Gå til innhold

Elvefiske vs. Fiske i stille vann/ fjellvann.


Anbefalte innlegg

Det jeg skal begi meg ut på hær er muligens litt bambi på glatt isen.

Det er sikker mange som har formeninger om dette temaet når det gjelder elvefiske eller fiske i stille vann!?!?

Selv har jeg stille vann og fjellvann som min favoritt når det gjelder fiske, en av årsakene til det er at min far har tatt oss sønnene (3 stk) med på fjellturer som for meg i betydning var og er fisketurer helt sia vi var veldig små. Jeg har enda friskt i minne den første ørreten jeg fikk som 3-4 åring, og det var vel inngangen til at jeg er flueslave/ fiskeslave den dag i dag.

Har prøvd meg som elvefisker mange ganger, men har ikke helt fått meg til å like det.. Stå i kø for å fiske på kanskje 2-3 fisk som står i hølen. Skjønne godt det med det sosiale!

Er nok mer en tilhenger av å vandre på fjellene etter nye og uutprøvde vann som ser spennende ut på kartet når man sitter i vinterhalvårets mulm og mørke og planlegger sommerens fiskestrategi.

Jeg er da også veldig glad i blindfiske som jeg velger å kalle det... Dvs fiske i vann hvor du ikke har muligheten til å spotte fisken før du kaster på den, men du vet den er der. Det gir meg adrenalin og får hjertet til å banke litt ekstra.

Andre som har noe formeninger om dette??? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja hipp som happ for  meg!

Bruker og mye tid på kart om vinteren og fantaserer om hva som muligens finnes i vannene. De beste opplevelsene for meg er å kombinere en skikkelig fjelltur og godt tørrfluefiske. Her er det dårlig med gode elver i fjellene så blir fort vann. Men hadde jeg kunne valgt, hadde jeg gått for elvefiske på fjellet.......... tror jeg :-\

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stå i kø for å fiske på kanskje 2-3 fisk som står i hølen. Skjønne godt det med det sosiale!

Hvor du har dette fra skjønner jeg ikke :D Vi bor i Norge tross alt!

Joda, kanskje én, maks to elver er slike tendenser vanlig. Men jevnt over er vi ingen fluefiskere i dette landet sammenlignet med antall elver.

For min del er fiske i elv den klare vinneren. Vann er morsomt, men også til tider svært utfordrende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hverken fjellvidder eller ørretelver i nærheten, så det må da nødvendigvis bli skogsvann som er det viktigste for meg. Uten skogsvanna ville det blitt bortimot håpløst å bedrive tørrfluefiske for meg og jeg tror kanskje jeg ville ha gått lei.   Jeg synes det blir vanskelig å rangere elvefiske og det å sitte ved et blankt skogsvann utpå kvelden, begge deler er veldig bra.  Allikevel tror jeg at de få dagene hvor jeg bedriver elvefiske gjerne blir årets høydepunkter, mest fordi det blir så få av disse dagene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stå i kø for å fiske på kanskje 2-3 fisk som står i hølen. Skjønne godt det med det sosiale!

Hvor du har dette fra skjønner jeg ikke :D Vi bor i Norge tross alt!

Joda, kanskje én, maks to elver er slike tendenser vanlig. Men jevnt over er vi ingen fluefiskere i dette landet sammenlignet med antall elver.

For min del er fiske i elv den klare vinneren. Vann er morsomt, men også til tider svært utfordrende.

De elvene jeg har tilgjengelig, så er det laksefiske som regjerer... Det er dårlige forekomster av stor brun stasjonærørret i disse elvene. E ikke no tilhenger av laksefiske. Men det har vel gjerne det me roen og stillheten på fjellet som trekker for min del, også liker æ å vandre fra vann til vann :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner faktisk at jeg blir litt trist når jeg hører om folk som surrer rundt stillevann med fluestang . . . Da håper jeg det er fordi de ikke har andre alternativer, og ikke at det er det de foretrekker  :-\

Stille vann var stas når jeg fisket med sluk, men var det ikke for elver ville jeg aldri begynt med fluefiske  :)

Neida, så sort/hvitt er det riktignok ikke . . . Jeg kan trives med stillevannsfiske rett etter isen er gått, med en liten myggimitasjon i enden av fortommen.

Vulgatafiske i et vann med storvokst ørret sier jeg heller ikke nei til  <<l

Men ja, elv fremfor stille vann i ca 8 av 10 tilfeller  8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fluefiske på dønn blankt vann og midt på dagen i fullt solskinn

er en utfordring som tar rotta på de aller fleste. ;D

Det finnes ikke noe vanskeligere enn det,og er derfor det kuleste jeg

for min del kan drive med når det gjelder fluefiske.

Hver gang jeg ikke får det til så blir jeg desto mer nysgjerrig på

hva jeg skal finne på for å få det til neste gang.

Det absolutt beste jeg vet er å ikke få det til,da blir jeg nysgjerrig,

og alt blir så mye,mye mer spennende. :)

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vurderer og begynne med sjøfiske da fjellvann og elver gir meg for lite utfordringer.

Gå 3 timer i fjellet for og så fylle kjølebagen på 20min gir meg ingen glede lenger. dårlig dekning på mobilen er det også, så da går jeg glipp av løpende facebookoppdateringer.

og i de beste elvene er det blitt så mange dumme regler som feks fang og slipp, kanskje man får lov til og kakke bare en fisk,så det og kjøre 3 timer før så og bare få kakket en fisk i løpet av en dag gir meg heller ingen glede. Blir rett og slett for dumt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vurderer og begynne med sjøfiske da fjellvann og elver gir meg for lite utfordringer.

Gå 3 timer i fjellet for og så fylle kjølebagen på 20min gir meg ingen glede lenger. dårlig dekning på mobilen er det også, så da går jeg glipp av løpende facebookoppdateringer.

og i de beste elvene er det blitt så mange dumme regler som feks fang og slipp, kanskje man får lov til og kakke bare en fisk,så det og kjøre 3 timer før så og bare få kakket en fisk i løpet av en dag gir meg heller ingen glede. Blir rett og slett for dumt.

copy .  <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vurderer og begynne med sjøfiske da fjellvann og elver gir meg for lite utfordringer.

Gå 3 timer i fjellet for og så fylle kjølebagen på 20min gir meg ingen glede lenger. dårlig dekning på mobilen er det også, så da går jeg glipp av løpende facebookoppdateringer.

og i de beste elvene er det blitt så mange dumme regler som feks fang og slipp, kanskje man får lov til og kakke bare en fisk,så det og kjøre 3 timer før så og bare få kakket en fisk i løpet av en dag gir meg heller ingen glede. Blir rett og slett for dumt.

copy .  <<l

copy. Du må skaffe deg termo-container og større kjølebag, så får du lengere fisketid og samtidig mer trening ved å bære slaktet ned.  ;)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Fluefiske på dønn blankt vann og midt på dagen i fullt solskinn

er en utfordring som tar rotta på de aller fleste. ;D

Det finnes ikke noe vanskeligere enn det,og er derfor det kuleste jeg

for min del kan drive med når det gjelder fluefiske.

Hver gang jeg ikke får det til så blir jeg desto mer nysgjerrig på

hva jeg skal finne på for å få det til neste gang.

Det absolutt beste jeg vet er å ikke få det til,da blir jeg nysgjerrig,

og alt blir så mye,mye mer spennende. :)

Så det er derfor du fisker på stille vann altså... Elvefiske er for lett?

Hmm... tror heller jeg fisker under "dine" forhold enn i stiv kuling i den "lettfiska" elva borti Grøndalen gitt. Vi kan jo bytte og se hvordan det går.

Jeg tror det handler om forståelse jeg. Når man begynner å forstå hvordan et skogsvann eller fjellvann fungerer så setter man større og større pris på det. Akkurat det samme med elv. Det vi forstår mest liker vi best, selv om vi alle vet at vi aldri kommer til å skjønne alt.

Det som er fint med "stille" vann er at det svært svært sjelden er så stille som det kan se ut som...  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...