Gå til innhold

Vadejakke eller Chestpack løsning?


Thomaso

Anbefalte innlegg

Hadde ett innbrudd i boden for en liten tid siden, og ble frastjålet en vadejakke. Ganske spesielt da det eneste de tok var den. De tre fluestengene som lå ved siden av, eller snellebaggen med flere sneller, var ikke rørt. Så hvis noen ser en med knekk i knærne i byen med rutete guideline jakke, så si ifra!

Men til saken. Jeg trenger da å kjøpe meg noe for å få med meg alt av småstash man trenger på tur. Jeg har en fin packlite goretex jakke, og lurte på om det kanskje er smart å gå for en chestpack løsning istedet for vadejakke. Hadde en tendens til å stå med vadejakke selv om temperaturen var 25-30 grader forrige sommer.

Synes Simms sin løsning med liten sekk, hvor man monterer på chestpack virket grei. Noen som har erfaringer med dette? Eller er det fortsatt vadejakke som er tingen?

Hva er deres erfaringer og meninger?

MVH

Thomas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vurderer å gå fra vest til hip pack, men er usikker. Ifølge JB er jo det bare sååå 2010, og det vil man jo ikke. Vel, vadejakke med stuff i er sikkert fint på vintern, men jeg ville aldri funnet på å brukt det på vår og sommer, når man når som helst vil måtte kunne gjøre lettelser i klesveien. Trives egentlig best med vest, men når det er 30 pluss så hadde det egentlig vært greit å bare hatt ei hoftetaske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt denne i noen år og synes denne er veldig bra, billig er den også. http://mmfiske.no/?ItemID=1797

Men har ofte behov for større sekk og har da vært nødt til å stappe hele packen nedi en større sekk.  Kjøpte meg derfor sekken nedenfor i vinter som jeg har litt trua på, plass til både ekstra genser, stor termos med kaffe og en kald øl.  Chest-packen kan kobles fra sekken dersom man skal oppholde seg på samme sted en stund.

http://mmfiske.no/?ItemID=2026

P.S.  Har ingen tilknytning til hverken butikk eller produkt.  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vurderer å gå fra vest til hip pack, men er usikker. Ifølge JB er jo det bare sååå 2010, og det vil man jo ikke. Vel, vadejakke med stuff i er sikkert fint på vintern, men jeg ville aldri funnet på å brukt det på vår og sommer, når man når som helst vil måtte kunne gjøre lettelser i klesveien. Trives egentlig best med vest, men når det er 30 pluss så hadde det egentlig vært greit å bare hatt ei hoftetaske.

Jeg hadde ei hoftetaske, men gikk til vest. Nå lurer på om jeg skal gå tilbake. Men lina hadde en lei tendens til å surre seg rundt alt rakkelet på taska, og jeg er litt skeptisk og jeg er egentlig veldig glad i vesten. Jakke gidder jeg ikke gå rundt med på sommern, det er sikkert som snus. Uuu, valgets kvaler...

Eirik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har gått tilbake til vest, for som Jan R. riktig bemerker, hip pack er veldig 2010 :D

Neida, sikkert greit for dem som liker det, men jeg likte aldri å ha en stor klump diltende bak på ræva. Hadde den store waist pack'n til Simms. I en del vadesituasjoner er den også upraktisk, slik som på bildet nedenfor, spesielt fordi denne ikke er vanntett. Skulle jeg hatt en ny, ville jeg hatt den vanntette til Simms, men det er likefullt knotete å rote rundt i waistpack'n når man står utvadet. Legg også merke til at jeg gikk med Zip-vadere i 2010 - lite ÙT nå da!  ;D

I år går jeg med en fiskevest fra Fishpond, Fishpond Flint West (http://www.fishpondusa.com/flint-hills-vest.cfm), rett og slett fordi jeg synes Simms' vestvarianter blir litt voldsomme, særlig de med avstivede lommer. De er veldig fine og har masse plass, men når jeg har en mindre vest + lommene i Simms G3-vaderne + vadejakke eller skjorte, så har jeg jammen lommer nok. Liker ikke å ha for mye dingeldangel hengende i vesten heller. Dessuten har jeg med en svær sekk med ekstra fluebokser, fotokamera, videokamera, kamerastativ, liten stol, bok, snus, kaffe, brus, øl. Og litt mat må vi også ha, så jeg klemmer inn en pakke bokstavkjeks på toppen.  ;)

EDIT: Chestpack har jeg også prøvd, men det føltes minst like rart å gå med en kasse foran på brystet. For meg ble det bare i veien, og derfor vil jeg heller ha en vest inntil kroppen, alternativt bare vadejakke om jeg klarer meg med lite. Vest har den fordelen, selvsagt, at man på finværsdager kan ha med seg mye uten å svette ihjel...

[attachimg=1]

post-2261-13949891961882_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt vest fra første stund. Der har jeg alt utstyr i ett grep, med camelback på ryggen. http://www.gronbergsport.no/storefront.php?pid=491

Skal jeg være ute en hel dag, legger jeg bare vesten i en større sekk sammen med matpakke og drikke.

Går helst uten jakke så lenge det er opphold. Det er jo tross alt varmt nok. En fordel er også at alt utstyret kommer opp fra vannet når man vader. 4 store fluebokser i lommene, + litt ekstra i lommen på ryggen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg løper rundt i vest og trives med det. Riktignok er det litt i overkant mange stive lommer på Simms G3 som jeg har (enig med JB). Men fikk noen morsomme assosiasjoner når jeg ser hva dere jenter går med  ;D

Akkurat de attributtene prøver jeg å unngå å fremheve. Manboobsa er store nok som de er  ;D

[attachimg=1]  +  [attachimg=2]  

=  [attachimg=3]

post-3598-13949891962626_thumb.jpg

post-3598-1394989196303_thumb.jpg

post-3598-13949891963307_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg løper rundt i vest og trives med det. Riktignok er det litt i overkant mange stive lommer på Simms G3 som jeg har (enig med JB). Men fikk noen morsomme assosiasjoner når jeg ser hva dere jenter går med  ;D

Akkurat de attributtene prøver jeg å unngå å fremheve. Manboobsa er store nok som de er  ;D

[attachimg=1]  +  [attachimg=2]  

=  [attachimg=3]

Fantastisk... KOmmer aldri til å bytte nå. Pamela er med meg,,, YESSSSSS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vest har jeg såklart hatt i tankene. Og etter erfaringene her, så ser det ut som det kan være det greieste. Jeg har jo blitt avhengig av hov festet i magnet på ryggen, og det blir jo litt knot med en chestpack. Ihvertfall på simms varianten.

Vanlig ryggsekk og vest virker kanskje som den greieste løsningen. http://www.simmsfishing.com/site/headwaters_vest.html# <-- Denne virket jo veldig luftig og fin. Noen erfaringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vest har jeg såklart hatt i tankene. Og etter erfaringene her, så ser det ut som det kan være det greieste. Jeg har jo blitt avhengig av hov festet i magnet på ryggen, og det blir jo litt knot med en chestpack. Ihvertfall på simms varianten.

Vanlig ryggsekk og vest virker kanskje som den greieste løsningen. http://www.simmsfishing.com/site/headwaters_vest.html# <-- Denne virket jo veldig luftig og fin. Noen erfaringer?

Hvilken vest du velger er jo smak og behag. Husk bare et det kan vær lurt å ha en lomme på ryggen til en drikke Camelback. Jeg monterte inn en på ca 1 liter. La slangen opp via skulderstroppene. Da slipper du drasse med deg flasker mens du står i elven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt vest og hip pack, etter at jeg kjøpte meg ny vadejakke, har behovet for ekstra plass ikke meldt seg :) liker ikke ha noe særlig mer en linekurven på kropp :) Om jeg skulle ha med mye stesj på tur har jeg en sekk på land med ekstra dill dall i :)

Christian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt vest og hip pack, etter at jeg kjøpte meg ny vadejakke, har behovet for ekstra plass ikke meldt seg :) liker ikke ha noe særlig mer en linekurven på kropp :) Om jeg skulle ha med mye stesj på tur har jeg en sekk på land med ekstra dill dall i :)

Christian

Tror at trådstarter var lei av å ha på seg vadejakke midt på sommeren. Selv står jeg i T-skjorte og fisker når det er varmt. Synes det ser litt komisk ut å se folk med tjukke jakker midt på sommeren.. men hver sin smak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror at trådstarter var lei av å ha på seg vadejakke midt på sommeren. Selv står jeg i T-skjorte og fisker når det er varmt. Synes det ser litt komisk ut å se folk med tjukke jakker midt på sommeren.. men hver sin smak.

Jeg fisker i en singlet når det er varmt, og kommer det kvinns i kano så slenger jeg bare vesten inn på land, og lar musklene spille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kommer det kvinns i kano så slenger jeg bare vesten inn på land, og lar musklene spille.

Får meg til å tenke på den dumme Fenwick reklamen for noen år siden hvor en "AFP" torpedo sto i elva med vadebukse og bar overkropp :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

”Less is more”,  er det noe som heter. Har egentlig aldri skjønt hva det betyr, men det høres litt tøft ut.

Mitt forhold til vest/jakke/chestpack har i hvert fall gått igjennom ene utvikling som kan beskrives som jeg tror passer til uttrykket..

På 70-tallet var det fiskeveske som gjaldt. Et stort rom (med avtakbar plast-innerpose) til fangsten, og to mindre frontlommer til fluebokser, fortom etc. På den tiden var det først fiske i gummistøvler, og etter hvert lårings som gjaldt.

Vesken fungerte fint så lenge man ikke fikk vann over hoftehøyde, men da de første vadebuksene ble innkjøpt (tidlig 80-), skulle man jo helst stå og fiske på dypest mulig vann. Den gode gamle fiskevesken ble da upraktisk, og ble ganske fort erstattet av en fiskevest med drøssevis av lommer. Veldig praktisk, så lenge du vet eksakt hva du har i hvilken lomme.

Den samme fiskevesten fulgte meg faktisk helt frem til 2009. Vesten ble brukt uavhengig av behov for jakke. Orket uansett ikke å ”pakke om” fra vest til jakke, så løsningen ble enn så lenge jakke utenpå vest, ved behov.

I 2007, godt inne i 40-årskrisen, tok jeg et oppgjør med meg selv, og reduserte antall fluebokser i vesten fra ca 6 til 1. Nøye evaluering av hvilke fluer jeg stort sett faktisk har behov for, gjorde dette mulig. Selv om jeg i ettertid har økt antall bokser litt igjen (man vet aldri helt sikkert hva som skjer ved elven), er nå standarden at jeg fisker med en boks ”i lommen” som inneholder dagens ”best guess”.

Den gode gamle fiskevesten min ble derfor litt slunken etter at jeg fjernet et betydelig antall fluebokser, og jeg begynte å føle et behov for en litt mer fleksibel løsning, der jeg kunne øke/redusere mengden av stash etter behov og lengde på fisketur.

Derfor, da jeg tilfeldigvis kom over et grisebillig tilbud på en slags vest/sekk i Sverige, hvor man kunne montere på-, og av diverse lommer ved behov, og attpå til bruke hele stasen som ”full combat equipment”, tok jeg sjansen og kjøpte en slik. ”Vesten”, besto av et bæresystem med sekk, og to avtakbare ”frontlommer” med mange rom og plass til mye stash. I tillegg hadde greia ytterligere rom i tilknytning til selve bæreselen. Det geniale, var at man kunne strippe ned utrustningen, og kun ha med seg f eks en brystlomme til kortere turer.

Problemet med denne løsningen var at jeg ofte på mine kortere turer gjerne vil ha med meg kamera, vannflaske, termos, fleecegenser etc, etc. Derfor rigget jeg opp vesten, og fylte den med alt jeg ser som nødvendig å ha med på en real dagstur. Der sto jeg så, ”væpnet til tennene”, og klar til utprøving av nye løsninger. Må nok innrømme at jeg følte meg litt overfylt, og svaret ga seg selv da min sønn tørt kommenterte: ”Fatter’n, nå mangler du bare håndgranater”!

Etter 26 år som yrkessoldat skjønte jeg umiddelbart hva han mente.

Vesten/sekken fikk derfor aldri noe reelt møte med elven!

Nå har jeg kuttet alle former for vest/chestpack etc. Er jeg på tur, har jeg alltid med ryggsekk. Denne inneholder mat, klær, fotoutstyr, drikke og fiskeutstyr som det kan bli behov for.

Ute i elva har jeg flueboks, spissmateriale, amadoe, impregnering, klipper/tang og kompaktkamera i skjortelommene.

Regner eller blåser det, tar jeg jakken på, og jeg har faktisk ikke følt meg så lett siden midten av 1970 tallet.

Som sagt, ”less is more” :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

det var godt å høre Vidar...... jeg tenker slik, har man behov for mere plass enn vadebukselomma så har man ikke ennå funnet ut av hva man ikke trenger......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

”Less is more”,  er det noe som heter. Har egentlig aldri skjønt hva det betyr, men det høres litt tøft ut.

Mitt forhold til vest/jakke/chestpack har i hvert fall gått igjennom ene utvikling som kan beskrives som jeg tror passer til uttrykket..

På 70-tallet var det fiskeveske som gjaldt. Et stort rom (med avtakbar plast-innerpose) til fangsten, og to mindre frontlommer til fluebokser, fortom etc. På den tiden var det først fiske i gummistøvler, og etter hvert lårings som gjaldt.

Vesken fungerte fint så lenge man ikke fikk vann over hoftehøyde, men da de første vadebuksene ble innkjøpt (tidlig 80-), skulle man jo helst stå og fiske på dypest mulig vann. Den gode gamle fiskevesken ble da upraktisk, og ble ganske fort erstattet av en fiskevest med drøssevis av lommer. Veldig praktisk, så lenge du vet eksakt hva du har i hvilken lomme.

Den samme fiskevesten fulgte meg faktisk helt frem til 2009. Vesten ble brukt uavhengig av behov for jakke. Orket uansett ikke å ”pakke om” fra vest til jakke, så løsningen ble enn så lenge jakke utenpå vest, ved behov.

I 2007, godt inne i 40-årskrisen, tok jeg et oppgjør med meg selv, og reduserte antall fluebokser i vesten fra ca 6 til 1. Nøye evaluering av hvilke fluer jeg stort sett faktisk har behov for, gjorde dette mulig. Selv om jeg i ettertid har økt antall bokser litt igjen (man vet aldri helt sikkert hva som skjer ved elven), er nå standarden at jeg fisker med en boks ”i lommen” som inneholder dagens ”best guess”.

Den gode gamle fiskevesten min ble derfor litt slunken etter at jeg fjernet et betydelig antall fluebokser, og jeg begynte å føle et behov for en litt mer fleksibel løsning, der jeg kunne øke/redusere mengden av stash etter behov og lengde på fisketur.

Derfor, da jeg tilfeldigvis kom over et grisebillig tilbud på en slags vest/sekk i Sverige, hvor man kunne montere på-, og av diverse lommer ved behov, og attpå til bruke hele stasen som ”full combat equipment”, tok jeg sjansen og kjøpte en slik. ”Vesten”, besto av et bæresystem med sekk, og to avtakbare ”frontlommer” med mange rom og plass til mye stash. I tillegg hadde greia ytterligere rom i tilknytning til selve bæreselen. Det geniale, var at man kunne strippe ned utrustningen, og kun ha med seg f eks en brystlomme til kortere turer.

Problemet med denne løsningen var at jeg ofte på mine kortere turer gjerne vil ha med meg kamera, vannflaske, termos, fleecegenser etc, etc. Derfor rigget jeg opp vesten, og fylte den med alt jeg ser som nødvendig å ha med på en real dagstur. Der sto jeg så, ”væpnet til tennene”, og klar til utprøving av nye løsninger. Må nok innrømme at jeg følte meg litt overfylt, og svaret ga seg selv da min sønn tørt kommenterte: ”Fatter’n, nå mangler du bare håndgranater”!

Etter 26 år som yrkessoldat skjønte jeg umiddelbart hva han mente.

Vesten/sekken fikk derfor aldri noe reelt møte med elven!

Nå har jeg kuttet alle former for vest/chestpack etc. Er jeg på tur, har jeg alltid med ryggsekk. Denne inneholder mat, klær, fotoutstyr, drikke og fiskeutstyr som det kan bli behov for.

Ute i elva har jeg flueboks, spissmateriale, amadoe, impregnering, klipper/tang og kompaktkamera i skjortelommene.

Regner eller blåser det, tar jeg jakken på, og jeg har faktisk ikke følt meg så lett siden midten av 1970 tallet.

Som sagt, ”less is more” :D

Den reisen du her beskriver - fra mye til mindre - gjennomgår også John Gierach i boken "Ørretboms".

I likhet med deg ender han opp med fiskeskjorta :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...