Gå til innhold

Elvefiske vs. Fiske i stille vann/ fjellvann.


Anbefalte innlegg

Vurderer og begynne med sjøfiske da fjellvann og elver gir meg for lite utfordringer.

Gå 3 timer i fjellet for og så fylle kjølebagen på 20min gir meg ingen glede lenger. dårlig dekning på mobilen er det også, så da går jeg glipp av løpende facebookoppdateringer.

og i de beste elvene er det blitt så mange dumme regler som feks fang og slipp, kanskje man får lov til og kakke bare en fisk,så det og kjøre 3 timer før så og bare få kakket en fisk i løpet av en dag gir meg heller ingen glede. Blir rett og slett for dumt.

copy .  <<l

copy. Du må skaffe deg termo-container og større kjølebag, så får du lengere fisketid og samtidig mer trening ved å bære slaktet ned.  ;)

Ja om jeg ikke får flydd inn en termo-container da, har lagt det ut på anbud ,så får vi se  <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fluefiske på dønn blankt vann og midt på dagen i fullt solskinn

er en utfordring som tar rotta på de aller fleste. ;D

Det finnes ikke noe vanskeligere enn det,og er derfor det kuleste jeg

for min del kan drive med når det gjelder fluefiske.

Hver gang jeg ikke får det til så blir jeg desto mer nysgjerrig på

hva jeg skal finne på for å få det til neste gang.

Det absolutt beste jeg vet er å ikke få det til,da blir jeg nysgjerrig,

og alt blir så mye,mye mer spennende. :)

Tom.

Jeg skjønner ikke hva du snakker om. Det er ikke klekkevær eller nymfedriv eller klekkninger what so ever. Ingenting skjer på eller i vannet. Er det det du finner utfordrende?

Selv fisker jeg mest på vann tidlig på våren og høsten og et fjellvann langt vekke fra folk er heller ikke feil. At elv er mer utfordrende enn stillevann syns jeg heller ikke stemmer. Er det gode klekkninger er det like lett og fange i begge situasjoner (eller vanskelig) Det handler om erfaring ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Besettelsen ligger i det å kunne få en ørret til å kunne

stige selv om det ikke finnes en eneste trigger på vannet som

ellers vill fått ørreten til å stige og ta.

Når ingenting skjer på vannet så er det slettes ikke umulig

å få ting til å skje.Som du sier det,jeg finner det veldig utfordrende

akkurat det der.

Nå finnes det selfølgelig elvepartier som er så stillflytende at det

nærmest kan betraktes som stille vann,men allikevel så vil flua ikke ligge dønn stille.

Det er ikke noe vanskeligere enn at jeg liker denne formen for fluefiske.

Jeg er ikke så opptatt av mengden,men heller opplevelsen. ;D

Fisk kan du kjøpe i butikken. ;D

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man knyter på en litt halvstor maur som flyter lenge, kaster ut og setter seg så kan det utroligste skje ja.

Må bare holde litt kontakt med flua.

Solskinn-blikkstille vann-midt på dagen er slett ikke det værste som kan skje i april. Fantastisk vil jeg kalle det.

Under samme forhold når vannet er blitt varmt  så er det andre ting som er mer morsomt synes jeg.

Jeg fisker mest i stille vann så derfor er det veldig morro når jeg treffer i elv. Fisk som vaker steady H&T er et vakkert syn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogsfant jeg ja, av den enkle grunn at det er skogsvann jeg har tilgang på.  Høydepunktet iløpet av året er hvis det blir en tur et sted, det sosiale ved en sånn tur betyr mye syns jeg. Men fy å deilig det er å se rennende vann:D Er brått litt mer liv med en gang. Og jeg må si jeg blir ganske lei av disse skogsvanna hjemme utover sommeren, fisket blir tregere, vanna varmere. Da er det fint og kunne dra oppover i landet forsåvidt, en fjelltur er også knall:)

Men alt i alt så syns jeg det er noe spesielt og fint med skogsvanna, små tjern med myr rundt. Der fisken går helt intill land og patruljerer. Noen tjern er det masse skog tett intill vannkanten og utfordrene fiske. Noen større vann der bellyn må tas i bruk.

Skogsvann må jeg nesten bare like, ellers blir det lite fisketid iløpet av et år:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rennende vann gjoer noe med meg som intet annet gjoer. Stille vann ogsaa, men rennende vann spesielt. Saa for meg er det rennende vann foerst, deretter kystlinjer med gode sjoeoerretforhold og til sist stille vann. Men igjen vil jeg dele stille vann i skogsvann og fjellvann. Et oede fjellvann gjoer mer med meg enn et moerkt hoel midt i skogen.

Her nede er det spennende med begge deler, men igjen er rennende vann nr EN. Langs breddene i de fleste innsjoeoer kruser det fisk langs kantene, og det er ogsaa spennende fiske.

Men hvis traadstarters referansepunkt for rennende vann er lakseelver saa skjoenner jeg ham veldig godt. Jeg fisker heller smaa-abbor med 3'erstanga enn aa staa og denge blindt i dagesvis langs en gjennomsnitlig norsk lakseelv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rennende vann gjoer noe med meg som intet annet gjoer. Stille vann ogsaa, men rennende vann spesielt. Saa for meg er det rennende vann foerst, deretter kystlinjer med gode sjoeoerretforhold og til sist stille vann. Men igjen vil jeg dele stille vann i skogsvann og fjellvann. Et oede fjellvann gjoer mer med meg enn et moerkt hoel midt i skogen.

Her nede er det spennende med begge deler, men igjen er rennende vann nr EN. Langs breddene i de fleste innsjoeoer kruser det fisk langs kantene, og det er ogsaa spennende fiske.

Men hvis traadstarters referansepunkt for rennende vann er lakseelver saa skjoenner jeg ham veldig godt. Jeg fisker heller smaa-abbor med 3'erstanga enn aa staa og denge blindt i dagesvis langs en gjennomsnitlig norsk lakseelv.

Det er nok lakseelv æ i hovedsak referere til, da det er det jeg i hovedsak har tilgjengelig av rennende vann. Nærmeste brukbare ørretelv som jeg vet om, må jeg kjøre i over 12 tima. For så å gå i minimum 1,5-2 tima for å komme til. Men du verden.. Når æ e i finnmark så finnes det jo gode ørret elve fra vest til øst. Å da vet de som er kjent i finnmark hva jeg snakker om :)

Men er vokst opp med med fjellet og stille vann, så det er det som ligger mitt hjerte nærmest. Men bor jo i et sjøørret eldorado med gode forekomster av fisk. Så det blir jo en del fisking etter SØ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elv er å foretrekke pga at det"alltid skjer noe"! Fisker i skogsvann i begynnelsen av sesongen,mest pga av at isen går der først.Men en passe fluestrøm på et eller annet brekk oppover i landet er klart favoritten 8) Fiska Vefsna opp imot Susendalen før i sommer,stor bred elv med grønntone,vakende ørreter som tok ukritisk fluene mine,minste 800g ;)Kult å se de stiger ifra bunnen og snapper flua...Ja,elv rocker!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et oede fjellvann gjoer mer med meg enn et moerkt hoel midt i skogen.

Provoserende uttalelse! Vakre og stille skogsvann er topp, særlig når varmen kommer om våren og når de er omkranset av høstfarger og ligger der i klar luft. Finnes ikke noe vakrere til tider!  :-*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Elv er å foretrekke pga at det"alltid skjer noe"!"

Det er vel en sannhet med modifikasjoner  ???

Sist jeg var i Surna - og fisket 17 t i strekk - jeg èn fisk.

Når jeg kom hjem - og dro til "mine still-waters" - så jeg mange vak, og fikk endel fisk.

Laksefiske er oppskrytt ;D

ja i lakseelver er det nok det, men generelt i andre elver med ørret og harr skjer alltids noe, men det gjelder og være der i rett tid skal man treffe skikkelig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Midt på dagen,solskinn,dønn stille vann,og ikke et eneste vak.

Med andre ord det,skjer ikke noen verden ting på overflaten.

Utfordringen ligger i det å få det til å skje noe på overflaten

på tross av dette. ;D

Tom.

Jeg har bestandig med meg en pose døgnflue og myggfrø som jeg drysser utover overflata under slike forhold. Når frøene er gjennomtrekt med vann så klekker insektene, og vakfesten er et faktum  <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bestandig med meg en pose døgnflue og myggfrø som jeg drysser utover overflata under slike forhold. Når frøene er gjennomtrekt med vann så klekker insektene, og vakfesten er et faktum  <<l

Jeg for min del liker å tenke litt anderledes. :)

Jeg passer på at den fremre delen av fortommen ligger under overflate,og at flua jeg bruker

er en klekker som er enkel å ta.

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er glad det er 4 årstider i Norge. Følelsen av og komme ned til min faste sjøørret plass og banke opp stol sekken og ta en kaffe er ubeskrivelig. Det og komme seg inn i marka og drive med indianer fiske i små lure kulper er også ubeskrivelig. Det og komme til go elven, rigge stanga og speide etter vak er helt ubeskrivelig.

alt med fluefiske etter ørret er bare helt ubeskrivelig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et oede fjellvann gjoer mer med meg enn et moerkt hoel midt i skogen.

Provoserende uttalelse! Vakre og stille skogsvann er topp, særlig når varmen kommer om våren og når de er omkranset av høstfarger og ligger der i klar luft. Finnes ikke noe vakrere til tider!   :-*

Fotogent, ja. Men tanken paa aa blindfiske et tilsynelatende doedt vann med en libebbenymfe e.l. er ikke det som gir de stoerste vaate fluefiskedroemmene for meg ihvertfall.  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stille vann fiske er flott når det er føre for det,midt sommer(varmt vann) når det nesten ikke skjer en dritt er ikke bra.

Da er det elve fiske som gjelder.Mye av dagene har gått bort på og lete og sjekke "om det skjer"noe i vannene jeg vanligvis fisker ,nei da er det bedre og komme seg hjem og mate koiene i dammen... :)

Må vente til høsten..hmm er vel snart høst i forhold til tempraturen her på kveldene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et oede fjellvann gjoer mer med meg enn et moerkt hoel midt i skogen.

Provoserende uttalelse! Vakre og stille skogsvann er topp, særlig når varmen kommer om våren og når de er omkranset av høstfarger og ligger der i klar luft. Finnes ikke noe vakrere til tider!   :-*

Fotogent, ja. Men tanken paa aa blindfiske et tilsynelatende doedt vann med en libebbenymfe e.l. er ikke det som gir de stoerste vaate fluefiskedroemmene for meg ihvertfall.  ;)

For noen av oss er det det eneste vi kan drømme om ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  Fotogent, ja. Men tanken paa aa blindfiske et tilsynelatende doedt vann med en libebbenymfe e.l. er ikke det som gir de stoerste vaate fluefiskedroemmene for meg ihvertfall.  ;)

Så det er hvor det er mest morsomt å blindfiske vi diskuterer? ;) Hvem har sagt at du skal blindfiske i stillevann? Myggvakere og ryddefisk kan være kjempemorsomt på nevnte tider. Noen av mine beste fluefiskeopplevelser er nettopp ørretene som kommer rolig langs land, tar en kikk alt og plukker det meste av ymse. Treffer man på en slik høstdag ved skogens stille vann, så gjør det så definitivt noe med meg. Men det må sies; Man må være heldig med forholdene, og det er ikke hvert år at høsten ved markavannene blir noe i nærheten av hva jeg vet er oppnåelig.

Men, men, det eneste riktige er at alt er individuelt, og at det som betyr noe for meg, ikke trenger å bety noe for deg - og vice versa. Det er vanskelig å objektivisere og relativisere det som er individuelle opplevelser og følelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fluefiske på dønn blankt vann og midt på dagen i fullt solskinn

er en utfordring som tar rotta på de aller fleste. ;DDet finnes ikke noe vanskeligere enn det,og er derfor det kuleste jeg

for min del kan drive med når det gjelder fluefiske.

Hver gang jeg ikke får det til så blir jeg desto mer nysgjerrig på

hva jeg skal finne på for å få det til neste gang.

Det absolutt beste jeg vet er å ikke få det til,da blir jeg nysgjerrig,

og alt blir så mye,mye mer spennende. :)

Tom.

Jeg har hatt driiitbra fiske under disse forholdene på fjellet ;) Da var det faktisk altfor lett. Godt det ikke alltid er slik  ;);D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
  • 1 måned senere...
×
×
  • Opprett ny...