Gå til innhold

Store, døde fisker! Skal vi ikke slutte å vise det her på forumet?


GeirD

Anbefalte innlegg

Når jeg leser innlegget til Geir og andre meningsfeller, kan jeg ikke la være å spørre meg hva slags verden er det dere tror dere er en del av, eller ønsker å være en del av? I Disneyland er det ingen døde eller forblødde dyr, men så er heller ikke det en virkelig verden, er det slik dere vil ha det? Skal vi la ungene vokse opp med den vrangforestillingen at fisken og kua lever i fryseboksen på Rema?

Jeg regner med at dere ikke er vegetarianere dere heller og da må det drepes en del både dyr, fugl og fisk for at dere også skal bli mette. Om det skjer på et slakteri, eller ute i naturen er vel i utgangspunktet ett fett. Det viktigst må være at det gjøres minst mulig smertefullt og så humant som mulig og at det høstes av en bærekraftig ressurs. Jeg er heller ingen tilhenger av trofèbilder der hele jaktlag står og skrever med hele våpenarsenalet over ett skutt dyr, men at mange ønsker å dokumentere, eller å bevare minner om en stor jakt- eller fiskeopplevelse, finner jeg ganske så naturlig. Jeg ser heller ikke den store forskjellen i at fisken blir fotografert i en håv hengende og dingle i lufta i lang tid enn at den får en kakk i hodet før den blir avbildet. Jeg fisker heller ikke for å fylle fryseren, men dersom jeg fisker i områder med god bestand, hender det at jeg tar med meg fisk hjem og det hender også at noen kan havne i fryseren for å spise ved en senere anledning. Selv om vi bedriver sportsfiske, så la oss ikke la dette bli kun en lek med andre levende skapninger, da tror jeg vi kan risikere at vi graver vår egen grav ved at vi gir dyrevernerne enda flere argumenter for å forby alt som det kan lukte sportsfiske av.

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 166
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Må si meg veldig enig i Håvard sine innlegg, oppfulgt av Larserikm ang. et evt. forbud.

Klarer heller ikke å la meg provosere og miste nattesøvnen.

Ser heller ikke hvorfor vi skal innføre et klamt regime i forumet hvor en stakkar ikke kan dele sin glede over en storfisk, selv om jeg gjerne skulle sett den vifte med finnene i strømmen fremfor på land. Har vi ikke strenge nok leveregler i hverdagen til at vi også skal innføre Kim Il Jong tilstander her inne i tillegg?

Nei, nå tar jeg meg en tur på polet og kjøper noe godt å drikke. Denne debatten blir det fart i utover kvelden og sikkert en og annen som mister både besinnelsen og nattesøvnen  ;D Jeg setter meg på sidelinja med 3D briller og pop-corn  8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Når jeg leser innlegget til Geir og andre meningsfeller, kan jeg ikke la være å spørre meg hva slags verden er det dere tror dere er en del av, eller ønsker å være en del av? I Disneyland er det ingen døde eller forblødde dyr, men så er heller ikke det en virkelig verden, er det slik dere vil ha det? Skal vi la ungene vokse opp med den vrangforestillingen at fisken og kua lever i fryseboksen på Rema?

Jeg regner med at dere ikke er vegetarianere dere heller og da må det drepes en del både dyr, fugl og fisk for at dere også skal bli mette. Om det skjer på et slakteri, eller ute i naturen er vel i utgangspunktet ett fett. Det viktigst må være at det gjøres minst mulig smertefullt og så humant som mulig og at det høstes av en bærekraftig ressurs.............."

Hei Jens. Nå er du på vei ut i tyttebærskogen! Jeg diskuterer ørretforvaltning og midler for å beskytte storfisken ved å gi mindre aksept for å drepe de store. Det du diskuterer her er noe helt annet. Det er heller ikke forslag om å forby noe som (desverre) er tillatt de fleste steder, nemlig å drepe de store fiskene. Det var kun forslag om å markere et standpunkt på denne siden. Det blir det neppe noe av. Men greit å diskutere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers må jeg si at det er noen gode poenger her. Man skal nok ikke være FOR streng og ta fra nybegynnere gleden ved en kjempeopplevelse. Men er det ufint å spørre "fikk den leve?" og hvis svaret er nei, kommentere at "det var synd"?

Ønsker alle en god fiskehelg! Og de som ikke kommer seg på tur i helga kan jo kose seg på Fluefiskesiden! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Når jeg leser innlegget til Geir og andre meningsfeller, kan jeg ikke la være å spørre meg hva slags verden er det dere tror dere er en del av, eller ønsker å være en del av? I Disneyland er det ingen døde eller forblødde dyr, men så er heller ikke det en virkelig verden, er det slik dere vil ha det? Skal vi la ungene vokse opp med den vrangforestillingen at fisken og kua lever i fryseboksen på Rema?

Jeg regner med at dere ikke er vegetarianere dere heller og da må det drepes en del både dyr, fugl og fisk for at dere også skal bli mette. Om det skjer på et slakteri, eller ute i naturen er vel i utgangspunktet ett fett. Det viktigst må være at det gjøres minst mulig smertefullt og så humant som mulig og at det høstes av en bærekraftig ressurs.............."

Hei Jens. Nå er du på vei ut i tyttebærskogen! Jeg diskuterer ørretforvaltning og midler for å beskytte storfisken ved å gi mindre aksept for å drepe de store. Det du diskuterer her er noe helt annet. Det er heller ikke forslag om å forby noe som (desverre) er tillatt de fleste steder, nemlig å drepe de store fiskene. Det var kun forslag om å markere et standpunkt på denne siden. Det blir det neppe noe av. Men greit å diskutere.

Ok jeg skal innrømme jeg gikk litt fem på, blei litt for engasjert :-[. Jeg tar poenget med å bevare de store i områder med stort fisketrykk. Hadde vi ikke vi ikke løpt slik i flokk hadde det kanskje ikke vært noe problem. Ser bare hva som skjedde etter Skrukkedalsrennea og andre turer til Bård og Lars. Alle skulle dit storfisken var.

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gei,

Jeg er enig med at vi må beskytte ørreten i mange (de fleste) vassdrag og vann.

Og jeg ser at din tanke gjennom hele tråden har vært å fremme gode holdninger til forvaltning og C&R og ikke å skape et Disney-samfunn. (Akkurat det der med et Disney-samfunn er et ganske bra argument, men jeg tror det er en annen debatt generelt)

Min store uenighet med deg er hvorvidt et ÅPENT FORUM er stedet hvor man skal gjennomføre et FORBUD.

I ytterste, men mest grunnleggende mening: alle forbud i et medie begrenser ytringsfriheten.

Og enda et grunnleggende poeng MOT forbud: Når man forbyr noe, blir det ulovlig. Når noe blir ulovlig, går det under jorden og man mister muligheten til å kontrollere det. Det blir ikke færre døde premiefisker bare fordi vi forbyr BILDER av det.

Dessuten har verken jeg eller andre moderatorer tid til å sitte og slette bilder som et slags C&R-politi. Og hva er en "stor" død fisk? Det varierer vel fra elv til elv, fra art til art? Hvor detaljert skal drømmeforbudet ditt være? Til slutt blir våre forumregler et laaaangt dokument..Da lukter det plutselig alt annet enn hobby og hygge av dette.

I stor grad gjelder Kardemommeloven her inne. Og Kardemommeloven er nettopp fravær av forbud men overveiende respekt og tillit til at folk selv klarer å balanser å finne forskjellen på rett og galt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke svare for alle moderatorer og for sjefen sjøl, Rune Stokkebekk. Derfor er dette 100% for egen regning.

Men jeg vil si at hittil har vi unngått å forby noe som helst utenom porr, personangre og dårlig skjult markedsføring.

Jeg vil ikke være med på å forby bilder av stor død fisk.

Dette fordi:

- No-kill er ikke løsningen i alle tilfeller. Noen steder og noen ganger KAN man faktisk ta stor fisk med god samvittighet. Da skal bilder av død fisk være helt greit. Jeg kan ikke sitte bak en PC-skjerm og dømme en fyr som viser frem død fisk fra en elv eller et vann jeg aldri har besøkt. Og det bør ikke andre gjøre heller.

- Å forby bilder av død fisk forhindrer ikke at fisk blir drept og deretter fotografert. Man oppnår bare at bildene ikke havner her og at forumet kanskje mister medlemmer. Medlemmer som kanskje i stedet vil kunne overtales til å tenke seg om i stedet for å knerte all stor fisk de får.

- Fisk er mat for mange mennesker. Det er allerede mange som anser oss som driver C&R som tullete hippier uten bakkekontakt. Å forby ANDRE å stolt vise frem sitt trofe vil være den siste bekreftelse på at vi er i ferd med å bli akkurat det.

- Antallet bilder av stor død fisk er allerede minimalt. Dette er en storm i et vannglass.

- Jeg er grunnleggende prinsipielt imot å drive holdningsendring gjennom tvang og forbud.

Og kanskje viktigst:

Vi skal ikke tillate andre å vise skrytebilder av stor død fisk fordi "VI står for noe annet" skrives det av trådstarer. Å? "VI" hvem da? "VI" er ikke enige! Jeg står IKKE for det du sier.

Jeg er faktisk uenig med deg.

Dette er et åpent forum, ikke en klubb med en felles talsmann som taler på vegne av alle medlemmene.

JEG står for åpenhet, mangfold og å la folk få drive SIN hobby på SIN måte.

JEG står for å diskutere fluefiske åpent, fritt og uten moralske pekefingre.

Nei til forbud mot bilder av stor død fisk. Ja til fiskeglede og åpen debatt.

EDIT: skirevfeil

Jeg er enig med Lars Erik her, å forby bilder av død fisk og dermed ekskludere en medlemsgruppe vil virke mot sin hensikt. Kommunikasjon er et nøkkelord med tanke på å skape gode holdninger. Tvang og regelverk har vel sjelden vært noen god løsning i de aller fleste tilfeller... Da vil vi skape et miljø med "undergrunnsfiskere"  med finnlandshette på bilder for ikke å avsløre identitet ;D ;D ;D

Neida, la de få poste bilde også kan vi heller ha noen gode tråder hvor vi diskuterer hvilke holdninger vi ønsker at fluefiskere skal ha. Nytter ikke å tvinge holdninger på andre, men heller legge til rette for at de skal kunne delta på denne siden og dermed reflektere over de temaene som diskuteres her inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv syntes jeg det er greit at noen knerter fisk innimellom, jeg gjør også det, men jeg føler ikke noe behov for å se bilder av død fisk.

Slike bilder er rett og slett bare stusselige, ikke fordi noen har tatt livet av en fisk, men død fisk gjør seg bare så dårlig på bilder, syntes jeg.

Jada, jeg har tatt massevis av bilder av fisk jeg har kverket selv, og ikke er det haugevis av år siden heller, men nå syntes jeg ikke det er noe stas lenger.

Håper uansett ikke det blir amerikanske tilstander på dette området her i landet . . . Fikk noen gamle amerikanske fiskeblader i vinter, og der gikk leserne helt av hengslene om bladet viste bilde av så mye som en død fisk.

Dette var blader fra midt på 70-tallet, så der borte har de kommet langt  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lars Erik: du skriver og argumenterer bra!

Jeg vet ikke hvem som lager bestemmelsene for denne flotte fiskesiden. Det er kanskje Rune Stokkebekk? Er det han som eier den? Uansett, noe stasi-velde trenger og ønsker vi ikke. Jeg tenkte forslaget mer som en oppfordring. For å markere en holdning og som et bidrag for å verne om de store. Jeg var ikke ute etter nulltoleranse og streng sensur. Noe STORT problem med bilder av død fisk er det jo ikke i dag på Fluefiskesiden. Men greit å lodde stemningen.

I og med at mange som kommenterte synes det er greit å publisere bilder av døde trofe-fisker, synes vel de samme at det er greit å drepe de store trofe-fiskene. Det er lov å mene hva man vil. Jeg har bare en annen oppfatning. For i hvert fall her på Vestlandet trenger vi mange LEVENDE trofe-fisker for å rydde opp i vanna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta til du blir mett, slipp ut resten..... Jeg har turer, hvor jeg slipper ut all fisk og jeg har turer jeg tar med meg fisk til en middag hjemme. Jeg har unger som elsker fisk, og det meste av fisken vi spiser er enten kjøpt eller tatt på sjøen. Seibiff som er så fersk at den nesten smaker litt sjø er fantastisk godt. Skal man slippe ut all storfisk, må jo dette gjelde sjøen også. En av livrettene mine er ørret 2-400 gr surret i rømme med nypotet og litt sitron pepper.... Kokt ørret er jo også fantastisk godt med agurksalat, nypotet og rømme. For en tid tilbake tok jeg et valg, og har sluttet å kjøpe ørret og laks, da alt er opdrett, og skal jeg da ha koke fisk MÅ jeg fange den selv. Dessverre er jeg en såpass dårlig fluefisker, og fisker i nye farvann i moldemarka, så mesteparten av fisken jeg har fått er smått. Den dagen jeg står med en ørret 1 kg + i håven vet jeg rett og slet ikke. I forhold til kultivering, sier hjertet at jeg skal slippe den ut igjen, men det kan også hende den blir mat. Vil nok se an forholdene ( håper jeg )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Noen av dere som kjøper Trout & Salmon, Flyfishing & Flytying osv.? Tror ikke dere finner bilder av mange døde fisk i slike magasiner selv om mange av både leserne og forfatterne slår ihjel fisk som bare det. I svært mange av de engelske vannene er det baglimit som gjelder. F.eks. fem fisk og inn til land. De slår ihjel over en lav sko. Men i elvene er de mer forsiktige. Ikke så rart egentlig da det i vannene stort sett blir praktisert en eller annen form for put & take. Men bilder av døde fisk figurerer ikke ofte i bladene. Ikke fordi det er forbudt, men fordi de ikke vil gi andre signaler enn respekt for fisk, vassdrag og oppfordre til måtehold. Slik har i alle fall jeg oppfattet det.

Jeg kan ikke si jeg vil ha et forbud mot bilder av stor og død fisk, men MÅ vi vise dem bare fordi vi kan er vel heller spørsmålet? Er det ikke også stor forskjell på å la være å vise bilder av stor død fisk og det å kjefte på ungdom som kakker sin første store? Det betyr vel heller ikke at vi bor i Disneyland eller tror at biffen gror frem i fryseboksen på Rema bare fordi vi lar være å vise bilder av døde "koljer"? Sunt bondevett burde vel funke i slike sammenhenger også skulle jeg tro. Altså alt med måte.

Jeg dør i alle fall ikke av å se bilde av en død fisk på et par kilo. Ikke blir jeg sint heller. Men ser jeg et bilde av 20 store døde fisk som er tatt for å bygge opp under en historie som omhandler "Se hvor bra fiske vi hadde" begynner jeg å bli mer skeptisk. Forresten er drømmeørreten min utstoppet. Den ble kakket med noe så barbarisk som en stein. Og så? Den var gammel nok og ga plass til en ny. Kast stein den som vil. Bare se opp for glass.

Som dere sikkert har skjønt så forstår jeg både Geir og Larserikm og dere andre. Alle har gode poenger og jeg tror det mest riktige er en kombinasjon av alle og ingen ytterligheter av noe. Bruk vettet og vis måtehold. Verre er det ikke. Og ta heller et bilde eller to mindre når fisken først skal tilbake enn å bale på til man like godt burde kakke og så ta bildet man absolutt vil ha. Fort inn og fort ut eller fort inn og dunk!

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har da ytringsfrihet her i landet, men død storfisk og fisker som henger på pinner gir meg ingenting. At noen tar bilder av fisk i panna når de er på tur er noe helt annet. Det er bilde av god mat i en hyggelig setting, men trofébilder av død storfisk er bare stusselig. Flugfiske i Norden med Preben Torp Jacobsen i spissen var tidlig ute med å kutte ut bilder av død fisk. I ettertid har det vel kanskje forekommet, men det er i så fall unntaksvis.

PS! Selv tar jeg altfor ofte bilder av fisk, og de er skuffende små når jeg laster de opp på pc-skjermen. Mange minner gjør seg best på harddisken, spesielt de som har fightet, stukket nedstrøms, hoppet, kjørt seg innunder myra osv. :-[  Heldigvis så veier jeg bare fisk på øyemålet, så alle mine er relativt store eller kanskje den største for dagen. Den aller største mister jeg imidlertid alltid. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke svare for alle moderatorer og for sjefen sjøl, Rune Stokkebekk. Derfor er dette 100% for egen regning.

Men jeg vil si at hittil har vi unngått å forby noe som helst utenom porr, personangre og dårlig skjult markedsføring.

Jeg vil ikke være med på å forby bilder av stor død fisk.

Dette fordi:

- No-kill er ikke løsningen i alle tilfeller. Noen steder og noen ganger KAN man faktisk ta stor fisk med god samvittighet. Da skal bilder av død fisk være helt greit. Jeg kan ikke sitte bak en PC-skjerm og dømme en fyr som viser frem død fisk fra en elv eller et vann jeg aldri har besøkt. Og det bør ikke andre gjøre heller.

- Å forby bilder av død fisk forhindrer ikke at fisk blir drept og deretter fotografert. Man oppnår bare at bildene ikke havner her og at forumet kanskje mister medlemmer. Medlemmer som kanskje i stedet vil kunne overtales til å tenke seg om i stedet for å knerte all stor fisk de får.

- Fisk er mat for mange mennesker. Det er allerede mange som anser oss som driver C&R som tullete hippier uten bakkekontakt. Å forby ANDRE å stolt vise frem sitt trofe vil være den siste bekreftelse på at vi er i ferd med å bli akkurat det.

- Antallet bilder av stor død fisk er allerede minimalt. Dette er en storm i et vannglass.

- Jeg er grunnleggende prinsipielt imot å drive holdningsendring gjennom tvang og forbud.

Og kanskje viktigst:

Vi skal ikke tillate andre å vise skrytebilder av stor død fisk fordi "VI står for noe annet" skrives det av trådstarer. Å? "VI" hvem da? "VI" er ikke enige! Jeg står IKKE for det du sier.

Jeg er faktisk uenig med deg.

Dette er et åpent forum, ikke en klubb med en felles talsmann som taler på vegne av alle medlemmene.

JEG står for åpenhet, mangfold og å la folk få drive SIN hobby på SIN måte.

JEG står for å diskutere fluefiske åpent, fritt og uten moralske pekefingre.

Nei til forbud mot bilder av stor død fisk. Ja til fiskeglede og åpen debatt.

EDIT: skirevfeil

Veldig bra innlegg! Må si meg helt enig med deg! Er for friheten til å kunne poste trofene sine her om de er døde eller levende. Nå jeg er personlig for C&R og er ikke spesielt glad i fisk som mat så alt som er i god nok stand til å ut igjen blir sluppet hvis ikke jeg får beskjed fra familie om at de ønsker mat på bordet.

Morten Aa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fisker man så fisker man.  Jeg ser ingen moralsk forskjell på de som kakker og de som ikke kakker, men forvaltningsmessig er det selvfølgelig en forskjell.  I den sammenheng skal det oppmuntres til å la stor fisk få leve, uten at man skal komme med noen pekefinger overfor de som velger å ta fisken.  Selv har jeg spist mye stor fisk, men de fleste får nå gå.  Fisk blir aldri tatt med hjem (med unntak av SØ). Spis til du er mett, slipp ut resten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Synes heller ikke man skal forby noe. Men folk må besinne seg mht uttak.

Dersom Hemsil ble lovløs i dag. Når var elva da ødelagt som god ørretelv ?

! måned, to  ? Ett år ?

Vassdragene er veldig sårbare, og det blir bare småfisk igjen på temmelig kort tid.

Så derfor, ikke drep fisken annet enn når du skal spise den på tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(Altså :

Jeg begynte å sette ut fisken jeg ikke trengte/spiste tilbake på -70 tallet engang.Det var så vanlig at jeg sjekket nøye rundt meg før jeg satte dem ut igjen,så ingen skulle tro jeg var gæærn(det er jeg jo,siden jeg fisker med flue). ;D

Men tror de fleste bildene jeg har av grei fisk fra den tiden er av døde fisker,bortsett fra endel gjedder på 7-8-9 kilo som vi satt pent ut igjen,siden de ikke holdt minstemålet vårt.

Det var litt sånn,jeg satte ut igjen det meste,men beholdt matfisk og det vi måtte betegne som trofé-fisk,av en eller annen grunn.

I dag setter jeg også disse ut,og tar stort ett en "Eikre",har jeg ikke kameraet for hånden går de stort sett ut igjen uten foto.Så spørs det da,er mine "trofé-fisker" like store som andres ? :rolleyes: )

Alt dette i parantes bemerket.

Jeg tar altså ikke bilder av store døde fisker,men hvor får jeg tak i store levende fisker ? ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Det var mye aggresjon mot Bård og Lars på 90 og 2000-tallet da de satte tilbake fisk på TV.

Det ble rett og slett sinne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var mye aggresjon mot Bård og Lars på 90 og 2000-tallet da de satte tilbake fisk på TV.

Det ble rett og slett sinne.

Og rundt omkring i NJFF-lag er det visstnok en del av dette fortsatt. Møter jo stadig innvendinger mot C&R, men jeg sprer det glade budskap om fiske for rekreasjonens skyld, og at mat ikke alltid er målet. Dessuten er store deler av den fisken jeg får i Nordmarka fullstendig uspiselig. Lys i kjøttet og smaker myrvann. Det finnes unntak og her tar jeg noen matfisk i ny og ne. Synes det er flott at vi får flere og flere sportsfiskeelver med begrensninger på antall kort og reglere for uttak av fisk. Dette i kombinasjon med fiskevann, og vann og elver i mer sidesliggende strøk gjør at vi i sum får et variert tilbud. En tur på Hardangervidda uten stekefisk i panna er utenkelig. Like utenkelige er det å kakke en stor fisk i mine faste sportsfiskeyndlingselver og nære godvann. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Det var mye aggresjon mot Bård og Lars på 90 og 2000-tallet da de satte tilbake fisk på TV.

Det ble rett og slett sinne.

Og rundt omkring i NJFF-lag er det visstnok en del av dette fortsatt. Møter jo stadig innvendinger mot C&R, men jeg sprer det glade budskap om fiske for rekreasjonens skyld, og at mat ikke alltid er målet. Dessuten er store deler av den fisken jeg får i Nordmarka fullstendig uspiselig. Lys i kjøttet og smaker myrvann. Det finnes unntak og her tar jeg noen matfisk i ny og ne. Synes det er flott at vi får flere og flere sportsfiskeelver med begrensninger på antall kort og reglere for uttak av fisk. Dette i kombinasjon med fiskevann, og vann og elver i mer sidesliggende strøk gjør at vi i sum får et variert tilbud. En tur på Hardangervidda uten stekefisk i panna er utenkelig. Like utenkelige er det å kakke en stor fisk i mine faste sportsfiskeyndlingselver og nære godvann.   

Riktig.

NJFF har vel nermest et vedtak på at uvesnet catch and release må bekjempes...

Husker til og med rene kampanjeinlegg i bladet Jakt og Fiske, med ørret med deformert underkjeve. Tittelen var Catch and release vansirer fisken.

En biolog uttalte senere at deformasjonen det var snakk om var relativt vanlig fødselsfeil på ørret.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom man underslår et det er etiske dilemmaer ved C&R gjør man seg selv en bjørnetjeneste.  Motstanderne av C&R har vektige argumenter - de skal ikke latterliggjøres.  Argumentene for er imidlertid (etter min oppfatning) mer vektige - så får vi prøve å få dette opp og frem uten å gå i skyttergravene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker holdningsarbeide for å verne den store fisken, selv om jeg ikke liker at nye fiskere blir disset eller et eventuelt forbud mot å vise bilder.  Men tilbake til holdningsarbeide, jeg tror dette er feil sted å sette inn kreftene, de bør brukes på diverse andre fiskeforum.  Her inne er det jo allerede stort sett fornuftige mennesker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm . . . Må bare bryte sammen & innrømme at jeg generelt ikke er veldig begeistret for begrenset kortsalg i ørretelvene våre.

Ihvertfall ikke det systemet de nå har i "grøfta" og holselva, med kortsalg via inatur.

Jeg har alltid satt pris på det å bare kunne kaste meg rundt og ta fisketurer på sparket, dvs når forholdene ser lovende ut.

Slik kortsalget foregår i nevnte elver nå, så handler det om å bestille kort lang tid i forveien, og dermed måtte ta til takke med forholdene man får.

Tror faktisk jeg hadde lagt fluestanga på hylla om dette ble regelen, og ikke unntaket.

Vi har noen ytterst få dager med virkelig gode forhold i løpet av en sesong, og de er verdifulle  ;)

Off topic, men det var godt å få sagt det  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm . . . Må bare bryte sammen & innrømme at jeg generelt ikke er veldig begeistret for begrenset kortsalg i ørretelvene våre.

Ihvertfall ikke det systemet de nå har i "grøfta" og holselva, med kortsalg via inatur.

Jeg har alltid satt pris på det å bare kunne kaste meg rundt og ta fisketurer på sparket, dvs når forholdene ser lovende ut.

Slik kortsalget foregår i nevnte elver nå, så handler det om å bestille kort lang tid i forveien, og dermed måtte ta til takke med forholdene man får.

Tror faktisk jeg hadde lagt fluestanga på hylla om dette ble regelen, og ikke unntaket.

Vi har noen ytterst få dager med virkelig gode forhold i løpet av en sesong, og de er verdifulle  ;)

Off topic, men det var godt å få sagt det  ;D

Har laget egen sutretråd angående dette, jeg! Så derfor foreslår jeg uten skjemsel:

http://www.fluefiskesiden.no/forum/index.php?topic=21067.0

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...