Gå til innhold

Hvorfor er det så bra på Kola?


Gjest Storfeskarn

Anbefalte innlegg

Gjest Storfeskarn

Mulig jeg er helt noob som stiller dette spørsmålet, men hvorfor er det så bra på Kola?

Har inntrykk av at ørretfisket er mye bedre på Kola enn i Finnmark? Hva kommer dette av? Kola og Finnmark er jo geografisk sett ei sammenhengende vidde. Er det bedre forvaltning med C&R påbud av storørret på Kola som gjør at det er så bra eller er det naturgitte forhold som rett og slett gjør det vanvittig bra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

tror nok at det er forvaltning som er svaret på det...... dessuten er det liten populasjon av mennesker der.... driver og forsøker med å finne ut noe om berggrunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kola er prakteksempelet på hvordan det kan bli der hvor mennesker ikke tukler med naturen. Det går uker mellom hver gang det blir fisket på samme sted i disse elvene, og det blir knapt tatt ut fisk. Ihvertfall ikke de store fiskene . . . Til sammen blir det kanskje fisket 14 dager tilsammen på samme sted, fordelt på hele sommeren.

Ut ifra hvor godt hold fiskene er i så er elvene og vannene der utvilsomt utrolig næringsrike.

Når man har disse omstendighetene, og det atpåtil forvaltes på en optimal måte, så blir det slik  <<l

Antakelig kunne det vært like bra på finnmarksvidda, men der Ola Nordmann får utfolde seg er det sjanseløst . . .

Hadde det blitt oppdaget ei elv med slike fisker i norge så ville den garantert vært rasert av mataukfiskere i løpet av én sesong.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok ikke man kan generalisere hverken Kola eller Finnmarksvida. Hvert enkelt vasdrag har sine forutsettninger i sitt lokale økosystem, som ørreten har tilpasset seg til. En slik tilpassing kan godt være store flotte fisker, eller det kan være mange små.  Det er det de lokale forholdene som bestemmer. Det være seg PH, strømhastighet, overvintringsområder, flom, andre arter i systemet osv osv. Et vassdrag fult av småfisk kan være like "naturlig" som digre kolaaurer. Er vel ikke alle elver på Kola som er fulle av digre ørreter heller?

Og ja, vi har elver på vidda som en gang for ikke alt for lenge siden kunne kan måle seg med Kola, men desverre er de det bare glimt av gamel storhet tilbake i dag, men med riktig kultivering så er det muligheter, for de naturlige forutsettningene fins også i Norge.

Men felles for alle storørrethabitater er naturlig nok at næringsgrunnlaget må være spesielt godt, og balansen mellom artene i elva må være slik at den store ørreten nyte godt av tilstedeværelsen til f. eks Gjedde.

Man kan gjerne hylle kultiveringen i f. eks Hemsila, men uten et et fantastisk næringsgrunnlag, så hadde ikke Hemsila vært det den er i dag uansett hva man hadde funnet på av regler.

Så det skal nok langt mer en regler og riktig kultivering til for og få fantastiske ørretelver.

Gisle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste kultiveringa på Kola er at det ikke blir slått ihjel fisk. Har fiska i 4 forskjellige elver der oppe og det skal vansklig gjøres og få fisk under 1 kg. selv i Ribna som ikke er større enn en stor bekk. Fordelen der oppe er at di elvene vi fisker i ligger så langt unna sivilisasjonen så den vanlige russer ikke kommer ut dit. En annen faktor er at det finnes store mengder med gjedde i de fleste elver. Har fiska i mange Finnmarkselver og der er mottoet `FÅR DU GJEDDE SÅ SLÅ DEN IHJEL ` noe som ikke henger på greip  :) Hilsen Anders Wennevold

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste kultiveringa på Kola er at det ikke blir slått ihjel fisk. Har fiska i 4 forskjellige elver der oppe og det skal vansklig gjøres og få fisk under 1 kg. selv i Ribna som ikke er større enn en stor bekk. Fordelen der oppe er at di elvene vi fisker i ligger så langt unna sivilisasjonen så den vanlige russer ikke kommer ut dit. En annen faktor er at det finnes store mengder med gjedde i de fleste elver. Har fiska i mange Finnmarkselver og der er mottoet `FÅR DU GJEDDE SÅ SLÅ DEN IHJEL ` noe som ikke henger på greip  :) Hilsen Anders Wennevold

Støtter dette . . . Tror gjedda er en vesentlig årsak til at balansen i vassdragene som fiskes på kola virker å være optimal.

Vil vel tro at samene på kola tar ut noe fisk også, uten at det gjør noe. Er neppe full fryser og "tøm vannene, før noen andre gjør det" mentalitet som hersker der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

summa sumarum så er de beste elvene jeg fisker i også gjeddelver..... de er gode kultivatorer!

Det er jeg helt enig i! Ådalselva som etter 90-tallet ble en skikkelig småfiskelv pga. hardt fiske ble dømt nedenom og ned når gjedda fant frem.

Nå har mataukfiskerne gitt opp pga. gjedde, gitt elva en ny start. Om 5 år er det tilbake i toppform!

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå var det vel ikke akkyrat så lett for folk å komme seg inn dit under Sovjet-tiden, eller? 

Samt at den jevne sovjetrusser ikke akkurat var mest opptatt av finfiske etter laks og aure. Var vel litt mer presserende å skaffe seg alt fra mat til dassruller da...

Altså, stort sett urørt.

Men lykkeligvis har noen med IQ sørget for at det ikke er fritt frem der nå heller.

Da hadde det nok ikke tatt mange åra, tenker jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Store grunne vann som huser masse mat med elver i mellom. Sikkert ikke ekstremt gode gjyteforhold?

Fisken har fått lov til å vokse seg stor i fred.

Tipper dette er hovedgrunnene.

Har ikke noe tro på at det bare er å slenge uti noen gjedder så er det gull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kola er stort. Det er ikke alle steder på Kola som er bra heller. I sommer pratet jeg med en estlender som hadde vært der i 20 år. Vi fikk god til å prate om ørretfiske på bussturen fra Murmansk til helibasen. Han fortalte at i mange av de elvene vi passerte på vei fra Murmansk til helibasen var det fantastisk ørretfiske på linje med det som er i Kharlovka og E.Litza i dag, men altså 20 år tilbake.

Nå er disse elvene under hardt press og storfisken er borte. Så Staffan og Knut er inne på det: forvaltning og fisketrykk. Men selvfølgelig: mattilgangen er ekstremt god i disse elvene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg er helt noob som stiller dette spørsmålet, men hvorfor er det så bra på Kola?

Har inntrykk av at ørretfisket er mye bedre på Kola enn i Finnmark? Hva kommer dette av? Kola og Finnmark er jo geografisk sett ei sammenhengende vidde. Er det bedre forvaltning med C&R påbud av storørret på Kola som gjør at det er så bra eller er det naturgitte forhold som rett og slett gjør det vanvittig bra?

kultivering og forvaltning gjort riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Kharlovka og E.Litza drives det meg bekjent ikke kultivering. Disse elvene er en del av et reservat hvor man ikke gjør inngrep/kunstige tiltak annet enn å regulere/forvalte fisket. Ørreten står for kultiveringen selv.

Det legges ned ganske store ressurser for å forhindre tjuvfiske. I vinter bodde bl.a. 3 personer på Big Trout, ("Kola" for de som kjenner han og 2 politimenn). Området ble patruljert med snøscooter.

Om vinteren har vaktene kommet over russere som tar seg inn i området og setter ståsnører. De har fraktet med seg elektriske isbor og har borret flere hundre hull i isen. Alt av utstyr blir beslaglagt og folkene blir anmeldt.

Men altså området blir overvåket og pengene man betaler for å delta på ørretprogrammet går med til overvåking og regulering av fisket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Kharlovka og E.Litza drives det meg bekjent ikke kultivering. Disse elvene er en del av et reservat hvor man ikke gjør inngrep/kunstige tiltak annet enn å regulere/forvalte fisket. Ørreten står for kultiveringen selv.

Det legges ned ganske store ressurser for å forhindre tjuvfiske. I vinter bodde bl.a. 3 personer på Big Trout, ("Kola" for de som kjenner han og 2 politimenn). Området ble patruljert med snøscooter.

Om vinteren har vaktene kommet over russere som tar seg inn i området og setter ståsnører. De har fraktet med seg elektriske isbor og har borret flere hundre hull i isen. Alt av utstyr blir beslaglagt og folkene blir anmeldt.

Men altså området blir overvåket og pengene man betaler for å delta på ørretprogrammet går med til overvåking og regulering av fisket.

Bedre kan det vel knapt bli  <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slenge utti gjedder har jeg heller ingen tro på, men om de er der naturlig så er de nok bedre kultivatorer enn oss. Det tror jeg.

Det var skrevet med et smil bak da.  :)

Jeg tror det er slik at hvis ørreten og gjedda har levd i sammen bestandig er det bra. Virker som det som regel slår ut negativt hvis gjedda kommer plutselig.

Kan gjedda kun ha ørret som forfisk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slenge utti gjedder har jeg heller ingen tro på, men om de er der naturlig så er de nok bedre kultivatorer enn oss. Det tror jeg.

Det var skrevet med et smil bak da.  :)

Jeg tror det er slik at hvis ørreten og gjedda har levd i sammen bestandig er det bra. Virker som det som regel slår ut negativt hvis gjedda kommer plutselig.

Kan gjedda kun ha ørret som forfisk?

;D Skal slenge ut gjedder i hele østlandet jeg nå  8)

Tror Skien edit: siken står høyt hos gjedda der den finnes!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan gjedda kun ha ørret som forfisk?

Tror ikke jeg skjønte det spørsmålet. :-\ ;)

Hvis det finnes andre arter,spiser den det og,for å si det sånn. :)

Nei man skjønner bare det man vil skjønne.

Jeg kunne skrevet det på pikken og pult det i deg hadde du vært riktig kjønn og litt yngre.

Kjenner du til mange plasser det kun er ørret og gjedde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...