Gå til innhold

Dobbeltrekk. Of topic tatt ut i egen tråd om trekket.


Oddbjørn

Anbefalte innlegg

Gjest Erik Eikre

har alltid justert dobbelttrekket for å unngå griseromper fra klokka 12 og fram til stoppunkt...... blir trekket satt inn før = griserompe, avsluttes det før kastebevegelsen er avsluttet = griserompe

Da er jeg altså likevel ei humle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 276
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Artig tråd. Er absolutt ikke noen storkaster, men har tenkt litt ekstra på dette trekket de siste 2 turene. Problemene kommer for fullt når jeg tenker for mye på når trekket settes inn, griseromper og full kollaps. Tror likevel jeg trekker ganske sent (og kort?).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

har alltid justert dobbelttrekket for å unngå griseromper fra klokka 12 og fram til stoppunkt...... blir trekket satt inn før = griserompe, avsluttes det før kastebevegelsen er avsluttet = griserompe

Da er jeg altså likevel ei humle.

ikke humle, men en sint veps

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

har alltid justert dobbelttrekket for å unngå griseromper fra klokka 12 og fram til stoppunkt...... blir trekket satt inn før = griserompe, avsluttes det før kastebevegelsen er avsluttet = griserompe

Da er jeg altså likevel ei humle.

ikke humle, men en sint veps

Ja bare pass deg!  ;D

Det er forresten litt din skyld at humla flyr sånn noenlunde også så jeg får vel være snill og bare suse rundt.  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott Andrè !

Ser ut for meg som at dobbelttrekket ditt kommer relativt tidlig, men likevel i siste halvdel av kastebuen.

herlig, André - ingen tvil om du setter inn kraften i trekket i siste del av kastet - at trekkarmen er med i kastebevegelsen hele veien, er naturlig

veldig underholdende ;)

Takk for det, karer  :) Moro med litt vidoy-klipp  :) Jeg er i hvert fall veldig visuell i læringen min, så jeg setter pris på bilder, film eller det å se noe, om det er en ørret, ulike vak eller kasting  :)  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du ikke mulighet for slow motion med det kameraet ditt André? Ihvertfall halv speed om du tar opp i 720 og 50 fps?

Og så ville det vært letter å se om kameraet var på høyre side av deg.

Men skal man få dette skikkelig må man bruke høyhastighetskamera slik som på superratus youtube kanalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stangtoppen skal altid bevege seg i en SLP- streight line path, eller en rett linje. Det skjer når vi akselerer stanga. Fra null point...litt fortere... fort... STOPP! Da har vi SLP og ingen griserumpe.

Hvis vi begynner trekk akselerende samtidig når vi akselerer stanga får vi SLP og ingen griserumpe.

Hvis vi starter å akselere stanga og setter trekk til slutt, har vi ikke SLP og for å ungå griserumpe, fører vi stanga lang bak og ingen stopp.

Alle som begynner å trekke sent, har nesten ingen bestemt stopp. Hvis den settes, blir det griserumpe, med en gang.

Det er bare å prøve....   :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du ikke mulighet for slow motion med det kameraet ditt André? Ihvertfall halv speed om du tar opp i 720 og 50 fps?

Og så ville det vært letter å se om kameraet var på høyre side av deg.

Men skal man få dette skikkelig må man bruke høyhastighetskamera slik som på superratus youtube kanalen.

Hei, Oddbjørn  :) D3s'n har 24fps.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Stangtoppen skal altid bevege seg i en SLP- streight line path, eller en rett linje. Det skjer når vi akselerer stanga. Fra null point...litt fortere... fort... STOPP! Da har vi SLP og ingen griserumpe.

Hvis vi begynner trekk akselerende samtidig når vi akselerer stanga får vi SLP og ingen griserumpe.

Hvis vi starter å akselere stanga og setter trekk til slutt, har vi ikke SLP og for å ungå griserumpe, fører vi stanga lang bak og ingen stopp.

Alle som begynner å trekke sent, har nesten ingen bestemt stopp. Hvis den settes, blir det griserumpe, med en gang.

Det er bare å prøve....   :)

Hmm ja det er det jeg forsøkte å få til, men fikk det ikke til overhode. Men, det betyr ikke at det ikke er mulig. Je skal sjekke dette i morgen,

Inntrykket er at dette overbelaster stanga massivt, og griserumpe blir resultatet. (Ref rett linje som du refererer til)

Anbefaler å se de klippene av en av verdens beste kastere Sven Kalmar på dette klippet.

http://www.youtube.com/user/SuperRattus#p/u/6/VY5cg3XqbX4  

Om ikke det viser fasit, så viser det iallefall hvordan man kaster mot 40 meter (?) med femmersnøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne er distance kasting med veldig land drift, og derfor venter han ti stanga begynner å spenne seg fordi det trekkes ikke i drift- bevegelse.

Hos korte, fiske, kast skal vi trekke tidligere fordi drift-bevegelse er veldig kort og vi spenner stang nesten med en gang.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Heller ikke Kalmar passerer skuldra. Den er bak hele tiden.  ;)

Men er redd det vill blitt mye plask og tull om jeg skulle prøvd meg på der gitt. Og femmer... vel... Spørs nok hvordan man ser det antagelig. Men lærerikt og morsomt å se. Må bare finne noe å bruke det til. Nah, får det ikke til likevel. :)

Finnes det noen slow video av en som er halvdrukna eller? Det hadde vært morsomt.  :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Denne er distance kasting med veldig land drift, og derfor venter han ti stanga begynner å spenne seg fordi det trekkes ikke i drift- bevegelse.

Hos korte, fiske, kast skal vi trekke tidligere fordi drift-bevegelse er veldig kort og vi spenner stang nesten med en gang.

 

Ok, men uansett foregår vel dobbelttrekket i siste halvdel av kastet. (Jeg har aldri sett noen gjøre et dobbelttrekk i begynnelsen av kastet.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Hva er norgesrekorden i 5ercupen?

I dobbelttrekk?  Det skal jeg si deg.  Rekorden er 9 dobbelttrekk i en kastebevegelse.  Da går venstrehanda fortere enn et stempel i en totaktsmotor.  Ser,n ikke engang.  Blir bare en skygge.

;D ;D ;D..... nå lo jeg så jeg fikk krampe i magan :D :D

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stangtoppen skal altid bevege seg i en SLP- streight line path, eller en rett linje. Det skjer når vi akselerer stanga. Fra null point...litt fortere... fort... STOPP! Da har vi SLP og ingen griserumpe.

Hvis vi begynner trekk akselerende samtidig når vi akselerer stanga får vi SLP og ingen griserumpe.

Hvis vi starter å akselere stanga og setter trekk til slutt, har vi ikke SLP og for å ungå griserumpe, fører vi stanga lang bak og ingen stopp.

Alle som begynner å trekke sent, har nesten ingen bestemt stopp. Hvis den settes, blir det griserumpe, med en gang.

Det er bare å prøve....   :)

Poenget må være at summen av stangbevegelsen + trekket skal utgjøre en noenlunde jevn aksellerasjon - altså må også trekket ha en aksellererende bevegelse, ikke et hardt, brutalt trekk.

Dessuten - jeg tror at risikoen for overspenning av stanga (= avvik fra SLP) er mye større i begynnelsen av f.eks. framslengen - husk at vi i dette momentet skal sette hele snørevekten i bevegelse i en motsatt retning, og vi starter med stanga helt ubelastet. Dersom vi venter til stanga har en viss "forspenning" idet trekket starter, tror jeg det skal mere til for å få skape denne "duppen" som gir avvik fra SLP.

Men altså; Trekket må ha en aksellererende bevegelse. Og det må være "i mål" idet stanga når fremre stopp-punkt...

Logisk..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fornuftig det Gary.

Trekket kommer først til sin rett i siste fase av kastebevegelse, det amerikanerne kaller for "power snap". Du kan starte bevegelsen før denne fasen, men som nevnt tildigere er det nesten det samme som "creep" i kastearmen.

Alle gode kastere jeg vet om har et sent trekk. Ved å forsinke trekket får du hele arbeidsveien i trekkarmen i den fasen av kastet hvor det trengs mest.

Stangtoppen skal altid bevege seg i en SLP- streight line path, eller en rett linje. Det skjer når vi akselerer stanga. Fra null point...litt fortere... fort... STOPP! Da har vi SLP og ingen griserumpe.

Hvis vi begynner trekk akselerende samtidig når vi akselerer stanga får vi SLP og ingen griserumpe.

Hvis vi starter å akselere stanga og setter trekk til slutt, har vi ikke SLP og for å ungå griserumpe, fører vi stanga lang bak og ingen stopp.

Alle som begynner å trekke sent, har nesten ingen bestemt stopp. Hvis den settes, blir det griserumpe, med en gang.

Det er bare å prøve....  :)

Dette er tøv.  ;)

Du får ikke denne "duppen" i SLP når stanga er dypt ladet, slik den er mot slutten av kastet (maksimalt). Tuppen på stanga peker da rett bakover/samme retning som lina, og det er bunndelen som belastes. Derimot så får du brudd på SLP veldig lett i begynnelsen i kastet, hvor det er tuppen som bøyes.

Sjekk forøvrig Steve Rajeff sin baksleng med kontant stopp og sent trekk. Ikke mye griserumpe der. Han vises i slomo mot slutten av klippet. http://www.youtube.com/watch?v=lv8xFgnnnxo&feature=related

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har vært morsomt å følge denne diskusjonen om dobbelttrekk!  :)

Det er sjelden jeg ser meg selv på video, så for min egen del så skjer justeringene av kasteteknikken mest på magefølelse men jeg kan sikkert være mye mer bevisst.

Det virker som om mye av diskusjonen har vært litt forbi hverandre. Fredrik snakker om dobbeltrtrekket i et grunnkast, mens Erik har vært mest opptatt av tilpasningene ved forskjellige fiskesituasjoner. Jeg synes ikke at grunnkastet på noen måte er irrelevant i fiskesituasjoner, ofte klarer vi oss fint med et enkelt grunnkast/overhodekast, og forståelsen av grunnkastet er helt avgjørende for å lære seg spesialkastene. Grunnen til at jeg mener at det er veldig viktig å beherske grunnkastet best mulig før man begynner på spesialkastene, er at alle spesialkast (i hvertfall alle jeg kommer på i farten) er basert på avvik eller å gjøre rene kastefeil bevisst for å oppnå en spesiell presentasjon av flua:

Tuckkast som brukes for å få en nymfe til å dykke raskere i strømmende vand, er en mislykket presentasjon med tørrflue

Fallskjermkast for å få stripefri flyt, er dårlig strekk på fortommen

Kurvekast, er vridningsfeil om de ikke er tilsiktet

Ovale kast/Belgiske kast, ikke rette linjer (forsinkes det Belgiske kastet, har man D-formet kast og vips så sitter flue i bakhodet)

Det er t.o.m. et presentasjonskast som inneholder griserumper. Jeg husker Kjetil Mathisen viste meg hvordan han kastet under overhengende grener ved å sette en bevisst griserumpe slik at flua slo over nedenfra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Jepp Tom. På samme måte som plogsvingen er alle svingers mor på ski og en nødvendighet for å bli god. Hver gang man skal bli bedre så er det oppfrisking av plogsvingen og forståelsen av den som er grunnlaget. Så du har nok svært så rett her Tom og jeg har ingen motforestillinger. Det er kun det at det ikke alltid er beste teknikk som gjelder "i felten", men tilpasning til situasjonen. Tror jeg da. Jeg tror heller ikke at jeg er alene om å tenke på fluekasting som en del av selve fisket og ikke noe man bare gjør dersom det kan utføres "riktig", selv om det kan virke slik i denne debatten. Grunnen til det tror jeg er at de fleste som ikke er så opptatt av riktig kasting sier det slik: "Jeg vet egentlig ikke hva jeg gjør. Jeg bare gjør det jeg føler jeg må for å få flua dit slik jeg vil den skal presenteres."

Men du har nok helt rett angående grunnkastet. Det er nok sjelden det ikke ligger i bunn for det vi gjør uansett hvor dypt vi står. Dessuten spurte jeg faktisk bare Fredrik om han var sikker og det var han. Men passere skuldra med hånda? Det er i så fall svært lite jeg klarer av det. Uansett hvor langt jeg drifter. Flisespikkeri selvsagt, men det ble brukt for å beskrive når man satte inn "støtet". Og da vettu at Eikre måtte begynne å fundere igjen. Men han har lurt seg selv før... ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Jeg vet egentlig ikke hva jeg gjør. Jeg bare gjør det jeg føler jeg må for å få flua dit slik jeg vil den skal presenteres."

Det bør jo være målet å komme hit, slik at man bare kan slappe av og kose seg med fiskingen!  :)

Det er jeg helt enig i Tom og Erik  :) Man må fiske og kaste så mye det meste sitter på auto-pilot når det gjelder fiske-kasting i elva, slik at man kan kose seg med presentasjon, fluer, se på insekter og nyte sola (eller aller helst duskregnet :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ingen ved sine fulle fem kan være uenig i det dere sier.  :-*

Samtidig så må det være lov til å bli litt mer enn gjennomsnitlig "teknisk" i en tråd under forumet "Fluekasting" som handler om ett spesifikt moment i et fluekast.

Når jeg ser den gruppeklemmen så er jeg glad for at det er mye hav mellom meg og dere...  :-X.

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...