Gå til innhold

Harr(y) fisk! Men hva gjør den egentlig?


Gjest Erik Eikre

Anbefalte innlegg

Gjest Erik Eikre

Endelig noe jeg har® greie på  ;D

Fin tråd erik :D

Skal ta meg litt bedre tid og kanskje svare på noen spm som som dere lurer på når jeg kommer hjem  ;D

Neida men skal skrive litt av mine erfaringer og komme med noen spm selv, har® fisket harr i 15år, er faktisk ikke mange år siden jeg begynte og fiske i ørretelver ....men klarer fortsatt ikke og skjønne meg på denne fisken... ???

Menne det med nord-sel , regner kanskje med att det er radiomerka harr,  jeg vet iallefall att mye harren lever i lågen, både overvintrer og beiter der, mens mange av dem gyter i ottaelva , det har NINA funnet ut av den radiomerka harren. så det kan være en av grunnene.  :)

Endelig! Gleder meg.  :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 58
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Jeg har fisket litt harr i Lågen og plenty med andre elver enn Rena. Feks. Troms i sommer. Der var harren MYE penere enn her sørpå. Lys i fargen og masse farge i finnen. Skulle vistnok være mye sprekere enn søringharr. Den var ikke det :)

Du MÅ jo ikke like harr da. Vi er alle forskjellige. Men jeg oppfatter det som et rimelig særnorsk (som den evindelige plenkastinga) fenomen å mislike harr. I andre land, som f.eks. Slovenia, er rene harrelver noen ganger de dyreste å fiske i.

Laks er også sprekere enn ørret... Det gjelder altså å tilpasse utstyret til det man fisker. Men det skal liksom være størst, sprekest og raskest for at det skal være verdt å ta vare på. Det er da jeg blir litt skremt og tar parti for "taperen". Og som Igor påpekte så gjelder det å sette pris på hele naturen. Og nå forsøker jeg å få noen svar på hvilken posisjon og funksjon harren har i vår flotte natur.

Jeg elsker å være ute i naturen, padle kajakk i vann og elver, fiske på vakende fisk, lage kaffe på bål, telt og langt fra folk. Naturopplevelsene er for meg hele fisket.

Jeg er også klar over at Harr har, til tider også større, kredd enn ørret i mange øst europeiske land (og Sverige).

Om det er et norsk fenomen å mislike Harr vil jeg ikke si. Jeg kjenner faktisk ingen andre enn meg selv som mangler gnist og glede ovenfor Harr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner faktisk ingen andre enn meg selv som mangler gnist og glede ovenfor Harr.

Nå kjenner vel ikke vi hverandre, men du har ihvertfall en meningsfelle i meg.

Jeg har ingenting imot harr, og kan vel egentlig ikke helt forklare hvorfor jeg ikke får skikkelig kick av å fiske etter harr. Jeg har ikke fisket mye etter harr, men jeg har fått en feit innsjøharr på 62,5 cm i Indre Troms. Den veide helt garantert godt over to kilo, og er jo et såpass skjeldent trofé at jeg burde ha gått i taket av glede. Det gjorde jeg av ukjente årsaker ikke. Jeg får bare ikke ordentlig feeling av å fiske etter harr, heller ikke når den er djevelsk vanskelig å få, som den f.eks. var i San River i Polen, der jeg fisket for noen uker siden. Det intense suget i magen som visuelt fiske etter stor ørret og røye gir meg er dessverre nesten helt fraværende når jeg fisker harr, og derfor oppsøker jeg svært skjelden vassdrag med harrbestand.  Og det er synd, for spesielt i Finnmark finns det jo fantastiske harrvassdrag som omtrent aldri fiskes, og holder mengder med storharr.

Jeg har ingen problemer med å innrømme at det er meg og ikke harren det er noe feil med, men sånn er det altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ett eneste "feil" ord og vi var igang ja...  :rolleyes:

Best å  :-X

Slik du raljerer i en rekke andre tråder her på FFS, så synes jeg vel det er andre som passer bedre til å ikle seg denne offerrollen enn deg!  ;D

Så så karer... FFS er en fin plass for å dele erfaringer, spørsmå og tanker. Om ting vi bryr oss om. La oss holde det vennskapelig  :) Det er jo mest trivelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Harr kan være en utrolig morsom fisk. Den er som skapt for tørrfluefiske. Jeg er enig i at harr kan variere i oppførsel fra sted til sted. jeg har opplevd harr i søreuropa så sær at all ørret i norge virker oportunistisk.

Men.... å påstå.. robert.. at harr i alta eller tana er like sprek som aure. Den har jeg aldri erfart. Nå må jeg også irettferdighetens navn si at jeg aldri egentlig har hatt den enorme gleden av fighten. Det er taket jeg liker. Dette taket er magisk også til Harr.

I norge synes jeg at Harr er en anelse mere uredd og naiv enn auren.. spesielt i nordnorge. Men her er det sikkert ulike erfaringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Harr er jo flokkdyr. Er det derfor de plutselig gjør lange vandringer? Er de som flokkene av pattedyr? Søker lykken andre steder. Til visse tider, årstider, vannstander, vær? Har de også en leder? Eller kanskje ett lederpar? De tar jo lettere til seg, og bedre opp, næringen de spiser. Det er derfor de kan stå steder og bruke mer energi når de tar til seg føde. Er det derfor de plutselig ikke spiser/er borte? Kanskje de er som mange andre dyr vi kjenner. Spiser seg opp for å så ta en pause i spisingen? Kanskje de forflytter seg fordi de kjeder seg? De fleste flokkdyr gjør jo ting av ingen annen grunn enn å få tiden til å gå. Kanskje derfor de er flokkdyr? Man kjeder seg alene.....  Uansett. Kommer jeg over en flokk av dem styrer jeg unna. I hvertfall hvis jeg er mett, eller hvis jeg ikke kjedet meg. Er jeg sulten eller kjeder meg derimot....Ja da kan harren være en god trøst. Kanskje jeg faktisk er litt min den? Ikke er jeg særlig pen, lukter vondt når jeg blir stresset/har slitt fysisk og kan forflytte meg uten annen grunn enn kjedsomhet eller søken etter mat  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men.... å påstå.. robert.. at harr i alta eller tana er like sprek som aure. Den har jeg aldri erfart

Tana var det vel, men dette er ikke en påståelse, men en erfaring :) Stor forskjell det.

Det er en stor forskjell Robert. Det du har erfart, skal jeg selvfølgelig ikke rokke ved. Men overasket..... det er jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Harr er en fantastisk sportsfisk. I sol og klart vann er det den mest fargerike gullfisken vi har også. Den inspirerer til eksperimentering med et vell av forskjellige fisketeknikker, og er samarbeidsvillig når den kjipe ørreten syntes det er for kaldt.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har funnet en del vitenskapelige artikkelr om harr, men da jeg ikke kan få de rett over ntny nettverket, men må søke på biblioteket, kan jeg ikke legge de ut her.... kjipe forskere altså!

Finner jeg disse på hvilket som helst bibliotek?

Sent from my LG-P500 using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har funnet en del vitenskapelige artikkelr om harr, men da jeg ikke kan få de rett over ntny nettverket, men må søke på biblioteket, kan jeg ikke legge de ut her.... kjipe forskere altså!

Finner jeg disse på hvilket som helst bibliotek?

Sent from my LG-P500 using Tapatalk

litt usikker, men de koster nok penger om man ikke er tilknyttet universitetet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Harren er vel i utgangspunktet en elvefisk. Ikke sant?

Har aldri fisket/fått harr i stille vann. Opptrer den like tallrik der? Den er en stimfisk. Er den det i stille vann og?

Er den alltid å finne i stille vann hvis en elv er tilknyttet dette?

Jeg vet vel egentlig forsvinnende lite om denne røveren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lest gjennom her nu...blir ikke noe klokere !

Hvorfor finnes det ingen Harrforsker? Det trenger vi virkelig  :rolleyes:

Jeg tror dette med hvilken fisk man liker og fiske på er hva man er oppvokst med og pleier og fiske på.

Jeg feks synes ik laksefiske er no og stå etter, heller ikke sjøfiske, tenker ik på det en gang.

Det jeg synes er positivt med harren:

-Den er bitevillig, dermed også fin for nybegynnere og bryne seg på.

-Den er sosial. til og med når det gjelder mennesker som Erik sier.

-Det vaker alltid en harr.

-Den er slettes ikke en stygg fisk.

Det negative:

Er litt smålei denna harren nå.... etter og ha fiska så mye på den i så mange år på samme sted :P

Erik , du stilte spmene for meg... jeg vet ikke noen svar, det blir bare spekulasjoner.

Men Harren forflytter seg ja, det gjør den helt klart, om det er noe spesielt fenomen vet jeg ikke.

Men den har som øretten overvintringsplasser,gyteplasser,beiteplasser,skjulesteder den også.

Her i ringebu så vet jeg hvor harren overvintrer,gyter, og hvor jeg kan finne fisken avhengi av vannstand. Den vandrer mye.

Nå er lågen plaget av høy vannstand hele sommeren pga smeltevann fra ottaelva og da søker den sideelvene. hele gjengen... hvorfor trenger jeg vel ikke forklare.  :)

Det med att den hiver seg over alt er jo ingen hemmelighet, men hvorfor?  Hvis dere skal fiske harr, hva setter dere på? redtag og superpupan kanskje? redtag/pinktag/greentag.

Men det er harren her det, ett annet sted jeg fisker harr, dog større strl og ikke 200 av dem på ett og samme sted, da funker ikke superpuppan og disse variantene av redtag like godt....

Jeg kan ikke annet og tro enn att dette er først avhengi av strl og att de er så mange om matfatet att her gjelder det og bøtte innpå det som måtte ligne på mat før kompisene ved siden av dem hiver seg over først...

Eller att på ett sted med så mye fisk på en plass er sjansene større for att en av dem hiver seg på det som du måtte ha på fortommen?

Men her er det også varianter som fisker bedre enn andre ,ei superpuppan med hanehackel funker ikke like godt som ei med hønehackel , den lurer vil jeg påstå større harr  og flere:)

Hvordan er disse superpupan man får kjøpt over disk?

Bruker mange av dere hanehackl på superpuppan?

Det finnes sær harr,lettlurt harr,sprek harr, og lat harr avhengi av strl.

en harr på 400g her kan være sprekere enn en større harr ett annet sted jeg pleier og fiske, der får man ubåtfeelingen i stedet.

Men en ting? Jeg lurer litt på om imitasjonsfiske lurer oss litt også, hva fiska vi med før da?

Hva med disse klassiske fluene ? olsen, zulu silver osv.

Den gangen vi brukte dem så fikk vi jo fisk da også, uavhengi om hva fisken tok av innsekter....så er det virkelig sånn att det er bare harren som hiver seg over alt som måtte komme flytende? husker den gangen jeg var i sjoa og fiska ørret, aner ikke hvor mange fisk jeg fikk på og handtwiste inn ei march brown silver, pen ørret også mange av dem...  :o

Så hadde jo vært kult om man hadde gitt fiskerne i rena en boks med klassiske fluer og latt de fiske med det en sesong der borte.... :)

Ett spm jeg lurer på ? svart harr og "vanlig " harr?  hvorfor? hva er greia med att den er svart?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Harren er vel i utgangspunktet en elvefisk. Ikke sant?

Har aldri fisket/fått harr i stille vann. Opptrer den like tallrik der? Den er en stimfisk. Er den det i stille vann og?

Er den alltid å finne i stille vann hvis en elv er tilknyttet dette?

Jeg vet vel egentlig forsvinnende lite om denne røveren.

Harren finner du i stille vann også, i bøtter og spann, men det virker som de stort sett får være i fred for sportsfiskere der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Harren er vel i utgangspunktet en elvefisk. Ikke sant?

Har aldri fisket/fått harr i stille vann. Opptrer den like tallrik der? Den er en stimfisk. Er den det i stille vann og?

Er den alltid å finne i stille vann hvis en elv er tilknyttet dette?

Jeg vet vel egentlig forsvinnende lite om denne røveren.

Harren finner du i stille vann også, i bøtter og spann, men det virker som de stort sett får være i fred for sportsfiskere der.

Det kunne jeg tenkt meg og prøve, disse harrene tror jeg blir svære som f...vet om ett par stillevann som visstnok skal huse storharr  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Harren er vel i utgangspunktet en elvefisk. Ikke sant?

Har aldri fisket/fått harr i stille vann. Opptrer den like tallrik der? Den er en stimfisk. Er den det i stille vann og?

Er den alltid å finne i stille vann hvis en elv er tilknyttet dette?

Jeg vet vel egentlig forsvinnende lite om denne røveren.

Harren finner du i stille vann også, i bøtter og spann, men det virker som de stort sett får være i fred for sportsfiskere der.

Det kunne jeg tenkt meg og prøve, disse harrene tror jeg blir svære som f...vet om ett par stillevann som visstnok skal huse storharr  :)

Bare å ta turen nedi mjøsa det, Tore . . . Ta med bellybåten, så padler du mjøsa på kryss & tvers fra lillehammer til mjøsbrua. Får du ikke noe der så fortsetter du på samme måte fra mjøsbrua til minnesund  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Harren er vel i utgangspunktet en elvefisk. Ikke sant?

Har aldri fisket/fått harr i stille vann. Opptrer den like tallrik der? Den er en stimfisk. Er den det i stille vann og?

Er den alltid å finne i stille vann hvis en elv er tilknyttet dette?

Jeg vet vel egentlig forsvinnende lite om denne røveren.

Lesjaskogvannet, der lever det harr hele året.

men lesjaskogsvatnet , det er der lågen renner ut av...så den gyter i g.lågen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Harren er vel i utgangspunktet en elvefisk. Ikke sant?

Har aldri fisket/fått harr i stille vann. Opptrer den like tallrik der? Den er en stimfisk. Er den det i stille vann og?

Er den alltid å finne i stille vann hvis en elv er tilknyttet dette?

Jeg vet vel egentlig forsvinnende lite om denne røveren.

Harren finner du i stille vann også, i bøtter og spann, men det virker som de stort sett får være i fred for sportsfiskere der.

Det kunne jeg tenkt meg og prøve, disse harrene tror jeg blir svære som f...vet om ett par stillevann som visstnok skal huse storharr  :)

Bare å ta turen nedi mjøsa det, Tore . . . Ta med bellybåten, så padler du mjøsa på kryss & tvers fra lillehammer til mjøsbrua. Får du ikke noe der så fortsetter du på samme måte fra mjøsbrua til minnesund  ;D

hehe  ;D

ai guut...tror jeg vil prøve meg på ett par fjellvann først , disse har vel vandret ei sideelv til lågen opp i det vannet, mjøsa blir liksom i største laget og padle rundt  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det da riktig av meg å tenke på harren som en elvefisk? Eller blir det likt som ørreten.

Hvis den er vanlig i stille vann er det jo ikke noe mer elvefisk en ørreten.

Som Lars sier er det masse harr i stille vann også. Den er ihvertfall veldig vanlig i vannene nordpå i de områdene der den finns (store deler av indre Finnmark og i tilknytning til Rosta/Målselvvassdraget i Troms), og i Nord-Sverige finns det jo også massevis av vann med storharr. Disse stillevannsharrene er ofte feitere enn de stasjonære elvefiskene, akkurat som hos ørreten. Forklaringen på at harren ikke finns i mange av lavlandsinnsjøene på Østlandet og i Sør-Sverige er vel konkurranse med andre, mer spesialiserte lavlandsinnsjøarter som f.eks gjedde, abbor og div karpefisk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror den er som ørreten.

Her jeg bor, lever den bare i vann og større sjøer. Finner den bare i elver og bekker når den gyter om våren.

Sent from my LG-P500 using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...