Gå til innhold

Myggfisket står for døren


Sigve

Anbefalte innlegg

Typisk tidlig myggfiske der jeg fisker, består av vak i en time. Starter 18-19, og slutter 20-21. Utover i mai skjer det mer på dagtid, noen ganger... Dette varierer lokalt, så det nytter ikke å lese på nett, man må ut - om man er ivrig. Selv brenner jeg ikke kruttet på myggfiske, venter til utvalget av innsekter blir litt større.  ;)

Slik er det gjerne her og tidlig i sessongen. Jeg synes dette definitivt er et av årets høydepunkter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 187
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Typisk tidlig myggfiske der jeg fisker, består av vak i en time. Starter 18-19, og slutter 20-21. Utover i mai skjer det mer på dagtid, noen ganger... Dette varierer lokalt, så det nytter ikke å lese på nett, man må ut - om man er ivrig. Selv brenner jeg ikke kruttet på myggfiske, venter til utvalget av innsekter blir litt større.  ;)

Slik er det gjerne her og tidlig i sessongen. Jeg synes dette definitivt er et av årets høydepunkter.

Jeg  fisker på mygg jeg også, ikke misforstå, men det er aldri noe høydepunkt. Mer for å lufte stanga og glede seg til hovedsesongen ruller i gang. Fantastisk å se på, men ofte vrient å få de til å ta, vak her og der...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Typisk tidlig myggfiske der jeg fisker, består av vak i en time. Starter 18-19, og slutter 20-21. Utover i mai skjer det mer på dagtid, noen ganger... Dette varierer lokalt, så det nytter ikke å lese på nett, man må ut - om man er ivrig. Selv brenner jeg ikke kruttet på myggfiske, venter til utvalget av innsekter blir litt større.  ;)

Typisk tidlig myggfiske der jeg fisker: drittvær, etterfulgt av mer drittvær. Vind, sluddbyger og bitende kaldt. Så, hvis man har griseflaks: vinden legger seg i kveldinga, og midnattsola får litegrann tak. Klekkinga starter umiddelbart, og fisken begynner å vake frenetisk. Ofte stor fisk. Dette varer helt til drittværet starter på nytt (altså ca 15 minutter, statistisk sett;)

Noen ganger er man skikkelig heldig og får en hel natt med magisk lys og fråtsende, men kresen fisk.

Som regel får man bare kalde hender.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg så er mygg perioden ein av den som eg gleder meg mest til når det kommer til fluefiske i stille vatn og eg kan uten problem ta meg ei veke ferie berre for og koze meg med denne type fiske :)

Tirsdag`s været var nesten heilt perfekt, einaste problemet var den iskalde vinden som prøvde og gjøre livet surt for meg.

Men når ein då blir belønnet med 2 stk bø på 40 cm og 1stk på 45cm på buzzer, så er livet heilt perfekt :)  

Den største ville desverre ikkje la seg avbilde, men det er heilt greit :)

JonnyS...

post-1116-13949891847151_thumb.jpg

post-1116-13949891847426_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg så er mygg perioden ein av den som eg gleder meg mest til når det kommer til fluefiske i stille vatn og eg kan uten problem ta meg ei veke ferie berre for og koze meg med denne type fiske :)

Tirsdag`s været var nesten heilt perfekt, einaste problemet var den iskalde vinden som prøvde og gjøre livet surt for meg.

Men når ein då blir belønnet med 2 stk bø på 40 cm og 1stk på 45cm på buzzer, så er livet heilt perfekt :) 

Den største ville desverre ikkje la seg avbilde, men det er heilt greit :)

JonnyS...

Wow!

Er bittelitt missunnelig. Bittelitt.

Og der våkna visst ungen igjen...

Jaja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg så er mygg perioden ein av den som eg gleder meg mest til når det kommer til fluefiske i stille vatn og eg kan uten problem ta meg ei veke ferie berre for og koze meg med denne type fiske :)

Tirsdag`s været var nesten heilt perfekt, einaste problemet var den iskalde vinden som prøvde og gjøre livet surt for meg.

Men når ein då blir belønnet med 2 stk bø på 40 cm og 1stk på 45cm på buzzer, så er livet heilt perfekt :) 

Den største ville desverre ikkje la seg avbilde, men det er heilt greit :)

JonnyS...

Wow!

Er bittelitt missunnelig. Bittelitt.

Og der våkna visst ungen igjen...

Jaja.

Haha ;D Kjenne til den situvasjonen!! Guttungen våkna også for ca 1 time sia med eit gigant brøl ;D Og sia fruen var fult opptatt med scrabble på taben så måtte eg springe til unnsettning ;D

JonnyS...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Buzzerfiske/mygg har vært en befrielse å komme igang med, iår som ifjor.

Å "fiske"...kjenne fisk, lirke og lure, fisken har god tid..og deilige formiddager når unger er på skole og i barnehage er det bare å nyte hver solstråle som kommer...og det til tross for grønne enger her vestpå, er det kaldt i vannene ennå.

Fisken beveger seg sakte.

Var med lillebror Erlend og GoneFishing forleden dag..vi fikk noen fisk, alle på mest mulig marginalt vis følte jeg, endte opp med flotte fisker fra 5-7 hekto (5 stk) noen kalde formiddagstimer, Erlend fikk en på 1,5 kilo som jeg ikke rakk frem for å fotografere for ham.

Han var så på hugget at den fikk slippe ut igjen, han ville ha flere på samme sted.

Buzzerfiske er kjekt med småfisken også, som igår.

Hadde ikke tid til så mye, rakk 1,5 timer på fiskeplassen, var stresset på slutten- tidsklemma førte til at jeg beveget meg bort fra "sjette sansen"..fluene fikk ikke gå riktig i vannet følte jeg.

Likevel 18 deilige mindre brunørret som er spreke når kroket, men før de kommer på krok virker de så subbete vinterkald at det nesten som man skulle tro de ikke vile ha mat :)

Å kroke disse mindre ørretene som "leker" med buzzere er ganske krevende, men ufattelig utfordrende.

Å stå i solen å fiske på denne tiden er verdt hvert minutt, det er disse stundene jeg selv ser mest frem mot hver eneste vinter...så kommer alt på rekke og rad :)

et par uker gamle solskinnsbilder i lokalt vann, fisken å¨bildet av meg er mindre enn Christian sin tatt i overskyet og guffent vær.

Se hvem som smiler mest..str på fisken er mao i mitt hode IKKE det som fortelle hvor flott jeg hadde det

post-1338-13949891900323_thumb.jpg

post-1338-13949891900848_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du kan så si :)

Erlends rapporter fra belly i vindfulle omgivelser igår, ga meg blod på tann når han idag antydet at han ville ut i belly...mellom 14-17...jeg rakk en time i bellyen...Erlend var første mann uti, han hadde to fisk før jeg kom han imøte..det rullet fisk i alle bauger og kanter..type hektisk i vinden, jeg rakk akkurat knyte på en myggklekker i str 18 før det hele virket å være over like fort som vi oppdaget det pågikk. :(

Fikk 3 flotte veldig jevn str på disse brunørretliknende sakene, minste var 7 hekto :)

Erlend har jeg ikke hørt mer fra etter jeg fosset i land for å imøtekomme barnevakten, og middagen hjemme.

Snakk om stress...men j.... gøy å ha vært i belly for første gang dette året, og det i sur vind, mye bølger, overskyet...det kan bare bli bedre, selv om fiskene gledet meg.

den på bildet var en rekke ganger høyt til værs...før den skulle dukke, prøvde alle triksene i boka.

post-1338-13949891915056_thumb.jpg

post-1338-13949891915278_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og idag fikk du muligheten Christian til å buzze...

Grunnet skikkelig drittvær skulle vi egentlig bare befare "vage rykters vann".

Glade vi tok med stengene.

Fisk som surret i alle retninger...hist og pist, ikke helt leselig.

Mye vind, men tydelig at fisken tok forskjellige saker..vi satset på små klekkere, det funket det gitt, bare fisken så fluene.

Krok 18 klekker, slik som bare henger der å frister :)

Vi fikk tilsammen 7 deilige fisk , det ene vannet klart mer aktivitet i enn det andre.

Og fine str var det også.

Brukte 5 x misty plus fortom fra Tiemco, ville ha lite glins selv om det var overskyet og vindfullt, ville også ha fortom liggende høyt på vann slik at fluene holdt seg der, for det var viktig virket det som.

Ellers kunne vi fisket buzzere, da ville jeg satset mer på mud på mono fremfor fluor, ville hatt fluene helt i vannskorpen.

men det kan vi prøve annen dag når vi setter kursen halveis innlands :)

Grattis med årets første på tørt Christian...7 hekto er fin, fin start må vi vel si :)

Var glad for mitt eget snitt også :)

post-1338-13949891960504_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal lære deg å smile, Christian! Hvis du lærer meg noe annet i retur... Da kan vi begge bygge våres allerede store horisont av ting vi kan!

I går satt jeg å bandt meg noen buzzere. Svarte med røde cheeks og pearl rib, i krok 12-14-16. Føler på meg at det blir en god helg med buzzerfiske med en liten tvist (type Stig-tvist)! Da blir det godt stil uten tvil! Er det andre farger som er et must på buzzere, eller skal jeg gjøre som vanlig å fylle opp med en type jeg har tro på? Den oliven klekkeren til Henning så meget pen ut, og bør vel kanskje kopieres til synkende type. Hva tenker folk og fe (ikke ta deg nær av uttrykket om du føler den siste treffer deg!) om farger på buzzere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal lære deg å smile, Christian! Hvis du lærer meg noe annet i retur... Da kan vi begge bygge våres allerede store horisont av ting vi kan!

I går satt jeg å bandt meg noen buzzere. Svarte med røde cheeks og pearl rib, i krok 12-14-16. Føler på meg at det blir en god helg med buzzerfiske med en liten tvist (type Stig-tvist)! Da blir det godt stil uten tvil! Er det andre farger som er et must på buzzere, eller skal jeg gjøre som vanlig å fylle opp med en type jeg har tro på? Den oliven klekkeren til Henning så meget pen ut, og bør vel kanskje kopieres til synkende type. Hva tenker folk og fe (ikke ta deg nær av uttrykket om du føler den siste treffer deg!) om farger på buzzere?

Hei GoneFishing,

jeg har mest svarte, noen oliven, og noen i diverse discofarger, som aldri blir brukt og ligger og tar opp plass i flueboksen sesong etter sesong.

Bruker mest svarte og noen ganger olivengrønne selv.

Men dette varierer sikker litt etter hvor man fisker mest - fargetonene på fjærmyggpuppene kan sikkert variere noe.

Du kommer veldig langt med svart, trur eg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oliver

Jeg er en amatør i dette feltet her, uten tvil.

Jeg tror du kommer veldig langt med svarte, Jeg har en slik som dette:

6491865403_ab0b3855da_b.jpg

Men jeg kan ikke si at denne smeller verken mer eller mindre en den svarte.

Rune Stokkebekk er Mr Buzzer him self, og har sikkert litt info å komme med på denne fronten  :)

Stig, og de andre Buzzerbergenserne har sikkert også en del ting å tilføye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som en bra plan Terje :) gi meg en lyd om du har tenkt å fiske (buzze)  på lørdag ettermiddag , tenkte meg ut en tur etter jobb rundt i 15.00 tiden tenker jeg :)

Flott buzzer Henning :) Får hive meg over bindestikken :)

Christian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I reint pågangsmot etter Henning sin ferske tråd om supersær myggspisende ørret ville Christian og jeg drite en lang marsj i det forblåste vestlandet vi idag våknet til.

Vi hadde jo ok uttelling i det vannet vi besøkte igår, selv om vi fortsatt er for ferske der til å vite mye om bestanden, eller hvor i vannet de liker seg best.

Det var nedslående idag å ikke se et eneste vak...før det var gått lang tid.

Der det var en del aktivitet igår, var det null, niks, nada idag.

Prøvde veldig hardt for å kunne bekrefte at buzzere var tingen, både rett under overflaten og ikke minst dypt.

Kjente ingenverdens ting.

Vi ble vel egentlig bare sikrere og sikrere i troen på at det veldige regnværet og mye vind siste døgnet hadde skrudd fisken totalt AV. Og da mener jeg totalt mistet evnen til matlyst i tillegg til dypt ned i vannet.

Vi ¨så en og annen fisk som tok i overflaten i bølgene, kanskje opptil 3 ganger...med mange meter imellom hver gang. Den virket å bevege seg så mye mellom hvert vak at det var umulig å presentere fluer med visshet om at den så dem.

Under kaffepausen besluttet vi å satse på "den ene sære" som måtte befinne seg langs med vegetasjon/fjellvegg.

Hadde tre stk på fluene her, ørsmå myggklekkere fisket "tørt". Det ga utslag på nitrist dag.

2 av dem ble med i håv, kjekt :)

så idag virket tørt å være redning, samt leite etter fisk på marginale plasser i vannet, altså ikke i frie vannmasser

post-1338-13949891967837_thumb.jpg

post-1338-13949891968257_thumb.jpg

post-1338-13949891968758_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har mygg surrende i hodet om dagen...sorry for stadig tilbakevendende tema.

Etter unger var lagt, og det verste av dagens vind lagt seg var vi nyfikne på hvordan det stod til med evt kveldsbett i lite skogsvann rett nedi lien fra hvor jeg bor.

ferdigrigget med tørre mygg...noen rolige vak midt i vannet, fikk meg til kjapt å skifte til to små buzzere.

Dels fordi jeg måtte underhåndskaste og presentere pent samtidig i litt virvelvind tendenser...på og av vind midt i tryne.

I motsetning til når jeg vil ha fluer nedover i vannlagene, ville jeg når forsøke holde de to små buzzrene så høyt oppunder vannfilm som mulig.

valgte å fortsette med Misty Plus mono, med mud på, for å trekke fortom rett under vannfilm.

Ikke for lang fortom..max 1,5 stangens lengde for optimal kontakt.

Småfisk er vanskeligere å kroke enn større fisk, og derav viktig å tenke på det når man rigger.

Dette har jeg skrevet noen ord om tidligere, men får stadig bekreftet at det er saker man fra tid til annen må ta seg tid til istedetfor bare dure på å håpe på det beste.

Det skumret raskt og de få vakene som først sett avtok kjapt.

Fisket litt på måfå...hadde ikke mange valgene om hvor fluene skulle heller grunnet topografien rundt meg.

Fikk 2 fisk, og Christian 1, vi fisket samme greiene etterhvert...angrer ikke på at vi skiftet ut tørre mygg med buzzere slik tingene artet seg ikveld.

Fluen som fanget fisk for oss var en krok 16 sort/pearl rib med oransje kinn.

Er sikker på hvis det hadde vært mye fisk i omløp, så hadde ting vært enda gøyere ikveld.

men kveldsbett er vel ennå litt tidlig å håpe på.

Kjekt lell.

Selv om mangen ikke er aktive på denne tråden av en eller annen grunn, så håper jeg det er litt ok som info til de som ennå ikke er verdensmestre :P[pre][/pre]

post-1338-13949891975718_thumb.jpg

post-1338-1394989197608_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om mangen ikke er aktive på denne tråden av en eller annen grunn, så håper jeg det er litt ok som info til de som ennå ikke er verdensmestre :P[pre][/pre]

Kan ha noe å gjøre med at folk ikke klarer å mudde fortommen ned gjennom isen.  ;);D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om mangen ikke er aktive på denne tråden av en eller annen grunn, så håper jeg det er litt ok som info til de som ennå ikke er verdensmestre :P[pre][/pre]

Kan ha noe å gjøre med at folk ikke klarer å mudde fortommen ned gjennom isen.  ;);D

;D  ;D  ;D Dårlig mud, Jørn ?  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Årets første myggtur i Vangsvatnet på Voss i dag. Brukbar vaking i perioder. Prøvde først buzzer, og deretter kombinert med tørt, uten hell, tross flere nærvak. Den tok tilslutt da jeg satte på klekker str 16. Men da var jeg så kald at jeg ikke orket mere. 5-6 grader i vannet.

Fisken var ikke så lang, men den den var veldig slank og pen ....  ;)

[attachimg=1]

post-4558-1394989197451_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...