Gå til innhold

Dobbeltrekk. Of topic tatt ut i egen tråd om trekket.


Oddbjørn

Anbefalte innlegg

Trekket starter når snørehånda beveger seg nedover. Ikke når snøret beveger seg nedover ringene. Noe det vil gjøre selv om du holder snørehånda rolig.

Om dette tenker jeg. Ikke at jeg er noe uenig men bare lurer :). Hvis vi holder stang og snørre med kastinghånd, selfølgellig har vi ingen trekk og stanga spennes normalt i en kastbevegelse.

Men hvis vi plutselig, tar snørre i andre hånd, og bare holder den rolig, da skal snørre bevege seg nedover i ringene i bakkast og stanga skal spenne seg mye mer en forige gang. Ikke sant?

Kan vi kalle denne snørrets bevegelse, for trekk eller ikke?

Fra den enne side snørret har påvirket stanga, og fra den andre, trekkhånda har ikke beveget seg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 276
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Gjest fredrik hoffmann

Jeg mener, nei. Det er en praktisk sak bare. Man kan godt la snør®e-hånda følge kastehånda, som noen av superdistanse-kasterne i videoklippene.

Og en ting til, dette gjelder jo bare i bakslengen.

Beskrivelsen: Dobbelttrekket starter når snørehånda beveger seg nedover,er en meget god beskrivelse etter mitt syn .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er faktisk helt enig i det. Bare lurte  ;)

Men kan du fortele meg om den fyr trekker tidlig eller sent. Vi vet at vi trekker ikke i drift-bevegelse. So.... hva gjør han? Trekker han sent?

Se helle video klip.Han forteller om drift fra 3:44 til rund 4:00.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Mulig jeg begynner å bli gammel og ser dårligere enn før, men synes det var en interesant forskjell mellom timingen i bakkast og i framkast.

Gleder meg til analysen fra de kunnskapsrike med øya i behold!  :D

Btw. Jeg har sett lignende diskusjoner i andre forum, men aldri så sivilisert og lærerikt som her.  8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Jeg er faktisk helt enig i det. Bare lurte  ;)

Men kan du fortele meg om den fyr trekker tidlig eller sent. Vi vet at vi trekker ikke i drift-bevegelse. So.... hva gjør han? Trekker han sent?

Se helle video klip.Han forteller om drift fra 3:44 til rund 4:00.

Kommer ikke dobbeltrekket sent ?

Husk starten av tråden dreier seg om at noen mener dobbelttrekket starter når kastet starter. (DEt var ikke du som hevdet det Erik.)

Hellenick, drifting har ikke noe med dobbelttrekket å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fy faen å sære dere er! ;)

Hvis det er sært å ville utvikle seg og bli bedre, ja da er vi sære så det holder.  ;)

¨

Tror det er den mest nerdete tråden noensinne og det står det respekt av.

Jeg syntes dobbeltrekket bare går av seg selv, vi snakker jo rytme ikke sant. Stoppunkt og små detaljer i håndleddet i stoppen er også med på å øke farten og gir lengre kast.

Et fluekast er vakkert og en interessant studie forsåvidt i fysikk, men dobbeltrekket er bare en bit som skal stemme om  enn skal oppnå lange kast.

For min del er det hvordan jeg vinkler stanga som påvirker mest, og utifra hva jeg ser så er det mange som driter seg mye mer på disse detaljene enn dobbeltrekket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er den mest nerdete tråden noensinne og det står det respekt av.

Er ikke i nærheten av noen av de kastediskusjonene som gikk på et annet forum enda...

Ellers er jeg nok enig i deg. Når de fleste først har lært dobbeltrekket er det ofte andre ting det er mest å hente på først, men klart det er også ting å hente på et perfekt timet (  ;D )dobbeltrekk som denne tråden dreier seg om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men for å få noe igjen for det perfekte trekket så er det utrolig mange andre detaljer som også må være i sync.

Jeg trener aldri kasteteknikk, men har 3-7 fiskedager i uka bortsett fra på senhøsten og kalde vintrer. Jeg får hivt mye med fluestang og vil jo langt ut også. Men det er høyrearmen og hastigheten i kombinasjon med et timet dobbeltrekk som er nøkkelen til lange kast. Jeg syntes også måten man lader stanga ved å slippe snøre i bakslengen er meget fint vorspiel til det siste trekket i snøret. Pleier å skrike i fluesnella.

Dette driver jeg med nå fortommen allerede er ødelagt. Til et praktisk fiske med fin rytme så er det helt andre detaljer som er viktige. Heldigvis!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johnny S

Her er en dame som kaster imponerende fint, legg merke til akselerasjonen på trekkene. Ser ut som at trekkene settes inn ganske seint i kastebevegelsen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Vår venninde her kaster med et dobblettrekk som sitter godt....selvom jeg ikke synes hun kaster pent i sin helhet.... gir henne bare 14,5 i karakter av 20 mulige. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Hellenic, Erik og Marbakken;  Kom dere heller for h... ut å fiske  - Eller les tråden omigjen og omigjen til dere skjønner det enkle poenget..  8)

Tror du ikke jeg har skjønt for lenge siden Gary? Jeg vil bare ha frem flere poeng jeg. Jeg er ikke heeeelt fersk serru, selv om det kan virke slik... litt for ofte.  ;D

Dessuten får jeg for h... ikke lov å fiske i elva enda!   >:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hellenic, Erik og Marbakken;  Kom dere heller for h... ut å fiske  - Eller les tråden omigjen og omigjen til dere skjønner det enkle poenget..  8)

Tror du ikke jeg har skjønt for lenge siden Gary? Jeg vil bare ha frem flere poeng jeg. Jeg er ikke heeeelt fersk serru, selv om det kan virke slik... litt for ofte.  ;D

Dessuten får jeg for h... ikke lov å fiske i elva enda!   >:(

Hmm .. jeg vet at du ikke er fersk..  men her må det være et poeng å avklare problemer!

Synd med den elva da - men er det sånn overalt der oppe? I så fall - stakkers deg  :'(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo ikke overraskende at trekket i fremkastet hos de fleste kommer sent, da . . .

De fleste slike slow motion kaste-frekvenser jeg har sett, viser at idet man starter fremkastet så er snørehånda fortsatt på vei oppover.

Aner ikke hva jeg gjør selv, men inbiller meg at jeg kaster helt komisk bra  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johnny S

Joda, Grunde, det var mange dyktige kastere der. Men de 20 poengene ville jeg nok gitt til Joan Wulff. ;)

Trodde jeg begynte dobbelttrekket idet hånden passerte skuldra, men etter å ha studert noen filmsnutter fant jeg ut at trekket mitt starter langt senere. Stanga er faktisk ikke så veldig langt unna kl 12, slik som Staffan skrev her i et tidligere innlegg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...