Gå til innhold

Myggfisket står for døren


Sigve

Anbefalte innlegg

  • Svar 187
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Idag var vi ute på tur...alt virket fordelaktig...helt frem til vi skjønte at myggvakene aldri kom igang, og ganske tidlig var søkk borte :-[

Vi prøvde mye lure ting, og sikkert mindre lure..he-he.

Kompisen til CR og meg som var med på tur, fikk en mygg av CR..han fikk dagens fisk: Nydelig vaket den på myggen og tydelig fornøyd gutt hanket på land flott 9 hektos ørret :) :)

Selv var jeg på det tidspunkt langt unna og sturet bunn med synkende liner og 3 buzzere på fortom..uten å være borti en eneste fille av en fisk. utrolig rart egentlig..det virket som fisk var bekymret for kuldegradene og mangel på mygg og hadde lukket munnen helt idag.

Cr fikk seg en fin 3 hektod fisk mot slutten av dagen, ut av intet dukket den opp.

MEN; nyyydelig kaffe, masse sol og deilige lunsjbrød/pizzaboller i lyngen ga gode vibrasjoner okke som.

Og som Andreas Fismen og Lars Lenth så greit sier; imorgen truer en ny dag :) :).

Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hvordan forholdene er der borte :) men om du har ett lite isfritt vann som får rikelig med sollys , er det absolutt mulig å fiske :) buzzere og tørt :) lese litt på tråden om vrient myggfiske :)                                                                                Christian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Idag var tur igjen gitt :)

Og for en dag, nydelige vann ble besøkt...tidvis aktivitet...tidvis dødsstille.

heldigvis ble forhold noenlunde utnyttet når fisk var aktiv i overflaten.

Vi fisket mygg på overflaten, og ikke minst myggrelatert rett under overflaten da fiskens aktivitet i overflaten var som stillest.

Brukte 3 stk buzzere på slow intermediate line fra Airflo (clear ridge)

Fy hvor gøy det fisket er når 7-8 hektos fisk bare suger seg på....null minne på line, massevis av kontakt, rett og slett nytelse i bruk.

CR fikk låne min vindunderstang med deilig buzzeroppsett han fikk både kaste og kjøre fisk på sakene han nå er nødt til å anskaffe seg..he-he, snakk om dyr fisk for hans del :)

Noen fisk på den tørre myggen som ikke ble kroket, da jeg fiklet med et eller annet...(bra det ikke var filming idag :))

Og noen "datt" av.

Alt i alt utrolig leken og variabel dag, men klekking tok aldri av, og ustadige vindforhold gjorde en del av våre forsøk på å nå fiskens bane meget uaktuell.

Rett og slett en fin formiddag i ypperlig selskap nok en gang.

post-1338-13949892112078_thumb.jpg

post-1338-1394989214503_thumb.jpg

post-1338-13949892145651_thumb.jpg

post-1338-13949892146262_thumb.jpg

post-1338-13949892146881_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Idag var tur igjen gitt :)

Og for en dag, nydelige vann ble besøkt...tidvis aktivitet...tidvis dødsstille.

heldigvis ble forhold noenlunde utnyttet når fisk var aktiv i overflaten.

Vi fisket mygg på overflaten, og ikke minst myggrelatert rett under overflaten da fiskens aktivitet i overflaten var som stillest.

Brukte 3 stk buzzere på slow intermediate line fra Airflo (clear ridge)

Fy hvor gøy det fisket er når 7-8 hektos fisk bare suger seg på....null minne på line, massevis av kontakt, rett og slett nytelse i bruk.

CR fikk låne min vindunderstang med deilig buzzeroppsett han fikk både kaste og kjøre fisk på sakene han nå er nødt til å anskaffe seg..he-he, snakk om dyr fisk for hans del :)

Noen fisk på den tørre myggen som ikke ble kroket, da jeg fiklet med et eller annet...(bra det ikke var filming idag :))

Og noen "datt" av.

Alt i alt utrolig leken og variabel dag, men klekking tok aldri av, og ustadige vindforhold gjorde en del av våre forsøk på å nå fiskens bane meget uaktuell.

Rett og slett en fin formiddag i ypperlig selskap nok en gang.

Grættis <<l Flotte fisker og fin rapport :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja må handle Winston GVX #6 9" makan til gjevn, følsom og spenstig stang :) snorrette kast på korte og lange hold :) rett og slett nydelig sak fra winston :) ble en bra stang demo siden jeg fikk meg en fisk på den :) da var jeg solgt :) ny dag truer i morgen og gitt :). Idag var heldigvis fisken litt mer på hugget :) får håpe den er skrudd på i morgen :)    Synd vi ikke fikk med det nydelige tilslaget ditt på film Stig :) blitt bra ekstra materiell :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for feedback...gøy å si at vi har våren her nå...idag var det som fismen sa i sin tørrfluelandetfilm;

Årets første blåveis...dvs vespertina.

så bare en, men likefullt.

Forferdelig dårlig klekkevær i formiddag, men nydelig ute i solen og tidvis hard østlig vind.

nesten ingen vak å spore.

Fikk likevel både på tørre og våte (buzzer og slow intermediate line) mygg.

Og det kjekkeste idag var at jeg også fikk på både tørre og våte døgnfluer.

Ingen store, men du hendelse hvor deilig formiddag.

CR rakk å skli ned en fjellskrent, det nederste bildet forteller hvorfor han allerede har lagt inn ordre på Riverworks vadere... :) :)Han klaget på våt rumpe, vi skjønte hvorfor når han krøp ut av vadere :)

post-1338-13949892149083_thumb.jpg

post-1338-13949892150943_thumb.jpg

post-1338-13949892151673_thumb.jpg

post-1338-13949892152162_thumb.jpg

post-1338-13949892152457_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare å stå på Stig nå som det er østavær og sol i vest. Dere holder humøret oppe på oss på andre sia av vannskillet selv om det stadig regner/snør og er kaldt.

Om ikke så lenge så snur det til sørvest og vest og da er det vår tur ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heianne for en gjeng! Har du ikke skole du må tenke på, Christian?

Jeg får en ny stang i posten imorra så jeg må ut å teste i helgen, eller kanskje tilogmed imorra etter skole og jobb. Det blir voldsomt spennende å sjekke følsomheten i Fluviusen! Mygging er jo en god måte å få testet slikt, kanksje til og med med en Vivelid-tvist... God kok!

Takker for fine bilder som gir mer lyst til å lese til eksamen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde min sesongåpning etter brunørret i går, ved et lokalt skogsvann.

Sol, varme og lite vind medvirket til flotte fiskeforhold, deilig å være på fisketur igjen...

Likevell var det svært sparsomt med insekter i luften ved vannet og ørreten vaket bare en sjelden gang, da utenfor kastehold.

Ulike fluer ble knyttet til fortommen, både tørt og vått, timene gikk og resultatene uteble.

Utpå ettermiddagen observerte jeg flere hårmygg i lufta, jeg fikk også tak i et eksemplar som jeg tok med hjem.

Med bakgrunn i denne hårmyggen fant jeg fram en gammel Black Gnat-variant som etter noen ganske få kast ble tatt av en ørret som jeg ikke hadde sett vake tidligere. Årets første brunørret havnet i nettmaskene og fluefiske-sesongen var definitivt i gang.

Det ble med den ene ørreten, den var ikke stor, bare deilig...

Vel hjemme ble hårmyggen studert og analysert etter beste evne. I mangel på bedre alternativ vil jeg tro det er snakk om en Bibio varipes, eller stor skogshårmygg om du vil.

http://no.wikipedia.org/wiki/Bibio_varipes

Skitt fiske!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ahhhh...deilig å være i gang sikkert Mr Norway :)

Ja gutter, det er verdt å skippe skole for Christian i disse dager...skippertak er bedre enn å sitte inne å sture på det jevne.

Vi kan dessverre ikke velge beste tider av døgnet, er nødt å bruke "arbeidstid 08-15"...og da blir det som det blir med klekkinger.

Østlig vind disse dager har virkelig sendt fisken på "off modus"...ihvertfall det vi kan se i overflaten...

MEN; under overflaten ser det ut til å finnes fisk :) :) :)

Idag startet vi trått...brukte en stund før vi virkelig så resultater av leiting etter fiskeplass/dybde...og ikke minst tro på fluer.

Men så åpenbarte sakene seg når Christian fikk dagens første, og største :)

Vi fulgte opp med nydelig proteinrik lunsj...nydelig vær, første gang vi har pælmet jakken i år..herlig.

Etterhvert ble det en del fisk, og forhold var slettes ikke ille når vi skjønte det....og det er jammen ikke alltid :)

Utrolig flott soldag, hvor slow intermediate line og ganske fintfølende buzzerfiske std for underhldningsfaktor for fisken.

Rakk også idag å fange meg tørrfluefisk på Vespertina imitasjon.

Fisken tok solid under vannspeilet...men det måtte gå ultrasakte for seg.

Tro vår viktigste faktor for suksess idag...idag igjen får jeg vel si :)

post-1338-13949892155983_thumb.jpg

post-1338-13949892156343_thumb.jpg

post-1338-13949892156612_thumb.jpg

post-1338-13949892156863_thumb.jpg

post-1338-13949892157342_thumb.jpg

post-1338-13949892157592_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og Jan Erik tok turen til skrotnisseelva igjen i dag, da forholdene så ok ut.

Den første halvtimen var det også bra, med null vind og myggvakende fisk både oppstrøms og nedstrøms  :)

Vinden kom selvfølgelig utover dagen, som den alltid gjør, men det la bare en liten demper på en flott dag ved elva.

Jan Erik har stålkontroll på denne kulpen :

6950790142_18f79385fa_c.jpg

Denne vakre ørreten falt for min nybundne cdc-mygg med oliven biot-kropp :

7096686713_54df35c76e_c.jpg

Det var ikke enkelt å få godt flyt over rakkeren som vaket her ute :

6950793636_e2e0522072_c.jpg

Litt kaffe, mens man legger nye og enda skumlere strategier  ;D :

6950797456_a2df976044_c.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...