Gå til innhold

RAW fotografering


BjørnarSkj.

Anbefalte innlegg

Pipette kan jo også være at man tar et bilde og bruker det som egendefinert hvitbalanse-referanse,og da er vi tilbake til eksponeringsøyeblikket.

Men behandling med curves- evt. høylys/skygge-justeringer har jeg egentlig ikke tenkt på som endring av hvitbalanse,men det er vel i prinsippet det,og da kan du jo gjøre det i jpg. :D

God Helg !

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 104
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Rodswinger - Det blir en hvitbalanse korreksjon så straks du gjør separate endringer for r, g eller b.

Så lenge du kun endrer alle samtidig (som er det mest vanlig, og standard option) så justerer du høylys, skygge og kontrast.

Men jeg vil også understreke at denne metoden er ikke på langt nær så rask og enkel som pipettene i raw konvertere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at raw brukes mye er at man rett og slett i mange tilfeller er for dårlig til å takle alle fotografiske situasjoner optimalt.

Sorry, Tya ,men det er vel omtrent en så klassisk nybegynnerfeil som man får sagt det, det du sier her.

Det hele handler om å tilpasse etterbehandlingen etter mediet det skal ut i, samtidig som du har en 14 bits original. Det er stor forskjell på å klargjøre et bilde optimalt for web og et bilde optimalt for et blad. For eksempel. Man bruker ikke en bløtkakeoppskrift for å bake et grovbrød heller. Skjønner du sammenligningen?

Og ville du forresten eksponere bevisst til høyre i histogrammet hvis du bare tok 8 bits jpeg? Neppe... Men hvis ja, så får du utbrente høylys, og hvis nei, så får du gjengrodde skyggepartier. Skyter du raw derimot så får du 14 bits bilder, og kan fortsatt jobbe med dem på en fornuftig måte i høylys og skyggepartier. Skjønner egentlig ikke at noen kan betvile fordelen av det.

Synes mr Brun har et godt poeng her. Og dette er noe som kanskje ikke alle er klar over (dvs eksponere mot høyre).

Til trådstarter, mine anbefalinger:

1. Fotografer i RAW, OG 1a) eksponer mot høyre. Selv kjører jeg normalt mellom 0,7 til 2,0 trinn overeksponering og kompenserer i etterbehandling. Hvor mye er kameraavhengig. Generellt gir dette mindre støy og totalt sett mere spillerom.

Og

1b) Konverter properitære råformat til DNG som er det nærmeste man kommer et universellt format. Så har du filer du kan jobbe med om noen år også...

Eller:

2. Fotografer i RAW + jpeg og eksponer normalt. Lagr begge. Da har du mulighet till å gjøre ting ting senere selv om du har LITT mindre å gå på?

OG

2b)  Konverter properitære råformat til DNG som er det nærmeste man kommer et universellt format. Så har du filer du kan jobbe med om noen år også...

Eller:

3. Fotografer i jpeg. Da sparer du noe diskplass, men har litt mindre å få gå på i etterbehandling.

Eksponering til høyre opp til + 2EV?

Her er det vel viktig hvilket modus man har på lysmåleren. Eksponeringsmåleren prøver jo å sette alt til 18% grå.

Ved punkt(spot) måling så  kan det være vel så riktig å sette eksponering til  -2EV om man måler på et mørkt objekt. De fleste kameraer har vel tre forskjellige modus for eksponeringsmålinger (multisegment - senter og spot). Med litt trening så er vel spotmåling det beste å bruke for å få de beste eksponeringene. Ved å lære seg de riktige fargenyanser for de riktige EV verdier  og i tillegg bruke spotmåling, videre passe på at man ikke overeksponerer høylys så har man et godt utgangspunkt for godt eksponerte bilder (RAW og/eller JPG).

____________

Trygve

Poenget er å overeksponere når du bruker råformat i forhold til det kamera foreslår for en "korrekt" eksponering og deretter kompensere i etterbehandling. Fordi kameraer er optimalisert for jpeg. Hvor mye + må du som fotograf avgjøre ut fra motiv. Så mye som +2 trinn bruker jeg bare på vidvinkel som gjør at foto fra mitt kamera trenger sw etterbehandling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rodswinger - Det blir en hvitbalanse korreksjon så straks du gjør separate endringer for r, g eller b.

Så lenge du kun endrer alle samtidig (som er det mest vanlig, og standard option) så justerer du høylys, skygge og kontrast.

Men jeg vil også understreke at denne metoden er ikke på langt nær så rask og enkel som pipettene i raw konvertere.

Liker !  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...