Gå til innhold

Å stoppe.


Tom Syversen

Anbefalte innlegg

Hva betyr det å stoppe stanga?

Og oppfattes stoppen ulikt for flere av oss?

Avhengig av stil selfølgelig,men jeg vil mene og tro at vi har ulik oppfattning

av hva en stopp egentlig er?

Dette klippet har dere sett før,men det illustrere det jeg er ute etter.(Se bak kastet.)

http://www.youtube.com/user/SuperRattus#p/u/12/e9aaJgnpUgs

Å stoppe stanga betyr å forandre akselerasjonen.(Fra positiv til negativ akselerasjon.)

Det jeg mener å si,er at stanga vil begynne å rette seg ut før vi egentlig oppfatter selve stoppen.

På klippet så er kastehånden hele tiden i bevegelse.

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 291
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

I bakslenga mener jeg å se at kasteren utfører en markert stopp, som gjør at stanga retter seg ut, før han lar stanga "drifte" videre bak- /nedover.

Stopp i denne sammenhengen betyr vel at kastearmen avbryter stanghåndtakets bevegelse i kasteretningen (bakover eller framover), slik at spennet i stanga - ettersom snøret nå er tilført sin hastighet og retning - avtar til null..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

dette er god undervisning....særlig dette med for løst grep som skaper "vabling! i stanga..... kjenner på egen kasting at jeg passer på å squise hådtaket i stoppen, men ikke krampaktig...... igjen et av seg sjølmoment i kastebevegelsen som helt klart spisser kastinga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I bakslenga mener jeg å se at kasteren utfører en markert stopp, som gjør at stanga retter seg ut, før han lar stanga "drifte" videre bak- /nedover.

Stopp i denne sammenhengen betyr vel at kastearmen avbryter stanghåndtakets bevegelse i kasteretningen (bakover eller framover), slik at spennet i stanga - ettersom snøret nå er tilført sin hastighet og retning - avtar til null..

Hei Gary.Jeg er enig med deg i at det er en stopp der. ;D

Men svært ofte er det vanskelig å se selve stoppen i og med at det tar tid å stoppe.

Det jeg mener å si er at stoppen starter før vi egentlig føler stoppen.

Og hvor markert den er,er da er avhengig av tiden det tar å utføre stoppen. :)

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette er god undervisning....særlig dette med for løst grep som skaper "vabling! i stanga..... kjenner på egen kasting at jeg passer på å squise hådtaket i stoppen, men ikke krampaktig...... igjen et av seg sjølmoment i kastebevegelsen som helt klart spisser kastinga.

Flott at du synes det Staffan. ;D

Håper noen har nytte av å se klippene.

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

..og legg merke til hvor kasteren legger inn starten av dobbelttrekket...

Forskjelig fra frem og bakkast gitt :) Både før og etter passering av skulder ;)

Men sjekk tuppen på lina når den passerer kasteren. Her var det mye ustabilitet å spore gitt. Noe av det værste jeg har sett. Men men, trening, trening og atter trening, så blir det nok godt nok til slutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

..og legg merke til hvor kasteren legger inn starten av dobbelttrekket...

Forskjelig fra frem og bakkast gitt :) Både før og etter passering av skulder ;)

- Stopper du bakkastet kl. 13 må det nødvendigvis bli før skuldra passeres..

..og legg merke til hvor kasteren legger inn starten av dobbelttrekket...

..Men sjekk tuppen på lina når den passerer kasteren. Her var det mye ustabilitet å spore gitt. Noe av det værste jeg har sett. Men men, trening, trening og atter trening, så blir det nok godt nok til slutt.

...da skulle du sett når jeg holder på.. 8)

Som du sier - trening .. trening.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Göran Andersson-kastet er helt overlegent med hensyn til å sette stoppen riktig. Ikke et kast i verden som slår de gratisbevegelsene man tilegner seg med GA. Fantastisk kastestil rett og slett, og ypperlig for cane. Ingen over. Ingen ved siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Göran Andersson-kastet er helt overlegent med hensyn til å sette stoppen riktig. Ikke et kast i verden som slår de gratisbevegelsene man tilegner seg med GA. Fantastisk kastestil rett og slett, og ypperlig for cane. Ingen over. Ingen ved siden.

Dette tror jeg kanskje kan stemme, men gud bedre for en vrien kasteteknikk å lære seg om man har innarbeidet en annen kasteteknikk over mange år  :-\

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Göran Andersson-kastet er helt overlegent med hensyn til å sette stoppen riktig. Ikke et kast i verden som slår de gratisbevegelsene man tilegner seg med GA. Fantastisk kastestil rett og slett, og ypperlig for cane. Ingen over. Ingen ved siden.

Dette tror jeg kanskje kan stemme, men gud bedre for en vrien kasteteknikk å lære seg om man har innarbeidet en annen kasteteknikk over mange år  :-\

Jepp!

Blir bare krøll for meg, i hvertfall når jeg prøver å utføre kastet i sin reneste, mest robotaktige form, sånn som han selv demonstrerer det på de ubetalelige vidoene :D

Men jeg tror jeg har fått noe ut av å ha knøvlet litt med det likevel, spesielt når det gjelder stopp og kraftbruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde ikke Grunde noe hitec data ang dette? Noe med stopp-kraftoverføring vs nedbremsing eller lignende?

Han har en flott artikkel som heter "The Rod and The Cast". :)

Som vanlig lar det seg ikke gjøre å legge inn en link fra SL

her,så for de som har lyst,eller er nysgjerrig,søk på

the rod and the cast grunde.Da finne man den lett.

På godt norsk heter artikkelen stangen og kastet.

Den finner du lett på Fluefiske.net. :)

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Göran Andersson-kastet er helt overlegent med hensyn til å sette stoppen riktig. Ikke et kast i verden som slår de gratisbevegelsene man tilegner seg med GA. Fantastisk kastestil rett og slett, og ypperlig for cane. Ingen over. Ingen ved siden.

Dette tror jeg kanskje kan stemme, men gud bedre for en vrien kasteteknikk å lære seg om man har innarbeidet en annen kasteteknikk over mange år  :-\

Godt poeng Lars og Håvard. Tror aldri jeg har kastet helt GA, men for et par sesonger siden eksperimenterte jeg med noe som lignet. Låst albuevinkel, stivt håndledd og overarmsarbeid. Fikk veldig fine bukter, rett linje med lite kraftbruk. Nådde ikke opp mot min topplengder, men som presisjonskast på midlere lengder var det nyttig. Ettersom jeg er autodidakt med et utall stiler utprøvd har jeg eterhvert blitt sykt dårlig til å kaste. Nå er jeg fornøyd om jeg i det hele tatt klarer å montere stanga, og få lirket ut 7 meter. Det går mer og mer i indianerkast. (Ikke fullt så ille da, men...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt poeng Lars og Håvard. Tror aldri jeg har kastet helt GA, men for et par sesonger siden eksperimenterte jeg med noe som lignet. Låst albuevinkel, stivt håndledd og overarmsarbeid. Fikk veldig fine bukter, rett linje med lite kraftbruk. Nådde ikke opp mot min topplengder, men som presisjonskast på midlere lengder var det nyttig. Ettersom jeg er autodidakt med et utall stiler utprøvd har jeg eterhvert blitt sykt dårlig til å kaste. Nå er jeg fornøyd om jeg i det hele tatt klarer å montere stanga, og få lirket ut 7 meter. Det går mer og mer i indianerkast. (Ikke fullt så ille da, men...)

Var på kurs med den svenske grinebiteren for noen år siden, og jeg har nok aldri sett noen gjøre noe som har sett så enkelt ut, uten å få det til selv  ;D

Fyren hadde kontroll på snørebuktene sine, det skal han ha  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt poeng Lars og Håvard. Tror aldri jeg har kastet helt GA, men for et par sesonger siden eksperimenterte jeg med noe som lignet. Låst albuevinkel, stivt håndledd og overarmsarbeid. Fikk veldig fine bukter, rett linje med lite kraftbruk. Nådde ikke opp mot min topplengder, men som presisjonskast på midlere lengder var det nyttig. Ettersom jeg er autodidakt med et utall stiler utprøvd har jeg eterhvert blitt sykt dårlig til å kaste. Nå er jeg fornøyd om jeg i det hele tatt klarer å montere stanga, og få lirket ut 7 meter. Det går mer og mer i indianerkast. (Ikke fullt så ille da, men...)

Var på kurs med den svenske grinebiteren for noen år siden, og jeg har nok aldri sett noen gjøre noe som har sett så enkelt ut, uten å få det til selv  ;D

Fyren hadde kontroll på snørebuktene sine, det skal han ha  :)

Har akkurat samme opplevelse;) det ser jo så lett ut på videoen - også er det dritvanskelig og blir bare ball når jeg gjør det.

Fyren er jo superdyktig, ingen tvil om det, men når man har masse unoter og en helt annen kastestil fra før er det antagelig ikke så lett å lære seg GA-stilen på en ettermiddag. Den er jo temmelig ekstrem. De som lærer seg å kaste med den stilen helt fra starten av virker derimot å fikse det helt fint - Fredrik i J&FF kan for eksempel kaste langt og pent med sånn stil.

Men som sagt, for meg var det nyttig mtp spesielt kraftbruk likevel, selv om jeg nok aldri blir noen fremtredende GA-kaster :D

Det trengs jo egentlig veldig lite kraft for å legge ut et fluekast på 18 meter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var mange diskusjoner om GA-stilen vs andre stiler her inne for noen år siden. Ble ganske hett.  ;D

Jeg kan kaste GA (er det sånn vi sier det nå?), men det viktigste med stilen er alle småtriksene man lærer seg som kan brukes i forskjellige situasjoner. Jeg har GA å takke for det meste jeg har lært meg inne fluekasting. Fordi han var den første som vekket interessen for kasting. Syntes han kastet finest av alle. Og det synes jeg fortsatt, bortsett kanskje fra Mattias Drugge, som jeg så på video for en tid tilbake. Han har den mest perfeksjonerte GA stilen jeg har sett hos noen.

Henrik Mortensen er også GA-elev, selv om han har vært "flink" til å markedsføre ideene som sine. Skuffende at han aldri nevner GA på noen av videoene. Ikke så rent lite frekt heller...

Stopp ja... hvor er stoppen på et supersonisk bakkast? Ser ut som om den er nedover??  ???

Hvor viktig er stoppen? Det blir jo bukt selv om man ikke stopper før stanga er horisontalt.

Bukt blir det vel uansett så lenge undersnøret stopper, uansett hvordan det stopper?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

..og legg merke til hvor kasteren legger inn starten av dobbelttrekket...

Forskjelig fra frem og bakkast gitt :) Både før og etter passering av skulder ;)

Men sjekk tuppen på lina når den passerer kasteren. Her var det mye ustabilitet å spore gitt. Noe av det værste jeg har sett. Men men, trening, trening og atter trening, så blir det nok godt nok til slutt.

Selv ville jeg vel sagt at det er mer en effekt,enn en kastefeil. ;D

Hvis du har lyst kan du titte innom en tråd på SL nettet.

Tråden heter "Dangling line end/Transversee wave.

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

..og legg merke til hvor kasteren legger inn starten av dobbelttrekket...

Forskjelig fra frem og bakkast gitt :) Både før og etter passering av skulder ;)

Men sjekk tuppen på lina når den passerer kasteren. Her var det mye ustabilitet å spore gitt. Noe av det værste jeg har sett. Men men, trening, trening og atter trening, så blir det nok godt nok til slutt.

Selv ville jeg vel sagt at det er mer en effekt,enn en kastefeil. ;D

Hvis du har lyst kan du titte innom en tråd på SL nettet.

Tråden heter "Dangling line end/Transversee wave.

Tom.

Jeg vet :)

Og har sett den tråden.

Må vel kanskje innrømme at jeg sa det på ren pokkerskap :)

Dumt det tok så drita lang tid før du bet på ;):D

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...