this is an excellent technique. I use it myself for strokes made in a following wind, so I'm not just being facetious."

Ta en titt på videoklippet på denne siden (BYTT UT 'Æ' MED 'E'!): http://www.sæxyloops.com/flycasting/doublehaul.shtml

Etter det jeg har hørt så forandret G. Andersson mening ang timing av trekket.

For nybegynnere er det lettere å lære hvis alt starter noenlunde likt. Det er rytmen som må læres. Et langt og rolig trekk som er samstemt med kastearmen er mye lettere å lære. Men for viderekomne som vil pushe lengder osv så er et forsinket trekk et godt steg forover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkelte spørsmål kan jaggu være effektive!  ;D

Jeg spurte bare om du var sikker jeg Fredrik. Jeg sa ingenting om hva jeg mente og jammen ble det flere sider med att og fram om kasting i hytt og pine med "sette inn støtet", "bevegelsen begynner", "trekket" og høyre og venstre øre...

Slik som det tar av her på siden så fort man snakker om stenger eller kasting og så lite det tar av når man diskuterer selve fisket (dersom det ikke er sammen med en haug med bilder eller videosnutter) så skulle en tro dette er fluekastesiden og ikke fluefiskesiden. To dager etter at jeg forsøkte å pense dere inn på hva som kan gjøre dere til bedre fiskere (selv om dere sikkert allerede er lysår bedre enn meg) så er det glemt og gjemt og så er dere jammen igang med "en meter ekstra" og "Mel Krieger". For meg havner alle Rajeffs og Kriegere flere hundre plasser bak i køen når det er et spørsmål om hvem jeg helst vil lære av. Men jeg er tydeligvis en merkelig skrue.

Vi kaster og trekker til vi blir blå og kan deise snøret ut på 25 meter mens vi stiller spørsmål om hvorfor fisken vi kaster på sluttet å vake. Vi gjør jo ikke noe feil og lander så lett så. Neida, vi skremte faktisk ikke den fisken, men vi skremte den som sto litt nærmere og da dro den med seg den andre i panikken. Der fikk vi jammen for all treninga med for å sette inn støtet til riktig tid... Mens Ola, som ikke leser dette teknisk avanserte forumet, fikk en på 2,3kg bare ved å vente, planlegge og posisjonere seg uten store støt eller tanke på når stanga passerer øret. Han bare fisket.

Støt? STØT?? STØT?? Trodde det var jevn akslerasjon som var det beste jeg. Og var jammen dum nok til å tro at det nesten er det samme hvor man starter så lenge det er en jevn fartsøkning frem til stopp/nedbremsing. Der tok jeg altså feil. Huff, så mye avanserte greier man må lære seg for å fisk! Men jeg gir meg ikke for jeg skal ha fisk i år også!

Beklager folkens, men jeg var i det humøret akkurat nå og klarte ikke å la være å skrive noe tullball igjen. Ikke tenk mer på det og bare fortsett. ;D

Men, Erik - jeg tror ikke du helt har skjønt kategoriseringen her på ffs  ;D

Dette er fluekaste- forumet, og her går man bare inn når man vil diskutere, lære, prate eller skrive om kasting  :D

I andre deler av forumet prater vi om fluefiske, og i en annen kategori om fluer og en tredjeplass om bilder til og med. Så, slik er det bygget opp  :)

Jeg prater mest om fluefiske, men av og til er det moro å prate kasting - og jeg er en jævel til å vente ut fisk og kaste kort, men jeg begynner ikke å prate om fiske i en kastetråd, eller rakker ned på de andre i kastetråden for at de heller burde prate om fiske  :D

Edit: Skrivefeil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

For de som kun er interesert i kasting i denne delen av forumet er det bare å hoppe til nederste del av innlegget.

Takk for den herr Brun!

Jeg er dessverre litt ubetenksom og durer frem som en brutal bulldoser uten å tenke på hva jeg kan kjøre over. Men jeg skal skjerpe meg og prøve å bli like fornuftig som deg. :-[

Skrev jeg forresten ikke at dere ikke behøvde å tenke mer på det jeg bablet om og bare fortsette med det dere diskuterte da? Men det er vel som alltid: Har man ikke noe fornuftig å si så er det bedre å holde kjeft.

Men André, hvilket forum mener du er det beste for en som vil vite mer om hvordan man best fisker f.eks. baetisnymfer uten at det går over på kasteteknikk, utstyr eller om noen får mindre fisk enn andre? Da helst et forum hvor man ser bilder av hvilken type strøm man ser etter og ikke resultatet som ofte er det samme; Bilde av en mann med en fisk.

Når det gjelder dobbelttrekk og tidspunkt så har jeg prøvd alt mulig rart. Jeg har ikke blitt noen god kaster av den grunn og har svært langt igjen til f.eks. Fredrik. Men jeg har sett resultatet av det jeg har holdt på med. For meg altså. Jeg har konkludert med at samme hvor jeg starter trekket så blir kastet bra (til meg å være) så lenge bevegelsene har jevn fartsøkning. Et kjapt rapp på slutten blir bare kaos og det samme blir en for brå start. Jo lengre arbeidsvei jeg skaffer meg, jo lettere klarer jeg å få det jevnt. MEN: Jo lengre veien er, jo svakere blir trekket dersom toppfarten blir den samme. Altså en mindre kraftig fartsøkning og dermed en svakere oppspenning av stanga. Og ettersom jeg aller helst vil ha maks fart på det meste (alt) på slutten av kastet så er et senere startet trekk å foretrekke fremfor et jeg begynner på tidligere. Særlig gjelder dette om jeg skal kaste langt (et relativt ord).

Men jeg har et problem. Jo kortere tid bevegelsen varer, jo større er sjansen for feil. Ønsket mitt er å kunne starte trekket tidlig og ha en enda større fart på slutten enn ved et kortere og senere trekk. Men det går nok ikke. Er for gammel og treig. Så jeg ender nok opp med det samme i år som i fjor: Svært korte og passe harde trekk på slutten for ikke å smelle hånda eller albuen i vannet når jeg fisker. Enkelte fisk er nemlig litt skye av seg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Når det gjelder dobbelttrekk og tidspunkt så har jeg prøvd alt mulig rart. Jeg har ikke blitt noen god kaster av den grunn og har svært langt igjen til f.eks. Fredrik.

Mulig du forsøker å være morsom.

Vet ikke hvilken del som er teitest,  beskjedenheten for å rakke ned på andre eller hån på grunn av at jeg hevder noe som er riktig og jeg vet det av erfaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du skal ta det som et kompliment, Fredrik. Jeg husker nemlig at Erik fortalte meg at han traff deg, at det var et meget hyggelig møte og at du var en særdeles dyktig kaster.  ;)

Han er også av den typen som ikke skjønner at han har vært dyktig før han har en pokal i hendene.  ;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Ops, ble litt furten bare  ;D

Eikre kaster skjorta av de fleste derfor tenkte jeg det måtte være spydig.

Edit: Pynta litt på teksten for husfredens skyld, og en overreaksjon og misforståelse fra min side. beklager det. (Noe så flaut !)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Nevnte bare et navn. Altså "f.eks." Det hender jeg bommer litt mye, men det er bare ment som et eksempel. Og ja, du er flink Fredrik. Det har jeg sett sjøl. Svært hyggelig også!  :)

Poenget er at ved å lese alt hva folk kan og trekker frem av teorier og bevis så er det faktisk klinkende klart at jeg ikke kan kaste. Det er ikke diskusjon engang. Det som gjør at jeg likevel gjør det er som med humla (som flyr til tross for at det egentlig er umulig). Jeg vet ikke bedre så derfor gjør jeg det likevel.

Men som jeg skrev, og som dere sikkert har forstått, så tenker jeg mer praktisk enn perfekt. Selv om langt flere har sett meg kaste i diverse sammenhenger enn sett meg fiske så er jeg fisker og ikke kaster. Derfor tenker jeg muligens litt annerledes. Når jeg står utvadet i elva og fisker på en sky og gjerne stor ørret så gjelder det (for meg) andre regler. Da forsøker jeg å være så rolig med kroppen som mulig og vil ikke på vilkår slå handa eller albuen i vannet. Da er det meste annet jeg har gjort for å snike meg innpå bortkastet. Derfor blir det ofte kortere bevegelser og mer kontant. Men når jeg i slike tilfeller må kaste langt (fortsatt relativt) så begynner jeg trekket tidligere for å rekke fartsøkningen som må til, uten at alt kollapser på grunn av feil som følge av "napping", og før jeg treffer vannet med venstrearmen. Sikkert dundrende feil, men praktisk for meg. Og det hender faktisk at jeg får en og annen fisk fordi jeg gjør det slik. Derfor kan jeg være uenig med diverse Rajeffs og Kriegere selv om de sikkert har 100% rett angående det perfekte trekk i snøret. Så dum er jeg og verre er det ikke.  ;D

For de av dere som nå tenker at jeg bare kan trekke til siden i stedet så må jeg nok bare innrømme at da trekker jeg med meg stanga i en ) og ødelegger kastet jeg forsøker å få til. Jeg er dessverre ikke dyktigere enn som så.

Men nå må jeg ikke lese mer om hva som er riktig og galt eller så blir jeg ikke som humla lenger og da faller alt sammen ned til tsjekkisk fiske. Og det blir litt kjedelig om det er det eneste jeg kan gjøre.  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johnny S

Etter en casting-konkurranse i Japen ble Rajeff som vanlig intervjuet.

Rajeff ble da spurt om hva han synes om de lange kastebevegelsene som enkelte japanere hadde. 

Rajeff svarte: Jeg har lagt merke til at enkelte av de nye kasterne har lange kastebevegelser og det er helt riktig for dem!

Så hvis Erik Eikre og Henning starter dobelttrekket tidlig så er det helt riktig for dem.

For meg er det riktig å starte trekket idet hånden passerer skuldra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Jeg lærte dobbeltrekket ved å studere Mr. Miyagi lære karate på uortodoks vis til Karatekid (Ralph Macchio)

Jeg tenkte som så at hvis Karatekid kunne lære seg karate ved å polere bilen så måtte

det være mulig for meg å benytte meg av denne geniale teknikken til å lære meg dobbeltrekket i fluefiske. Funker det for Karatekid så funker det for meg var min filosofi :D

Så jeg gikk igang med å polere bilen etter oppskrift fra Mr. Miyagi. Det var et helvetes pes, men etter 8 dager med polering så kunne jeg endelig ta fluestanga i hende og se om overføringsverdien ville funke med tanke på dobbeltrekket.

Så jeg lukka øya, lot rytmen i følgende beskjed styre dobbeltrekket:

WAX ON, WAX OFF, WAX ON, WAX OFF, WAX ON, WAX OFF, WAX ON, WAX OFF. WAX ON, WAX OFF, WAX ON, WAX OFF.........og der helt plutselig uten at jeg skjønner hvorfor så satt det gitt. En fantastisk opplevelse, Mr.Miyagi had done it again ;D

Så for dere som lurer på hvordan man lærer seg å utføre dobbeltrekket riktig anbefaler jeg "KARATEKID 1".

Her er et klipp fra filmen som viser denne geniale metoden for å lære dobbeltrekket:

PS. Det må påberegnes noe utgifter i forbindelse med innkjøp av bilpolish men tro meg, det er helt klart verdt investeringen ;D ;D (har du ikke bil selv så tilbyr du deg å polere bilen til fatter´n eller mutter´n gratis. Spør gjerne også naboen om å få polere hans/hennes bil)

Det anbefales også å se filmen KARATEKID 1, så man får inn bevegelsene fra starten av. Det vil du tjene på :D :D

PS2. Pga av at jeg brukte denne metoden for å lære dobbeltrekket aner jeg desverre ikke hvor trekket starter eller slutter, da jeg stort sett alltid bare hører WAX ON, WAX OFF, WAX ON, WAX OFF når jeg kaster. Allikevel får jeg stort sett flua dit jeg vil så jeg holder en knapp på Mr.Miyagi sin metode for å utføre dobbeltrekket korrekt ;D

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...