Gå til innhold

Hvorfor er det så bra på Kola?


Gjest Storfeskarn

Anbefalte innlegg

Støtter dette . . . Tror gjedda er en vesentlig årsak til at balansen i vassdragene som fiskes på kola virker å være optimal.

Vil vel tro at samene på kola tar ut noe fisk også, uten at det gjør noe. Er neppe full fryser og "tøm vannene, før noen andre gjør det" mentalitet som hersker der.

Mange vassdrag har ikke gjedde men bare ørret og røye samt laks(nedre deler av vassdrag) og fisken er ikke mindre av den grunn.Stor ørret og røye er skikkelige predatorer som rydder like godt som gjedde.

Kolasamene ble deportert av Stalin i 30-årene grunnet motstand mot Sovetunionens kollektiviseringsprosess så disse treffer du neppe. Det finnes dog tyvfiskere som kommer sjøveien men det er etterhvert blitt mye vakthold så dette er et ikke tema ved de mest kjente vassdragene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Som Knut sier foregikk det en forferdelig utradering av urbefolkningen der.

- Samene ble deportert under Stalinveldet, og reinsflokkene slaktet ned. Området ble lagt øde i mange tiår, bortsett fra militærvirksomheten som foregikk der.

- Gode næringsforhold, samt elver forbundet med vann er oppskriften på storørretforhold.  

- Småfiskpredasjon fra gjedde og større ørret kompenserer for gode gyteforhold og overbefolkning

- Når området først ble "åpnet" på 90-tallet ble Eko-fisket innført, og Martin Falklind/Christer Sjöberg var vel to av dem som markedsførte nettopp dette Eko-fisket, slik at lokale styresmakter fikk se potensialet, både penge- og turistmessig.

- Gjedda har blitt godtatt som en del av det naturlige økosystemet, og fungerer godt der. Jeg husker første gang jeg var på Kola i 1997, og da snakket Martin Falklind varmt om det og ikke kakke gjedda, nettopp fordi den var en naturlig del av det hele. Å kakke den, vil si å forrykke balansen, og det har vel ingen lyst til når man ser hvor bra det fungerer der.

Det blir det samme som at man for noen tiårsiden her i Norge, virkelig skulle gjøre en innsats for å få opp storfugl, orrfugl og rypebestanden. Det ble satt igang en storstilt og effektiv nedskyting av rovfugler, som f.eks. hønsehauk.

Resultatet som ingen hadde tenkt på, var at de da samtidig fjernet en viktig predator for kråke og ravn - og de blomstret opp bestandsmessig som aldri før. Og DE var mye værre reir- og eggplyndrere enn rovfuglene noen gang hadde vært. Resultat: Enda mindre rype og storfugl.

Moral: Man skal ikke tukle med naturen om den er i en naturlig god balanse.

Kakker man stor ørret forrykkes også balansen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, Andrè, dermed bekrefter du min tese om at liten menneskelig innblanding har gjort at det er så bra der.

Når Mennesket begynner å tenke/teorisere/ordne/mekke, så går det som regel åt skogen.

Sånn rent bortsett fra nevnte svenskers ubetalelige innsats og input...

-Jo mindre mennesker, jo bedre natur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Gammalt ämne men måste nämna att jag för en del år sedan var hemma hos en bekant.

Per Erik Lingdell klart duktig Limnolog som hade en massa samples på insekter från Kola.

Han berättade att det var otroliga tätheter och artrikedomen var enorm, inte likt något han tidigare sett.

 

Vindar med följande deponi var olika i de olika områdena på Kola vilket helt klart gynnar produktionen av fisk.

 

Har man sedan deporterat Samer så förstörs inte markerna av hårt betande Renar som det däremot är ett stort problem med i Svenska fjällkedjan.

 

Tilsammans med rätt fiskförvaltning så har vi ett vinnande koncept.

 

Ps

Per har ett program över nästan alla svenska vattendrag med allt insekts och växtliv + kem/fysikaliska data som han kartlagt i applikationen.

Men han vill inte släppa det.

Helgrymt då det är baserat på en Sverigekarta och det är bara att zoma in på olika habitat. 

ha det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

I Norge har man på godt og ondt hatt en fangstkultur. Desverre har denne gitt seg utslag i tøm-alle-vassdrag-for-ørret. Som så mange er inne på er det en anneledes forvaltning på Kola. Selv nå er det slik i Nord-Norske vassdrag at lokalbefolkning heller vil ha noen kg død fisk i fryseren enn næringsutvikling i regionen.

 

Angående gjedda så er et av hovedbyttene annen gjedde. Den "farligste" størrelsen sett fra ørret er såvidt jeg husker ca 3-5kg?

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Norge har man på godt og ondt hatt en fangstkultur. Desverre har denne gitt seg utslag i tøm-alle-vassdrag-for-ørret. Som så mange er inne på er det en anneledes forvaltning på Kola. Selv nå er det slik i Nord-Norske vassdrag at lokalbefolkning heller vil ha noen kg død fisk i fryseren enn næringsutvikling i regionen.

 

Angående gjedda så er et av hovedbyttene annen gjedde. Den "farligste" størrelsen sett fra ørret er såvidt jeg husker ca 3-5kg?

Det er helt sant, Alf. Og fangstkulturen lever fortsatt i beste velgående. Den ser ikke ut til å svekkes nevneverdig heller.

Jaja. Alt har sine sider. Flere er jo inne på at Sovjetunionens mildt sagt brutale urbefolkningspolitikk er noe av bakgrunnen for dagens ekstremt gode fiske på Kola. Da tar jeg heller litt færre store ørreter, hvis jeg må velge;)

 

Du har helt rett: det er liten tvil om at også urbefolkningen og andre lokale ville ha mye å tjene på å forvalte ressursen bedre.

Jeg har gjentatte ganger sett garnlenker på opptil flere hundre meter i noen av Nordkalottens beste og mest produktive elver og vann. Inn- og uttransport av fangst med sjøfly, helikopter og ATV. Reine Lofotfisket. Det er klart det blir mindre grunnlag for næringsutvikling rundt sportsfiske i regionen av sånt.

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gjentatte ganger sett garnlenker på opptil flere hundre meter i noen av Nordkalottens beste og mest produktive elver og vann. Inn- og uttransport av fangst med sjøfly, helikopter og ATV. Reine Lofotfisket. Det er klart det blir mindre grunnlag for næringsutvikling rundt sportsfiske i regionen av sånt.

Når du ser dette, hva gjør du videre da? Har sett lignende, men da i mye mindre skala og langt mindre profisjonelt. Kan man politi anmelde dette? Ta bilder.. Er det noen erfaringer ute å går her?

Selv er jeg glad i å brenne garn. Det brenner faktisk veldig godt når det først blir tørt. Men grilling på dette bålet er ikke å andbefale.. Men det beste jeg vet er å ta disse på fersken. Det som er mest overraskende for meg er at de gjerne blir mer forbanna på meg enn jeg blir på dem. Man møter en vegg som er så trangsynt at det er en skamm og ha presset ut disse enveiskjørte menneskene ut av en livmor..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...