Gå til innhold

Ørretfortom som "slår over". Eller ikke...


Gjest Erik Eikre

Anbefalte innlegg

Gjest Erik Eikre

Jeg har sikkert lest at noen mener den og den fortommen "slår over" og den og den gjør det ikke minst 1000 ganger her på siden. Men jeg klarer ikke helt å fri meg fra tanken om at ingen fortom slår over av seg selv. Alle må ha hjelp. Hvis ikke så må det være verdens stiveste fortom. Tror jeg.

Så da må antagelig fortommen ha hjelp for å slå over. Noen fortommer gjør det lettere enn andre og de som slår over lettest for meg er for tunge, for tykke eller gudane veit. Jeg vil i alle fall ikke ha en som slår for lett over. Jeg vil nemlig styre det selv. Derfor må den heller ikke være for lett, tynn eller noe annet jævelskap. Passe, tenker jeg vi sier. Altså en som må ha passe hjelp.

Og da er resten opp til meg. Noen hater de jeg bruker og andre liker dem, men det er neppe mange som blåser så fullstendig i overslag med strekk av spiss som meg. Jeg vil nesten aldri ha full strekk på den. Og om jeg vil så er det så enkelt så: Kaste 3 meter lengre og stoppe snøret 3 meter før. Får man ikke full strekk og flua et stykke for langt da så er det noe riv ruskende galt. Eller motvind. Det eneste jeg forlanger av "overslag" er at det ruller pent og jevnt og at det ikke er for tungt. At det er litt flex i fortommen er dog et "must". Da kan man nemlig kroke og kjøre fisk hardere. I alle fall jeg.

Resten er kasteteknikk.  ;)

Eller??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bishop

Enig med Eikre. Alle fortommer slår over, mer eller mindre. Men det jeg personlig har merket er at kortere fortom slår lettere over enn lang fortom. Derfor bruker jeg så og si aldri mer enn 9' fortom med ca 1 meter tippet. Dette fungerer best for meg, sikkert fordi jeg ikke kan kaste.

Men fisk får jeg.  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig jeg også  ;) Synes likevel det er forskjeller på noen fortommer. Men jeg har funnet noe som funker bra for meg, og da fortsetter jeg med det oppsettet. Hvordan man kombinerer fortom med knytedel og spiss har sikkert også mye å si. Oppskriften som funker med en fortom, må kanskje justeres litt med en annen? Det høres rimelig ut når man tenker på taperingsforskjeller.

Så kan man selvfølgelig manipulere mye, sette brems med snøret i vannet, gjør et motrykk med trekkarmen osv. Er ikke avhengig av fullt strekk, snarere tvert i mot, men dårlige opplevelser får jeg når flua lander "for sent" og nedstrømsdriftet starter med flua 50 cm lenger opp i elva en snøre og fortom, da må strekkekastet umiddelbart etterfølges av en oppstrømsmending, og så utmending av snøre. Kan bli for mye for en stakkars amatør.  :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En manns overrulling er en annen manns overslag ;)

For øvrig er jeg helt enig med Erik i at fortommer til aure ikke trenger å strekke seg helt av seg selv. Det er mye lettere å stoppe snøret for å få fortommen til å slå over, enn å tvinge en stivere og mer aggressivt tapert fortom til å lande i en dass (jeg får til det og asså. Både når jeg vil og ellers ...)

De franske fortommene er glimrende i så måte, men jeg ville neppe brukt dem til å fiske med mus-, padde-, lemen-, puddel- og andungeimitasjoner i Vodkajohka ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

For min del så fisker jeg ikke med så lang fortom som mulig, snarere så kort fortom som mulig.

I praksis blir det ofte en og en halv gang stanga i urolig strøm, og opptil to til to og en halv gang stanga på flat strøm.

På lang fortom blir det krevende med for lang tippet/spiss. Da vil jeg ha en fortom med lang tapering. Ellers plages jeg med at flua havner èn meter fra fluesnøret dersom jeg ikke stopper kastet. (Ofte med det resultat at fortommen blir for mye strekt. Og det er IKKE bra )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Ellers plages jeg med at flua havner èn meter fra fluesnøret dersom jeg ikke stopper kastet. (Ofte med det resultat at fortommen blir for mye strekt. Og det er IKKE bra )

Er vel ikke helt sort/hvitt heller. Kontrollert nedbremsing er vel også en mulighet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle tru at flua di havna like langt fra snøret med kort fortom om overrullingen blir for brå, Fredrik? Nå er det så lenge siden jeg har brukt korte fortommer at jeg har glemt hvordan det er;D

Jeg har gått over til 12 fots fortommer(Loop Multi) som jeg skjøter på 0,5 m 0,22 + 0,2 m 0,20, og spiss etter forhold. Kanskje et mareritt for noen, men nydelich for min del  <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant...

Jeg for min del tenker uhyre sjeldent over fortommen. Knyter paa det jeg har tilgjengelig og justrer underveis. Ofte er det bare en "senestump' i et par dimensjoner. Da slipper jeg aa bytte hele tiden for nymfe og toerrflue. En laerer mye av aa vaere lat...  :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant...

Jeg for min del tenker uhyre sjeldent over fortommen. Knyter paa det jeg har tilgjengelig og justrer underveis. Ofte er det bare en "senestump' i et par dimensjoner. Da slipper jeg aa bytte hele tiden for nymfe og toerrflue. En laerer mye av aa vaere lat...  :D

Har du bare èn snelle eller? ;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Ellers plages jeg med at flua havner èn meter fra fluesnøret dersom jeg ikke stopper kastet. (Ofte med det resultat at fortommen blir for mye strekt. Og det er IKKE bra )

Er vel ikke helt sort/hvitt heller. Kontrollert nedbremsing er vel også en mulighet?

Absolutt, og det er jo det som skjer i praksis.

Ser jeg at kastet mangler energi, hender det også at jeg ikke bare bremser, men trekker tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Skulle tru at flua di havna like langt fra snøret med kort fortom om overrullingen blir for brå, Fredrik? Nå er det så lenge siden jeg har brukt korte fortommer at jeg har glemt hvordan det er;D

Jeg har gått over til 12 fots fortommer(Loop Multi) som jeg skjøter på 0,5 m 0,22 + 0,2 m 0,20, og spiss etter forhold. Kanskje et mareritt for noen, men nydelich for min del  <<l

Demir, det anser jeg som en middelslang fortom.

EDIT, avhengig av lengden på spissen din selvfølgelig  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle tru at flua di havna like langt fra snøret med kort fortom om overrullingen blir for brå, Fredrik? Nå er det så lenge siden jeg har brukt korte fortommer at jeg har glemt hvordan det er;D

Jeg har gått over til 12 fots fortommer(Loop Multi) som jeg skjøter på 0,5 m 0,22 + 0,2 m 0,20, og spiss etter forhold. Kanskje et mareritt for noen, men nydelich for min del  <<l

Demir, det anser jeg som en middelslang fortom.

EDIT, avhengig av lengden på spissen din selvfølgelig  :)

Hehe :) 1,5-2 m spiss bruker jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*MODERATOR*

Jeg har sletta en del innlegg.

VÆRE SNILL Å HOLD DERE "ON TOPIC"!

Useriøst vaseprat har IKKE noe i denne eller flere andre seriøst mente tråder.

Heller ikke personangrep, antydninger om det ene eller det andre.

Om noen er i tvil så kan følgende tråd leses : http://fluefiskesiden.no/forum/index.php?topic=8685.0

Mvh

Jan Haukaas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overslag er vel først og fremst et spørsmål om snørehastighet, og gjerne litt medvind ;-)

Får jeg for høy hastighet, bremser jeg snøret på vei ut. Dette er særlig praktisk ved bruk av tynne moro skytesnører. Det er ikke mye kontakt som skal til. Det enkleste er å ikke bli "for grådig" å ikke ha så mye skytesnøre av snella.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant...

Jeg for min del tenker uhyre sjeldent over fortommen. Knyter paa det jeg har tilgjengelig og justrer underveis. Ofte er det bare en "senestump' i et par dimensjoner. Da slipper jeg aa bytte hele tiden for nymfe og toerrflue. En laerer mye av aa vaere lat...  :D

Har du bare èn snelle eller? ;D ;D

Nei, men bytter da ikke snelle hver gang jeg hopper mellom toerrflue og nymfe.  ;)

Generelt - har du lang butt-del og kort tapering saa kan du komme unna med lang spiss. Det er som regel for lang tapering i kombinasjon med lang spiss som skaper problemer med overrulling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mergus Merganeser

Interessant...

Jeg for min del tenker uhyre sjeldent over fortommen. Knyter paa det jeg har tilgjengelig og justrer underveis. Ofte er det bare en "senestump' i et par dimensjoner. Da slipper jeg aa bytte hele tiden for nymfe og toerrflue. En laerer mye av aa vaere lat...  :D

Har du bare èn snelle eller? ;D ;D

Nei, men bytter da ikke snelle hver gang jeg hopper mellom toerrflue og nymfe.  ;)

Generelt - har du lang butt-del og kort tapering saa kan du komme unna med lang spiss. Det er som regel for lang tapering i kombinasjon med lang spiss som skaper problemer med overrulling.

Men snakker vi ikke her om hva som egentlig er fysisk mulig ift overrulling av fortommen? Når fortommen skal strekkes vil energi gå tapt og når den er oppbrukt stanser det hele av seg selv.. Vi kan selfølgelig manipulere dette ved hjelp av "kastestil", men da vil dette alltid føre til at vi må kaste kortere eller bruke mer kraft! Du er inne på en måte å manipulere dette på her Tmags. Vi kan tapere fortommen slik at hver overgang fra tykk til tynn blir kortere og kortere. Da vil kraftoverføring fra del til del kreve mindre kraft og energien kan transporteres lengre. Hvis vi i tillegg legger til masse og luftmotstand på fluen må restenergi på siste delen være tilstrekkelig for å strekke ut flua.

Dermed tenker jeg slik:

Fortomslengde - I ALLE TILFELLER VURDERER JEG HVOR KORT FORTOM JEG FAKTISK KAN FISKE MED uten at det går utover fisket. Hvis dette krever lang fortom taperer jeg fortommen slik at hver del blir 30-40% kortere enn forrige del. I de tilfellene hvor jeg trenger lang fortom bruker jeg en 12 fots fortom med eks 0,28mm spiss og taperer den ned til f.eks 0,15 med 3 taperinger. Dette funker ok for meg! Men i de (sjeldne) tilfellene hvor jeg trenger ekstra lang fortom benytter jeg 15 fot ferdigtapert fortom med tykkere spiss, kjører samme antall taperinger med med litt lengre deler. Men i begge tilfellene vil fluens form og vekt begrense hvor lang fortom jeg kan bruke, spesielt ved lengre kast.

Mergus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Var en snar tur i en elv i helgen! Det som møtte meg var en veldig lav og glass klar elv! Forholdene var rett og slett vanskelige.

Sto og fisket på flere fisk men fikk de ikke til og ta!

prøvde Alt. Mygg Pupper, palmer, pluss pluss, Store/Små døgn fluer både i no-hackel og fallskjerm. Alt prøvde jeg.

Så Det kom noen små døgn-iser, klekket også mygg! og noen vår fluer!

og det hjalp ikke at det var kanon sol heller!

Men det var Fortommen som var problemet tror jeg.

Hadde flere fine flyt men fisken tok ikke!

Fisken sto og vaket hele dagen og jeg fikk den til slutt. Da solen gikk ned etter x tusen kast.

noen tips om hvordan en fornuftig fortoms rigg skal være i en klar elv med lav vannstand? og sol

     

Lenke til kommentar
Del på andre sider

noen tips om hvordan en fornuftig fortoms rigg skal være i en klar elv med lav vannstand? og sol     

0.13 spiss og min. 20 fot fortom . . . Tar den ikke da så er det flua eller presentasjonen som ikke holder mål, eller så er fisken mett  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

noen tips om hvordan en fornuftig fortoms rigg skal være i en klar elv med lav vannstand? og sol      

0.13 spiss og min. 20 fot fortom . . . Tar den ikke da så er det flua eller presentasjonen som ikke holder mål, eller så er fisken mett  ;D

Eller at den har "sola i øynene".  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

noen tips om hvordan en fornuftig fortoms rigg skal være i en klar elv med lav vannstand? og sol      

0.13 spiss og min. 20 fot fortom . . . Tar den ikke da så er det flua eller presentasjonen som ikke holder mål, eller så er fisken mett  ;D

Eller at den har "sola i øynene".  ;)

Dette er særdeles ubehagelig, både for fisk og fisker . . . Legger merke til at jeg feilkroker mer enn normalt i godvær, noe som skyldes at fisken får sola i øynene og bommer på flua, mens jeg rykker til så fort jeg ser bevegelse rundt flua mi  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Bare et spørsmål,men blir fisken i det hele tatt blendet av solen?

Og hvis den gjør det,hvorfor snur den ikke,og lar vær å ta,eller

bare rett og slett forandrer posisjon?

Eller er dette kanskje ikke bestemt av instinktet?

Tom.

Hva er din mening og hva slags observasjoner har du gjort i så måte? Jeg spør fordi det hadde vært moro å fått svar fra deg en gang også.  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...