Gå til innhold

Vulgata i finnmark?


Ruffen

Anbefalte innlegg

Finnes jo i det indre av Finnmark, altså i Karasjok og Kautokeino kommuner. Også finnes den i noen vann i Porsanger.

Mulig den finns i Pasviktraktene også, vet ikke. Og kanskje et par andre steder.

Sikkert noen her inne som vet(?).

Kyst- og fjordstrøkene (altså stort sett resten av fylket) tror jeg er for værharde for Vulgataen. 300 moh er jo som 1200 på Hardangervidda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

man har følelsen av å være høyt over havet overalt i Finnmark Kautokeino ligger på ca 300 m.o.h, der finnes den.... vann på ca 400 m.o.h  og som har riktig biotopiske forutsetniger har jeg aldri funnet nymfene ved graveprøver i bunnen....det vanskeligste er som sagt å treffe klekkeperioden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett enslige individer av noe som enten var vulgata eller danica opp mot 400 moh. men aldri noen klekking å snakke om. De kan godt ha kommet med vinden fra dalstroka nerrafor ;)

Men jeg har hørt at de fins på laksefjordvidda.

Men hva er det vi egentlig vi snakker om. De fins jo ikke i Finnmark ifølge Limnofauna norvegica. Jeg har helt klart bare drømt om den dagen alle ørreten veide mellom 1,4 og 2,6 kg ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

sansynligvis---- vinteren bestemmer.... landsdelen er vanskelig å time..... har opplevd at det har vært nær utklekket til St.Hans.......... Oddasat er viktig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett enslige individer av noe som enten var vulgata eller danica opp mot 400 moh. men aldri noen klekking å snakke om. De kan godt ha kommet med vinden fra dalstroka nerrafor ;)

Men jeg har hørt at de fins på laksefjordvidda.

Men hva er det vi egentlig vi snakker om. De fins jo ikke i Finnmark ifølge Limnofauna norvegica. Jeg har helt klart bare drømt om den dagen alle ørreten veide mellom 1,4 og 2,6 kg ;D

Kan sikkert finnes på Laksefjordvidda, spesielt i lavereliggende deler, inni bjørkeskogen på viddas sørøstligste fjerdedel.

Rapportene fra Sverige tyder på at Vulgataen sprer seg nordover og oppover i fjellet i ettersom klimaet blir mildere.

Uansett, oppe på Laksefjordvidda kan man ihvertfall treffe på utrolig kraftige klekkinger av Spihlonorus Aestivalis, og den er et meget bra substitutt. Skikkelig velvoksen, midt mellom Aurivillii og Vulgata, sånn cirkus. Fisken går bananas.

Ruffen: i den tida der pleier det jo generelt å være meget bra med innsektliv hvis man unngår de aller mest høyereliggennde områdene, så det blir nok ikke feil uansett (hvis ikke nordvestkulingen føkker opp alt, da;).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei jeg setter ikke inn alt for å få med meg vulgataen der oppe. Egentlig bare litt nyskjærrig på om det var mulig å ha flaks for en gangs skyld. Må reise i månedskifte juni/juli hvis jeg skal reise opp i år.

hmmmm, trodde du var klar for Finnmark i HELE juni....  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei jeg setter ikke inn alt for å få med meg vulgataen der oppe. Egentlig bare litt nyskjærrig på om det var mulig å ha flaks for en gangs skyld. Må reise i månedskifte juni/juli hvis jeg skal reise opp i år.

hmmmm, trodde du var klar for Finnmark i HELE juni....  ;D

Hehe, ja det var det. Måtte revurdere planene :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir ingen nordvest i år!! ;)

Det er i alle fall fint med slutten av juli når jeg har pleid å vært der. Har aldri vært der en hel uke med bare dritvær.

Stort sett har ok fiske og.

Vi får se hva som skjer.

Jeg har en personlig rekord på 8 døgn med nordvest kuling på Laksefjordvidda. 2.-10. august 2002. Vind mellom liten kuling og storm hver dag, noen få plussgrader. Håper jeg aldri sletter den persen;)

Skal nok godt gjøres å ha så mye uflaks... men vi fikk fisk da også, til og med noen ganske pene. Så helt spolert ble det ikke, selv om tørrfluefisket var en saga blott.

Blir sikkert knall i månedsskiftet (kanskje vi sees;)!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er i alle fall fint med slutten av juli når jeg har pleid å vært der. Har aldri vært der en hel uke med bare dritvær.

Stort sett har ok fiske og.

Vi får se hva som skjer.

Ja, det pleier å være mer stabilt vær på den tiden du har vært der enn tidligere på sommeren. Jeg har vært en rekke år i Finnmark både sent og relativt tidlig på sommeren. Reiser man tidligere, så er det ofte bedre sjanser for døgniser, men ofte mer ustabilt vær, og sjanse for å brenne noen dager (maaaange dager, ja fort over ei uke  ;D  ). Jepp, been there done that  ;D Mest stabilt vær på sensommeren, men ofte har liksom de klekkingene som er ofte brent ut da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri vært der en hel uke med bare dritvær.

DA har du egentlig ikke vært der  ;)

Plager meg ikke nevneverdig ;)

Det klekker mer på denne tiden en hva som er opplest og avgjort. Egentlig en fin tid faktisk. Kommer litt ann på hva man forlanger men myggen har roet seg litt og du har mye muligheter til forskjellig fiske-stabilt vær og det har vært lite folk de senere år.

Det går litt på mote dette her med dato og reise opp. Men klart, det er nok tidligere en jeg har pleiid å være der man bør være der hvia man sattser på tunge klekkinger og rekkordstor ørret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri vært der en hel uke med bare dritvær.

DA har du egentlig ikke vært der  ;)

Plager meg ikke nevneverdig ;)

Det klekker mer på denne tiden en hva som er opplest og avgjort. Egentlig en fin tid faktisk. Kommer litt ann på hva man forlanger men myggen har roet seg litt og du har mye muligheter til forskjellig fiske-stabilt vær og det har vært lite folk de senere år.

Det går litt på mote dette her med dato og reise opp. Men klart, det er nok tidligere en jeg har pleiid å være der man bør være der hvia man sattser på tunge klekkinger og rekkordstor ørret.

Tror du er inne på noe her, Ruffen.

Den viktigste faktoren er jo uansett været. Har opplevd veldig store klekkinger i slutten av juli i somre med sein vår og mye kaldt og dårlig vær. Har også opplevd at samme tida har vært fullstendig avsvidd.

Også er det jo store forskjeller mellom f.eks. Ifjordfjellet og Kauto-traktene mht når våren kommer og lengden på sesongen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe av det jeg lærte meg da jeg bodde der oppe på sommeren var å være fleksibel i forhold til hvilke vassdrag jeg fiska fra St. hans og utover.  Elvestrekk med grunne vann som varmes opp raskt er fine. Det samme gjelder mindre sideelver til mer kjente vassdrag. Det kan virke som fisken trekker opp i varmere vann hvis bekken eller elva er stor nok og har bra med mat.

En annen faktor som ofte spiller inn er høyden over havet på nedbørsfeletet. Elver med nedbørsfelt som ligger høyet hkommer i gang langt seinere enn f.eks elver med nedbørsfelt som aldri strekker seg over 400 moh - som tilfellet er på de sentrale og sørlige delene av vidda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en flott vurdering VV

Jepp, og særlig det med høyden på nedbørsfeltet er et meget godt poeng. Der har jeg fått meg overraskelser flere ganger. Utrolig hvor seine relativt lavtliggende vassdrag som fører vann fra høye fjell i snørike områder kan være. Finnmark har jo forholdsvis lite fjell, og er sånn sett ikke spesielt seint generelt sett, men det er da en og annen gaise her og der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser på ifjord hvor kaldt det er i bakken selv om det er sommer. Blir gjerne kald i kroppen hvis man ligger og strekker seg i sola midt på dagen. Dette er selvfølgelig ingen regel men har reagert på det.

Etter et solid regnskyld er det ikke akkurat badetemp helller....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

igjen bør man se på Oddasat..... fra april..... man vil se hvordan sneforholdene endrer seg...... et av mine viktigste triks ved siden av facebook

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...