Gå til innhold

Slutt på fjellet for sesongen?


Vangen

Anbefalte innlegg

Har nå travet i fjellet siden lørdag formiddag, og jeg sitter nå her å funderer for meg selv.. Er sesongen slutt for i år på fjellet?

Jeg ser ikke et insekt av betydning, nesten ikke vak, ikke engang en mygg! Jo, forresten, noen få mygg.

Har ikke fått en fisk av betydning på 4 dager.

Hadde jeg vært her før, og visst at det var både mye og stor fisk her, så ville jeg trodd det var fisketomt.

Min teori: Våren kom tidlig på fjellet i år, og alt av klekkinger av betydning er forlengst over. Noen andre teorier?

Planen var å være her ut uka, men vurderer å avslutte turen tidlig.

Til info snakker vi på Østlandet i nærheten av Norefjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

vanntempen forteller deg vel det.... er det over 15 - 16 grader er det nok labert...... alt etter hvor du er og hvilken vannkvaliteten er så vil nå gammarussen samle seg i bukter og viker for gyting og skape høytidsstund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om det har vært mye regn i juli, så har det også vært høy temperatur. I alle fall på sør-øst landet. Var ute i belly i et markavann her om dagen og det var totalt dødt. Nesten ikke et vak å se. Nå er det bare å binde fluer og kose seg i hagen noen dager. Utover i august\september tar det seg garantert opp igjen.

:)

bjorni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til info snakker vi på Østlandet i nærheten av Norefjell.

Høres rart ut. Fisker en del oppe i Norefjelltraktene selv, og sist helg hørte jeg rykter om vill vaking. Og sånn har det vært den senere tiden, dette fra en pålitelig kilde. Da jeg var oppe for et par tre uker siden, var det lite vaking, men det var nok pga tildels kraftig vind og ugunstige forhold. Men det skal sies at vi var borte i en del fisk, da på diverse nymfer. Men i disse vannene er det satt ut fisk, og kalking av vannene en gang i året ;D

Det er nå og tiden fremover jeg gleder meg til oppe i fjellet......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir Hardangervidda den 11. august, hvis det ikke blir uvær. Vårfluene klekkes nære land og ørreten kommer for å spise. Caddisen blir nok borte i en ørretmunn, det er jeg sikker på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir Hardangervidda den 11. august, hvis det ikke blir uvær. Vårfluene klekkes nære land og ørreten kommer for å spise. Caddisen blir nok borte i en ørretmunn, det er jeg sikker på :)

Allerede for 3 veker sidan var det mykje vårfluger der..Det var det også veka etterpå, og eg hadde eit kanonfiske :) Vårfluger str 12-14 funka som berre juling..Når det var stilt var det dei mindre imitasjonane (str 14-16) som ga mest suksess, og då variantar med cdc. På kvelden og når det var litt vind funka store streaking caddis, elk-hair o.l. Kos deg! ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle svar :) Det var deilig å få avkrefta min sinnsyke påstand!  ;D

Stemmer at det er ganske så varmt i vannet her nå. Men insekter er heller ikke å se.

Fisker på ca 1000-1100 moh.

Knut S for meg har det vært stikk motsatt. Forlot fjellet for ca 3-4 uker siden hvor det var sinnsyke tilstander.

Over 15-16 grader er det nok definitivt Staffan.

Nei, jeg stoler på dere jeg gutta å satser på at det bedrer seg de siste dagene av ferien :) Skitt fiske alle sammen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

September er en fin fiskemåned, i alle fall i Telemark! Ut i oktober dabber det av på tørrt, hvis du ikke er så heldig å ha en harrelv i nærheten da :) Fått mye fisk i desember også, men det var årene med milde vintre. Må tilføye at da må du ned, synkeline og nymfe...

OBS! Mange elver stenger i september. Vis respekt for fredningstider. Det er gjerne en grunn til at det er slik.

:)

bjorni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Dersom det ikke vet om det er gammarus i vannene.........få tak i en striesekk hos en bonde eller spør på Felleskjøpet, kjenner du julenissen får du en av ham....... stein denne ned med en stein eller to......... gammarussen elsker striesekker.......er det det så vig gytinga på grunnene finne sted om noen dager.......vær på plass med og se ettersommerens store eventyr!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det ikke er slutt så er det ikke akkurat toppsessong ihvertfall. Mulig det er bedre bare man kommer høyt nok.

Vært på et par tre fjellturer siste uka. Lite innsekter, noe vårfluer utover kvelden, og så godt som ingen vak. Målte temperatur i vann og elv. Rundt 17 grader. Kjett gitt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har planer om å dra opp i Aurlandsfjella rundt 15. om været tillater. Drøyt 1400 moh, noen som har vært i området? Tar gjerne rapport på PM.

Jens

Har en bekjent som har vært der den siste uka og tror han kommer hjem de nærmeste dagene.

Skal forhøre meg litt jeg ;).

Det skal sies at han fisker med sluk og mark så det er ikke sikkert jeg får noe vettuge svar innenfor entomologien der men... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har planer om å dra opp i Aurlandsfjella rundt 15. om været tillater. Drøyt 1400 moh, noen som har vært i området? Tar gjerne rapport på PM.

Jens

Har en bekjent som har vært der den siste uka og tror han kommer hjem de nærmeste dagene.

Skal forhøre meg litt jeg ;).

Det skal sies at han fisker med sluk og mark så det er ikke sikkert jeg får noe vettuge svar innenfor entomologien der men... :P

Det ser jeg fram til med spenning. Kan aldri få for mye info når man skal på et nytt sted. Takker på forhånd.

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nokstor sjanse for at vatna du har fiska i held badetemperatur! 8) Varmen i Sør Noreg den siste tida har gjeve eit skikkeleg opp i vasstemp. Det er godt badevatn på vatna over 1000 m no. Virka som "krana" for vaking blei skrudd av tidleg i denne veka. :(

Men det vil ta seg opp att. Vind , 10 g og regn er status på Hardangervidda i dag, og så er det snart Bibio tid! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært litt stillere de siste to ukene i mine fjelltrakter, men jeg hadde et eventyrlig fiske med bibio i går. Fantastiske sverminger - har aldri sett sånne mengder før - og ditto vaking. Fullstendig texas. Kommer en rapport på J&FF-bloggen når jeg har fått kikket litt på bildene.

Personlig har jeg fått flere store høyfjellsørreter i august enn i juni/juli, og gjerne litt ut i måneden. Sånn midt i måneden, når nettene blir litt kjøligere, kommer døgnfluene i fjellelvene skikkelig i gang igjen på dagtid, gjerne etter et par dager med skikkelig ruskevær. Og sammen med vårfluene, som fortsatt er der, og nærværet av de svære tidlige gytevandrerne, er det stor sjangs for å huke en skikkelig feting.

Men dette er basert på høyfjellet på Nordkalotten, fjellområdene i Sør-Norge kjenner jeg dårligere. Men jeg tviler på at det er så veldig forskjellig?

Personlig synes jeg også nattfisket etter storørret i fjellelvene med SC/Muddlers o.l. er veldig spennende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har planer om å dra opp i Aurlandsfjella rundt 15. om været tillater. Drøyt 1400 moh, noen som har vært i området? Tar gjerne rapport på PM.

Jens

Har en bekjent som har vært der den siste uka og tror han kommer hjem de nærmeste dagene.

Skal forhøre meg litt jeg ;).

Det skal sies at han fisker med sluk og mark så det er ikke sikkert jeg får noe vettuge svar innenfor entomologien der men... :P

Det ser jeg fram til med spenning. Kan aldri få for mye info når man skal på et nytt sted. Takker på forhånd.

Jens

Snakket med han i dag.De hadde kun hatt noen dagsturer opp i høyden der pga en kompis med for dårlig rygg til tyngre sekker....

Men han sa det hadde vært noe mygg(vil tro det var fjærmygg) og bra med vårfluer.

Håper du får en fin tur ;).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...