Gå til innhold

Favoritt stang i de forskjellige merkene!


Morten Aa

Anbefalte innlegg

Heisann!

Vet at stangvalg er smaksak, men det er jo alltid noen som går igjen hos flertallet. Vi har alle brukt mye tid på å diskutere forskjellige modeller. Jeg er interessert i å lage en tråd hvor vi lager en slags liste over hvilke stenger som er vår favoritt fra de forskjellige produsentene!

Sage:

Scott:

Orvis:

Loop:

LTS:

Guideline:

Zpey:

(Og flere?)

Jeg er ganske ny som fluefisker og har derfor bare 3 stenger, en orvis, en sage og en shimano(gammel arvestang). Så jeg kan ikke si så mye om favoritter her, håper dere som er mer drevne kan komme med noen kule lister :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sage: SLT 590-4

T&T: Helix 905s-4

Scott: S4 904/4

Eikre-fly: Fluvius M 9ft #5

Streamstix: Troutfighter 9ft #5

G Loomis: GLX Streamdance HLS

Guideline: Hm... en av de faa som aldri har kastet med en. Ville valgt en Reaction 9ft #5 (den er dyrest  ;D)

Loop: Greyline 9ft #5

CD Rods: XLS 9ft #4

TFO: Finesse 8'9" #5

St. Croix: Legend Elite 9ft #5

...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tautra Cane 7'5'', 3-d, #4-5

Hardy:

Marvel Graphite 7'11'' #4

Marvel Graphite 8'8''' #3

angel TE2 9'#5 (såvidt jeg kan se den "råeste" som er laget, og IMO vil stå som høydepunktet innen kjappe)

Smuggler 8'2 1/2'' #5-6

Sage: LL et eller annet for #4

Loop: GAS 9'4''#4

Scott: G 8'8'' #4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det flere som har stenger de aldri har fisket med? :rolleyes:

Synes SAGE ZXL 9` #5 er topp og GL LPXe RS #6.

GL Lecie 9`6" #4, Scierra HM2 8` #3, LOOP Evotec SW #8 benyttes sjeldent, men flotte fiskestenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi...vanskelig fordi sted og tid ikke minst "dagsform" avgjør valgene.

Men til en verdensreise med ca 6 stenger ville det akkurat nå bli:

Winston BIIx #3 8'6 , men siden den er solgt måtte det bli;

EikreFly Fuvius #3 8'6

Sage z-axis #3 9'

Winston BIIt #4 8'6 (staff of Moses)

EikreFly Fluvius M #4 9'

Winston GVX #5 9'

EikreFly Fluvius M #5 9'

Winston BIIIx #6 9' (saltvannsrigget med full wells)

Winston BIIx #6 (cigar håndtak, ørretstang)

Winston BIIIx #7 9'...(verdt å merke seg at dette er sannsynligvis den flotteste sjøørretstangen Winston eller noen andre noen gang har klart å lage, denne kaster #5 Presentation linen med lekenhet og ikke minst sine #6/7 liner til kyst/elvebruk)

Sorry for lang liste, men "trenden" er ikke vanskelig å følge :)

Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig. Ser fremover jeg:

Winston: Helt klart Boron IIx i 8'6' #3 - på vei i posten.  ;D

Thomas & Thomas: Horizon II #4 (plenkastet med Lee Wulff TT - nydelig).

Eikre-Fly: Helt klart Fluvius M #5 (har bare ikke fått den ennå, men veldig tro på denne etter prøvekasting  ;D).

Bakover: Tja har/har hatt flere Sage-stenger, et par Loop-stenger, ditto med St.Croix og Redington, Streamstix, Diamondglass, cane...  Sage XP590 nærmer seg pensjonsalder, men vil fortsatt bli brukt fra tid til annen. Den har mange tusen kast bak seg i sjø, elver og vann - og blir aldri solgt! Eneste klare favoritt så langt. Sage XP 490 er fortsatt med på tur, og er også en slags favorittstang, men å i hard konkurranse med T&T og forhåpentligvis Winston.

Scott har jeg aldri hatt, forbinder det med skibriller. Heller ikke Guideline, men LPXe kjøpte jeg til svigerfar og den er ålreit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest storfemti

Diamondback: Classic Trout 864-4 og 2-delt 9' 4/5

Winston: WT IM6 903-3, WT 904-3 og DL4 905-4

Scott: G 883-3 og 844-5

T&T: Paradigm 904-3

Larry Kenney: E-glass 813-3

Powell: LTT 895-3

Vidar Steimler: hans "The Purist", 8'3 5

..pluss litt til, blir enda mere når jeg får ferdig mine 2 emner fra McFarland og en Classic Trout til ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye snacks her Raymond! Jeg må innrømme at jeg falt for den cane-stanga til Terje jeg testa på Koppang-treffet, og din Classic Trout. Veldig lyst til å supplere en Classic trout i stangkolleksjonen etter hvert.

Jeg har to stenger til ferskvansfiske: Fluvius, og Orvis Frequentflyer 864-7, og er storfornøyd med begge. Ser ingen grunn til å bytte dem ut med det første. Dere er jo bare gale med alle de innkjøpene deres, hehe ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest storfemti

Nå eier jeg ikke alle jeg ramsa opp da, heldigvis/uheldigvis. Stryk det som passer ;D

Mener å huske du likte begge mine Classic Trout, fantastisk gode stenger. Så mine får du aldri kjøpe ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde Winston produserte sigaretter jeg?!

Nei, fluefiskelivet er for kort til å fiske med serieproduserte karbonstenger. Bambus til folket!

De føles slik i hånden ja :)

Bambus er sikkert kult...en Opel Kadett fra 1971 hadde jeg likevel ikke giddet humpe rundt i veldig lenge, uansett hvor slitt setetrekket måtte være :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde Winston produserte sigaretter jeg?!

Nei, fluefiskelivet er for kort til å fiske med serieproduserte karbonstenger. Bambus til folket!

De føles slik i hånden ja :)

Bambus er sikkert kult...en Opel Kadett fra 1971 hadde jeg likevel ikke giddet humpe rundt i veldig lenge, uansett hvor slitt setetrekket måtte være :)

Jeg forstår du har ikke peiling på bil. Heller. ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...