Gå til innhold

Regnbue


kralik

Anbefalte innlegg

  • Svar 184
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Jeg vil tro at den 30 åringen som brenner for regnbueørretutsett kommer til å gå i grava uten å ha fått utrettet noe noe i sin sak...... og godt er det... ser for meg at det lett kan bli manuell ukontrollert spredning til hapitater hvor den ikke er ønsket.....

Hvem er det som ikke ønsker å kunne fiske på ørret med fin størrelse og mye sprell?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem er det som ikke ønsker å kunne fiske på ørret med fin størrelse og mye sprell?

Er det greit å sette ut Gjedde også da ? den trives jo enda bedre i skogsvann, rydder godt opp i småfisken og blir jo betraktelig større enn Regnbuene.

Morsom og fiske er den jo også , tar tørt og har lang sesong !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem er det som ikke ønsker å kunne fiske på ørret med fin størrelse og mye sprell?

Er det greit å sette ut Gjedde også da ? den trives jo enda bedre i skogsvann, rydder godt opp i småfisken og blir jo betraktelig større enn Regnbuene.

Morsom og fiske er den jo også , tar tørt og har lang sesong !

Nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem er det som ikke ønsker å kunne fiske på ørret med fin størrelse og mye sprell?

Er det greit å sette ut Gjedde også da ? den trives jo enda bedre i skogsvann, rydder godt opp i småfisken og blir jo betraktelig større enn Regnbuene.

Morsom og fiske er den jo også , tar tørt og har lang sesong !

Da  tyr vi til vold om det skulle skje her iallfall.  <<l

Men det er jo satt ut bue mange steder før? har disse fått straff og bøter for dette noen gang?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Hvem er det som ikke ønsker å kunne fiske på ørret med fin størrelse og mye sprell?

Er det greit å sette ut Gjedde også da ? den trives jo enda bedre i skogsvann, rydder godt opp i småfisken og blir jo betraktelig større enn Regnbuene.

Morsom og fiske er den jo også , tar tørt og har lang sesong !

Der kom argumentasjonen som forhindrer mange av oss å ha det gøy. Hvor mye raskere vokser ikke en regnbue ? Dessuten formerer den seg ikke. Sammenlikningen med gjedde er jo så flott. Du mener vi skal stoppe all kultivering da eller? Laks, sjøørret, brunørret etc. ? Mange fisker renbue i andre land, utsatt de også....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

jeg tror ikke at det er vi fiskere som kan påvirke dette..... NINA styrt av miljødepartementet  er nok de riktige å gå på, lykke til dem som gidder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde helt sikkert vært utrolig artig å hatt noen vann hvor en kunne fisket på sprek regnbue, men jeg tror som Staffan at kontroll over utsetting er tilnærmet umulig. Har vanskelig for å tro at alle hadde holdt seg til regelverket. I Ulfsbakk i Larvik er det blant annet satt ut karpe, som har vokst seg stor. Strengt forbudt, og ikke en stedegen fisk i det hele tatt. Tror vi ville fått samme problemer i forhold til regnbue, og antagelig i større grad, siden det er fler ørretfiskere, enn karpefiskere. Faren ved å ha regnbuer i vann og vassdrag kan jeg ikke si noe om, men at det er en form for tukling med moder natur, er jeg ikke i tvil om. Sånn som regelverket er nå, hvor man kun kan sette ut fisk fra samme vassdrag, er det vel ikke det samme å sette ut en fremmed art som regnbue, som brunørret, laks og sjøørret. Er ellers for å ha sagt det, slettes ikke motstander av regnbueørret, tvert imot !

Er det slik at regnbueørret ikke kan gyte i Norge, eller er fisken sterilisert på noen måte ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

les dokumentet før i tråden Jan... jo den gyter noen steder...... ellers ligger norge langt nord... lengre nord enn kjerneområdet til den ville regnbuen..... vannkjemi kan også spille en rolle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv har jeg fiska regnbueörret i närmere 15 år. Det er som mange er inne på en fantastisk sportfisk. Mange nye fiskere er födt på grund av flere såkallte Put & Take sjöer. Nå på hösten kan dette fisket väre spennende. Sterke båger sippvaker på fjärmygg på overflaten langt in på vintern. Min siste fisk har jeg fått 28 desember og årets förste 4 januar, alltid på törrt!

I visse vann setter vi ut öyepunkta fisk som vokser seg stor på noen år. Bågen blir skjelden gammel runt 7 år har vi erfart. Har selv sett gytende fisk i småbekker i närheten.

I enkelte vann, uten kontakt med andre vannsystem, borde man kunne starte noen pröveprojekt i Norge.

T

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Jeg gjentar: den formerer seg ikke, og er derfor helt ideell til utsetting. 999 av 100 orretvann i Norge er en tragedie og stappa med, i beste fall 25cm fisker. Og/eller annet av fisk. Nå er gjedde og karpe nevnt. Begge disse gyter som regel, samt at de blir gamle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Jeg anbefaler dere som vil ha Regnbueørret i et vann å ikke bare ønske seg det her på forumet... julenissen i dette spørsmålet er fiskeforvalteren i fylket.........

de sitter hos Fylkes- mannens miljøvernavdeling...........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må jo være lov til å komme med forslag. Jeg snakker om der fiskevannene våres ikke blir tatt vare på i det hele tatt.

Får inntrykk av at noen benker seg ned med et inntrykk av at vi forslår at det skal bli lov til å sette ut regnbue over alt, og flere her nevner spesielt vassdrag. Nei! Ikke dette vi diskuterer. Vi snakker vel om å gjøre noen dårlige fiskevann til noe attraktivt?! Altså i lukkede vann.

Jeg mener det er åpent for diskusjon.

Hva er det som er negativt med å sette ut regnbue i lukkede vann?

Den gyter ikke, den kan ikke rømme til andre steder, den kan ikke ta med smitte, det utrydder ikke annen fisk, stor interesse å fiske på, veldig aktiv fisk hele året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Er det bare behov for å preike om ting på et forum på internett, er forum man må være medlem  av for å skrive i... jo det går ann å ønske seg skattelette og, men det nytter ikke å sitte rundt middagsbordet med hjemme å ville ha det... man må ut til de bestemmende myndigheter med "problemet" dagdrømmen..... så bare kom igjen!

Man skal også vite at dersom man setter regnbueørret ut i et næringsfattig vann..... jeg kaller slike vann for U-landsvann, som regel vann med pH verdi som er lavere enn 5,5..... disse ulandsvanne kan ikke framringe stor feit regnbueørret selvom de blir finere enn ørretpinnene  som er i vannet fra før av.... men som sagt, fiskeforvalteren sitter med nøkkelen eller nissesekken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skal også vite at dersom man setter regnbueørret ut i et næringsfattig vann..... jeg kaller slike vann for U-landsvann, som regel vann med pH verdi som er lavere enn 5,5..... disse ulandsvanne kan ikke framringe stor feit regnbueørret selvom de blir finere enn ørretpinnene  som er i vannet fra før av...

Nettopp. Regnbueørreten vokser riktignok fortere (og lever kortere) enn Salmo trutta, men den må jo ha mat, den og :D

Hvis man setter ut yngel/settefisk av regnbueørret i et vann som er skikkelig overbefolket fra før, vil den selvsagt bli småvokst og stygg.

Alternativene i dårlige, overbefolkede ørretvann (eller abbor- og mortvann, for den saks skyld) blir derfor enten:

A) Såkalt put and take, altså utsetting av voksen oppdrettsfisk som man så fisker opp igjen, gjerne i løpet av kort tid, eller

B) Rotenonbehandling av vannet med hensikt å utrydde all fisk som er der fra før, dernest oppkalking for å få bedre næringsforhold og tilslutt utsetting av yngel, eller

C) en kombinasjon av A) og B).

Forøvrig stiller jeg meg undrende til påstanden om at 99 av 100 ørretvann i Norge er "en tragedie og stappet med i beste fall 25 cm fisker". Det stemmer ikke. Ja, det finns mange overbefolkede vann, spesielt i lavlands- og kyststrøk, og særlig på Sør-, Øst- og Vestlandet, men min erfaring er at det finns utrolig mange meget gode ørretvann i Norge. Og i store deler av landet er langt de fleste ørretvann gode, f.eks. i landets største fylke.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

En stor del av norsk natur sør for Oslo og vest mot Bergen  obs. meget flytende grenser. har forholdsvis få gode fiskevann, U-vann bortsett fra at det finnes enkelte geologiske øyer her og der.............. en ting er klart, vi har mange gode vann, få elver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Du er heldig Tore, du bor i et geologisk godt område, du ligger også i et område. Men synes synd på folk sørpå for der er det ikke mye å slå ræva i været for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er heldig Tore, du bor i et geologisk godt område, du ligger også i et område. Men synes synd på folk sørpå for der er det ikke mye å slå ræva i været for.

Ja men det gjelder ikke bare her det staffan, er det dårlig næringstilgang i ett vann så må man tilpasse antall fisk i forhold til maten. Særlig viktig er det på plasser der fisken har gode gytemuligheter. :)

Man ser jo det her også, ett lite vann med gytemuligheter her er overbefolka mens de beste vannene har begrensede gytemuligheter. Der svømmer stor og gammel fisk. Den har ikke blitt stor pga god ph men de er ikke halvparten så mange i vannet som i vann på lik strl og næringstilgang men med ett innos eller utos med gytemuligheter.:)

Og problemet kan lett løses ved att man holder bestanden nede ved att man bruker finmasket garn og tar ut småfisk .

Men hva kan man forvente når grauthuer som knappt vet bak fram på ei fiskestang har ansvar for en forvaltning.

Dette er sønner av de gamle mataukerne våre som er i ferd med og dø ut.

Som har arvet både gård og grunn og grunneierrettigheter. Men de høster ikke av overskuddet nå i 2012 sånn våre forfedre gjorde.De klarer heller ikke leve av inntektene sine på ett lite småbruk heller og har fulle jobber ved siden av .De største grunneierne her som ikke har fulle jobber ved siden av og som eier halve venabygdsfjellet sammen har tjent seg rike på og selge hyttetomter .

De drar på butikken og kjøper maten de trenger.

Grunneierrettighetene må havne i en sportfiskers hender skal det bli riktig forvaltet tror jeg. Som sagt,odelsjenter er nøkkelen til god forvaltning og muligheter. ;) Har ei slik ei hjemme nå, vet faren er grunneier på ett vann.Det vannet skal en gang bli privat og kun for fluefiskere.Da fisker jeg døv tomt for fisk og putter buer i det vannet.Det vet jeg noen har gjort i sine private vann her uten att noen har hevet ett øyebryn.;)

Det er da bare og slippe ut buer det om du får godkjennelse av en grunneier til og gjøre dette,bare det er privat fra før.Blir det merka er jo det grunneierens ansvar ;)hehe

det har jo blitt gjort før og mange gjør jo det nå også i det stille.

Men mange plasser tror jeg att særlig de private grunneierne så kan man snakke med dem og gjøre jobben for dem ,gratis.

Men belønningen man får som regel er att får du til ett godt fiskevann med mye stor fisk, ja da kommer de få markfiskerne som fortsatt lever og fisker vannet tomt på 1 2 3 ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lav ph i et vann med put and take går greit da lav ph først og fremst går ut over forplantningen hos fisken. Så dersom man setter dette ut i vann som ikke har tilgang til de store vassdragene. Så kan vel det i utgangspunktet ikke være noen trussel for den eksisterende ørret\laksestammene i landet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

"natur"myndighetene ser annerles på det... regnbueørret er [move]svartelista[/move] i norge, men igjen man må ha med seg fiskeforvalteren som samarbeidspartner som igjen må ha med seg de andre i offentlige herakiet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...