Gå til innhold

Veldig skummelt..


Vebjørn'

Anbefalte innlegg

Hei!

Usikker på hvor jeg skulle plassere denne. Men tar det her, og håper på at noen erfarne kastere kan hjelpe meg. 

Som overskriften sier så har jeg pådratt meg noe skumle greier i håndleddet. Jeg er helt sikker på at det kommer av fluekasting. Høyst sannsynlig ekstremt lange kast på gressplenen som er årsaken. Å presse seg til å kaste lenger en det man egentlig er i stand til rent fysisk er en dårlig ide. fant jeg ut i sommer  :-\

Så problemet er at det gjør vondt i leddet hver gang jeg belaster det sidelengs. Jeg kan godt løfte 10kg rett opp med strakt håndledd. Men klarer ikke en gang å løfte fluesnella med bøyd håndledd uten å få veldig vond. Høyere håndledd.

Høres kanskje mest ut som syting, men faktum er at det er helt krise! Jeg klarer ikke å holde hagla uten stram støttebandasje, og å kaste med høyere arm er helt håpløst.

Så, er det noen som har hatt samme problem eller vet hva som må gjøres ? 

Vebjørn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

de fleste er istand til det, men dersom du bedriver kasting hele tiden kan det hende at det blir en statisk bevegelse. Dette kan det hende at fysioterapauten her inne gi deg noen tips...... eller bør det vel bære avsted til legen,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs hva hele tiden er da staffan ;) Jeg synes jeg kaster for lite mens alle andre synes jeg kaster hele tiden  :P

Er redd for at det blir legen til slutt ja. Men det ender alltid dårlig, sist gang jeg dro til legen sa han at jeg ikke fikk kaste med flue eller skyte med hagle på 3 mnd. 

Vet ikke om det går an å få senebetennelse i håndleddet jeg. Aldri hatt det før heller  :-\ 

Ingen eksperter på emnet???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

hvor mye hugger du ved...graver grøfter....maler vegger etc. Vil bare fram til at det moderne mennesket  ikke driver med det vi er skapt for..... 20 åringen er mye mer pinglete nå enn det de var for 40 år siden.... jeg kalte ikke DEG for pinlete, men det er den tilstanden vi er i...... "hvilke overkroppsidretter"  har du bedrevet..... og som har skapt musklatur?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett hvor ekspert man er så er det vanskelig å stille en diagnose på internet. Gå til en naprapat, fysioterapeut, e.l. Selv har jeg fått mye hjelp av naprapat med problemer i rygg og skuldre.

Hvis den du går til sier du ikke skal kaste på 3 måneder, så finn en ny behandler. Lett trening bør gjennopptas rimelig raskt etter de fleste skader. Men du trenger selvsagt ikke denge på med tyngste stanga og tyngste lina første ukene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta deg en kastefri uke og avslutt sesongen med toerstanga i småtjønner :) Når vintern kommer har du god tid til å gjøre systematisk trening med gode øvelser. Tror riktig trening er en god vei å gå (hvis det er senebetennelse du har) Gå en eller to timer til fysioterapeut så snart du kan og få kartlagt problemet, samt laget et treningsopplegg.

Det kan nok også være lurt å gjennomføre øvelsene regelmessig lenge etter du føler at du har blitt bra. Slet med en skulder i to år. Etter å ha fulgt et treningsopplegg i 3-4 uker følte jeg meg rimelig bra i skuldra, og sluttet med treningen. Etter noen måneder var plagene tilbake. Da jeg startet på nytt med treningsopplegget holdt jeg på 3mnd etter at jeg følte meg bra, og nå er jeg ikke plaga mer. Dette er vel sånn høvelig individuelt, men funket for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har Vebjørn i likhet med meg, sesong hele året, så blir vel lite ro i fiskingen kjenner jeg han rett :)

Men det er viktig å holde håndleddet i ro, søk opp en lege, man må vel det først. Så en terapeut.

Jeg har brukt manuelle-terapeuter til mine plager, har vært av sene og nerve karakter.

De kan jo litt mer enn fysioterapeuter, og er du litt heldig så finner du en som er litt alternativ også ;)

Om skaden akkurat har oppstått, så er det vel neppe blitt så betent enda..

Da er det sikkert nok med Voltaren eller noe slikt, og ett par ukers pause.

Men dra til lege først du :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, kall meg gjerne pingle staffan  ;D Av aktiviter går det i fotball, så armene mine får ikke mye trening. Gikk på tennis i noen år for en tid tilbake men ikke noe mere. Men nå knuste jeg kragebeinet i høyere skulder for 2 år siden, og måtte operere. så da fikk nok musklene mine i armen en skikkelig smell... Driver med lite øksehogging, og maling. Men nå tusler jeg rundt i skogen med hagla i hendene VELDIG mye da. Vet ikke om det har noe å si men det er iallefall slitsomt.

Er nok et godt råd Oddbjørn, får se hvordan det går. Takk for tips!

Takk for tipset hjaad, høres fornuftig ut. Men som Tony sier så blir det mye fisking hele året  :P

Ja, lege blir det vel.

jeg kan jo fiske med venstre også for å roe litt ned. Mulig det blir venstre på meg resten av sesongen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er nesten garantert senebetennelse du har pådratt deg.

samme har skjedd meg, flere ganger. syke mengder kasting med flue, og mange golfrunder - hvor man bruker samme bevegelsen i høyre håndleddet - førte tilslutt at jeg fikk dritvondt i høyre håndledd.

dro til legen tilslutt og han konstanterte senebetennelse.

et middel du kan få utskrevet heter arcoxia. det er piller som hjelper på muskelsmerter og senebetennelser.

god som gull og hjalp meg greit, men du trenger også selvfølgelig litt avspasering fra selve fisket en liten stund.

3 mnd opphold er bare tullball. så lenge trenger du ikke vente.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...3 mnd opphold er bare tullball. så lenge trenger du ikke vente.

Var det min post du refererte til? Da må jeg ha formulert meg uklart. Jeg mente ikke at at opphold på 3mnd er nødvendig, bare at et eventuelt treningsopplegg burde følges i lang tid etter at man føler seg bra :)

Men en periode med avlastning (uten kasting), med voltaren e.l., og en rolig intro på et treningsopplegg er etter min erfaring en god start på veien til fornøyde sener :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredricoo

Har hatt akkurat det samme problemet Vebjørn. Jobber som snekker, så har en del slitasje i håndledd. Eneste som fungerte for meg var å holde det i ro kombinert med squeeze trening.

Uansett, lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...3 mnd opphold er bare tullball. så lenge trenger du ikke vente.

Var det min post du refererte til? Da må jeg ha formulert meg uklart. Jeg mente ikke at at opphold på 3mnd er nødvendig, bare at et eventuelt treningsopplegg burde følges i lang tid etter at man føler seg bra :)

Men en periode med avlastning (uten kasting), med voltaren e.l., og en rolig intro på et treningsopplegg er etter min erfaring en god start på veien til fornøyde sener :)

hehe, neida, var ikke ditt innlegg jeg refererte til.

vebjørn skrev at legen anbefalte hvile i 3mnd, men så lenge trenger han altså ikke og hvile.

men som du sier, kombiner hvile med et enkelt treningsopplegg, så vil det nok gå greit :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...3 mnd opphold er bare tullball. så lenge trenger du ikke vente.

Var det min post du refererte til? Da må jeg ha formulert meg uklart. Jeg mente ikke at at opphold på 3mnd er nødvendig, bare at et eventuelt treningsopplegg burde følges i lang tid etter at man føler seg bra :)

Men en periode med avlastning (uten kasting), med voltaren e.l., og en rolig intro på et treningsopplegg er etter min erfaring en god start på veien til fornøyde sener :)

hehe, neida, var ikke ditt innlegg jeg refererte til.

vebjørn skrev at legen anbefalte hvile i 3mnd, men så lenge trenger han altså ikke og hvile.

men som du sier, kombiner hvile med et enkelt treningsopplegg, så vil det nok gå greit :)

hehe, missforstålese. Jeg har ikke vært hos legen enda, men forrige gang jeg var der(og jeg er der ofte) endte det dårlig. Jeg måtte sitte hjemme i 3mnd. Det var ikke pga håndleddet, men skulderen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe, neida, var ikke ditt innlegg jeg refererte til.

vebjørn skrev at legen anbefalte hvile i 3mnd, men så lenge trenger han altså ikke og hvile.

men som du sier, kombiner hvile med et enkelt treningsopplegg, så vil det nok gå greit :)

Ah, beklager. Jeg som skumma litt for fort igjennom tråden, regna ikke med det var snakk om 3mnd i noen andre poster :)

3mnd hvile kan vel ikke være gunstig for noen sener/muskler. Generell styrketrening kan jo også lønne seg, som forebyggende tiltak (men det er jo gørr kjedelig, så da får man heller tåle en betennelse i ny og ne ;) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 mnd opphold er bare tullball. så lenge trenger du ikke vente.

trenger,,, klarer er vel heller spm her, enver sø fisker har ikke tolmodigheten til å glane ut vinduet og vite at det 10-14 grader i vannet og fiske er på sitt beste mange plasser i ukene som kommer. føler sorry på du og håper dette løser seg! brutter har slitti med det samme, får du en "kneppe! lyd i håndledet og det hovner opp må du legge hagla og stanga på hyla en stund så jeg ville anbefalt en tur til legen.

god bedring!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper og tror det er senebetennelse Vebjørn :)

Virker som du har kastet plenty denne sesongen, og da er det nok bare å ta det rolig en periode. Kjøp en squashball og kjør noen klemmeøvelser. I tillegg kan en dose kortison gjøre nytten, men er det senebetennelse så må du nok belage deg på å chillen en periode. 3 måneder høres drøyt ut, men tipper det ikke er helt på jordet. Du kan nok relativt tidlig gjenoppta kastingen, men ta det i det minste rolig over 3 måneder så er du trygg på at alt leges. Det e ikke så lenge mtp. hva du kan ødelegge om du blir utålmodig og kjører på. Er aldri dumt å lytte til kroppen, så la håndleddet hente seg inn og start opp igjen når det er praktisk mulig uten store smerter. Er fort gjort å gå på for tidlig og ødelegge mer enn det gagner ;) Just a tip :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

i gamledager hadde vi tunge stenger..... 170 gram  snelle 250 gram..... dreiv å styrka håndleddet med flaske fylt med sand, bare holdt bevegelse igang under rolige perioder skaffe seg grunntrening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flybandit: Det går hovedsaklig i 4er og 7er. 60% 4'3 og 40% 7'er om sommeren ;) ca. Men på 7er stanga bruker jeg div hjemmelagde tunge klumper. Det har godt mest i en lang klump av et DT 9'er line med tynn skyteline.

Men misstenker at det kommer av kasting på plen med femmer stang. På de fleste kasta er hele lina AIRcell ute av ringene i den siste bakslengen, og det tar på... Jeg pleier å ha vondt etter 10 sånne kast, men det varer jo somregel ikke så lenge  :-\

Pattegrisen: Ingen kneppe lyd i leddet nei. hehe, det er uaktuelt å ikke fiske. var foresten ute i dag tidlig å kasta med venstere. fikk en SØ på kiloen. 

Hellenec: Gjør desverre vondt uansett hvordan jeg kaster. Det kan gå å sette på en stram støttebandasje og kaste med stivt ledd, men da velger jeg heller å kaste med venstre.

Dilla: Det har ikke hovna opp eller lager lyder så jeg håper det ikke er noe veldig alvorlig...

lars: Har kastet en del ja så det er mulig at en pause er det eneste rette.

Staffan: Jeg må vel begynne å trene litt ser det ut som... Kanskje ta opp tennisen igjen  :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

gå til fysioterapaut..... det hadde du glemt.... dy bør la ditt relativt unge håndledd en vurdering.... du skal fiske med flue i mange år til og det så mye du hæler!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...