Gå til innhold

hvor ligger grensa for storfisk/småfisk for dere her inne?


Sjølvaste Harrkongen

Anbefalte innlegg

Hva er storfisk og småfisk i deres øyne?

vet att dette på en måte kan variere fra elv til elv, der en fisk på halvkiloen er stor fisk i denne elva, men hva er stor fisk for dere?

har tatt en del harr fra 5-700 gram denne sesongen...ikke fisket så mye her jeg bor så da stiger snittvekta ganske bra  :)

synes harr og ørret fra 4 hundre gram og oppover er stor nok fisk for meg og fiske på....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unknown User

Jeg skulle ville si at grensen for småfisk sprekkes et sted rundt 700 gram. Men jeg deler gjerne opp de i en gruppe til,

- småfisk, opp til og med 250 gram

- matfisk som ligger mellom 300 gram og opp til ca 750 gram

- etter det kommer "yeah, den var fin ..."

- opp over 1,5 kg, da driter jeg i buksa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle ville si at grensen for småfisk sprekkes et sted rundt 700 gram. Men jeg deler gjerne opp de i en gruppe til,

- småfisk, opp til og med 250 gram

- matfisk som ligger mellom 300 gram og opp til ca 750 gram

- etter det kommer "yeah, den var fin ..."

- opp over 1,5 kg, da driter jeg i buksa

Godt for kona at de holder seg rundt 300 gram, hadde det blitt mange av de over 1,5 hadde hun nok blit dritt lei ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unknown User

Skal spesifiseres at matfisk er når jeg er ute på tur og har behov for å spise. Ellers er det ikke mye som havner på tallerken. Sikkert derfor grensen ligger der den ligger. (mest av den fisken, hehe).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Storfisk er for meg fisk over kiloen. En 500 grams ørret er litt for dagligdags til at det går i kategorien "storfisk". Når det er sagt så er det heller ingen småfisk. Småfisk er fisk under 250 gram. De mellom 250 til kiloen er bare "pen fisk" Altså..... Småfisk, penfisk, storfisk.

Situasjonen derimot er en annen debat ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I noen elver, er alt over 200 gram pen fisk, og over halvkiloen stor fisk.

I andre elver er alt under kiloen "småfisk", halvannen en pen fisk, og over 2 en stor fisk.

Men uansett er jo en kilosørret en stor fisk ;D Man skal være sjeleglad for hver eneste kilos man får.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Storfisk er for meg fisk over kiloen. En 500 grams ørret er litt for dagligdags til at det går i kategorien "storfisk". Når det er sagt så er det heller ingen småfisk. Småfisk er fisk under 250 gram. De mellom 250 til kiloen er bare "pen fisk" Altså..... Småfisk, penfisk, storfisk.

Situasjonen derimot er en annen debat ;)

-----------------------------------------            "          "            ---------------------------------------------------------

Copy paste  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Storfisk for meg er i utgangspunktet fisk fra 1,5kg ->

Men jeg vil jo si at en fisk som er over 1kg også er en flott og stor og fin fisk.

Så det er vanskelig med sånne begrep.

Generelt sett vil jeg si at i noen elver så er en fisk på 500 gram en fin fisk som ikke nødvendigvis trenger å være dagligdags. i mitt nærområde så er nedre deler av Hallingdalselva og Tisleia f.eks

Mens i Hemsila så vil jeg nok kalle en 500g for liten fisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Glemmer aldri svaret fra Jan Siman når jeg litt flau påpekte at det dessverre ikke var noen særlig større fisk enn den han akkurat fikk i vannet jeg tok ham med til.

"What? Look at the fish, it's so beautiful!"

For meg er stor fisk litt over gjennomsnittet der jeg fisker, men alt over 45cm eller 900g er stor fisk uansett.

Hehe, begynt å bli "fartsblind" du Kremnils. Skjønner deg godt da.  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir nesten litt småflau når jeg sier dette;

For meg så må aura vippe godt over kiloen før jeg tar av.

Har faktisk kommet dithen at en på 1,2/1,3-4, blir en "bra" aure.

Nå har 1,5 liksom blitt grensa for "stor".

Det er sikkert trist.

Missforstå meg rett, for en knallsprek åttehektos kan fortsatt få dagen til å bli innertier.

Og jeg lover at jeg fortsatt koser meg på fisketurene, og kaster på det meste av vak med entusiasme.

Men skal jeg få frem fistelskriking og lignende, så må jeg over 2.

Jeg har fått opp noen av dem.

Og det fineste med det er at det har vært i andre elver enn Hemsil og lignende tulle-elver.

I løpet av en sesong, så bryter jeg kilosgrensa mange ganger.

Sånn er det bare.

Men nå er målet 3.

Og jeg vet at de store og sinte straks viser seg oppi der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fartsblind ja Erik, det var egentlig en veldig god beskrivelse.

Men tross omstendighetene så syns jeg at ting går relativt bra.

Å glede seg nesten like mye over andres fisker klarer jeg fortsatt, samtidig som jeg er fornøyd om jeg bare får fisk også.

Fikk en 8hg i går som tok flua helt rått og hadde fine sinte små utras som ga like mye glede som mange fisker som har vært over 1kg så hver fisk har for meg sin historie og sin glede  8)

Men jeg kjenner meg mye igjen i hva du skriver også Dryflyfool og er faktisk enig.

Nå ligger vel Hemsila nærliggende flere av de elvene du fisker i selv også. Så tullelv eller ikke så har den ikke levert like bra i år av diverse grunner for min del. MEN

Om man fisker i Storåne, Holselva eller Hallingdalselva på Ål, GOl eller Nes så er prinsippet mye av det samme det er samme vannet. Forskjell i kultivering og ikke minst at de to første er oppgangselver fra næringsrike fjorder er det som skiller dem.

Det morsomste er at alle de 3 siste elvestrekningene på kart vil komme opp som Hallingdalselva selv med lokale kjente navn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunørret under halvkilo er småfisk. Hadde en rar opplevelse her om dagen under døgn i Altaelva. Jeg fikk en SØ på 2kg+ og tenkte ikke stort over det. Hadde jeg fiska målretta etter det så hadde jeg jublet, men på 14foteren så var det egentlig bare å sveive inn. Fikk også min første laks på samme døgnet og den var 10kg :D Det er storfisk i mine øyne selv om det er en helt gjennomsnittlig laks i den elva..:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Glemmer aldri svaret fra Jan Siman når jeg litt flau påpekte at det dessverre ikke var noen særlig større fisk enn den han akkurat fikk i vannet jeg tok ham med til.

"What? Look at the fish, it's so beautiful!"

For meg er stor fisk litt over gjennomsnittet der jeg fisker, men alt over 45cm eller 900g er stor fisk uansett.

Hehe, begynt å bli "fartsblind" du Kremnils. Skjønner deg godt da.  ;D

Bra svar. Noen steder er 500 gr stor fisk, og andre 2kg....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...