Gå til innhold

Hva er ei stygg flue!


BjørnarSkj.

Anbefalte innlegg

Det nærmer seg jul. Tiden er kommet for å diskutere noen kontroversielle emner. Det er greit å filosofere over hva som er flott. Her håper jeg vi kan diskutere hva som er stygt. Stygge fluer er det etter min mening svært få av. Jeg klarer å se skjønnheten i det meste. En Rackelhane er i manges øyne stygg. Den genialt enkle konstruksjonen og imitasjonen gjør den i mine øyne utrolig vakker.

Å beskrive hva som er stygt ved ei flue antar jeg kan være svært vanskelig. Jeg oppfordrer dermed andre medlemmer her å delta på denne diskusjonen. Hva er ei stygg flue.

Jeg kan starte debatten med å si at jeg synes at ei tubeflue er stygg uansett hvordan den ser ut. Av en eller annen grunn har jeg ikke respekt for den. Jeg synes ikke det er vakkert at ei flue skal bindes på et plastrør.

(NB: jeg har nesten ikke vært inne her i høst pga diverse interne saker, kansje ligger allerede de gode vinterdiskusjonene godt plantet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm. Må tenke litt.

Ei flue med riv ruskende feil proposjoner synes jeg ikke behøver å være stygg. For meg betyr det gjerne en som akkurat har begynt. En nybegynners spede start er jo vakker..

Ei KJØPEFLUE derimot, totalt vekke med proposjoner og materialvalg, ja se dét er stygt. Så stygt at jeg spyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

rackelhanen er den vakreste flua

confused.gif

15.gif

Veps av Balsa. HUFF!!! Jeg klarer bare ikke sette den flua på fortommen. Det går rett og slett ikke. Den er så ille at en kompis måtte prøve å sette en slik på fortommen min fordi jeg fotalte ham at jeg ikke klarte. Han klarte ikke han heller ettersom fortommen min bare bøyde seg unna. Og den fortommen er ikke kresen! ;)

Svar på hva som gjør ei flue stygg er ganske umulig å svare på. Det blir så subjektivt at vi nok ikke kommer frem til et felles svar. "Stive" og "døde" fluer er for meg det verste. Og selvsagt fluer som har proporsjoner helt utenfor det de brude ha. F.eks. en Baetis Rhodani parachute med kropp som en amerikansk fotball.  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sammenlignet med gamle klassiske tørr- og våtfluer synes jeg de fleste moderne fluene er mindre pene, rent estetisk.

Rackelhanen, superpuppan, bomber, montana m.fl. er i mine øyne direkte stygge, men til gjengjeld geniale fiskefangere.

Faktisk har jeg et inntrykk av at jo styggere flua er, dess bedre fisker den...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lars.. ei fabrikkbundet montana med for langt hackel og for trangt hode må vel være noe av det styggeste som finnes. Montana er forøvrig ei av de fluene som virkelig irriterer meg. Det er vel den mest irriterende fluene jeg vet når jeg tenker meg om. Det er bortimot pinlig hvis noen finner en slik i min boks!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Vet inte om det är en stygg flue egentligen.

Men jag bara hatar den mer än något annat som finns.

Pattegrisen....

Annars håller jag nog med några av er att en fluga med fel propotioner kan sticka lite i ögonen..

Även dom där "franska" flugor som man får med när man köper ett komplett flugfiske-set på den lokala Macken.

Tvi! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En stygg flue er det man presterer under nattens mørke timer. ;D

Denne nymfa jeg bandt drita full på hyttetur i fjor får meg til å le. Denne stod i stikka da jeg våkna dagen etter kalaset, og zap-a-gap'en hadde rent utover hele bordet. For ikke å snakke om krokene på gølvet osv.. ;D

Legg merke til de sæksy haletrådene, disse lokker til seg den virkelig store! ;D

item.JPG?rot=1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...