Gå til innhold

Ankerfeste ved vannkast.


Gjest Oliver

Anbefalte innlegg

Er det sekserstang du bruker Andrè ?

Og hvilket snøre, det likner skyteklump....

Hallo, Fredrik  :)

Nei, ikke noe klump. Det er bare et Loop OptiStream-snøre jeg bruker her. Det lader kjapt på slike trange situasjoner, og har en ca.9 meters klump med ganske kvass baktapering, og her ligger vel egentlig hele hemmeligheten.

PS Så du forresten den "pimpa" snella mi her eller?  ;D Du er dyktig til å kaste Fredrik, så det hadde vært kult å sett det filmklippet ditt. Jeg digger å lære via film/visuelle ting, så det hadde vært kult.

Kjempefilm dette Andrè :)

Prakteksempel på fiske kast.

Dette vannet du fisker i, minner mye om slike situasjone jeg havner opi med mine småfisker her :)

Åsså ser jeg at du tilpasser utstyret etter hvor du skal kaste/fiske.

Kort klump i trange posisjoner, og lengre i litt lettere omgivelser :)

Likte slutten der, når du holdt deg fast i trèet :) Det skal jeg ha i minnet når jeg er på de trangeste plassene :)

Som Willy her sier, mange fisker som blir forbigått på slike steder som dette pga for trangt til å kaste :)

Takk, Henning. Moro at du nevner det med dine vann og trange plasser, for det er jo virkelig i slike situasjoner man har behov for å kunne kaste med lite bakslengsmuligheter. Jeg har fisket med deg en hel del dager, Henning, og jeg synes ærlig talt du faktisk er råflink på trange situasjoner og vannkast. Så der fikk du den  :) Men du har øvd mye også så der ligger litt av hemmeligheten selvsagt :) Moro å observere, men du har en litt mer aggressiv kastestil enn meg på vannkast, uten at det ene eller det andre er noe bedre enn det andre.

Ser lett ut når man ser du kaste  Andre,du er dyktig :D.

Har så vidt begynt å trene litt vannkast selv, er litt morro da,selv om jeg har et stykke igjen ;D.

kjell

Hei og takk så mye for det, Kjell. Ja, enig med deg - vannkast er supermoro  :) Og det morsomste er når det etterhvert går på auto-pilot med vannkast, slik at man bare kan konsentrere seg om vaket, insektene og fisken. Og kastet sitter som det skal helt på auto.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Er det sekserstang du bruker Andrè ?

Og hvilket snøre, det likner skyteklump....

Hallo, Fredrik  :)

Nei, ikke noe klump. Det er bare et Loop OptiStream-snøre jeg bruker her. Det lader kjapt på slike trange situasjoner, og har en ca.9 meters klump med ganske kvass baktapering, og her ligger vel egentlig hele hemmeligheten.

PS Så du forresten den "pimpa" snella mi her eller?  ;D Du er dyktig til å kaste Fredrik, så det hadde vært kult å sett det filmklippet ditt. Jeg digger å lære via film/visuelle ting, så det hadde vært kult.

Nei da tror jeg du blir skuffa gitt  ;D Tror nok lærdommen vil flyte motsatt vei...

Har ikke noe filmklipp heller, men ta deg en tur til Koppang neste helg Andrè Så kan vi utveksle erfaringer. Om ikke annet så en dagstur.

Selv øver jeg ofte med en G2 sekserstang. Skyteklump bruker ike jeg heller, men mistenker at det gjør enda enklere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei da tror jeg du blir skuffa gitt  ;D Tror nok lærdommen vil flyte motsatt vei...

Har ikke noe filmklipp heller, men ta deg en tur til Koppang neste helg Andrè Så kan vi utveksle erfaringer. Om ikke annet så en dagstur.

Joa, Fredrik hadde vært råkult og vært på Koppang neste helg, for av de på deltagerlista der så kjenner jeg utrolig mange bra og trivelige karer, men jeg har booka noe annet fiske den helga (eller rettere sagt i 9 dager :) så jeg får dessverre ikke gjort det. Men det hadde vært moro, uten tvil  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett, trange vannkast er ikke noe ideelt. Det kuleste er å ha gooood plass som her på dette klippet, synes jeg - da kommer snakerollen virkelig godt til rette som et fullverdig alternativ til overhode-kast, synes jeg  :) For jeg må innrømme at jeg faktisk bruker snakerollen mye mer enn nødvendig, når jeg egentlig heller kunne ha brukt overhode-kast. Og har man god plass bak, som her, så har man enda bedre kontroll på lengde etc. Ja som du sikkert har skjønt, så digger jeg snakeroll  :D

http://vimeo.com/channels/159147#28531480

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Uansett, trange vannkast er ikke noe ideelt. Det kuleste er å ha gooood plass som her på dette klippet, synes jeg - da kommer snakerollen virkelig godt til rette som et fullverdig alternativ til overhode-kast, synes jeg  :) For jeg må innrømme at jeg faktisk bruker snakerollen mye mer enn nødvendig, når jeg egentlig heller kunne ha brukt overhode-kast.

http://vimeo.com/channels/159147#28531480

Vet du hvorfor du gjør dette Andrè ? Fordi fluekasting er så javla morro vel !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett, trange vannkast er ikke noe ideelt. Det kuleste er å ha gooood plass som her på dette klippet, synes jeg - da kommer snakerollen virkelig godt til rette som et fullverdig alternativ til overhode-kast, synes jeg  :) For jeg må innrømme at jeg faktisk bruker snakerollen mye mer enn nødvendig, når jeg egentlig heller kunne ha brukt overhode-kast.

http://vimeo.com/channels/159147#28531480

Vet du hvorfor du gjør dette Andrè ? Fordi fluekasting er så javla morro vel !

Det er'e vel,og da blir tørt/vått,harr/ørret litt uvesentlig,ikke sant ? :D

Vel André,jeg har sett Fredrik kaste,og han trenger ikke være så beskjeden. ;);D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Takk takk folkens, nå tør jeg ikke dra til Koppang !   ;D

Oj . Sorry !

;D ;D ;D

Pøh! Til og med jeg tør dra dit. Er bare å lukke øynene og la det stå til. Kan alltids skylde på kulde, tennisalbue og alcohyler. Går så fint så.  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Takk takk folkens, nå tør jeg ikke dra til Koppang !   ;D

Oj . Sorry !

;D ;D ;D

Pøh! Til og med jeg tør dra dit. Er bare å lukke øynene og la det stå til. Kan alltids skylde på kulde, tennisalbue og alcohyler. Går så fint så.  ;)

Du skal i allefall ikke stille ditt lys under en sjeppe Erik. (Der fikk jeg brukt det ubegripelige uttrykket også !)

Da du banka ut 28 meter med "perfectionist" #4, bambusraja mi  oppe ved storfiskhølen, ja da trodde jeg itte værda sto tel påske (!)  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk takk folkens, nå tør jeg ikke dra til Koppang !   ;D

Oj . Sorry !

;D ;D ;D

Pøh! Til og med jeg tør dra dit. Er bare å lukke øynene og la det stå til. Kan alltids skylde på kulde, tennisalbue og alcohyler. Går så fint så.  ;)

Du skal i allefall ikke stille ditt lys under en sjeppe Erik. (Der fikk jeg brukt det ubegripelige uttrykket også !)

Da du banka ut 28 meter med "perfectionist" #4, bambusraja mi  oppe ved storfiskhølen, ja da trodde jeg itte værda sto tel påske (!)  ;D

En ting jeg har tenkt en del på når jeg leser om kasting her inne på siden.

Det er ekstrem fokus på lengde av dere kasteguruer. Er det slik at hver gang dere trener, så skal dere kaste lengst mulig?

Er det slik at vi kan måle hvor god en kaster er etter hvor langt han kaster?

Har ikke fisking noe med saken å gjøre?

Dummeste jeg ser er "bryggekastere" som drar og drar, bare for å se hvor mange meter av backinga de klarer å kaste ut.

Blir sikkert flinke kastere av slikt.......

Trener dere noen ganger på noe annet en denging? Slik som Andre her. Må da være tusen ganger bedre trening?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Jeg har et dypt og inderlig ønske om at jeg også skal få en fisk en gang, inntil da er det fokus på å blottlegge backing...

Seriøst.

Det jeg bruker mye tid på er kasting, enkelt og greit. Posititive kurvekast, negative kurvekast, kontroll med "kjeiva", kasting på "vak" i form av løv for eksempel, kasting under overheng... Alt fluefiske innebærer...

Alt jeg gjør mht "tørrkasting" er pga å øke sjansene mine når jeg åler meg gjennom gresset på bredden, på jakt eter den store.  Som Andrè så fint viser i videoen sin, man kan fiske på fisk man ellers ville gått forbi.

Så svar på spørsmålet Stillevann, nei, jeg tenker ikke lengde, aldri faktisk, kun fiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk takk folkens, nå tør jeg ikke dra til Koppang !   ;D

Oj . Sorry !

;D ;D ;D

Pøh! Til og med jeg tør dra dit. Er bare å lukke øynene og la det stå til. Kan alltids skylde på kulde, tennisalbue og alcohyler. Går så fint så.  ;)

Du skal i allefall ikke stille ditt lys under en sjeppe Erik. (Der fikk jeg brukt det ubegripelige uttrykket også !)

Da du banka ut 28 meter med "perfectionist" #4, bambusraja mi  oppe ved storfiskhølen, ja da trodde jeg itte værda sto tel påske (!)  ;D

En ting jeg har tenkt en del på når jeg leser om kasting her inne på siden.

Det er ekstrem fokus på lengde av dere kasteguruer. Er det slik at hver gang dere trener, så skal dere kaste lengst mulig?

Er det slik at vi kan måle hvor god en kaster er etter hvor langt han kaster?

Har ikke fisking noe med saken å gjøre?

Dummeste jeg ser er "bryggekastere" som drar og drar, bare for å se hvor mange meter av backinga de klarer å kaste ut.

Blir sikkert flinke kastere av slikt.......

Trener dere noen ganger på noe annet en denging? Slik som Andre her. Må da være tusen ganger bedre trening?

Stillevann: Både Erik E. og et par andre kvikkaser her er nok like interessert i fiskekast som det jeg er altså, og de bryr seg nok ikke noe mer om lengde enn det jeg gjør altså. De bryr seg, som deg og meg, om praktisk fluefiske, først og fremst  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk takk folkens, nå tør jeg ikke dra til Koppang !   ;D

Oj . Sorry !

;D ;D ;D

Pøh! Til og med jeg tør dra dit. Er bare å lukke øynene og la det stå til. Kan alltids skylde på kulde, tennisalbue og alcohyler. Går så fint så.  ;)

Du skal i allefall ikke stille ditt lys under en sjeppe Erik. (Der fikk jeg brukt det ubegripelige uttrykket også !)

Da du banka ut 28 meter med "perfectionist" #4, bambusraja mi  oppe ved storfiskhølen, ja da trodde jeg itte værda sto tel påske (!)  ;D

En ting jeg har tenkt en del på når jeg leser om kasting her inne på siden.

Det er ekstrem fokus på lengde av dere kasteguruer. Er det slik at hver gang dere trener, så skal dere kaste lengst mulig?

Er det slik at vi kan måle hvor god en kaster er etter hvor langt han kaster?

Har ikke fisking noe med saken å gjøre?

Dummeste jeg ser er "bryggekastere" som drar og drar, bare for å se hvor mange meter av backinga de klarer å kaste ut.

Blir sikkert flinke kastere av slikt.......

Trener dere noen ganger på noe annet en denging? Slik som Andre her. Må da være tusen ganger bedre trening?

Stillevann: Både Erik E. og et par andre kvikkaser her er nok like interessert i fiskekast som det jeg er altså, og de bryr seg nok ikke noe mer om lengde enn det jeg gjør altså. De bryr seg, som deg og meg, om praktisk fluefiske, først og fremst  :)

Hadde dette vært en "lengdetråd",hadde jeg kanskje ikke ofret den mye oppmerksomhet.

Dette er fiskekast,og da blir det interresant og inspirerende.

Dessuten er teknikk viktig.Bedre teknikk gir mindre anstrengelse og plunder.

Et tidlig ankerfeste og snakeroll gir litt mindre ergrelser,tro meg. ;) (Kan egentlig ingen av delene,men øver)

Men spør meg ikke hvor langt jeg kaster,det vet jeg ikke. ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Postet nok innlegget mitt i litt feil tråd.

Har ikke vært så mye fokus på lengde her inne da, men på siden generelt, og når folk snakker om kasting, så er det alltid snakk om lengder.

Står noen på en brygge og trener kasting, så er det så og si aldri snakk om å treffe best på 15 meter. Alle står og drar på. Ta en tur til Holmendammen og se hva jeg mener. Har vært der en del, og den ene stresser mer en den andre. Har lite med fluefiske å gjøre etter min mening, men sikkert morro for de som er opptatt av det.

Sikkert stilig å snakke om også.

Rodswinger, som sagt, er nok litt feil post. Men men.

Du er da ikke så gærn på kasting du? En ser jo fort at du ikke er så opptatt av lengder, men du treffer jo der du skal, og det er vel viktigere?

jaja, skal ikke blande meg mer inn i dette. Inspirerende å se andre kastere på film, og kanskje mulig å få med seg et tips eller to. Intensjonen må jo være å få med seg et triks, så kanskje fanger en fisk som en ellers ikke hadde klart å fange til neste sesong. Dvs, hakket bedre da, en vi er i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

På  -90 tallet var det et miljø på Frysja i Oslo, med kaffe og greier på tirsdager.

Legendariske Odd Hagen var fast, Selveste Mel Krieger var til og med innom en gang.

Der var det helt unntaksvis snakk om lengder. Det var presentasjon, forskjellige spesialkast etc. Nybegynnere kom for å lære kasting, viderekommende kom for å bli bedre.

Det var stedet sitt for kasting det ! Det gikk i oppløsning for 10 års tid siden, men jeg ser av og til folk øve der på våren.

Når det er sagt er det prisverdig at det er et castingmiljø på Holmendammen, og jeg ser overhode ingen konflikt mellom det å kunne kaste langt, og det å samtidig være en habil "fiskekaster"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rodswinger, som sagt, er nok litt feil post. Men men.

Du er da ikke så gærn på kasting du? En ser jo fort at du ikke er så opptatt av lengder, men du treffer jo der du skal, og det er vel viktigere?

Nå vet jo ikke jeg om du har sett meg kaste,men som kortlinefisker må jeg si du har et poeng. ;D

Men mye av dette dreier seg jo om hvor man fisker,og hvor fisken beiter i forhold til den possisjonen man kan komme seg i.Og det hender jo at kastingen foregår fra nesten liggende stilling.Har forøvrig en kompis som er storforbruker av vadere,og en av grunnene er at han krabber dem istykker. ;)(Nå har'n vadere med innlegg i knærne. ;D )

Hjemmvannene der jeg kommer fra har også produktiv sone 1-15 meter fra land,så lengde er ikke alltid veldig interresant,da heller kasteteknikker som gjør at jeg kommer de nødvendige meterne ut uten å skremme fisken.

Det samme gjelder jo også kurvekast,kast med slakk line for nedstrømsdriv,innlagt mending osv. Viktig å kunne,og smart å øve på.

Men ,jeg er enig med Erik og Fredrik,det er ingen konflikt mellom det å kunne kaste langt,og fiskekast,det gir deg bare bedre kontroll,det ser jeg på dem som kan det. ;)

Men(sukk),noen kaster langt bare for å kaste langt,også under fiske,og noen ganger ser jeg at snøret skremmer fisken som står nærmere enn kastene de legger ut........

Og hvor langt er langt ?

20 meter ?

Vel,hvis stanga er ca. 3 meter,klumpen på egnet line er ca. 9 meter,og fortommen(hvis den er strak) er ca 6-7 meter,da er det ikke mye av skytelina som skal ut før du er der. :D Og du har fremdeles langt igjen til backingen. ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...