Gå til innhold

Å stoppe.


Tom Syversen

Anbefalte innlegg

Gjest Erik Eikre

"Pull-back" altså. Så det er det det heter. 41.gif

Dere tror det kanskje ikke før dere ser det, men det bruker jeg aller mest til fransk, tsjekkisk og andre lignende korte til halvlange kast. Hvorfor? Det er en annen tråd og mest sannsynlig uinteressant for de aller aller fleste. Jeg bruker også dratebarsatt på en del andre kast, som rett sideveis for presentasjon på steder jeg ellers ikke vil få presentert flua på en skikkelig måte. Men jeg bruker det svært svært sjelden, for ikke si aldri, når jeg fisker på "normal" måte.

Å diskutere hvor hardt eller når i kastet man skal stoppe er vel som å diskutere hvor hardt man skal slå eller hvor tidlig man skal treffe ballen i golf. Umulig å si før det skal utføres. Selvsagt er det en "riktig" sone man normalt bør holde seg innenfor, men det er så mange faktorer som spiller inn at det ikke finnes en fasit. Bortsett fra muligens i lengdekasting hvor det selvsagt er lettere å identifisere det optimale. Å utføre det er dog en annen sak. Og der spiller selvsagt også faktorer som vind og slikt inn (ikke innendørs), men langt fra med like mange variabler som ved praktisk fiske. Ikke i nærheten engang. Faktisk er det ikke mer beslektet enn speedski og vanlig løypekjøring. Noen ganger er det enda verre (speed vs twins og park). Problemet, for meg, er altså at jeg syns temaet er interessant, men bortimot umulig dersom det ikke ene og alene handler om lengdekasting. Ellers blir det rett og slett for stort for meg. Eller jeg er for liten, alt etter som man ser det, hehe.

Men nå sitter jo du, Tom, på mer info og kunnskap enn de aller aller fleste som frekventerer dette forumet. Så i stedet for å spørre oss kan du jo heller forklare oss hva som er riktig, og/eller mest sannsynlig riktig. Du har jo alt på små snutter i slow og superslow i tillegg til å ha kastet mer enn halve hanekurven på ffs. Det blir nesten som om Tor Grøthe skulle spørre om hvordan man best presenterer ei flue på andre siden ved jugerbenken (løene) for å lure de sære jævlene der. Så hvorfor spørre så mye når du kan så mye selv? Er det fordi du ikke kan så mye likevel, eller er det fordi temaet er for omfattende til at det finnes noen akseptabel fasit?

Kort oppsummert:

Stoppe? I hvilken situasjon da? Og hva vil du oppnå?

Forresten bremser jeg i forhold til hva som kreves der og da. Bråstopp kommer som regel av kræsj. Eller lager en.

Eller nei, jeg vet antagelig ikke hva jeg gjør. Jeg bare gjør det.  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 291
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Hei Puma.

Flott at du synes det er interessant. :)

Bukta blir mindre,men det kan også føre til griserumpe. :'(

Her er to klipp som viser litt om det:

http://www.youtube.com/user/SuperRattus#p/a/u/1/zG9x5p6H5J0

http://www.youtube.com/user/SuperRattus#p/u/56/CVqHgKcNKco

I dette klippet skjer noe av det samme:

http://www.youtube.com/user/SuperRattus#p/u/32/8G9D2sqPZ9g

Se på hvordan farten til oversnøret foranderer seg når stangtuppen

blir dratt i motsatt retning.

Sånt liker jeg å se.

Akkurat den bevegelsen til snøret i klipp 2 tipper jeg det er mange som meg som har opplevet før. Særlig før man vente seg til å ha skikkelig kontakt med snøret, som mange nybegynnere sliter med.

Dette, Tom, er lærerikt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Erik det er ikke snakk om hva som er riktig eller galt.

Det handler om hvordan du oppfatter stoppen og kan variere den.

"Dratebarsatt",gjør du det i stoppen eller etter stoppen?

Leste du tråden på SL?

Her er to klipp hvor jeg driver å leker med måten å stoppe på:

http://www.youtube.com/user/SuperRattus#p/u/121/CPy1UUwqKNM

http://www.youtube.com/user/SuperRattus#p/u/30/jjNwYcloWqM

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Erik er inne på i sitt innlegg der oppe, gjenkjenner vi bevegelsen nevnt i flere ulike scenarier og varianter. Slik er det med denne, og slik er det med en rekke andre. De som sitter på litt bredde vet akkurat dette. Hva en kaller sine varianter er strengt tatt ganske uvesentlig synes jeg selv, såfremt en evner å gjøre seg forstått. Det er nok sånn for de fleste av oss at vi lett kommuniserer forbi hverandre, men ennå viktigere å ta til seg; vi kommuniserer forbi 80% av forumdeltakerne, noe som av og til kan vise seg i oppgitthet, frustrasjon, med de følger det kan ha for klimaet forumdeltakerne i mellom. Forum er rett og slett en stor utfordring i forhold til det å kunne forholde seg til hverandre, noe som er kjernen i all god kommunikasjon. I tillegg møtes alle på en gang, en gruppe som er svært uensartet. Personlig har jeg ingen problemer med å forstå de mekanismene som regjererer, og har etterhvert lært meg også å tolerere resultatene av dem. Det er lett å stupe ut i fella. Utfordringene i forhold til kommunikasjon og aksept av hverandre og hverandres budskap står vi overfor når vi møter hverandre også, men da har vi andre verktøy til å hjelpe oss, i tillegg til det enslige skriftlige. I de settingene vil, tror jeg, både mål og innhold i adferd og kommunikasjon endre seg betraktelig. Med andre ord burde vi møtes oftere.

Mvh. Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har min egen metode for effektiv stopp, men det funker bedre i bakkast enn fremkast.

Det jeg gjør er at jeg smeller stanghånda (høyre for min del) rett i panna i bakkastet. Det fører til en perfekt stopp, om du har husket å snu evt caps bakfrem.

Arbeidsveien blir noe kort om man sikter seg inn på bakhodet i fremkastet, selv med god drift, og det blir litt pes å snu capsen for hver gang.

Derfor roper jeg bare STOPP ! når jeg jeg vil stoppe fremkastet. Dette fører til at jeg skvetter, og får dermed en brukbar stopp der også.

Jeg kaster dobbelt så langt bakover som fremover, så pannestøtet er utvilsomt mest effektivt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har min egen metode for effektiv stopp, men det funker bedre i bakkast enn fremkast.

Det jeg gjør er at jeg smeller stanghånda (høyre for min del) rett i panna i bakkastet. Det fører til en perfekt stopp, om du har husket å snu evt caps bakfrem.

Arbeidsveien blir noe kort om man sikter seg inn på bakhodet i fremkastet, selv med god drift, og det blir litt pes å snu capsen for hver gang.

Derfor roper jeg bare STOPP ! når jeg jeg vil stoppe fremkastet. Dette fører til at jeg skvetter, og får dermed en brukbar stopp der også.

Jeg kaster dobbelt så langt bakover som fremover, så pannestøtet er utvilsomt mest effektivt.

I så tilfelle burde du bare kaste bakover. ;D

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv store problemer med å stoppe, spesielt etter å først ha postet et innlegg her på forumet. Jeg vet jeg burde stoppe, tenker på å stoppe og prøver å stoppe. Men neida, helt uten selvdisiplin og innsikt bare fortsetter og fortsetter jeg. Men når kraften liksom begynner å avta, ja da kommer det jaggu et "pull-back", og akselrasjonen trår til for fullt igjen.

Og når jeg endelig har klart å sette stoppen etter mange lange fornuftige, men ofte like ufornuftige ytringer, ja da er jeg ofte utgangstilling igjen :D

Og til min store forlystelse her på forumet, har jeg oppdaget at det er mange fler enn meg som sliter med den "stoppen" ;D

Men nå setter jeg inn stoppen allerede i opptrekket, og håper jeg klarer å stoppe før jeg går på tryne  ;)

Kjell Karlsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Men hvor er stoppen?

Vil ikke et snøre som får fart i en forholdsvis rett linje fly avgårde langs den linjen når man slipper uansett om man stopper stanga eller ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Nei, Tom. Et spydkast handler om å sende noe av sted i en retning. Akkurat som med et snøre. Man trenger ikke stoppe stanga for at snøret skal fly avsted heller. Slipper du så flyr det i den retningen du har gitt det. Så hva er stoppen godt for annet enn å danne ei bukt slik du vil ha den og bortsett fra å unngå å ødelegge stanga eller plaske i vannet? Kort sagt: Hvor viktig er stoppen for at snøret skal gå lenger?

Og dra inn videoer... vel, du kommer nå med mange rare videoer av kast som ikke har noe med "normale" kast å gjøre også da... 90% av dem ville satt seg fast i vann i utvadet posisjon.  ;)

Edit. 170-hva-for-noe? Jeg vet ikke hva alt det der kalles jeg. Jeg bare fisker. Forklar gjerne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvor er stoppen?

Stoppen er der det avleveres - i det spydet får fri flyt i lufta. I det millisekundet. Hvor kjapt, kraftfullt den avleveres er en annen sak, men stoppen er jo på et bestemt punkt.

Akkurat som enhver unge som drev med kampsport i sin ungdom, inkludert meg selv, lærte jo at selve slaget foregikk jo ikke med selve hånda, men med kroppen (man får jo ikke kraften i slaget kun med håndbruk, liksom  ;D ) Det bygges opp via kroppsvevegelse og sendes ut via hånda i en kraftfull avlevering. Akkurat som det fantastiske spydkastet her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvor er stoppen?

Stoppen er der det avleveres - i det spydet får fri flyt i lufta. I det millisekundet. Hvor kjapt, kraftfullt den avleveres er en annen sak, men stoppen er jo på et bestemt punkt.

Akkurat som enhver unge som drev med kampsport i sin ungdom, inkludert meg selv, lærte jo at selve slaget foregikk jo ikke med selve hånda, men med kroppen (man får jo ikke kraften i slaget kun med håndbruk, liksom  ;D ) Det bygges opp via kroppsvevegelse og sendes ut via hånda i en kraftfull avlevering. Akkurat som det fantastiske spydkastet her.

Herr Brun snakker om avlevering med stoppen. Mulig jeg er helt på jordet, men til akkurat det bruker jeg ofte snoppen.

God lørdagskveld!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Men hvor er stoppen?

Stoppen er der det avleveres - i det spydet får fri flyt i lufta. I det millisekundet. Hvor kjapt, kraftfullt den avleveres er en annen sak, men stoppen er jo på et bestemt punkt.

Akkurat som enhver unge som drev med kampsport i sin ungdom, inkludert meg selv, lærte jo at selve slaget foregikk jo ikke med selve hånda, men med kroppen (man får jo ikke kraften i slaget kun med håndbruk, liksom  ;D ) Det bygges opp via kroppsvevegelse og sendes ut via hånda i en kraftfull avlevering. Akkurat som det fantastiske spydkastet her.

Forteller du meg at Thorkildsen stopper armbevegelsen i et millisekund? Da blir jeg imponert da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvor er stoppen?

Stoppen er der det avleveres - i det spydet får fri flyt i lufta. I det millisekundet. Hvor kjapt, kraftfullt den avleveres er en annen sak, men stoppen er jo på et bestemt punkt.

Akkurat som enhver unge som drev med kampsport i sin ungdom, inkludert meg selv, lærte jo at selve slaget foregikk jo ikke med selve hånda, men med kroppen (man får jo ikke kraften i slaget kun med håndbruk, liksom  ;D ) Det bygges opp via kroppsvevegelse og sendes ut via hånda i en kraftfull avlevering. Akkurat som det fantastiske spydkastet her.

)

Herr Brun snakker om avlevering med stoppen. Mulig jeg er helt på jordet, men til akkurat det bruker jeg ofte snoppen.

God lørdagskveld!

;D ;D ;D Musikk i mine ører 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...