Gå til innhold

Mål på McLean håver?


Beate P.

Anbefalte innlegg

Jeg har den største du får tak i til sjø ørret fiske og den måler 250g forskjell fra da den er tørr og våt! det er veldig stort nett! i den!

Legger jeg noe som veier 1kg i håven da den er tørr veier den 1kg. helt presist! men med den samme veiingen direkte fra vannet er det 250g forskjell! Dette er med det største nette.

håven er 2år gammel!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Kan man kalibrere vekta på disse håvene på noe vis ?

Det viser seg jo at flere har funnet ut at vekta i Mclean-håvene viser feil, målt opp imot kalibrerte vekter.

Selv disse Salter-vektene kan man jo enkelt kalibrere selv, så jeg syntes det er litt svakt om man ikke har muligheten til det på en såpass dyr håv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan man kalibrere vekta på disse håvene på noe vis ?

Det viser seg jo at flere har funnet ut at vekta i Mclean-håvene viser feil, målt opp imot kalibrerte vekter.

Selv disse Salter-vektene kan man jo enkelt kalibrere selv, så jeg syntes det er litt svakt om man ikke har muligheten til det på en såpass dyr håv.

De skal ikke vise feil. Svært små toleransegrenser fra McLean, og jeg vet de blir testet hver enkelt før de sendes ut. Og om du skulle få et eksemplar som viser feil, så hadde jeg levert den til butikken igjen  :)

Jeg har som sagt i en annen tråd her fått noen McLean-håver gjennom flere år, og alle viser ganske så eksakt vekt etter testmåling.

Er det ikke bare å måle da? Og om du måler med eksakt vekt, så ha det tallet i bakhodet når du veier fisken, om det slår ut på pluss, minus eller aller helst omtrent i 0.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan man kalibrere vekta på disse håvene på noe vis ?

Det viser seg jo at flere har funnet ut at vekta i Mclean-håvene viser feil, målt opp imot kalibrerte vekter.

Selv disse Salter-vektene kan man jo enkelt kalibrere selv, så jeg syntes det er litt svakt om man ikke har muligheten til det på en såpass dyr håv.

Håper min viser for mye ;D Jeg liker egentlig bedre trehover. Dessverre knekker de hvis du legger dem på utsiden av en lavo hvor det er fulle folk i :-\

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke bare å måle da? Og om du måler med eksakt vekt, så ha det tallet i bakhodet når du veier fisken, om det slår ut på pluss, minus eller aller helst omtrent i 0.

Mine håver ser ut til å vise riktig vekt, men jeg har jo hørt andre som har feil på sine.

Nå sist Roy Ole, som jeg har måttet trøste med smågodt i to dager nå, da det viser seg at hans Mclean-håv viser 100gr for lite, av alle ting.

En feilmargin andre veien er jo absolutt ikke å forakte, men ei fiskevekt som viser for lite er totalt uakseptabelt  :o  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke bare å måle da? Og om du måler med eksakt vekt, så ha det tallet i bakhodet når du veier fisken, om det slår ut på pluss, minus eller aller helst omtrent i 0.

Mine håver ser ut til å vise riktig vekt, men jeg har jo hørt andre som har feil på sine.

Nå sist Roy Ole, som jeg har måttet trøste med smågodt i to dager nå, da det viser seg at hans Mclean-håv viser 100gr for lite, av alle ting.

En feilmargin andre veien er jo absolutt ikke å forakte, men ei fiskevekt som viser for lite er totalt uakseptabelt  :o  ;D

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke bare å måle da? Og om du måler med eksakt vekt, så ha det tallet i bakhodet når du veier fisken, om det slår ut på pluss, minus eller aller helst omtrent i 0.

Mine håver ser ut til å vise riktig vekt, men jeg har jo hørt andre som har feil på sine.

Nå sist Roy Ole, som jeg har måttet trøste med smågodt i to dager nå, da det viser seg at hans Mclean-håv viser 100gr for lite, av alle ting.

En feilmargin andre veien er jo absolutt ikke å forakte, men ei fiskevekt som viser for lite er totalt uakseptabelt  :o  ;D

Enig, -Lars-. Skandale!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler for å komme med noen veietekniske tips her;

1. Veiingen må foregå innenfor et tidsrom av under to sekunder

2. Kast kun ett raskt blikk på vekta i løpet av disse to sekundene

3. Kjøp aldri en elektronisk vekt!

Traff på en ved et vann som hadde fått en fisk på 960 gram!!! Han hadde bomma på iallefall to av punktene ovenfor!

Gjøres dette på riktig måte, vil man aldri være i tvil om at man så riktig vekt, og vil heller ikke nages av tvil; var den virkelig så stor...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Den  første McLean-håven jeg hadde, viste 200 gram for lite på 1,7 kilo. Dette var vanlig nett, ufuktet.

Den jeg har nå, er med gumminett. Har hatt noen timer med diskusjon med Hr. Enger ang. dette. Nå sjekka jeg opp mot digitalvekt. Duppa håven i vann først også :)

Resultater:

Saftflaske:

Digitalvekt: 1777 gram

CIMG3601.jpg

Bløt Håv: Underkant av 1,8

CIMG3603.jpg

Kaffepulver:

Digitalvekt: 625 gram

CIMG3606.jpg

Bløt håv: Såvidt over 6 hekto.

CIMG3607.jpg

Dette er gode nok resultater for min del iallefall....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oliver

Har gjort samme test med min også.

Testa på halvkilo, kilo, 1,5 og to. Spot on på alle vekter.

Så måtte jeg teste den når jeg fikk en ørret på nesten 2.3 :) Var RETT under 2.3 i håven, gikk hjem og målte opp 2270gr på to forskjellige vekter, og streken på 2.3 var akuratt usynlig i håven. Ergo, min er helt riktig. Har en ny slik håv, med gumminett liggende og vente på meg hos en kamerat som er helt grei på fisking der bore i øst en plass, og den skal også sjekkes godt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg irriterer meg over trådnettet mitt som henger seg fast i greiner og kratt når jeg rusler i marka. Hvordan er det med gumminettet, glir dette lettere forbi jungelens klør?

Jepp ;) Litt stivt og uvant i starten, men jeg angrer ikke iallefall :) Brukt den 1 sesong, og den er fortsatt like hel ;) Det har jeg aldri opplevd ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...