Gå til innhold

Vulgata i finnmark?


Ruffen

Anbefalte innlegg

igjen bør man se på Oddasat..... fra april..... man vil se hvordan sneforholdene endrer seg...... et av mine viktigste triks ved siden av facebook

Hvis du ikke orker 15 min samisk klaging hver dag finnes det andre alternativ

http://snokart.nve.no/

http://senorge.no/

He he.

Synes absolutt Oddasat har sin sjarm, jeg, men OK - det er kanskje mest for oss helt spesielt interesserte;).

Bonusen med Oddasat er at man ofte får se ferske reportasjer fra vidda, og det gir jo selvsagt et meget bra inntrykk av forholdene.

Snøkartene er veldig fine. Har brukt dem hver vår de siste årene. Blir ikke helt klok på dem (synes ofte de viser mer snø enn det egentlig er), men de er uansett et veldig fint hjelpemiddel for å unngå total fiasko (islagte vann), og de gir også en bra pekepinn på hvor sein/tidlig våren er i forhold til foregående år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er slik det burde vært men så er dette med at må ha en jobb for å leve og da er det ikke alltid det passer å ta ferie når man vil. Og ikke minst familie. De fleste må nok planlegge dette ganske lenge før og da blir det som det blir.

Det er noe som heter å gjøre det beste ut av situasjonen.  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...

mhm...eg ska til den øvre delen av stabburselva i juli/august for å jakte stor ørret å røye..Noen så har erfaringer å komme med derfra ? Tenke insektsliv :) `?

Hehe, flott om du ikke nevner navn på elver her  :D

Ikke noe galt altså, men stor ørret/røye i samme setning som elvenavn, pleier å dra en utrolig stor mengde folk til ei elv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er dårlig med H. sulphurrea i Finnmark, men ganske bra med H. dalecarlica. Siden de nesten er umulige å skille fra hverandre var dette i grunnen helt uvesentlig informasjon, men er man nerd, så er man nerd ...

Jeg tror den nordlige grensen for sulphurrea går i Nordland et sted, og at dens tvilling dalecarlica (nordlig flatdøgnflue) tar over.

Uansett har jeg hatt noen fine klekkinger av arten. Gjerne i litt mindre, steinete og raske elver siste uka i juni.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er dårlig med H. sulphurrea i Finnmark, men ganske bra med H. dalecarlica. Siden de nesten er umulige å skille fra hverandre var dette i grunnen helt uvesentlig informasjon, men er man nerd, så er man nerd ...

Jeg tror den nordlige grensen for sulphurrea går i Nordland et sted, og at dens tvilling dalecarlica (nordlig flatdøgnflue) tar over.

Uansett har jeg hatt noen fine klekkinger av arten. Gjerne i litt mindre, steinete og raske elver siste uka i juni.

Er ikke dalecarlica en del mørkere enn den knallgule sulphurean?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er dårlig med H. sulphurrea i Finnmark, men ganske bra med H. dalecarlica. Siden de nesten er umulige å skille fra hverandre var dette i grunnen helt uvesentlig informasjon, men er man nerd, så er man nerd ...

Jeg tror den nordlige grensen for sulphurrea går i Nordland et sted, og at dens tvilling dalecarlica (nordlig flatdøgnflue) tar over.

Du har helt rett Vegard. Måtte ta en sjekk i kildene mine ;D Men mener likevel jeg har sett sulpureha i finmark,  har vel sågar et bilde liggende et sted ;D

[attachimg=1]

post-2382-13949891092486_thumb.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...