Gå til innhold

Hardangervidda Øst slutten av juli


AndersRN

Anbefalte innlegg

Skal en tur på Hardangervidda i slutten av juli. Planen var lenge å dra til Kvennavassdraget, men i og med at jeg kun har én uke, og at det går mye tid til reising, har jeg bestemt meg for å heller dra øst på vidda med utgangspunkt i Solheimstulen. Det jeg lurer på er om noen har noe erfaring med området fra Solheimstulen og vestover til Skrykken. Er ikke ute etter lurevann, de finner jeg selv før eller siden, men hadde satt stor pris på om folk kunne komme med noe erfaring fra dette området. Selvfølgelig tar jeg også gledelig imot tips til gode vann/elver ;) Har lest boka "Fiskeguide for Hardangervidda", men synes ikke han skriver så mye om dette området..

På forhånd takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lest boka "Fiskeguide for Hardangervidda", men synes ikke han skriver så mye om dette området..

På forhånd takk for svar!

Det er kanskje en grunn til det!?!  ;) Det er ofte slik.

Nei jeg kan ikke hjelpe deg dessverre, men jeg har alltid hatt lyst il å dra inn til Skrykken. Det er nok ganske bra vil jeg tro. Jeg hadde dratt rett inn til Skrykken og fisket utløpet av det systemet der. Så hadde jeg tatt turen innover vassdraget og sett der. Nå kjenner jeg at jeg blir litt misunnelig faktisk. Steike! Tipper du får en kjempteur! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ikke for og kapre tråden din, men lurer på om noen vet hvordan det vil være på vidda om en ukes tid ca?

det er mulighet for at et par av gutta + meg stikker utover. vi snakker ihvertfall mye om det.

det jeg lurer på er om det kanskje er for tidlig der da, med tanke på at våren/sommern er så veldig på etterskudd iår.

er vel en real sjanse for at man kan komme til livløst og kaldt vann, med påfølgende lite aktivitet.

erfaringer anyone?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på snaufjellet på Blefjell for en uke siden (om det kan sammenlignes), og temperaturmessig i lufta var det bra.. 5-15 grader på 1000-1300 moh. Nærmere 2 i vanna, tenker jeg. Hvis det er noe fisk i vanna over tregrensa der, var det ikke mye fart i de. Så ikke ett vak på hele turen over fjellet, men ned mot 900 moh. og under tregrensa, var det godt med liv og mye vak og plask. Tilogmed i drikkevannet til DNT-hytta <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :D

Angående spørsmålet ditt Dilla:

Tror det fortsatt er litt tidlig for å treffe på godt fiske på 1200-1400 meter. Har fulgt med på været siste månedene, og det har vært mye dårlig vær med lave temperaturer, så for oss tørrfluefiskere som ønsker insekter, tror jeg det er litt tidlig.. Hadde jeg vært deg ville jeg prøvd meg litt lavere i terrenget, rundt 900 moh og lavere kan nok være veldig bra, slik TrulsR sier.

Jeg vet det er en del fine grusveier som går innover fra Solheimstuen. Så planen er å ta med sykkel, slik at jeg kan gjøre unna de første 14-15 km på kortest mulig tid. Deretter bruke én dag eller to på en rekke småvann som ligger i retning Skrykken for så å rusle videre innover dersom jeg føler for det. Er fisket bra, ser jeg ikke noe grunn til det :P Som du sier Terje S, skal visst utløpet av Skrykken og en rekke elvestrekninger i området været ganske bra:) Håper og tror att været skal skifte i midten/slutten av juli. Da kan det bli kanon :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært å fiska i Solheimstølen en gang. Det er veldig lurt å ta med sykkel som du sier, kan bare være litt tungt den første biten da det er litt oppover bakker. Det er en del private vann der oppe særlig på dette stedet. Men noen vann og elvestrekninger er ikke private. Nå husker jeg ikke akkurat hvilke vann elvestrekker som var private eller ikke men snakk med de som driver solheimsstølen. De selger fiskekort og vet hvor du har lov til å fiske eller ikke.

Personlig  ville jeg foretrekket å ta turen til Sandhaug midt på vidda og området rundt, der har du svære områder med vann for deg selv.

sjekk fiske karta her!

http://www.inatur.no/infopages/00/14/29/49/Fjellstyre-Stongfiske-Hardangervidda-Vest.html

Ønsker deg lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vet om det er mulig å sykle fra parkeringen ved Trondsbu og ned til Sandhaug? I og med at jeg har 25 kg på ryggen kan det fort bli litt krevende om veien er full av steiner. Ankommer Trondsbu rundt halv 8 på kvelden, men dersom sykling er umulig blir det litt langt å gå til Sandhaug og deretter videre ned til Bremafoten så sent på kvelden.

Noen som har vært i området rundt Kleivshovd eller andre steder sør, sør-øst/vest for Tinnhølen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner denne delen av vestvidda like godt som min egen bukselomme. Det er et fantastisk området, både når det gjelder dyr, planter og fisk. Fisken er feit og knall rød i kjøttet. Mine største ørreter har jeg tatt på vestvidda. 3 ørreter på 3kg har det blitt.  Å sykle til sandhaug via traktorsporet går nok greit om du ikke er redd for litt stein og ikke har for mye med deg på ryggen. Å sykle opp på kvelden tror jeg du kan glemme om du ikke vil skade deg. Om det er lys nok kan dere jo sykle til elven Snero, som ligger på veien mot Sandhaug. Mye små fisk, men en fin elv.

I området rundt kleivshovd finnes det fin fisk, men gjennomsnittsvekten er nok litt lavere enn mange andre steder i dette området. Vanna her er grunne, men det er du sikkert klar over. På veg mot kleivshovd sykler du på en grusvei til du kommer til Byen. Om du er interessert i fugler og har øynene med deg kan du få med deg bla Blåstrupe, Småspove, Temmincksnipe, fjellerke og lappspurv på veien. Første delen av turen er unnagjort på kort tid. Dere kan jo telte ved Tinnhølen. Om dere ikke har telt, så kan dere legge dere inn på steinbua Knutsbu. 4 sengeplasser og ofte ledig. Tinnhølen er et av de mest fiskerike vanna på Hardangervidda, men ikke et vann jeg finner spesielt interessant. Etter Tinnhølen/knutsbu kan dere ta "slepet" til sandhaug om det er det som er målet. Som du forstår så er det uendelig med muligheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ikke for og kapre tråden din, men lurer på om noen vet hvordan det vil være på vidda om en ukes tid ca?

det er mulighet for at et par av gutta + meg stikker utover. vi snakker ihvertfall mye om det.

det jeg lurer på er om det kanskje er for tidlig der da, med tanke på at våren/sommern er så veldig på etterskudd iår.

er vel en real sjanse for at man kan komme til livløst og kaldt vann, med påfølgende lite aktivitet.

erfaringer anyone?

Nå har ikke jeg sjekket hvor mye snø det ligger, men isen går i "vanlige" år  rundt 1juli på vestsvidda. Dette skjer nærmest over natta.  Selvsagt lokale variasjoner for området. Min erfaring er at dette er en fantastisk tid om det er storørreten du er ute etter. Ofte er det millioner av stankelbein som holder både fugler og fisk i aktivitet. Ring til trondsbu eller dyranut om du vil vite mer om vær og isforhold i området

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner denne delen av vestvidda like godt som min egen bukselomme. Det er et fantastisk området, både når det gjelder dyr, planter og fisk. Fisken er feit og knall rød i kjøttet. Mine største ørreter har jeg tatt på vestvidda. 3 ørreter på 3kg har det blitt.  Å sykle til sandhaug via traktorsporet går nok greit om du ikke er redd for litt stein og ikke har for mye med deg på ryggen. Å sykle opp på kvelden tror jeg du kan glemme om du ikke vil skade deg. Om det er lys nok kan dere jo sykle til elven Snero, som ligger på veien mot Sandhaug. Mye små fisk, men en fin elv.

I området rundt kleivshovd finnes det fin fisk, men gjennomsnittsvekten er nok litt lavere enn mange andre steder i dette området. Vanna her er grunne, men det er du sikkert klar over. På veg mot kleivshovd sykler du på en grusvei til du kommer til Byen. Om du er interessert i fugler og har øynene med deg kan du få med deg bla Blåstrupe, Småspove, Temmincksnipe, fjellerke og lappspurv på veien. Første delen av turen er unnagjort på kort tid. Dere kan jo telte ved Tinnhølen. Om dere ikke har telt, så kan dere legge dere inn på steinbua Knutsbu. 4 sengeplasser og ofte ledig. Tinnhølen er et av de mest fiskerike vanna på Hardangervidda, men ikke et vann jeg finner spesielt interessant. Etter Tinnhølen/knutsbu kan dere ta "slepet" til sandhaug om det er det som er målet. Som du forstår så er det uendelig med muligheter.

Hei. Vi reiser til området rundt Nordmannslågen neste helg. Hva tror du/dere vi kan forvente oss av vannstand og innsektsliv. Ser det er meldt en del regn de kommende dagene i tillegg til snøsmelting..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Les denne linken som gir en grei gjennomgang av innsektslivet på vestsvidda:

http://www.vivelid-fjellstova.no/De%20viktigste%20innsektene%20for%20fluefiskeren.htm

Ikke glem stankelbeina som jeg nevnte tidligere.

Fisken vil også spise krepsdyr som bla marflo og skjoldkreps. Skjoldkreps klekkingen er sein på hardangervidda og spesielt når snøen ligger lenge, så dette får du nok ikke oppleve. Første gang jeg så en skjoldkreps trodde jeg ikke mine egne øyne, utrolig fascinerende skapning.

Hva lurer du på i forhold til vannstanden? Det er uansett broer på hardangervidda, så elvene er greie å forsere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva lurer du på i forhold til vannstanden? Det er uansett broer på hardangervidda, så elvene er greie å forsere.

Liker best å fiske i elvestumper mellom vannene, men regner med fisket er vanskelig hvis det er høy vannføring. Eller hva tror du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å skuffe deg, men elvene mellom vann er kun gode tidlig vår(om du er svært heldig) og sen sommer. Om du er ute etter småørret og fantastisk stekefisk så er det jo strålende i disse partiene. Jeg tror det går helt fint å fiske om du finner de rette elvene. Vanskelig å si noe generelt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig det er andre erfaringer, men etter snart 20års fiske på Hardangervidda vest så er det i alle fall slik jeg har opplevd det. Jeg vil gjerne ha andre sine opplevelser, da jeg desverre ikke har fasiten. Senere på året kan det fanges svææær fisk i enkelte av elvestrekningene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan tror dere fisket vil være på vestvidda nå fremover? Jeg drar først om 11 dager, men med det drittværet vi har hatt i juni og juli føler jeg liksom på meg at jeg ikke har det helt store i vente :-\ Likevel skal det jo sies at gj. temperaturen for juni og juli faktisk har vært litt over normalen i oslo-området. Hvordan det har vært på vidda vet jeg dog ingenting om..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har vært en sein og snørik vår i høyfjellet. Isen rundt Dyranut og Skiftesjøen gikk for ca 10 dager siden, så rundt 20.juli kan være en bra tid. Spørs jo hvor høyt du skal. Det kan sikkert glimte til når som helst nå fremover mange steder, avhengig av været.

Edit:

Nå hørte jeg akkurat at det var noen isflak igjen på vann i 1200m ved Tinnhølen i helga. Så rundt 20 juli tror jeg kan være en riktig bra tid på Vestvidda om du ikke går for høyt. Mye fjærmygg nå, så da kommer det andre snart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Planen var å teste ut en del vann rundt Bismar- og Dimmedalsvatnet. Toppene rundt ligger vel på en 1300-1400 meter, så da ligger vel de vannene på mellom 1200-1300 meter. Mulig det blir for høyt? Da må jeg i såfall endre planene mine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil ikke kapre tråden din, men jeg lurer på om noen har erfaringer fra Hardangervidda øst, rundt Mår/Skjortedalen mot slutten av august? Er svært mottakelig for tips om hvilke vann og hvilke elver/bekker som er verdt å prøve, og hva som klekker og må med i flueboksen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...