Gå til innhold

Farge på insekt? Tja, lysere enn vi ser.


André_Brµn

Anbefalte innlegg

Gjest Erik Eikre

Var det at jeg ikke svarte på spørsmålet ditt alt du fikk ut av innlegget André?

Mulig jeg ikke uttrykte meg godt nok. Vann som møter vann fusjonerer. Så hvis det punktet der flua er våt møter vannet så brytes det ikke. Dersom den våte delen holdes vekk fra vannet så vil den se ut som for oss. Altså se våt ut.

Men jeg har da stilt spørsmål jeg også. Og venter fortsatt... Nå er det din tur til å forklare så både jeg og andre lærer litt til. Det gjør ikke noe om du tilbakeviser alt jeg har skrevet. Bare moro det. Det er slik man blir klokere har jeg skjønt. Altså din tur og ikke hold igjen noe.  :)

Hei. Ja, det var det jeg mente og trodde fra før jeg også, så derfor sa jeg det jeg sa om farge/våt flue. Så da er vi ferdig med den delen da vel?  :)

Men, nå skal jeg ut å fiske  8) Tok en der på 1,1 kg i forrigårs med vår mørk kropp, så fingrene krysses i dag også for at teorien fortsatt gjelder i dag :)

Gir du deg så fort? Du svarte ikke på f.eks. hvorfor enkelte materialer blir mørkere når de blir våte og hvilke? Hva mener du med "delvis våt"? ;)

Øs nå ut av kunnskapen din nå da. Vi vil lære mer! 30.gif

Forresten er det svært sjelden man klarer å holde en allerede våt kropp vekk fra vannet når man presenterer den på nytt. Hvordan gjør du det? Og hvordan ble den våt hvis kroppen er lett å holde unna vannet? Og hva kan man gjøre for å unngå slikt? Eller er det en ønskelig effekt? Hvilke materialer gir ønsket/uønsket effekt?

Sånn, nå har du fått noen pekepinner på hva jeg/vi lurer på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 72
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Gjest Erik Eikre

OT, men jeg klarer ikke la være:

Akkurat når man tror man selv er i ferd med å bli alt for nerdete, så dukker det opp en tråd som denne.

Det er så deilig å se at det finns folk som er enda galere enn meg. ;D

Tusen takk!

;D Klin gæern her! Helt koko faktisk. ;D

Og enda har vi ikke kommet inn på flere betydningsfulle punkter for fargebevaring/fargeforvandling osv...

Men som Vera en gang sa: "Jeg så ikke hva den vakte på så jeg satte på noe jeg ikke ser". Og dermed var hun den eneste av oss to som fikk fisk - to stykker.  LOL!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OT, men jeg klarer ikke la være:

Akkurat når man tror man selv er i ferd med å bli alt for nerdete, så dukker det opp en tråd som denne.

Det er så deilig å se at det finns folk som er enda galere enn meg. ;D

Tusen takk!

He,he....

Det er ikke mulig å bli for nerdete. ;D

En ting som i allfall ville forundre meg svært,er at ørreten skulle kunne oppfatte farger

på samme måte som oss?Og hvordan oppfatter den farger i det hele tatt?

Jeg regner med at fargeoppfattelsen skjer i hjernen,eller?

Tenk på farger,bakgrunn,kontrast,osv,osv....

Jeg mener å huske å ha lest et eller annet sted (husker ikke akkurat hvor i farta) at en gjenstand,

eller flua om du vil,ikke egentlig sender ut fargen sin,men at flua eller matrialet absorberer lyset og

ulike bølgelengder som faller inn i forskjellige vinkler og at vi da oppfatter fargen.

Alle sammen er sikkert enig i at en sitron er gul?Men at den er lik for alle tror jeg ikke et sekund på. ;D

Tenk på hvordan fargene dannes på TV apparatet med RGB signalene.

Jeg er glad jeg er mer gal enn deg Håvard. ;D

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmålet mange sitter igjen med her inne tenker jeg er hvor mange fargenyanser man egentlig trenger for å utføre et normalt ørretfiske i Norge, og være rustet for de fleste situasjoner?

Jeg har kommet over vanskelig fisk før, enkelte ganger har det hjulpet med fluebytter, både med hensyn på størrelse og imitasjon. Men jeg har sjelden følt at jeg står helt hjelpeløs på grunn av at jeg ikke har riktig fargekombinasjoner.

Finnes det ikke flere variabler som faktisk er viktigere på sær fisk enn fargen? Min historie som fluefisker har tradisjonelt ikke vært preget av at jeg har lagt så veldig mye vekt på dette utover det vanlige. Skulle jeg bundet noe særlig mer fluer enn det jeg gjør per år nå hadde jeg nok blitt alkoholiker, da jeg ofte må manne meg opp meg en scotch for å sette meg ned ved stikka og begynne lage kunstverkene. Derfor er jeg litt redd for konklusjonene av denne diskusjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Ja, det var det jeg mente og trodde fra før jeg også, så derfor sa jeg det jeg sa om farge/våt flue. Så da er vi ferdig med den delen da vel?  :)

Men, nå skal jeg ut å fiske  8) Tok en der på 1,1 kg i forrigårs med vår mørk kropp, så fingrene krysses i dag også for at teorien fortsatt gjelder i dag :)

Gir du deg så fort? Du svarte ikke på f.eks. hvorfor enkelte materialer blir mørkere når de blir våte og hvilke? Hva mener du med "delvis våt"? ;)

Øs nå ut av kunnskapen din nå da. Vi vil lære mer! 30.gif

Forresten er det svært sjelden man klarer å holde en allerede våt kropp vekk fra vannet når man presenterer den på nytt. Hvordan gjør du det? Og hvordan ble den våt hvis kroppen er lett å holde unna vannet? Og hva kan man gjøre for å unngå slikt? Eller er det en ønskelig effekt? Hvilke materialer gir ønsket/uønsket effekt?

Sånn, nå har du fått noen pekepinner på hva jeg/vi lurer på.

Hei, Erik - jeg gir meg ikke - jeg prøver bare å avslutte...  ;)

For... for å være helt ærlig, så gidder jeg ikke å gå inn på en flere-dagers internettdiskusjon med deg. Ikke ta det personlig  :) Men det tar liksom ingen ende. Det er alt for mye godt fiske om dagen til at jeg har tid til å sitte på internett i tide og utide.

Dessuten synes jeg det er litt mer interessant å fiske, enn å snakke om fiske på internett, men sånn er jeg. Jeg innbiller meg liksom at jeg lærer mer av å fiske enn å snakke om fiske. Dessuten er det mye morsommere også  :) Så jeg har fisket halve dagen i dag også. Som tidligere i uka, og i morgen. Som jeg også skal på søndag. Håper du også får mange fine fiskeøkter denne langhelga, Erik. De påstår det er godt for både kropp og sjel  ;)

God fiskehelg - vi er midt i den  :)

André

PS Håvard - vet du om det har begynt oppi der du veit?  ;D:-X;D Setter pris på en PM om du vil  :)

(Bare et lavoppløst croppa utsnitt fra HVX200-videoklipp fra i dag :-)

5794156640_fb16317644_z.jpg

AR[/b] link=topic=20803.msg348774#msg348774 date=1307118677]

Spørsmålet mange sitter igjen med her inne tenker jeg er hvor mange fargenyanser man egentlig trenger for å utføre et normalt ørretfiske i Norge, og være rustet for de fleste situasjoner?

Hei, AR  :)

Du trenger ikke mange i det hele tatt, så ikke la noen forlede deg til å tro det  :) Det er også så mange andre parametre som er veeeel så viktig, så ikke bli usikker på farge. Jeg kjører stort sett én farge på for eksempel Baetis Rhodani og det holder for min del. Er du sånn-omtrent i nærheten med farge (men kanskje enda viktigere; størrelse, vingehøyde etc), så er det godt nok. Innenfor samme klekking, varierer også fargene innad på døgnisene (både hannene og hunnene) så omtrentlig er bra nok. Hvis du spør meg i hvert fall  :)

Som RUFFEN så riktig skriver nedenfor her (tar det i dette innlegget jeg, Frode), så fungerer jo grå fluer ofte bra, for eksempel fargekombinasjonen 'Adams', med mellomgrå kropp og rustgrå (=grizzly/brun) vinge. Og det (tror jeg) kan fortelle oss en hel del om hva opportunistisk ørret som tar mye "smått-og-godt" ser etter. Gråfargen er jo nøytral og reflekterer det meste av lysets bølgelengder likt, og vil få et fargespill preget av om det er solnedgang, midt på dagen etc. Akkurat som vi på andre siden bevisst kan overdrive fargespillet ved å legge inn litt "ekstrafarge" av det som er for øyeblikket når det gjelder sollys (eller grønnaktig lys gjennom busker som henger over vannoverflata tett mot land). Min erfaring er også i denne sammenheng, at 'grå' fluer funker best når ørreten tar litt-av-hvert-av-smått-og-godt. Bedre da enn om den har keyet skikkelig på f.eks. knallgule sulphureaer for eksempel. Men det er bare mitt inntrykk da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et spørsmål: Hvorfor fisker ei grå tørrflue så bra? (jo det gjør den! vet du ikke dette ???)

Det svaret forteller i alle fall meg en del.

Ren gjetning fra min side,men om fisken hadde hatt samme fargesyn og

oppfattelse av farger som oss,så ville det mest sannlig ha medført tap for den.

Den ville rett og slett ha blitt for selektiv?

De organismene som ørreten livnærer seg på har vel også en begrenset

fargeforskjell?

Eller er jeg helt på jordet her tro?

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser innligget mitt i sted står som om jeg vet alt om dette. Det er ikke helt sannheten selv om jeg skulle ønske det ;D

Jeg innbiller meg uannsett at kontrasten er veldig viktig. Jeg tror at grått gir en veldig god kontrast under de fleste lysforhold  den er dus og lite "skremmende".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ahhh! Slike diskusjoner er rett og slett godknall! -For hvem står ikke å grubler over slikt opptil flere ganger i løpet av sesongen? Selv de som egentlig er riimelig sikre på sine forhåndsvalg.

"Men det var da som pokker! Kaaan det hende at akkurat nå, skulle jeg hatt en bittelittt lysere/mørkere?"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei ruffen.

Jeg tror også at grått er et forbasket bra utgangpunkt. ;D

Er ikke grå en "farge" som består av alle bølgelengder?

(I allefall av synlig lys.)

Tenk på alle de nyansene vi har mellom helt svart og hvitt.

Med utgangspunkt i det,så ville det forundre meg at

det alene ikke skulle kunne klare å gi deg,og meg,et svært givende ørretfiske. ;D

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Frode  :) Jeg forsøkte å svare på innlegget ditt om grå fluer, i hvert fall hva jeg tror om det, for det lille det er verdt, men jeg la det inn i innlegget over ditt. Nederst i innlegget her, merket RUFFEN: http://www.fluefiskesiden.no/forum/index.php?topic=20803.msg348777#msg348777

Ikke helt kronologisk gjort av meg, men :) Og helt enig med deg; grå fluer funker av og til veldig godt, om det er F-Fly, små fallskjermfluer, tradisjonelle a la Adams eller hva  :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Vet du hva André, for første gang ble jeg bittelitt irritert på deg. Jeg må liksom svare deg på spørsmål, men du "gidder" ikke svare meg... Og finner du én setning i mitt innlegg som passer til dine tidligere utsagn så uthever du den og bruker den som en fastsetting av slik er det. Joda, ser at jeg kan være vrang, men likevel. Vel vel, greit nok at du ikke har svar på alle du heller. Er jo neppe noen som har det. Avslutter det her og konkluderer med at jeg ikke lærte stort denne gangen. Får vel bare satse på mer uttelling ved en senere anledning.  :)

"Color vision requires different types of cone cells to detect each of the three primary colors, and most fish possess at least two while some have all three. In general, fish can see farther into the violet range than humans, and some can see into the ultraviolet range."

Tom, hvis du leser hva professoren sier om fargesynet til fisken så ser du at enkelte fiskeslag til og med kan oppfatte flere farger enn oss. Det hjelper dem til å øke kontrasten slik at de lettere ser byttet. Men det avgjør nok svært sjelden om fisken vil ta byttet eller ikke når den først har sett den. Der er det andre faktorer som er mer avgjørende.

Altså: For å øke sjansen for å få fisk er det altså ikke dumt å spille på det vi "vet" om fargene for å bedre muligheten for at fisken ser flua. Men ser fisken flua di uansett så har du altså mye mer å gå på og kan være mer generell. Slik det normalt er. Spørsmål: Har du satt på ei fluofarget flue i farget vann? I så fall, hvorfor?

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du hva André, for første gang ble jeg bittelitt irritert på deg. Jeg må liksom svare deg på spørsmål, men du "gidder" ikke svare meg... Og finner du én setning i mitt innlegg som passer til dine tidligere utsagn så uthever du den og bruker den som en fastsetting av slik er det. Joda, ser at jeg kan være vrang, men likevel. Vel vel, greit nok at du ikke har svar på alle du heller. Er jo neppe noen som har det. Avslutter det her og konkluderer med at jeg ikke lærte stort denne gangen. Får vel bare satse på mer uttelling ved en senere anledning.  :)

"Color vision requires different types of cone cells to detect each of the three primary colors, and most fish possess at least two while some have all three. In general, fish can see farther into the violet range than humans, and some can see into the ultraviolet range."

Tom, hvis du leser hva professoren sier om fargesynet til fisken så ser du at enkelte fiskeslag til og med kan oppfatte flere farger enn oss. Det hjelper dem til å øke kontrasten slik at de lettere ser byttet. Men det avgjør nok svært sjelden om fisken vil ta byttet eller ikke når den først har sett den. Der er det andre faktorer som er mer avgjørende.

Altså: For å øke sjansen for å få fisk er det altså ikke dumt å spille på det vi "vet" om fargene for å bedre muligheten for at fisken ser flua. Men ser fisken flua di uansett så har du altså mye mer å gå på og kan være mer generell. Slik det normalt er. Spørsmål: Har du satt på ei fluofarget flue i farget vann? I så fall, hvorfor?

:)

Men hva er det som gjør grått så bra da din vrangpeis?

;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Vet du hva André, for første gang ble jeg bittelitt irritert på deg. Jeg må liksom svare deg på spørsmål, men du "gidder" ikke svare meg... Og finner du én setning i mitt innlegg som passer til dine tidligere utsagn så uthever du den og bruker den som en fastsetting av slik er det. Joda, ser at jeg kan være vrang, men likevel. Vel vel, greit nok at du ikke har svar på alle du heller. Er jo neppe noen som har det. Avslutter det her og konkluderer med at jeg ikke lærte stort denne gangen. Får vel bare satse på mer uttelling ved en senere anledning.  :)

"Color vision requires different types of cone cells to detect each of the three primary colors, and most fish possess at least two while some have all three. In general, fish can see farther into the violet range than humans, and some can see into the ultraviolet range."

Tom, hvis du leser hva professoren sier om fargesynet til fisken så ser du at enkelte fiskeslag til og med kan oppfatte flere farger enn oss. Det hjelper dem til å øke kontrasten slik at de lettere ser byttet. Men det avgjør nok svært sjelden om fisken vil ta byttet eller ikke når den først har sett den. Der er det andre faktorer som er mer avgjørende.

Altså: For å øke sjansen for å få fisk er det altså ikke dumt å spille på det vi "vet" om fargene for å bedre muligheten for at fisken ser flua. Men ser fisken flua di uansett så har du altså mye mer å gå på og kan være mer generell. Slik det normalt er. Spørsmål: Har du satt på ei fluofarget flue i farget vann? I så fall, hvorfor?

:)

Men hva er det som gjør grått så bra da din vrangpeis?

;D

Vet ikke, din pøbel.  ;D

Kan være at du ville fått på andre farger også da. Men hvem bytter vel farge når man først får fisk? Ehh.. jeg og noen flere under prøvefiske før konkurranser, men vi er nok litt ekstra rare. Det kan også hende det grå inneholder farger vi ikke ser (ultrafiolett). Men mest sannsynlig er dog slik at "det bare er slik". På samme måte som at jeg nesten aldri får fisk på grått, nettopp fordi jeg nesten aldri bruker det.  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du hva André, for første gang ble jeg bittelitt irritert på deg. Jeg må liksom svare deg på spørsmål, men du "gidder" ikke svare meg... Og finner du én setning i mitt innlegg som passer til dine tidligere utsagn så uthever du den og bruker den som en fastsetting av slik er det. Joda, ser at jeg kan være vrang, men likevel. Vel vel, greit nok at du ikke har svar på alle du heller. Er jo neppe noen som har det. Avslutter det her og konkluderer med at jeg ikke lærte stort denne gangen. Får vel bare satse på mer uttelling ved en senere anledning.  :)

"Color vision requires different types of cone cells to detect each of the three primary colors, and most fish possess at least two while some have all three. In general, fish can see farther into the violet range than humans, and some can see into the ultraviolet range."

Tom, hvis du leser hva professoren sier om fargesynet til fisken så ser du at enkelte fiskeslag til og med kan oppfatte flere farger enn oss. Det hjelper dem til å øke kontrasten slik at de lettere ser byttet. Men det avgjør nok svært sjelden om fisken vil ta byttet eller ikke når den først har sett den. Der er det andre faktorer som er mer avgjørende.

Altså: For å øke sjansen for å få fisk er det altså ikke dumt å spille på det vi "vet" om fargene for å bedre muligheten for at fisken ser flua. Men ser fisken flua di uansett så har du altså mye mer å gå på og kan være mer generell. Slik det normalt er. Spørsmål: Har du satt på ei fluofarget flue i farget vann? I så fall, hvorfor?

:)

Hei, Erik  :) Det gjør ikke noe om du blir litt irritert. Det er helt greit for meg. Og jeg er så stabil, at det forandrer ikke det gode inntrykket jeg har av deg. Om du så til og med, og komisk nok, hadde trukket kniv mot meg midt på øde Finnmarksvidda, så hadde jeg klappet deg på skulderen og sagt at "så så, dette sover du på, og i morgen er det nok over"  :) Men du må ha forståelse for meg når jeg synes det er mer interessant og lærerikt å fiske enn å diskutere fiske på internett. Jeg prøver å lære noe nytt hver dag jeg når det gjelder fiske. Men jeg synes jeg lærer mest når jeg fisker selv, og prøver og feiler med farger (lyse eller bløte/mørke etc), oppsett, kasting, nyanser om vindgater, størrelser og det meste. Hver dag jeg lærer noe, er en flott dag, synes jeg  :)

Og den setningen jeg uthevet, var jo det eneste jeg lurte på - og spurte om - og sa noe om. Ikke sant? Det eneste jeg nevnte og hadde noen mening om i den sammenhengen. Så da må jeg jo få lov til å utheve akkurat den, og ikke alt annet som blir lagt til meningen min på magisk vis... Synes jeg da.

Men jeg synes egentlig ikke jeg har gjort noe for å irritere deg da, men  :) for jeg sa som eksempel våte fluekropper som er over vann (for eksempel da: En våt dubbet kropp på en tradisjonelt hacklet tørrflue. Skjønner du det nå?). Og så kastet vi bort en del innlegg på å presisere at jeg mente akkurat det. Men det stod jo ganske klart. Synes jeg. At ikke jeg gidder å diskutere med deg i flere dager om det, det får jeg ta på min kappe. Min prioritering. Og min skyld. Jeg vil heller fiske enn å diskutere med deg. Greit? Ferdig med den da?

Så fra en fluefisker til en annen - lykke til med fiske i helga!  :) Håper du opplever bra rhodani i dalen  :)

Eller, du har vel alt sjekka ut rhodaniklekkingen med et par dagers hardt fiske, så jeg håper den er bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  Erik.

  Har "professoren" tatt seg tid til å undersøke dette selv?

  Eller referer han til andre tester?

  Jeg er ikke ute etter å være vrang Erik.

  Jeg synes også at det er greit å forholde seg til en gul flue,

  en rød flue,eller en blå flue.Men det er du og jeg,og ikke fisken.

  Jeg har sagt det før Erik,og sier det igjen,om jeg kunne gitt deg

  fjær og bindetråd i la oss si sånn cirka 5 - 10 gråtone nyanser

  så ville det ikke forundre meg at du får akkurat like mye fisk.

  Dette er selfølgelig ren skjær gjetning fra min side Erik,men har

  noen i det hele tatt virkelig prøvd akkurat det?

  Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Greit det André. Blir bittelitt irritert på kona innimellom også jeg. Eller bestekompiser. Uten at hverken kniver eller gafler er i tankene. Én ting er i alle fall sikkert og det er at jeg blir aller mest irritert på meg selv. Det burde være forbudt å gjøre så mye dumt. Som f.eks. det jeg har gjort de siste dagene; Gå rundt og tro jeg skal få fisk bare fordi jeg har fått før. Så langt har jeg sett et par dusin Rhodani fra forrige søndag til i dag og bommet på de som har drukna flua mi. Så nå begynner jeg å lure på om jeg i det hele tatt får noen Hemsil ørret i år. Ser stygt ut. Og blir det tettere med folk pr. vak nå så må jeg gå over til gullhodenymfer av tungsten for å trenge gjennom. Desperat? You bet! Eller som en koselig og humørfylt kar sa ved juger sytebenken i dag: "Eikre har gått gjennom et (fluefiske)svangerskap fra september til juni og har nå sterke veer." Han og kompisen, som er akkurat like morrogal, reddet dagen og vel så det. Det ble faktisk en god dag selv om jeg antagelig burde brukt grå flue. Får prøve igjen i morra. Men hvis det vaker like mye i morra som i dag så kan jeg like godt bruke knallrosa flytende reke med det norske flagget som vinge.  ;D

Tom, det er ikke bare noe denne ene professoren sier. Det er visstnok vitenskapelig fastslått fakta. Om han har erfart det selv ved fiske vet jeg ikke. Jeg har heller ikke erfart alt jeg "vet" gjennom egne erfaringer over tid. Jeg må faktisk noen ganger lese meg til kunnskap. Som en entomolog må det. Matematiker osv...

Jeg kan garrantere deg Tom at jeg ikke ville fått like mye fisk med bare grå farger (bortsett fra i dag da). Been there, done dun that. Jeg har fisket konkurranser siden 1993 og har alltid vært opptatt av slike detaljer. Dessuten kjenner jeg en del utlendinger som kan mye mer og som jeg kan stole på. Av disse har jeg fått mange hint om hva, hvordan og når man bør prøve ditt og datt. Så det har blitt eksperimentering siden da. En del "vitenskapelig" og en del "herre jemini, det funker godt nok og det får da være måte på". Men dette er altså bare utført av en "døling" og kan ikke legges til grunn for videre opplæring. Til det er grunnlaget for spinkelt. Og alle vet at dølinger ikke er til å stole på. Derfor kan det hende du får mer fisk på gråtoninger selv om ikke jeg gjør det.

Du får teste selv. Jeg er ferdig med mine i så måte. Det betyr forresten ikke at jeg ikke bruker grå fluer, men sjelden i forhold til fargede. Og for å ha sagt det så betyr ikke det skarpe farger i alle tilfeller. Light Khaki er f.eks. også en farge.

Men nå må jeg gruble på den ultimate taktikken for å få årets første Hemsilørret. Hvor var det nå jeg la den Torillkillern da tro...

Skitt fiske begge to!

Og alle dere andre!

fffishing

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit det André. Blir bittelitt irritert på kona innimellom også jeg. Eller bestekompiser. Uten at hverken kniver eller gafler er i tankene. Én ting er i alle fall sikkert og det er at jeg blir aller mest irritert på meg selv. Det burde være forbudt å gjøre så mye dumt. Som f.eks. det jeg har gjort de siste dagene; Gå rundt og tro jeg skal få fisk bare fordi jeg har fått før. Så langt har jeg sett et par dusin Rhodani fra forrige søndag til i dag og bommet på de som har drukna flua mi. Så nå begynner jeg å lure på om jeg i det hele tatt får noen Hemsil ørret i år. Ser stygt ut. Og blir det tettere med folk pr. vak nå så må jeg gå over til gullhodenymfer av tungsten for å trenge gjennom. Desperat? You bet! Eller som en koselig og humørfylt kar sa ved juger sytebenken i dag: "Eikre har gått gjennom et (fluefiske)svangerskap fra september til juni og har nå sterke veer." Han og kompisen, som er akkurat like morrogal, reddet dagen og vel så det. Det ble faktisk en god dag selv om jeg antagelig burde brukt grå flue. Får prøve igjen i morra. Men hvis det vaker like mye i morra som i dag så kan jeg like godt bruke knallrosa flytende reke med det norske flagget som vinge.  ;D

Artige dikskusjoner må jeg si :)

Du og Per er forresten hjertelig velkommen på en kaffe og fiske prat på Hemsedal hytte og ferie park fra 17-24 juni. vi er 2 fiske kompiser som tar turen :)

Tom, det er ikke bare noe denne ene professoren sier. Det er visstnok vitenskapelig fastslått fakta. Om han har erfart det selv ved fiske vet jeg ikke. Jeg har heller ikke erfart alt jeg "vet" gjennom egne erfaringer over tid. Jeg må faktisk noen ganger lese meg til kunnskap. Som en entomolog må det. Matematiker osv...

Jeg kan garrantere deg Tom at jeg ikke ville fått like mye fisk med bare grå farger (bortsett fra i dag da). Been there, done dun that. Jeg har fisket konkurranser siden 1993 og har alltid vært opptatt av slike detaljer. Dessuten kjenner jeg en del utlendinger som kan mye mer og som jeg kan stole på. Av disse har jeg fått mange hint om hva, hvordan og når man bør prøve ditt og datt. Så det har blitt eksperimentering siden da. En del "vitenskapelig" og en del "herre jemini, det funker godt nok og det får da være måte på". Men dette er altså bare utført av en "døling" og kan ikke legges til grunn for videre opplæring. Til det er grunnlaget for spinkelt. Og alle vet at dølinger ikke er til å stole på. Derfor kan det hende du får mer fisk på gråtoninger selv om ikke jeg gjør det.

Du får teste selv. Jeg er ferdig med mine i så måte. Det betyr forresten ikke at jeg ikke bruker grå fluer, men sjelden i forhold til fargede. Og for å ha sagt det så betyr ikke det skarpe farger i alle tilfeller. Light Khaki er f.eks. også en farge.

Men nå må jeg gruble på den ultimate taktikken for å få årets første Hemsilørret. Hvor var det nå jeg la den Torillkillern da tro...

Skitt fiske begge to!

Og alle dere andre!

fffishing

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den samme flua/fargen vil oppfattes forskjellig avhengig av hvordan lyset/sola treffer flua. Og siden de færreste naturlige insekter består av dubbing rundt en krok ( :rolleyes:) så vil vi neppe klare å imitere insektet nøyaktig. I de tilfellene hvor lysforholdene er slik at fargenyansen mellom naturlig insekt og imitasjon er opplagt så tror jeg farge er en viktigere trigger enn under forhold hvor farger generelt er godt kamuflert. Hva som er triggere varierer, etter min erfaring gjennom hele dagen. Og avhengig av hvor (og når) man fisker så vil fiskens beitevaner være styrt av positive og negative triggere (antitriggere?). I vann med lite press vil positive triggere være dominerende, altså fisken prøver å finne ut hva som ER mat. I vann med stort press prøver den å skille ut hva som IKKE er mat, altså hva som avslører kunstige imitasjoner. Ytterpunkteksempler her er en øde elv langt inne i "bushen" i NZ hvor fisk villig og med stor iver gaper over en tørr pinne, og Hemsila den verste uka i juni, hvor fisken etterhvert skyr unna "superfluer" bundet av fluefiskekjendiser. OG en stor andel naturlige insekter. ;D (Dvs til den når det punktet hvor den rett og slett gir F***, og legger en tur opp i frisk luft inn som en del av de daglige rutinene. Hvis ikke så sulter de jo ihjel... ;D)

Så farge viktig? Ja, absolutt. HVOR viktig varierer enormt. Funksjonen til fargen varierer også enormt. Så min mening (understreker det) er at det (heldigvis) ikke finnes noen fasitsvar her heller. En må fiske, fiske og fiske og finne ut av ting sjæl. Det er derfor jeg elsker fluefiske!  :D

(Legger for ordens skyld til at jeg stort sett får mer fisk hvis jeg gjør som Erik sier...  :-\ :-X)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

har lagt merke til at fargene på de samme insektene, les døgnfluene varierer mye fra vassdrag til vassdrag og i N-Norge er generelt fargesprandet større og gjerne mot mørkere.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har lagt merke til at fargene på de samme insektene, les døgnfluene varierer mye fra vassdrag til vassdrag og i N-Norge er generelt fargesprandet større og gjerne mot mørkere.....

Ja, enig i det, Staffan. At fargene på samme insekt varierer fra vassdrag til vassdrag. Så om vi er omtrent i riktig gate der vi fisker, så er det bra nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...