Gå til innhold

Fisketur med Tenkara


Roy Peistorpet

Anbefalte innlegg

Roger og jeg var på fisketur idag med med nye Tenkara stenger! Dette ble en positiv opplevelse. Følsomheten på disse stengene er ekstrem! jeg brukte en Tenkara stang på 12' som er etter sigende lagd for fisk på opp til 30 cm! Men resultatet var 4 harr på over kiloen (noen godt over) samt noen ørret og harr på mellom 0,5 og 0,9 kg! Selv om man fisker med toppknytt line har man ganske god kontroll, ettersom jeg oppdaget at fisken hele tiden prøvde å svømme motsatt vei mot der den ble dradd. En av de største fiskene svømte nesten på land! Det meste av annet fluefiskeutstyr blir etter dette som " å skyte spurv med kanon". Med litt kraftigere stenger vil det ikke være noe problem å lande fisk på 2 til 3 kg.

[attachimg=1]

post-2291-13949889373949_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ingen vak! Dermed ble det nymfefiske! Men med vakende fisk velger man selvsagt tørrflue. Da må man trigge jegerinstinktet å snike seg inn på fisken. Med tørrflue kan man få de nydeligste presentasjoner selv i bakevjer hvor strømmen går i alle retninger! Utstyret er meget bra egnet for den som vil ha med seg fiskeutstyr til fjells. Komplett veier det ikke mer enn 150 gram inkl liner fluer....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra, Willy :) Kjør på! Skal du fiske i større elver med større fisk, bør du velge Amago-stanga. Den har jeg og er laget for stor fisk.

André: Regner med å se deg med ei Tenkarastang i hånda snart også... ;)

Jeg tar nok turen ut igjen i morra eller lørdag.. er vannstanden rett, blir det trolig tørrfluefiske :D.. (Hørte du d, Terje??)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Bra, Willy :) Kjør på! Skal du fiske i større elver med større fisk, bør du velge Amago-stanga. Den har jeg og er laget for stor fisk.

André: Regner med å se deg med ei Tenkarastang i hånda snart også... ;)

Jeg tar nok turen ut igjen i morra eller lørdag.. er vannstanden rett, blir det trolig tørrfluefiske :D.. (Hørte du d, Terje??)

Jepp, hørte det :D

God tur :D

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

har også tenkt på at tvinnafortommer må være supert.......  skal teste å lage noen etterhvert, vil lage den tvinnadelen på 10 ft tapert 3 ganger som har energi til å transportere energi et til en avsluttende tapering på ca 10 ft......oj, her blir det penger å tjene......for disse fortommen kommer til å koste 599.-  ;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har også tenkt på at tvinnafortommer må være supert.......   skal teste å lage noen etterhvert, vil lage den tvinnadelen på 10 ft tapert 3 ganger som har energi til å transportere energi et til en avsluttende tapering på ca 10 ft......oj, her blir det penger å tjene......for disse fortommen kommer til å koste 599.-  ;D ;D

;D ;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkara twisted leader

10 year warranty and annual

service

Slå den du Rune

Det er neppe lønnsomt og om 10 år så har dette forlengst gått av moten.  ;D Da er det sikkert de samme 13 som skal ha heltre stenger laget av cypress som har ligget i sumpen i Louisiana siden borgerkrigen.

Nå er ikke jeg noen motstander av "toppknytt", alt har sin sjarm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...