Gå til innhold

Store, døde fisker! Skal vi ikke slutte å vise det her på forumet?


GeirD

Anbefalte innlegg

Jeg synes det burde bli slutt på avbilding av døde storfisker i dette forumet. Og at det kunne godt vært en forumsregel at det ikke var tillatt. Jeg synes det hadde vært fint om Fluefiskesiden kunne representert et felles standpunkt om dette å verne om storfisken. Vi er jo hovedsaklig sportsfiskere her inne, og bilder av døde, store fisker synes jeg er et veldig dårlig signal å sende ut. Det gir på en måte aksept for andre å gjøre det samme. Og skulle du drepe en stor fisk, noe som jo stort sett er tillatt over alt, så kan det heller skje i stillhet. Ikke markedsfør det HER, i hvert fall!

Jeg prøver å tenke på hvorfor jeg knerta storfisken før. I mange å dreiv jeg med rypejakt. Var skikkelig gira og trava lenger enn lengst rundt i fjellet på mange flotte turer. Rypejakt har noen av de samme momentene som fluefiske. Og veldig målbart. Her er det kun antallet som teller. Vi dreit i lengde og vekt. Når rypa lå død på bakken, tenkte jeg ekstatisk at "Ja, det var et perfekt fluktskudd. Herlig opplevelse. Alt stemte. Jeg fikk det til!" Akkurat som når en ørret stiger etter flua og tar, etter et perfekt kast. Men jeg tok meg også i å tenke noen ganger at "Det hadde vært flott om rypa våkna til live nå og kunne fly frisk og uskadd tilbake til flokken, for jeg ønsker ikke egentlig å drepe den. Jeg har jo allerede fått tre ryper og trenger egentlig ikke kjøttet. Jeg vil bare jakte". Det er en av grunnene til at jeg slutta med småviltjakt. I tillegg til at det forurenser så mye. For støy ER forurensing! Her er fluefiske så mye greiere, på mange måter!

Lander man en "trofe-fisk", føler man at man har opplevd noe unikt. Det kjennes som å ha vunnet i lotto, og man er SÅ glad! Man kan nesten ikke se seg mett på det flotte eksemplaret. Ta på den. Løfte på den. Beundre dens skjønnhet på nært hold mens de vakre fargene gradvis svekkes og livet dens ebber ut. Etter noen minutter er den ikke SÅ fin i fargene lenger. Og etter noen timer i en plastpose i sekken er det bare en død, slimete kjøttklump som puttes i fryseboksen. Det verste av alt er at den er nesten for unik til å spises, også. Det har skjedd at den har blitt gjemt (glemt) i fryseboksen og først dukker opp etter noen år, harsk og gammel, og havner i søpla. Shame on me! SHAME ON ME!!!

Med tilgjengelig digitalkamera og håv med innebygd vekt kan fangsten måles og foreviges veldig enkelt. Man trenger ikke knerte storfisken for å dokumentere minnet. Et bilde kan man suge på som en karamell i mange år. Trenger man mat på fjellet, og skulle være så heldig at man var i et vann med kun storfisk, er det selvfølgelig også i mine øyne greit å livnære seg på den. Men vi er jo fluefiskere og jeg tror ALLE her i Fluefiskeforumet ønsker å fiske på stor fisk. Hvordan kan vi da forsvare det hvis vår praksis har motsatt effekt av hvordan vi ønsker situasjonen skal være?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 166
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Jeg har igrunn svært lite å legge til i en debatt som dette. Jeg er 100% enig uansett. All fisk over kiloen syns jeg bør settes ut. Jeg vil mene at fluefiskere ikke er verstingene her. Det er dessverre hytteeiere som synder mest og det i vann og elver de i så måte skal fiske i neste uke og.

Men… På lik linje med deg i din speè rypejakt barndom så var du utrolig opptatt av trofe i antall ryper og vi må tillate oss at ferske fluefiskere kan ta ”trofefisk” uten at vi som har gjort dette i noen år skal hyle og sette pekefing. Samtidig må vi tåle å se død fisk. Irettesettelse kan og bør skje i en vennligsinnet tone. I alle fall første gang.

Jeg for min del beskatter gjerne noen røyer eller ørreter til et lite måltid når jeg er på fjelltur. For meg er dette en del av selve turen. Jeg tar fremdeles aldri stor fisk. 5 – 700 grammere er mer enn store nok til å havne på bålet og smaker mye mer enn store fisker.

Lykke til videre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettopp fordi jeg har vært der selv, i likhet med de fleste andre, skal jeg ikke rope for høyt og vifte for mye med pekefingeren. Men jeg er opptatt av signaleffekten. Hvorfor tok det så ang tid med meg? Jo, fordi jeg ikke visste at folk tenkte som jeg gjør i dag. Vi må gi et tydelig tegn til ferske (flue)fiskere om hva vi står for. Påvirke, stimulere og opplyse, så nye og gamle fiskere raskest mulig kommer over kjøttjakten for fryseboksen. Vi må vise at vi er mange som tenker forvaltning. At dette er "normen". I hvert fall her inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir sikkert en debatt av innlegget ditt her nå Geir, sikkert en sunn debatt også.

Men det kommer helt garantert til å stå under alle bilder etter debatten at fisken selvsagt ble satt ut igjen, uansett om den ble knakka i hue eller om den faktisk ble satt ut igjen

Det er ikke så farlig om det skjer av og til. Det viktigste i denne omgang er budskapet om at stor fisk skal ut igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Jeg tar meg faktisk også sjelden tid til å ta bilder av stor fisk. Det blir liksom mellom meg, fisken og eventuelle guder. For det er nemlig best for fisken at jeg ikke kødder for mye. Og jaggu blir det mye kløning om man skal frem med kamera, få fisken til å ligge riktig og gjerne også få bildet skarpt og fint. Det bildet som lagres på den lille harddisken bak panna er bra nok. Og hvordan foreviger man opplevelsen når man får en fisk som ikke er så vanvittig stor, men som drar mer backing enn en 2-kilos? Jeg fikk en for ikke mange dagene siden som ikke verdens kuleste bilde kunne ytt rettferdighet. Jeg mistet munn og mele når jeg hadde den på og når jeg så den i håven så ble jeg rent andektig. Makan til fisk har jeg ikke fått mange av. Den som hadde forsøkt å kakke den hadde blitt påmontert selvmordsbelte med akkurat så kort tidsinnstilling at jeg hadde kommet meg unna! Hverken mer eller mindre.

Jeg sier som Vera jeg (når jeg var dum nok til å ba henne vente for at jeg skulle fått tatt et bilde for noen år siden): "Vente? Er du idiot?"

Men jeg kakker når jeg må eller bør. Det er bare ikke noe å skryte av. Dessuten er det avhengig av så mange faktorer hva man bør gjøre at det neppe er noen mulighet for fast regel. Jeg gjør det likevel slik at jeg så å si aldri kakker noe som er over snittet for vassdraget dersom det ikke er tvingende nødvendig eller ønskelig.

Bilde av død fisk er det mange år siden jeg har tatt. Hva skal jeg med det? Men hva andre gjør legger jeg meg ikke mer opp i enn at jeg forteller hva jeg gjør og hvorfor. Resten er opp til dem. Bortsett fra i enkelte situasjoner som den jeg nevnte over da selvsagt. Da blir jeg farlig om noen er uenig, hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har igrunn svært lite å legge til i en debatt som dette. Jeg er 100% enig uansett. All fisk over kiloen syns jeg bør settes ut. Jeg vil mene at fluefiskere ikke er verstingene her. Det er dessverre hytteeiere som synder mest og det i vann og elver de i så måte skal fiske i neste uke og.

Men… På lik linje med deg i din speè rypejakt barndom så var du utrolig opptatt av trofe i antall ryper og vi må tillate oss at ferske fluefiskere kan ta ”trofefisk” uten at vi som har gjort dette i noen år skal hyle og sette pekefing. Samtidig må vi tåle å se død fisk. Irettesettelse kan og bør skje i en vennligsinnet tone. I alle fall første gang.

Jeg for min del beskatter gjerne noen røyer eller ørreter til et lite måltid når jeg er på fjelltur. For meg er dette en del av selve turen. Jeg tar fremdeles aldri stor fisk. 5 – 700 grammere er mer enn store nok til å havne på bålet og smaker mye mer enn store fisker.

Lykke til videre

Bra innlegg. Balansert og fint. Jeg er selv veldig glad i å  tilberede og spise selvfanget røye og ørret, men jeg er veldig bevist på hvilke spor jeg setter etter meg i naturen. Og det finns steder der det er helt OK å ta stor fisk hvis man ønsker.

Jeg vil legge til at jeg synes det er veldig slitsomt når en eller annen (gjerne en fersk fluefisker) har lagt ut bilde av en stor, død ørret og C&R-politiet begynner å kjefte. Forbannde gledesdrepere. Ivrige fluefiskere finner ut av dette uansett etterhvert, trur eg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg kakker når jeg må eller bør. Det er bare ikke noe å skryte av. Dessuten er det avhengig av så mange faktorer hva man bør gjøre at det neppe er noen mulighet for fast regel. Jeg gjør det likevel slik at jeg så å si aldri kakker noe som er over snittet for vassdraget dersom det ikke er tvingende nødvendig eller ønskelig.

Helt enig i det erik skriver. Mange aspekter å ta hensyn til. Sett mange som kaller seg C&R'ere som setter ut "død" fisk, gjerne etter lang kamp, kanskje litt varmt i vannet, og så et par minutters fotoseanse. de fleste av disse fiskene kunne like gjerne blitt kakka...

Jeg er selv veldig glad i å  tilberede og spise selvfanget røye og ørret, men jeg er veldig bevist på hvilke spor jeg setter etter meg i naturen. Og det finns steder der det er helt OK å ta stor fisk hvis man ønsker.

Jeg vil legge til at jeg synes det er veldig slitsomt når en eller annen (gjerne en fersk fluefisker) har lagt ut bilde av en stor, død ørret og C&R-politiet begynner å kjefte. Forbannde gledesdrepere. Ivrige fluefiskere finner ut av dette uansett etterhvert, trur eg...

Vi må som Håvard skriver her være forsiktige med moralfingere... Han skrev det så bra at jeg ikke trenger skrive mer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Ivrige fluefiskere finner ut av dette uansett etterhvert, trur eg... "

Jeg er sikkert den eneste idioten her inne (?). Jeg brukte mange år på å finne ut av det. Og jeg fant ikke ut av dette selv, men blei stimulert av andres oppførsel og tanker. Det er også noe med "konkurranse med naboen". Hvis du tror at han har til hensikt å kverke fisken, kan du like gjerne gjøre det selv. Men hvis du vet at han ikke gjør det ......

Folk må gjerne spise selvfanget fisk. Det er ikke dette det dreier seg om. Det er skrytebilder av stor, død fisk. De må gjerne ligge på nettet, for det kan vi ikke hindre, men kanskje ikke her inne. For VI står for noe annet! For meg er det bare en naturlig konsekvens.

hilsen "just seen the light-moralist"-Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er sikkert den eneste idioten her inne (?).

Det er du ihvertfall ikke. Vi er faktisk ganske mange i idiotklubben her på sida. Den skyhøye idiotfaktoren er jo noe av det beste med ffs. :D

Topic: Jeg mister ikke nattesøvnen av bilder av stor, død edelfisk, men kan heller ikke huske å sett så mange sånne bilder her?

Klarer ikke å hisse meg så voldsomt opp over dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke hvorfor det skal være et problem. Ikke er det plagsomt mange bilder her av død stor fisk og trenden er jo at man ikke kakker stor fisk så ser ikke helt hvorfor man skal være redd for en slags signaleffekt. Jeg unner meg gjerne et par fiskemiddager når jeg er til fjells, men sjelden av de helt store. Men jeg har et par godvann hvor snittvekta på fisken jeg har dradd opp er oppunder kiloen og når det ikke er noen smågutter å hente opp spiser jeg også disse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har igrunn svært lite å legge til i en debatt som dette. Jeg er 100% enig uansett. All fisk over kiloen syns jeg bør settes ut. Jeg vil mene at fluefiskere ikke er verstingene her. Det er dessverre hytteeiere som synder mest og det i vann og elver de i så måte skal fiske i neste uke og.

Men… På lik linje med deg i din speè rypejakt barndom så var du utrolig opptatt av trofe i antall ryper og vi må tillate oss at ferske fluefiskere kan ta ”trofefisk” uten at vi som har gjort dette i noen år skal hyle og sette pekefing. Samtidig må vi tåle å se død fisk. Irettesettelse kan og bør skje i en vennligsinnet tone. I alle fall første gang.

Jeg for min del beskatter gjerne noen røyer eller ørreter til et lite måltid når jeg er på fjelltur. For meg er dette en del av selve turen. Jeg tar fremdeles aldri stor fisk. 5 – 700 grammere er mer enn store nok til å havne på bålet og smaker mye mer enn store fisker.

Lykke til videre

Bra innlegg. Balansert og fint. Jeg er selv veldig glad i å  tilberede og spise selvfanget røye og ørret, men jeg er veldig bevist på hvilke spor jeg setter etter meg i naturen. Og det finns steder der det er helt OK å ta stor fisk hvis man ønsker.

Jeg vil legge til at jeg synes det er veldig slitsomt når en eller annen (gjerne en fersk fluefisker) har lagt ut bilde av en stor, død ørret og C&R-politiet begynner å kjefte. Forbannde gledesdrepere. Ivrige fluefiskere finner ut av dette uansett etterhvert, trur eg...

Kunne ikke vært mer enig! Å kjefte på en stakkars nybegynner som har kakket en fin fisk blir helt feil spør du meg. De fleste har nok gjort akkurat det samme selv en eller annen gang. Er ikke no kult å sitte igjen med dårlig samvittighet for å ha fått en flott fisk. Mange som ikke er klar over hvor sårbare bestandene er. Så å gi info om C/R på en ordentlig måte kommer man lenger med en kjefting. Setter selv ut 90% av fisken jeg får. Unntakene gjelder skadet fisk eller hvis jeg skal ha litt steikefisk på telttur. Får aldri no stor fisk uansett, så no trussel mot bestanden tror jeg neppe at jeg er ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Min mening er at man aldri må, jeg gjentar aldri, forringe opplevelsen for en nybegynner ved å klage på at denne har kakket en fisk eller to. Det man kan gjøre er å gjøre oppmerksom på at når denne (eller de) begynner å få skikkelig taket på det og begynner å få en del fisk bør begynne å vurdere hvor mange, hvor store og hvor man dreper fisk. Altså kun forklare at alt med måte gjelder her også. Der det er regler for hva man får ta må man selvsagt følge disse.

Jeg gratulerer i alle fall nye fiskere med flott fangst uansett hvor stor fisken måtte være. Det er jo ikke nybegynnere som er årsaken til at et enkelte vassdrag sliter. Det tror i hvertfall ikke jeg.

Ødelegge lykken til en ungdom som har fått sin første storfisk? Nei, vettu hva!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke svare for alle moderatorer og for sjefen sjøl, Rune Stokkebekk. Derfor er dette 100% for egen regning.

Men jeg vil si at hittil har vi unngått å forby noe som helst utenom porr, personangre og dårlig skjult markedsføring.

Jeg vil ikke være med på å forby bilder av stor død fisk.

Dette fordi:

- No-kill er ikke løsningen i alle tilfeller. Noen steder og noen ganger KAN man faktisk ta stor fisk med god samvittighet. Da skal bilder av død fisk være helt greit. Jeg kan ikke sitte bak en PC-skjerm og dømme en fyr som viser frem død fisk fra en elv eller et vann jeg aldri har besøkt. Og det bør ikke andre gjøre heller.

- Å forby bilder av død fisk forhindrer ikke at fisk blir drept og deretter fotografert. Man oppnår bare at bildene ikke havner her og at forumet kanskje mister medlemmer. Medlemmer som kanskje i stedet vil kunne overtales til å tenke seg om i stedet for å knerte all stor fisk de får.

- Fisk er mat for mange mennesker. Det er allerede mange som anser oss som driver C&R som tullete hippier uten bakkekontakt. Å forby ANDRE å stolt vise frem sitt trofe vil være den siste bekreftelse på at vi er i ferd med å bli akkurat det.

- Antallet bilder av stor død fisk er allerede minimalt. Dette er en storm i et vannglass.

- Jeg er grunnleggende prinsipielt imot å drive holdningsendring gjennom tvang og forbud.

Og kanskje viktigst:

Vi skal ikke tillate andre å vise skrytebilder av stor død fisk fordi "VI står for noe annet" skrives det av trådstarer. Å? "VI" hvem da? "VI" er ikke enige! Jeg står IKKE for det du sier.

Jeg er faktisk uenig med deg.

Dette er et åpent forum, ikke en klubb med en felles talsmann som taler på vegne av alle medlemmene.

JEG står for åpenhet, mangfold og å la folk få drive SIN hobby på SIN måte.

JEG står for å diskutere fluefiske åpent, fritt og uten moralske pekefingre.

Nei til forbud mot bilder av stor død fisk. Ja til fiskeglede og åpen debatt.

EDIT: skirevfeil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at man kan være litt romslig når det gjelder nybegynnere og de yngre. Men nettopp overfor disse tror jeg at de bildene som vises her på siden har stor påvirkningskraft.

En helt annen ting er godt voksne folk som har med seg GARN i sekken på fjelltur.

Et generelt forbud mot bilder av død fisk har jeg ingen tro på av samme grunn som Larserikm skriver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke svare for alle moderatorer og for sjefen sjøl, Rune Stokkebekk. Derfor er dette 100% for egen regning.

Men jeg vil si at hittil har vi unngått å forby noe som helst utenom porr, personangre og dårlig skjult markedsføring.

Jeg vil ikke være med på å forby bilder av stor død fisk.

Dette fordi:

- No-kill er ikke løsningen i alle tilfeller. Noen steder og noen ganger KAN man faktisk ta stor fisk med god samvittighet. Da skal bilder av død fisk være helt greit. Jeg kan sitte bak en PC-skjerm og dømme en fyr som viser frem død fisk fra en elv eller et vann jeg aldri har besøkt. Og det bør ikke andre gjøre heller.

- Å forby bilder av død fisk forhindrer ikke at fisk blir drept og deretter fotografert. Man oppnår bare at bildene ikke havner her og at forumet kanskje mister medlemmer. Medlemmer som kanskje i stedet vil kunne overtales til å tenke seg om i stedet for å knerte all stor fisk de får.

- Fisk er mat for mange mennesker. Det er allerede mange som anser oss som driver C&R som tullete hippier uten bakkekontakt. Å forby ANDRE å stolt vise frem sitt trofe vil være den siste bekreftelse på at vi er i ferd med å bli akkurat det.

- Antallet bilder av stor død fisk er allerede minimalt. Dette er en storm i et vannglass.

- Jeg er grunnleggende prinsipielt imot å drive holdningsendring gjennom tvang og forbud.

Og kanskje viktigst:

Vi skal ikke tillate andre å vise skrytebilder av stor død fisk fordi "VI står for noe annet" skrives det av trådstarer. Å? "VI" hvem da? "VI" er ikke enige! Jeg står IKKE for det du sier.

Jeg er faktisk uenig med deg.

Dette er et åpent forum, ikke en klubb med en felles talsmann som taler på vegne av alle medlemmene.

JEG står for åpenhet, mangfold og å la folk få drive SIN hobby på SIN måte.

JEG står for å diskutere fluefiske åpent, fritt og uten moralske pekefingre.

Nei til forbud mot bilder av stor død fisk. Ja til fiskeglede og åpen debatt.

lllove

Rørendes enig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke svare for alle moderatorer og for sjefen sjøl, Rune Stokkebekk. Derfor er dette 100% for egen regning.

Men jeg vil si at hittil har vi unngått å forby noe som helst utenom porr, personangre og dårlig skjult markedsføring.

Jeg vil ikke være med på å forby bilder av stor død fisk.

Dette fordi:

- No-kill er ikke løsningen i alle tilfeller. Noen steder og noen ganger KAN man faktisk ta stor fisk med god samvittighet. Da skal bilder av død fisk være helt greit. Jeg kan sitte bak en PC-skjerm og dømme en fyr som viser frem død fisk fra en elv eller et vann jeg aldri har besøkt. Og det bør ikke andre gjøre heller.

- Å forby bilder av død fisk forhindrer ikke at fisk blir drept og deretter fotografert. Man oppnår bare at bildene ikke havner her og at forumet kanskje mister medlemmer. Medlemmer som kanskje i stedet vil kunne overtales til å tenke seg om i stedet for å knerte all stor fisk de får.

- Fisk er mat for mange mennesker. Det er allerede mange som anser oss som driver C&R som tullete hippier uten bakkekontakt. Å forby ANDRE å stolt vise frem sitt trofe vil være den siste bekreftelse på at vi er i ferd med å bli akkurat det.

- Antallet bilder av stor død fisk er allerede minimalt. Dette er en storm i et vannglass.

- Jeg er grunnleggende prinsipielt imot å drive holdningsendring gjennom tvang og forbud.

Og kanskje viktigst:

Vi skal ikke tillate andre å vise skrytebilder av stor død fisk fordi "VI står for noe annet" skrives det av trådstarer. Å? "VI" hvem da? "VI" er ikke enige! Jeg står IKKE for det du sier.

Jeg er faktisk uenig med deg.

Dette er et åpent forum, ikke en klubb med en felles talsmann som taler på vegne av alle medlemmene.

JEG står for åpenhet, mangfold og å la folk få drive SIN hobby på SIN måte.

JEG står for å diskutere fluefiske åpent, fritt og uten moralske pekefingre.

Nei til forbud mot bilder av stor død fisk. Ja til fiskeglede og åpen debatt.

lllove

Rørendes enig!

Alldeles helt enig!!

Det er noe som heter at kua ikke skal glemme at ho har vært kalv.

Da jeg tenker etter hvor kry og blodet bruset da jeg kom hjem med den første "storingen", så tror jeg fiskelysta hadde fått seg noen alvorlige riper i lakken hvis det bare var en helvetes kjeft som møtte meg i døra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke svare for alle moderatorer og for sjefen sjøl, Rune Stokkebekk. Derfor er dette 100% for egen regning.

Men jeg vil si at hittil har vi unngått å forby noe som helst utenom porr, personangre og dårlig skjult markedsføring.

Jeg vil ikke være med på å forby bilder av stor død fisk.

Dette fordi:

- No-kill er ikke løsningen i alle tilfeller. Noen steder og noen ganger KAN man faktisk ta stor fisk med god samvittighet. Da skal bilder av død fisk være helt greit. Jeg kan sitte bak en PC-skjerm og dømme en fyr som viser frem død fisk fra en elv eller et vann jeg aldri har besøkt. Og det bør ikke andre gjøre heller.

- Å forby bilder av død fisk forhindrer ikke at fisk blir drept og deretter fotografert. Man oppnår bare at bildene ikke havner her og at forumet kanskje mister medlemmer. Medlemmer som kanskje i stedet vil kunne overtales til å tenke seg om i stedet for å knerte all stor fisk de får.

- Fisk er mat for mange mennesker. Det er allerede mange som anser oss som driver C&R som tullete hippier uten bakkekontakt. Å forby ANDRE å stolt vise frem sitt trofe vil være den siste bekreftelse på at vi er i ferd med å bli akkurat det.

- Antallet bilder av stor død fisk er allerede minimalt. Dette er en storm i et vannglass.

- Jeg er grunnleggende prinsipielt imot å drive holdningsendring gjennom tvang og forbud.

Og kanskje viktigst:

Vi skal ikke tillate andre å vise skrytebilder av stor død fisk fordi "VI står for noe annet" skrives det av trådstarer. Å? "VI" hvem da? "VI" er ikke enige! Jeg står IKKE for det du sier.

Jeg er faktisk uenig med deg.

Dette er et åpent forum, ikke en klubb med en felles talsmann som taler på vegne av alle medlemmene.

JEG står for åpenhet, mangfold og å la folk få drive SIN hobby på SIN måte.

JEG står for å diskutere fluefiske åpent, fritt og uten moralske pekefingre.

Nei til forbud mot bilder av stor død fisk. Ja til fiskeglede og åpen debatt.

100% enig.

Uttrykk som er brukt tidligere i debatten med "vennlig irettesettelse første gang" er ikke helt gode. Man er da vel ikke her for å bli oppdratt og irettesatt fordi man dreper en 1,5kg fisk på en langtur på fjellet?

Nei, tror nok hoveddelen av forumets medlemmer er i stand til å bruke huet, selv barn. Likegyldig om man ser en død ørret eller to.

Da er det mye mer bekymringsverdig med de signalene man sender barn rundt det evige utstyrsjaget etter bambusstenger og ATH-sneller. Tipper mang en fjortis har blitt overrasket over det fokuset det er på sånne ting, der han står med nybegynnerstanga si og 100kr i ukelønn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke svare for alle moderatorer og for sjefen sjøl, Rune Stokkebekk. Derfor er dette 100% for egen regning.

Men jeg vil si at hittil har vi unngått å forby noe som helst utenom porr, personangre og dårlig skjult markedsføring.

Jeg vil ikke være med på å forby bilder av stor død fisk.

Dette fordi:

- No-kill er ikke løsningen i alle tilfeller. Noen steder og noen ganger KAN man faktisk ta stor fisk med god samvittighet. Da skal bilder av død fisk være helt greit. Jeg kan sitte bak en PC-skjerm og dømme en fyr som viser frem død fisk fra en elv eller et vann jeg aldri har besøkt. Og det bør ikke andre gjøre heller.

- Å forby bilder av død fisk forhindrer ikke at fisk blir drept og deretter fotografert. Man oppnår bare at bildene ikke havner her og at forumet kanskje mister medlemmer. Medlemmer som kanskje i stedet vil kunne overtales til å tenke seg om i stedet for å knerte all stor fisk de får.

- Fisk er mat for mange mennesker. Det er allerede mange som anser oss som driver C&R som tullete hippier uten bakkekontakt. Å forby ANDRE å stolt vise frem sitt trofe vil være den siste bekreftelse på at vi er i ferd med å bli akkurat det.

- Antallet bilder av stor død fisk er allerede minimalt. Dette er en storm i et vannglass.

- Jeg er grunnleggende prinsipielt imot å drive holdningsendring gjennom tvang og forbud.

Og kanskje viktigst:

Vi skal ikke tillate andre å vise skrytebilder av stor død fisk fordi "VI står for noe annet" skrives det av trådstarer. Å? "VI" hvem da? "VI" er ikke enige! Jeg står IKKE for det du sier.

Jeg er faktisk uenig med deg.

Dette er et åpent forum, ikke en klubb med en felles talsmann som taler på vegne av alle medlemmene.

JEG står for åpenhet, mangfold og å la folk få drive SIN hobby på SIN måte.

JEG står for å diskutere fluefiske åpent, fritt og uten moralske pekefingre.

Nei til forbud mot bilder av stor død fisk. Ja til fiskeglede og åpen debatt.

"Men jeg vil si at hittil har vi unngått å forby noe som helst utenom porr, personangre ...." Bilder av DØD fisk er porr!  ;D

"- No-kill er ikke løsningen i alle tilfeller. " Det finnes unntak. Vi lar unntakene styre dette? De er jo så sørgelig få i dette landet!

"- Å forby bilder av død fisk forhindrer ikke at fisk blir drept og deretter fotografert." Jeg tror det. Det kan kanskje redde noen, ved at vi sender et signal. Men vi er uenige der. Du er redd for å miste medlemmer fordi de ikke får publisert sine døde trofeer her? Javel!

"- Fisk er mat for mange mennesker. Det er allerede mange som anser oss som driver C&R som tullete hippier uten bakkekontakt. Å forby ANDRE å stolt vise frem sitt trofe vil være den siste bekreftelse på at vi er i ferd med å bli akkurat det." Man kan jo vise et trofe uten å drepe det. Det er poenget mitt. Det er store, DØDE trofeer jeg er imot å vise. De hører hjemme i Villmarksliv og Jakt&Fiske-bladene.  

Hvem er det som vil kjefte på en nykomlinger som har drept storfisk, siden det trekkes frem?

Og jeg som trodde jeg skulle få gjort noe fornuftig arbeid i dag ........ ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem er det som vil kjefte på en nykomlinger som har drept storfisk, siden det trekkes frem?

Hvis du tenkte på det jeg skrev så kunne jeg vel skrevet skamme seg i stedefor helvetes kjeft sammen med litt omformuleringer av setningen. I begge tilfeller så føler man seg ikke så fryktelig glad akkurat

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må jo bare;

"De vakre fargene ...Livet ebber ut ... nydelig skapning ... kysser den og hilser andektig ...". etc, etc:

Jeg må innrømme at jeg føler en viss dobbeltmoralisme ganske ofte når jeg leser slikt.

Kanskje man da heller skulle investere i et skikkelig flott akvarie?

Slutt å plag disse vakre skapningene med en skarp krok!

Og hvis folk føler ubehag ved å se en død stor fisk, så er det sannelig på tide å gå helt over til kun grønnsaker!

Selvfølgelig skjønner jeg viktigheten av å slippe ut stor fisk der forholdene tilsier slikt.

Men avstanden fra det, og til en konsekvent holdning om at "mat kjøper vi i butikken", gidder jeg ikke gå.

For ikke å snakke om holdningen mange har til at man greit kan ta opp de som er litt mindre istedetfor. Blir ikke disse halvkilosene store om en stund de og?

Og, si meg, skal jeg være nervøs for å legge ut bilder av en dau aure her inne? Fordi noen med sin egen oppfatning av hvordan dette "skal gjøres" kan oppfatte det som støtende?

Må jeg forklare med sorgtung tekst at den blødde, at den hadde blitt kjørt lenge, eller at i den elva er det bra med kilosfisk?

Jeg kjenner jeg begynner å bli småkvalm av denne "feinschmecker-innstillingen" stadig flere virker å brife med.

Og jeg skjønte virkelig hvor dette bar da jeg var på premieren til "Tørrfluelandet" for noen år siden:

Da Fismen priset den vakre aura, for så å bråknekke nakken på den, gikk det et gisp gjennom hele forsamlingen av voksne menn...

For å presisere litt, så er jeg ingen matauker. Jeg fisker flue fordi jeg synes det er det morsomste som finnes.

Og jeg setter ut relativt store mengder aure i løpet av en sesong. Absolutt de fleste jeg greier å lure med de stygge tørrfluene mine, faktisk. Men det koster meg ikke en døyt å kakke en kilos heller, hvis jeg føler for det den dagen.

Spesielt hvis rømma ligger klar, og jeg har tenkt meg den beste middagen man kan få her på Jorda. Ikke pogher om man kan få slikt i butikken!

[attachimg=1]

 

 

post-39-13949888157223_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Og hvis folk føler ubehag ved å se en død fisk, så er det sannelig på tide å gå helt over til kun grønnsaker! "

Ikke forflat debatten, da! Vi snakker fremdeles om STORFISKEN, som er som kjent et relativt begrep.

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...