Gå til innhold

Regnbue


kralik

Anbefalte innlegg

Men det beste hadde vært og frede denne bestanden på tur opp i g.lågen for og gyte :)

Nei. Nei  :) Av pragmatiske grunner selvsagt.

Og det var jo nettopp det jeg mente med at det paradoksale med å tillate fiske etter gyteørret, er at da har vi paradoksalt noen som faktisk bryr seg. Om bestanden blir fredet, så forsvinner i praksis også ildsjelene. Og hvem skal forsvare vannstandsdiskusjonene der da sett fra et ørretperspektiv, dokumentere soppinfeksjoner på grunn av for lav vannføring fra kraftverket sin side fordi de vil tjene penger? Ingen. Eventuelt en fra kraftverket  :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 184
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Men det beste hadde vært og frede denne bestanden på tur opp i g.lågen for og gyte :)

Nei. Nei og nei  :)

Og det var jo nettopp det jeg mente med at det paradoksale med å tillate fiske etter gyteørret, er at da har vi paradoksalt noen som faktisk bryr seg. Om bestanden blir fredet, så forsvinner i praksis også ildsjelene. Og hvem skal forsvare vannstandsdiskusjonene der da sett fra et ørretperspektiv, dokumentere soppinfeksjoner på grunn av for lav vannføring fra kraftverket sin side fordi de vil tjene penger? Ingen. Eventuelt en fra kraftverket  :P

Jojojo.

Morten kråbøl er den nyttige og beste vaktbikkja de har i hunderfossen idag :)

Før var nok de andre vaktbikkjene greie og ha,men ikke nå lenger ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å få dette til så må dere rette det til fylkesmannsetaten i fylket, den enseste måten å få det til.  Her kan man jamse bort høsten på det! 

Tror ikke det er fylkesmannen som bestemmer dette. Det er vel departementet?

Tjenesteveien er via fiskeforvalter i fylket... har jobba på det kontoret i Vestfold.... ting som går direkte forbi fylkesmannsetaten går direkte tilbake, i dette tilfelle fiskeforvalter...... Men det er departementet som avgjør om man skal ha en generell endring i lovverket...... gå løpet den som har energi til det.... så kan man sutre videre på facebook og slike fora som dette.

:P

Det er vel politisk? Fylkesmannen må styre etter de politiske vedtak som fattes. Dette er grunnen til at forvaltningen flyttes rundt. Jeg persolig mener dette alltid burde ligge hos fylkesmannen da fylkesmannen etter min mening har lettere for å fatte riktige forvaltningsvedtak i sitt distrikt.

Beklager hvis jeg drar dette ut på viddene nå. Men vi er vel inne på kjernen i slike spørsmål nå?

Eller hva mener dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jojojo.

Morten kråbøl er den nyttige og beste vaktbikkja de har i hunderfossen idag :)

Før var nok de andre vaktbikkjene greie og ha,men ikke nå lenger ;)

Og han denga vel ihjel en del gytefisk i gamle dager . Sett noen bilder av han i gamle Villmarksliv med slukstang og devon...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det beste hadde vært og frede denne bestanden på tur opp i g.lågen for og gyte :)

Nei. Nei  :) Av pragmatiske grunner selvsagt.

Og det var jo nettopp det jeg mente med at det paradoksale med å tillate fiske etter gyteørret, er at da har vi paradoksalt noen som faktisk bryr seg. Om bestanden blir fredet, så forsvinner i praksis også ildsjelene. Og hvem skal forsvare vannstandsdiskusjonene der da sett fra et ørretperspektiv, dokumentere soppinfeksjoner på grunn av for lav vannføring fra kraftverket sin side fordi de vil tjene penger? Ingen. Eventuelt en fra kraftverket  :P

Abselutt noe tenke over dette. Veldig bra poengtert. C&R av stor gjytefisk hadde kansje heller vært veien å gå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jojojo.

Morten kråbøl er den nyttige og beste vaktbikkja de har i hunderfossen idag :)

Før var nok de andre vaktbikkjene greie og ha,men ikke nå lenger ;)

Og han denga vel ihjel en del gytefisk i gamle dager . Sett noen bilder av han i gamle Villmarksliv med slukstang og devon...

Det er jo en helt annen sak da ;)

Det er jobben han gjør i hunderfossen i dag som betyr noe.

Og hans forgjenger.

forgjengeren hans vi kan takke for att vi i det hele tatt har en storørret stamme i mjøsa med sideelver :)

kraftverket i hunderfossen har iallfall ansett folk som jobber med og få fisk opp og ned og eget settefisk anlegg. Dette i tett samarbeid med NINA på lillehammer.

Vi trenger ikke disse lenger ned i hunderfossen.

De gamlekara som sitter der tenker bare på seg selv. Ta en tur ned og snakk med dem.Har ført en rimelig amper diskusjon med dem en gang. En annen fikk juling fordi han sto på samme plassen for lenge. Da er det alvor. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er egentlig for å spre aspen til flere sjøer enn øyern jeg, fordi den blir stor og er super sportsfisk. Gjørsen ser jeg kunne gjort seg godt i jarenvannet nå som morten har fått fotfeste der i følge rykter.

Hva med å sette ut røye i et superjævli fint vann der jeg trur den vil gjøre godt.

Sørv har jeg i akvarie og bryr meg lite om.

Karpe og koi derimot og for ikke å snakke om suter. Suter ruler over alt har jeg hørt.

Dynovika, der trenger man ikke sette ut fisk, der finnes alt, bortsett fra regnbue da ;D Det er her jeg ser mange med vann i dunk og surstoffapparat.

Vi er vel kanskje litt ivrige til å la vår egen egoisme overskygge all fornuft.

Man tukler rett og slett ikke med naturen, det får katastrofale følger nesten alltid, nesten alltid, og på et plan vi sjelden tenker over.

Og det er bevist gang på gang at vi ikke kan kontrolere noe som helst, basta >:(

Men jeg er jævlig positiv til regnbue i nærheten av meg bare så det er sagt. Jeg er helt sikker på at det går bra i det vannet <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det beste hadde vært og frede denne bestanden på tur opp i g.lågen for og gyte :)

Nei. Nei og nei  :)

Og det var jo nettopp det jeg mente med at det paradoksale med å tillate fiske etter gyteørret, er at da har vi paradoksalt noen som faktisk bryr seg. Om bestanden blir fredet, så forsvinner i praksis også ildsjelene. Og hvem skal forsvare vannstandsdiskusjonene der da sett fra et ørretperspektiv, dokumentere soppinfeksjoner på grunn av for lav vannføring fra kraftverket sin side fordi de vil tjene penger? Ingen. Eventuelt en fra kraftverket  :P

Jojojo.

Morten kråbøl er den nyttige og beste vaktbikkja de har i hunderfossen idag :)

Før var nok de andre vaktbikkjene greie og ha,men ikke nå lenger ;)

Det er faktisk Morten Kråbøl som er arkitekten bak det jeg skriver her. Det har rent mye vann i havet siden han også drev rovfiske der. Hvem av oss gjorde ikke det for et par 10-år siden? Som Frode er inne på, kanskje det beste alt i alt er at det bedrives et strengt regulert, fornuftig og moderat fang-&-slipp. Alt i alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er egentlig for å spre aspen til flere sjøer enn øyern jeg, fordi den blir stor og er super sportsfisk. Gjørsen ser jeg kunne gjort seg godt i jarenvannet nå som morten har fått fotfeste der i følge rykter.

Hva med å sette ut røye i et superjævli fint vann der jeg trur den vil gjøre godt.

Sørv har jeg i akvarie og bryr meg lite om.

Karpe og koi derimot og for ikke å snakke om suter. Suter ruler over alt har jeg hørt.

Dynovika, der trenger man ikke sette ut fisk, der finnes alt, bortsett fra regnbue da ;D Det er her jeg ser mange med vann i dunk og surstoffapparat.

Vi er vel kanskje litt ivrige til å la vår egen egoisme overskygge all fornuft.

Man tukler rett og slett ikke med naturen, det får katastrofale følger nesten alltid, nesten alltid, og på et plan vi sjelden tenker over.

Og det er bevist gang på gang at vi ikke kan kontrolere noe som helst, basta >:(

Men jeg er jævlig positiv til regnbue i nærheten av meg bare så det er sagt. Jeg er helt sikker på at det går bra i det vannet <<l

Bra innlegg Robert <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det beste hadde vært og frede denne bestanden på tur opp i g.lågen for og gyte :)

Nei. Nei  :) Av pragmatiske grunner selvsagt.

Og det var jo nettopp det jeg mente med at det paradoksale med å tillate fiske etter gyteørret, er at da har vi paradoksalt noen som faktisk bryr seg. Om bestanden blir fredet, så forsvinner i praksis også ildsjelene. Og hvem skal forsvare vannstandsdiskusjonene der da sett fra et ørretperspektiv, dokumentere soppinfeksjoner på grunn av for lav vannføring fra kraftverket sin side fordi de vil tjene penger? Ingen. Eventuelt en fra kraftverket  :P

Abselutt noe tenke over dette. Veldig bra poengtert. C&R av stor gjytefisk hadde kansje heller vært veien å gå?

Ja hadde ikke skadet.De tar opp mye fisk for og si det sånn.De utnytter jo arbeidet som Morten og gjengen gjør. Men dette er en annen diskusjon.Nå skal jeg gi meg med akkurat dette :)

Regnbue ja...Ja takk :)

Men når ble den svartelistet? Siden dette var mye utprøvd før må noe ha skjedd med regelverket :)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man tukler rett og slett ikke med naturen, det får katastrofale følger nesten alltid, nesten alltid, og på et plan vi sjelden tenker over.

Og det er bevist gang på gang at vi ikke kan kontrolere noe som helst, basta >:(

Det har du veldig rett i, Robert.

Det blir som det klassiske eksemplet med at man ville "redde" storfugl-, orrfugl- og rypebestanden for noen tiår siden. Så besluttet man på nasjonalt nivå å "utrydde" hønsehauk og Co. Resultatet? At rovfuglene som tok ravn, kråke etc. ble desimert, med den katastrofale følgen at nettopp bestanden av kråke og ravn ekspoderte, og de viste seg å være værre eggtyver og reirplyndrere for storfugl, orrfugl og rype enn det rovfuglene noen gang har klart og tatt av nevnte fugler.

Resultat av tuklingen med naturen og balansen? Enda mindre storfugl, orrfugl og rype.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det beste hadde vært og frede denne bestanden på tur opp i g.lågen for og gyte :)

Nei. Nei  :) Av pragmatiske grunner selvsagt.

Og det var jo nettopp det jeg mente med at det paradoksale med å tillate fiske etter gyteørret, er at da har vi paradoksalt noen som faktisk bryr seg. Om bestanden blir fredet, så forsvinner i praksis også ildsjelene. Og hvem skal forsvare vannstandsdiskusjonene der da sett fra et ørretperspektiv, dokumentere soppinfeksjoner på grunn av for lav vannføring fra kraftverket sin side fordi de vil tjene penger? Ingen. Eventuelt en fra kraftverket  :P

Abselutt noe tenke over dette. Veldig bra poengtert. C&R av stor gjytefisk hadde kansje heller vært veien å gå?

Ja hadde ikke skadet.De tar opp mye fisk for og si det sånn.De utnytter jo arbeidet som Morten og gjengen gjør. Men dette er en annen diskusjon.Nå skal jeg gi meg med akkurat dette :)

Regnbue ja...Ja takk :)

Men når ble den svartelistet? Siden dette var mye utprøvd før må noe ha skjedd med regelverket :)?

Det er nok flere grunner tenker jeg. Gyro tror (les tror ikke noe annet) er en hovedårsak.

På et gennerelt grunnlag så ønsker de ikke at arter skal spres kunstig. Her på sørlandet har vi et veldig spessielt atrsmangfold. Nemlig at det er veldig få arter og det ønsker de (vi?) å bevare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Det som for meg fremstår som svartelistet er gøy med vann som ikke er egnet for noe som helst annet enn å sette ut stor fisk. Og IGJEN. Man innfører en ny art med regnbue, men i kontrollerte former da den lite sannsynlig etablerer seg. Hentet fra oppdrett i saltvann vil den være "sykdomsfri". Igjen, hva er problemet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Tror vi må innse, som Ruffen sier, at å kontrollere dette er tilnærmet helt umulig. Tukling med naturen bringer sjelden noe godt med seg.

Så de ørten tusen pinglefiskvanna vi har er bedre tjent med å være ubrukelig for sportsfiske? Det finnes eksempler på at tukling med naturen er positivt. Dessuten tukles naturen med 24 timer i døgnet på den ene eller andre måten uansett...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror vi må innse, som Ruffen sier, at å kontrollere dette er tilnærmet helt umulig. Tukling med naturen bringer sjelden noe godt med seg.

Så de ørten tusen pinglefiskvanna vi har er bedre tjent med å være ubrukelig for sportsfiske? Det finnes eksempler på at tukling med naturen er positivt. Dessuten tukles naturen med 24 timer i døgnet på den ene eller andre måten uansett...

For naturen sammensatt så er det kansje det. Jeg skjønner godt hva du mener og er slettes ikke uenig så derfor tror jeg det er best at ikke du og jeg bestemmer dette ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Ser man bort i fra gyro, så kan jeg ikke finne noe historikk på at der hvor regnbue ble brukt i kultivering tidligere led noe som helst nød/ og -eller fikk skadevirkninger etterpå. Regnbuen ble borte i de aller fleste vanna, og buisiness as usual var opprettet kort tid etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser man bort i fra gyro, så kan jeg ikke finne noe historikk på at der hvor regnbue ble brukt i kultivering tidligere led noe som helst nød/ og -eller fikk skadevirkninger etterpå. Regnbuen ble borte i de aller fleste vanna, og buisiness as usual var opprettet kort tid etter.

Ja det er kansje slike ting de burde lagt mer vekt på ? Som jeg skrev om bekkerøya.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pål har helt rett her, og jeg er enig med det at vi kan gjøre det enkelte steder. Det er synd at alt skal bestemmes av folk med utdannelse milevis lang og som ikke vet åssen en kongle ser ut i real life. Mens andre som feks har hatt et langt forhold til natur og div ikke teller i det hele tatt.

Alt som har med realfag og livserfaring er på vei ut. Teori og tanker er tingen, ikke real life, desverre.

Godt jeg flyr rundt med batmankappa og .....................

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

I støtet nå Robban ? :) Er jo pr. dd ubrukelige pytter jeg i utgangspunktet kunne tenkt meg båge i. Vi nordmenn er jo så forbanna konservative på å være lekne i vår hobby.... (De fleste i allefall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I støtet nå Robban ? :) Er jo pr. dd ubrukelige pytter jeg i utgangspunktet kunne tenkt meg båge i. Vi nordmenn er jo så forbanna konservative på å være lekne i vår hobby.... (De fleste i allefall :)

Hva kommer det av da? Det er politisk. Jeg mener forvaltningsspørsmål bør avgjøres i nærområdet.

Men så er det det igjen da. ikke alle forvaltningsspørsmål.............

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...