Gå til innhold

Såre hender av mye kasting..


Per....

Anbefalte innlegg

Måtte gi meg med kastetrening i hagen i dag siden jeg rett og slett får vondt i henda. Blir helt rød og får iblant blemmer. Dette er jo ubehagelig, spesiellt hvis jeg skal fiske mye over flere dager. Skulle tro det var flere som ble sånn.. Noen tips? Finnes det noen hansker e.l. beregnet til sommerbruk? Holder ikke hardt på stanga når jeg kaster heller, det bare blir slik etter en stund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt noe av det samme jeg. Ta deg heller pauser innimellom. Pass på å vær tørr på hendene når du holder på! evt. tørk av hendene. Det har hjulpet på meg. Etterhvert blir det bedre, jeg har nå ingen problemer med våte eller tørre hender i mange timer med kasting. Latterlig tjukk hud inni kastehånda nå :) Skikkelig arbeidshender.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg slet også med dette før. Da brukte jeg sånn trang hvit hanske som man fikk kjøpt på apoteket for å slippe det problemet. Men startet så å jobbe som håndtverker og herdet hånda mi på den måten. Så det smarteste er nok som flere har nevnt over her. Bare å fortsette så blir hånda herdet til slutt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke hør på disse tøffe-i-trynet gutta  :P

3 gode grunner til at jeg ofte fisker med fingerløse ullvanter om sommeren. Forebygger:

1) Kastevabler i henda

2) Knottbitt og kløedrit på hendene

3) Våte hansker er bra når du skal behandle fisk som likevel skal settes tilbake

Trond Kjærstad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke hør på disse tøffe-i-trynet gutta  :P

3 gode grunner til at jeg ofte fisker med fingerløse ullvanter om sommeren. Forebygger:

1) Kastevabler i henda

2) Knottbitt og kløedrit på hendene

3) Våte hansker er bra når du skal behandle fisk som likevel skal settes tilbake

Trond Kjærstad

det med våte hansker er totalt FEIL! selv om de er våte så VIL stoffet hanskene er laget av (uansett stoff type, men spes ull da det er alt annet en glatt og tett) suge til seg mer fiskeslim enn våte hender gjør ;) så om du vil være snill med fisken, så dropper du hansker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kastetrælene kommer etterhvert, alternativt kan du bli med i puristklubben....vi kaster ikke før vi har øyekontakt med ørretkubben.  :D   

..ser nå at det var trening det handlet om.....trene burde vel strengt tatt en annen ha gjort også. 

Beklager et litt fleipete svar...er litt i feriemodus her.  :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke hør på disse tøffe-i-trynet gutta  :P

3 gode grunner til at jeg ofte fisker med fingerløse ullvanter om sommeren. Forebygger:

1) Kastevabler i henda

2) Knottbitt og kløedrit på hendene

3) Våte hansker er bra når du skal behandle fisk som likevel skal settes tilbake

Trond Kjærstad

det med våte hansker er totalt FEIL! selv om de er våte så VIL stoffet hanskene er laget av (uansett stoff type, men spes ull da det er alt annet en glatt og tett) suge til seg mer fiskeslim enn våte hender gjør ;) så om du vil være snill med fisken, så dropper du hansker :)

Hva sier du Igor? Vil ullhansker som allerede er våte suge enda mer vann? Skjønner ikke. Er de blaute så er de blaute. Dette blir teoretisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si du bare må kastes inn. Kjerring eller ei.

Hadde vondt i albuen her i vinter og vår og det har gått over ved å lette litt på belastningen men fortsatt utøve sporten. Nå er armen helt fin igjen.

Anbefaler kasting, hakking, vedhugst, måking av jord, gitarspilling, hyppige besøk av frøken høyre (eller venstre), snekring og innkjøp av en blå og hvit flaske med ekte spenefett!

En annen taktikk er å flytte fokuset for smerten over til et annet punkt på kroppen som ikke er i bruk når du fisker. Få en kompis til å sparke deg i skrittet før du lårer ut flua eller putt en skarp gjenstand ned i ene neoprensokken på buksa di.

Det virker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holder ikke hardt på stanga når jeg kaster heller, det bare blir slik etter en stund.

Trodde selvfølgelig det var snørefingeren det gikk ut over, men nå skjønner jeg at det er selve kastehanda?  Det er spesielt.  Meget spesielt.  Virker som om du har svært sart hud.  Du kan jo surre "teddy-for" rundt korken, eller høre om Jan Thomas har noen fingerløse "frisørhansker" i svart okseskinn - med nagler?  Kombinasjonen er sikkert bra?  Du vil nok tiltrekke deg andre som er ute og vil lufte kjeppen langs elva, men her får du ikke i både pose og sekk.  Eller kanskje nettopp det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke hør på disse tøffe-i-trynet gutta  :P

3 gode grunner til at jeg ofte fisker med fingerløse ullvanter om sommeren. Forebygger:

1) Kastevabler i henda

2) Knottbitt og kløedrit på hendene

3) Våte hansker er bra når du skal behandle fisk som likevel skal settes tilbake

Trond Kjærstad

det med våte hansker er totalt FEIL! selv om de er våte så VIL stoffet hanskene er laget av (uansett stoff type, men spes ull da det er alt annet en glatt og tett) suge til seg mer fiskeslim enn våte hender gjør ;) så om du vil være snill med fisken, så dropper du hansker :)

Hva sier du Igor? Vil ullhansker som allerede er våte suge enda mer vann? Skjønner ikke. Er de blaute så er de blaute. Dette blir teoretisk.

nei, de blir ikke mer våte. men så er ikke slim vann heller, men slim. og ull vil trekke til seg slim om det er vått eller ikke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke hør på disse tøffe-i-trynet gutta  :P

3 gode grunner til at jeg ofte fisker med fingerløse ullvanter om sommeren. Forebygger:

1) Kastevabler i henda

2) Knottbitt og kløedrit på hendene

3) Våte hansker er bra når du skal behandle fisk som likevel skal settes tilbake

Trond Kjærstad

blemmer i hendene fikk man da man var liten og rodde båt dagen lang...

konott e ikke noe problem for folk fra landsbygda som e vant til den.. ;D

med våte hansker får du sånn gammel og skrokken hhud.. :)

http://www.vg.no/helse/artikkel.php?artid=68819

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...