Gå til innhold

Hva er de sikreste fluene, jeg litt lei av bomturer...


drajnyrb

Anbefalte innlegg

Gjest staffan@epost.no

Først til Beate....... dette er ikke min greie lenger... til det har jeg fått for mange vakkre fluer på vakkert fiske.....

Jeg synes synd på stakkern som startet tråden..... og foreslar at han tar seg en tur oppi Siljan finner seg noen plasser i f. eks Langvann eller Breivann........ og tar natta ute nå med det første..... det er frosk fisken tror det er i overflata, erfarer att det ikke er så nøye med hvordan flua ser ut i mørket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har vel vært nevnt her, men mer viktig enn føreren synes jeg er plassen. Noen plasser er det veldig langt mellom fin fisk. Jeg lurer på hvor mange år jeg brukte på å bryte halvkilosgrensa på tørt i Østrmarka, f.eks. Selv på vulgatafiske var det stort sett smått som brøt overflata.

Har dessverre ingen konkrete tips i Telemark. Kanskje bra oppover mot Haukeli/Hardangervidda, men det er vel et stykke unna...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

he he, akkurat det hadde nok ikke hjulpet meg stort siden jeg ikke hadde anet hvor jeg skulle begynt å snurre. Største handikapp er fluekunnskap, kan ikke nok om insekter og hvilke fluer som er riktig bundet. i tillegg til kasteteknikk selvsagt :)

Nå er jo jeg rimelig innhabil når det gjelder harr men :

Dra og fisk harr og tren deg på dem når det gjelder elv først. :)

og så kjøper du deg boka insektslære for fluefiskere og leser den litt i vinter.

der følger det med en felthåndbok også som du kan ta med på fisketur.

Man trenger ikke kunne og skille alle døgnfluer fra hverandre ved hjelp av mikroskop, men kunne litt om hvor og når man kan forvente og finne  dem i i både elv og vann.

Mange her inne også som selger selvbunnende fluer, får benytte sjansen.

for helt ærlig er mange av kjøpfluene så utrolig overdressa.

må da være billigere i lengden og gjøre dem mer lettdressa enn og bruke alt for mye dubbing og hackel.

for og kalle mange av kjøpfluer for en imitasjon synes jeg i mange tilfeller er drøyt når man vet hvilket insekt den flua skal imitere. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En "sikker vinnerflue" i vannene der jeg oftest fisker er svart adams i små størrelser. Kan gå som myrdøgniser, mygg, knottfors, og annen snacks. Fått en god del på denne flua. Er det tidlig på sesongen og jeg er usikker på om marginataen er i gang setter jeg gjerne på en svart adams i krok 14 eller 16, og ofte med hell. :)

Hadde en grå en i krok 18 med hvit tråd-ribbing som ørreten var hissig på en plass nord for Lillehammer. Denne funka som en giftig myggimitasjon. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

angående dette med kjøpfluer, feks vera kjøpt i butikk og feks superpuppan?

noen som har disse kjøpt og vet hvilke materialer som er brukt på disse?

type hackel feks ?

på g.sport som er min nærmeste lokale fiskesjappe , må du betale opp til 25kr for ei flue.(sist jeg sjekket)

pokker heller om jeg gir 25

kr for en superpuppan med hanehackel!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en del turer bak meg i år og enten så spiser fisken alt annet enn hva jeg presenterer for den, det er abbor(små) som er aktiv og biter på (maur), vind og regn gjør det vrient eller vannene er helt døde selv om jeg vet det er fisk der og overflaten er full av insekter i alle fasonger. Jeg har jo lyst til å kjøre fisk også, høre litt utras (trenger ikke være store rugger) og kjenne stanga spenne seg også...

Hva er det aller mest sikre man kan knyte på, hva har mest fiskegaranti? Har både mygg, døgniser, vårfluer, maur og nymfer og selv om jeg prøver det meste så blir det lite kjøring.

Hva er deres erfaringer? Hva er fluefiskets svar på panter martin og oter? ???

Dra ut timen før sola går ned.... sett på en litt stor vårflue.... samme hvilken det er dersom den har stor flyteevne.... kast langs siv og i nærheten av vannliljer, strip flua i korte rykk med gode pauser, fiks flua  helt inn til du hører fortommen i stangringene....... fisk også etter at det er blitt helt mørkt.

Da er denne teorien prøvd ut uten hell (eller de ferdigheter)(Mygg, maur, vår og døgn i ulike former og fasonger er testet ut i kveldingen ved flere anledninger), og vi haster videre til neste tips fra jfl og samtidig sender jeg ut en etterlysning på ønskes kjøpt tråden etter følgende hjemmebundne fluer:

- Svart Wolly Bugger gjerne med kulehode

- En god marabouhale med litt flash i!

- Rena-flua

- svart adams i små størrelser

- Vera

- Superpuppan

* Fortynget Montana nymfe har jeg i skrinet og blir testet ut i nær fremtid.

* Siljan har jeg besøkt mange ganger tidligere, mest med spinner, men hadde også en tur til Viervann med flue og vaders for to uker siden og da ble det dratt opp en 10 grams tryte:(

* Markklaser på drag om natta er noe av det artigste fiske som finnes og neste gang skal jeg prøve å snørre litt sene rundt en skikkelig hybelkanin og se om det gjør samme nytten :)

* Hadde også en deilig tur i kuling og regn til Haukeli i Juli i 4 bra vann der oppe. Falt pladask for en grønn lagune et sted inne på vidda med 150 grams vakende ørret, ellers var det stilit gitt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke om det er så mange sikre oppskrifter. I går funka det dårlig med stripende vårfluer i mørket, i motsetning til andre turer. Noe som funket derimot var små imitasjoner av bibio som ble rolig handtwistet inn... Ofte ligger gleden i å teste ut slike ting. Det som funket sist tur slår ofte ikke like godt til neste tur. Ikke vær redd for å prøve ut forskjellige triks. Mange av tipsene her er veldig gode, men varier fiskemetoden ;)

Beste hilsener,

Ørjan Pettersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i det du sier Ørjan.

I fluefiske handler det om å servere det fisken vil ha der og da. Men likevel, noen mønstre funker likevel tidvis greit om man ikke er inn i insektenes verden og deres syklus. Gjerne de små som ligner mygg. Mygg står på menyen HELE sesongen og med imitasjoner av disse trenger man ikke å følge en klekketabell for å kunne servere noe  som er aktuelt uannsett hvor man befinner seg. Med andre ord, mygg vil jeg på sett og vis kalle "en sikker vinner". Klart fisken kan være selektiv på helt andre insekter, men dere skjønner hva jeg mener. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke om det er så mange sikre oppskrifter. I går funka det dårlig med stripende vårfluer i mørket, i motsetning til andre turer. Noe som funket derimot var små imitasjoner av bibio som ble rolig handtwistet inn... Ofte ligger gleden i å teste ut slike ting. Det som funket sist tur slår ofte ikke like godt til neste tur. Ikke vær redd for å prøve ut forskjellige triks. Mange av tipsene her er veldig gode, men varier fiskemetoden ;)

Beste hilsener,

Ørjan Pettersen

En god helhetsvurdering det, Ørjan - støtter den  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har en del myggimitasjoner i skrina og har prøvd de fleste variasjonene også. I kveld ble det servert vår i voksen og puppe, maur og mygg til liten nytte. Vannet ved Høen i Bamble var blankt og man kunne telle vakene på hele vannet på en hånd i timen. Men en knall fin tur i flotte omgivelser hos gjestfrie bambleindianere som lot oss låne båt, benk og brygge. Møtte sågar på en kar på vannet som hadde rigga elmotor på en svær flyttebrygge med benk og greir. Han gled oss lydløst og verdig i møte med beina i kors og en halvliter i handa og fortalte oss at fisken ikke kom til å bite. Den var mett pga næringsrike tilkomstbekker...det viste seg å stemme :'(

post-24642-13949893027367_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

da møtte du en av de fiskerene som bygger opp noen voldsomme teorier..... teorier som kan plukkes frahverandre i 1000 biter........ hva er vanntempen etter mange sommerdager nå? 20 grader eller mere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer jo ikke StaffanHan svarte jo herlig enkelt. Fisken var mett.

Tenk så greit å kunne bruke den. "Fikk du den ikke?" "Nei, den var mett" "Ok"

Fantastisk!

Opplever ofte at fisken er mett, ja ... Sikreste måte å se det på er om det kommer opp bobler ute i vannet. Da står fisken på bunnen og gulper og raper. Noen ganger  kan man kjenne at det lukter fordøyde insekter der disse boblene kommer opp  :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd Hoppestadelva? Har sett et par fine fisker der, ved brua og krysset Hoppestadvegen/Valebøvegen. Det er også noen vann rundt Oklungen, hørt snakk om at det skal være mye bitevillig fisk i hvertfall ett av småvannene rundt der, hvis du ikke er så nøye på størrelsen.

Nå var det ikke vann du i utgangspunktet spurte etter, men det kan jo kanskje ha vært til noe hjelp uansett :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du kan spotte "mett" fisk ved å se bobling så var det mye mett fisk de to siste dagene, håper virkelig det kan forklare en del :)

Ellers er det gull med tips om vann Truls!

Hoppestadelva skal prøves ut, det er helt sikkert. Korte reiseveier er viktig for ettermiddagsfiske i hverdagen. Artig for datteren også det. Oklungen høres lovende ut, der er det jo mye ville ting generelt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mye bra svar her,men kan slenge med at klinkhammer kan være bra nå i stille vann.. er en del vårfluer der jeg fisker om dagen og brun/svart klink i str. 14-18 funker utmerket! ellers er det jo maur som er greia om dagen nå. men står for og håndtwiste litt og ha bevegelse på flua, det ga meg fisk igår!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta og kjøp deg en vanntempmåler drajnyrb og sjekk tempen.

Var innom ett vann i nærheten av jobben,blikk vindstille og sol,helt dødt,skjer selvfølgelig mere sent om kvelden vil jeg tro men alikevel så dødt indikerer att det kan være for varmt.

både for insekter og fisk.

og det kan du faktisk se også, senere om kvelden hvis du ser disen på vannet. noe som betyr att det er varmere i vannet enn i lufta.  :)

Da blir det håpløst og stå der og blindfiske også, samme hva en prøver egentlig.

Skal love deg att når du treffer på, så duger alle fluene dine utmerket (alle til sitt bruk avhengi av hva som klekker) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er dette som skiller fluefiske fra slukfiske - og som etter min mening gjør det så fascinerende. Det er ikke bare å kaste ut en panther martin og håpe det beste. Fluefiske er komplekst, og mye av det handler om insektslære og presentasjon - og ikke minst erfaring.

Jeg tør påstå at ingen blir ferdig utlært i fluefiske. Det som funker en dag, trenger ikke være bankers neste. Få oversikt over de viktigste artene som klekker i løpet av sesongen og studer vakmønstre og insektsliv. Etter hvert kommer det en erfaring som gjør at du får en viss peiling på hva som foregår. Det er ingen snarvei til å bli en dyktig fluefisker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mye bra svar her,men kan slenge med at klinkhammer kan være bra nå i stille vann.. er en del vårfluer der jeg fisker om dagen og brun/svart klink i str. 14-18 funker utmerket! ellers er det jo maur som er greia om dagen nå. men står for og håndtwiste litt og ha bevegelse på flua, det ga meg fisk igår!

Ja het enig, jeg er overveldet over all god respons jeg har fått så langt. Skal oppsummere det og skrive det ut slik at jeg kan ha det med på tur, ikke alltid lett å huske alle tips i farten :)

Vannet var helt klart alt for varmt, skikkelig badetemp på godt over 20 grader.

Jeg bruker ferdig taperte fortommer på alt fra ti til tolv fot. Har laget noen tippets et par ganger men det har blitt så mye knot og banning at jeg heller har gått opp på antall x på fortommen :)

Så når det er kveld på sommeren og varmt og godt så kan jeg altså bare trekke frem kaffekoppen og herr fiddich og nyte kvelden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så når det er kveld på sommeren og varmt og godt så kan jeg altså bare trekke frem kaffekoppen og herr fiddich og nyte kvelden?

20+ i vannet er vanskelig forhold ja, dovent og litt tilfeldig. Men det en kan gjøre da er oppsøke de kaldere vannlagene  og fiske der. Enten dypt, skyggesider eller ved utosene. Sistnevnte kan være giftig da dette er som regel kaldere vann med høyt oksygeninnhold.

Men å nyte sommerkvelden med kaffe og ro er ikke alltid feil det heller  <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...