Gå til innhold

Å stoppe.


Tom Syversen

Anbefalte innlegg

Gjest Johnny S

Det er ikke tullprat i det hele tatt.

Hvis du skal trene på fluekasting så gjør du det.

Det er noe helt annet enn å fiske.

Flua fisker ikke før den ligger på vannet, såfremst man ikke fisker etter flygefisk da.  ;)

Det er så sant som det er sagt,men det er flere måter å få flua ut på vannet.

Jo bedre du er til å kaste,jo mer kontroll har du.

Tom.

Ingen tvil om at kastetrening gjør at du får mer kontroll og det blir enklere å få flua dit du vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 291
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Dårlig og oppbrukt retorikk Tom. Du skjønner godt hva jeg mener. Du pratet ikke om stopp her.

Jeg klarer å fiske selv om jeg ikke har stålkontroll på kastingen og må slite for å få det til.

Hvordan oppfatter du stoppen da?

Antageligvis svarer du ikke nå heller?

Hvordan oppfatter du stoppen????

Å trene på å kaste og å fiske er ikke samme sak i det hele tatt etter min mening.

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med deg i det Kim,hvis man ikke takler kastingen så er det naturlig

å konsenterer seg om akkurat det.Da fisker du ikke,du kaster. :)

Tom.

for noe tull...fisker og kaster om hverandre...ikke noe problem.Selv om jeg er mann greier jeg faktisk to ting på en gang... ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med deg i det Kim,hvis man ikke takler kastingen så er det naturlig

å konsenterer seg om akkurat det.Da fisker du ikke,du kaster. :)

Tom.

for noe tull...fisker og kaster om hverandre...ikke noe problem.Selv om jeg er mann greier jeg faktisk to ting på en gang... ;D

Det er fullt mulig å fiske selv om du er en total kløne når det gjelder kasting. ;D

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johnny S

Dårlig og oppbrukt retorikk Tom. Du skjønner godt hva jeg mener. Du pratet ikke om stopp her.

Jeg klarer å fiske selv om jeg ikke har stålkontroll på kastingen og må slite for å få det til.

Hvordan oppfatter du stoppen da?

Antageligvis svarer du ikke nå heller?

Hvordan oppfatter du stoppen????

Å trene på å kaste og å fiske er ikke samme sak i det hele tatt etter min mening.

Tom.

Man får faktisk "god og variert" kastetrening når man er på fisketur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johnny S

Man får faktisk "god og variert" kastetrening når man er på fisketur.

Nei,det gjør du ikke.Da får du ikke fisk,så du kaster istedenfor å få fisk.

Kastetrening er kasterening.

Å fiske er en helt annen verden etter min mening.

Tom.

Når jeg fisker så velger jeg meg ofte ut en bestemt fisk, og jeg vil gjerne vite mest mulig om fisken før jeg kaster på den, så jeg studerer fisken en stund, gjerne over en kopp kaffe.

Jeg prøver å finne beiteruta, hva slags innsekter fisken tar, hvor jeg skal legge flua og hvor jeg skal stå når jeg tilslutt kaster på fisken. Når planleggingsfasen er over og jeg skal kaste ut flua, så krever fluekastet ofte full konsentrasjon.

Bakslengen skal legges i mellom noen busker, jeg skal ta hensyn til vindretninga, flua skal ikke treffe vannflata i blindslengene og tilslutt skal den lange fortommen på 6 meter slå pent over uten å plaske. Du klarer ikke alt dette uten å konsentrere deg fullt ut om det å kaste. Og så må man kanskje gjøre samme kastet 20 ganger før fisken endelig tar! Dette er veldig god kastetrening og driver man mye med dette, så blir man tilslutt en veldig god fluekaster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med deg i det Kim,hvis man ikke takler kastingen så er det naturlig

å konsenterer seg om akkurat det.Da fisker du ikke,du kaster. :)

Tom.

for noe tull...fisker og kaster om hverandre...ikke noe problem.Selv om jeg er mann greier jeg faktisk to ting på en gang... ;D

Det er fullt mulig å fiske selv om du er en total kløne når det gjelder kasting. ;D

Tom.

ja..hva er det du venter på da.?...bare å dra ut å fiske det  :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke sant Johnny,hvis du må gjøre det samme kastet 20 ganger så fisker du ikke,du kaster.

Hvis det er fisketuren din så,så er det fisketuren din.

Å stoppe stanga er å ha kontroll på stangtuppen.

Hvis du ikke har kontroll på stangtuppen så har du heller ikke kontroll

på snøret,men det er fremdeles fullt mulig å fiske.

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja..hva er det du venter på da.?...bare å dra ut å fiske det  :P

Nei,det er ikke bare å dra ut.Jeg er en typisk ørretfisker i skogens stille vann.

Sesongen er over.

Tom.

er vel bare å dra det. Skulle en eventuell oppsynsmann ta deg for fiske etter fredning ,får du bare si det som det er:...jeg står bare og kaster.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er vel bare å dra det. Skulle en eventuell oppsynsmann ta deg for fiske etter fredning ,får du bare si det som det er:...jeg står bare og kaster.. ;)

Oppsynsmannen tar meg ikke så lenge jeg har en ulldott eller ingenting på fortommen.

Når jeg skal trene så har jeg heller ikke for vane å dra til de typiske fiskestedene heller. ;D

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Man får faktisk "god og variert" kastetrening når man er på fisketur.

Nei,det gjør du ikke.Da får du ikke fisk,så du kaster istedenfor å få fisk.

Kastetrening er kasterening.

Å fiske er en helt annen verden etter min mening.

Tom.

Der beviste du en gang for alle at vi to aldri kommer til å forstå hverandre.

Praktisk trening er alltid bedre enn statisk trening dersom man ikke skal trene på noe helt spesifikt. Man blir heller ikke nødvendigvis en bedre fisker av å kaste langt. Presisjon og variasjon mener jeg er laaaangt viktigere.

Hva man føler eller oppfatter når man kaster er da revnende likegyldig dersom man skal fiske. Den følelsen eller oppfattelsen overskygges så mye av andre inntrykk at ingen andre enn anal'yzere bryr seg. Derfor er nok dette en kastenerdetråd og ikke en tråd for meg.

Snx et annet sted.  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hver eneste framsleng og baksleng gir deg trening, om du så står på en plen og veiver, eller om du står midt ute i ei elv og fisker.

I alle andre gjøremål som krever en viss form for teknikk gir mengdetrening økte ferdigheter. Om du lærer å kjøre bil, gå på ski, sykle eller kaste med flue, så vil hver eneste time du utfører det gi deg bedre ferdigheter og erfaring.

Så det er klart det gir trening selv å være på fisketur, hvert eneste kast med eller uten flue gir trening og økt ferdighet. Å si noe annet er bare tull.

Men du kan gå inn for å trene uten å fiske, det er udiskutabelt.

Kjell Karlsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er vel bare å dra det. Skulle en eventuell oppsynsmann ta deg for fiske etter fredning ,får du bare si det som det er:...jeg står bare og kaster.. ;)

Oppsynsmannen tar meg ikke så lenge jeg har en ulldott eller ingenting på fortommen.

Når jeg skal trene så har jeg heller ikke for vane å dra til de typiske fiskestedene heller. ;D

Tom.

fiske med krok er selvfølgelig utgangspunktet.eller fisker du med dott hele sesongen ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo bedre du er til å kaste,jo mer kontroll har du.

Tom.

Det stemmer nok at jo bedre du er til å kaste, jo bedre kontroll har du på kastinga  ;)

Men det er kanskje ingen automatikk i at jo bedre man er til å kaste, jo mer fisk vil man få ?

Isåfall er det ensbetydende med at vinner av 5'er cupen også mest sannsynlig ville vunnet en fiskekonkurranse med de samme konkurrentene.

Tror ikke det er riktig så enkelt . . .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johnny S

Jo bedre du er til å kaste,jo mer kontroll har du.

Tom.

Det stemmer nok at jo bedre du er til å kaste, jo bedre kontroll har du på kastinga  ;)

Men det er kanskje ingen automatikk i at jo bedre man er til å kaste, jo mer fisk vil man få ?

Isåfall er det ensbetydende med at vinner av 5'er cupen også mest sannsynlig ville vunnet en fiskekonkurranse med de samme konkurrentene.

Tror ikke det er riktig så enkelt . . .

Nei, så enkelt er det nok ikke, men jeg har trent mye lengde etter at jeg begynte med konkurransekasting, og denne treninga har nok gitt meg noen fine ørreter som jeg ellers ikke ville fått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, så enkelt er det nok ikke, men jeg har trent mye lengde etter at jeg begynte med konkurransekasting, og denne treninga har nok gitt meg noen fine ørreter som jeg ellers ikke ville fått.

Ja ikke sant.Det er ikke bare bare hvis fisken vaker 25-30m ut.Da er det kjekt å kunne ha en mulighet

i allfall. ;D

Og ikke bare det,tenk hvor mye enklere ting blir hvis man trener snørekontroll.

Diverse bukter,vinklede kast,kurvekast også videre...... :)

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er et klipp som viser litt om det med å løsne grepet i slutten av stoppen.

Det er lett å se hvordan teststanga oppfører seg i de to forskjellige situasjonene:

http://www.youtube.com/user/SuperRattus#p/u/60/AqTnk0vyGxo

Her er et 170 - 180 kast med Nielsen.Legg merke til når stanga begynner å rette seg ut:

http://www.youtube.com/user/SuperRattus#p/u/74/OOl4hOXQdr0

Tom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Tom

Her en en måling av stangtuppens (horisontale) hastighet under et langt kast.

[attach=1]

Hva er den høyste hastigheten som er målt på stangtuppen?

Har du noen tall på dette?

Hei Johnny.

Sitter å titter på innlegget ditt og linkene du la inn.

Hvor fant du disse?

Hvis du vet noe mer,eller har andre linker hadde det vært

interessant å lese.

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er et klipp som viser litt om det med å løsne grepet i slutten av stoppen.

Liker ikke disse nerdegreiene, men kan ikke dy meg:  Han bruker kosteskaft, noe som gjør eksempelet dårlig.  Hensikten med å løsne grepet er å raskest mulig nullstille den energi som finnes i stanga etter at tuppen har stoppet, slik at tuppen stabiliserer seg i utgangsposisjonen.  Med et stivt kosteskaft vil det si umiddelbart etter stoppen.  Med en fiskestang vil du få en tidsforskyvning for når du skal løsne grepet - du må først vente på at tuppen kommer og stanga avleverer snøret.  Slipper du for tidlig blir det verre enn å ikke slippe.  Beste stopp-trening får du ved å holde et løst grep under kastebevegelsen, klemme til i stoppen, vente i brøkdelen av et sekund og deretter løsne grepet, starte bakkastet med løst grep, klemme til i stoppen, vente i brøkdelen av et sekund og deretter løsne grepet, etc. etc.

For mange er dette en ganske uvant kraftbruk, da mange tvilder i stanga under selve kastebevegelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff og huff nå har dem jammen begynt her også får slutte å besøke denne siden også da ??? Jeg veit det væffal at jeg har blitt en mye dyktigere fisker etter at jeg sluttet og konkurere og trene, man blir tullete i hue av det der. men det var veldig moro i de åra jeg drev på med det :P Og jeg var en ganske god fluekaster en stund., ikke sikkert at jeg har blitt mye dårligere nå men fokuset er et helt annet nå,HELDIGVIS!!!!

Mvh Robin Olaussen ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff og huff nå har dem jammen begynt her også får slutte å besøke denne siden også da ??? Jeg veit det væffal at jeg har blitt en mye dyktigere fisker etter at jeg sluttet og konkurere og trene, man blir tullete i hue av det der. men det var veldig moro i de åra jeg drev på med det :P Og jeg var en ganske god fluekaster en stund., ikke sikkert at jeg har blitt mye dårligere nå men fokuset er et helt annet nå,HELDIGVIS!!!!

Mvh Robin Olaussen ;D

Hvorfor skal du slutte med å besøke denne siden da?

La vær å bry deg om tråder som du ikke finner interessante da vel,akkurat på samme måte

som du ikke trenger å se eller like alle programmene som blir vist på TV.

Hvis du ikke selv klarer å styre av og på knappen så blir det litt dumt.

Hvis andre finner det interessant så trenger jo ikke du irritere deg av den grunn?

Hvis du har blitt en mye dyktigere fisker etter at du slutte å konkurere og trene så har vel det mest å

gjøre med at du fisker mer?

Hvis du gjør begge deler mer med fornuft og effektivitet så blir du vel bedre til begge deler,eller?

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...