Gå til innhold

Ruffens vintermat.


Ruffen

Anbefalte innlegg

Uff, jeg håper ikke folk tror jeg er guds gave til grytene. Tenkte bare en slik tråd kunne være litt morsom utover i de mørke kveldene som kommer.

Veldig gøy hvis folk har lyst å prøve mine oppskrifter og kommer med ris og ros.

Sikkert godt, så jævlig kresen du er.  :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 103
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Uff, jeg håper ikke folk tror jeg er guds gave til grytene. Tenkte bare en slik tråd kunne være litt morsom utover i de mørke kveldene som kommer.

Veldig gøy hvis folk har lyst å prøve mine oppskrifter og kommer med ris og ros.

Sikkert godt, så jævlig kresen du er.   :D

Kresen? Nei gi nå faen! En gammel og jævelig kalkun som er kokt i melsaus i flere timer?

Dette gikk ned på høykant ssscared

Har faktisk aldri spist så lite på en uke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Borsch

Start med å brune kjøttet og kraftben ganske godt i en panne med smør.

Ha det så i en gryte og hell over kaldt vann. Kokes opp og skummes godt av.

Ha så i litt gulrot-masse hel pepper-litt løk-to tre laubærblad-litt purre-en skive selleri-litt salt.

La dette koke et par timer. Skum godt av underveis.

Ta så ut kjøttet og del det opp i passende stykker. Sil kraften og kast grønnsakene og det andre.

Ha så kraften tilbake i gryten og tilsett to stk gulrot-sellerirot-noen jordskokker-et par poteter-et par rødbeter (litt avhenging av str)-et par hvitløksfedder. Alt dette skåret i treninger.

Smak til med salt og tilsett en toppet ts med kummin. La dette småkoke ca en time.

Så tilsetter du en halv liten strimlet kål og tomatene og kjøttet. Så lar du det putre en liten time til.

Underveis smaker du til med eplesideredikk og evnt, salt og pepper.

Serveres i dyp tallerken med en rømmeklatt i og litt strimlet rødbete og finhaket vårløk over.

Bilde kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Borsch

Start med å brune kjøttet og kraftben ganske godt i en panne med smør.

Ha det så i en gryte og hell over kaldt vann. Kokes opp og skummes godt av.

Ha så i litt gulrot-masse hel pepper-litt løk-to tre laubærblad-litt purre-en skive selleri-litt salt.

La dette koke et par timer. Skum godt av underveis.

Ta så ut kjøttet og del det opp i passende stykker. Sil kraften og kast grønnsakene og det andre.

Ha så kraften tilbake i gryten og tilsett to stk gulrot-sellerirot-noen jordskokker-et par poteter-et par rødbeter (litt avhenging av str)-et par hvitløksfedder. Alt dette skåret i treninger.

Smak til med salt og tilsett en toppet ts med kummin. La dette småkoke ca en time.

Så tilsetter du en halv liten strimlet kål og tomatene og kjøttet. Så lar du det putre en liten time til.

Underveis smaker du til med eplesideredikk og evnt, salt og pepper.

Serveres i dyp tallerken med en rømmeklatt i og litt strimlet rødbete og finhaket vårløk over.

Bilde kommer.

Wow... bare...wow :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frode, vi skal ha barnedåp neste helg med ca 30 store og små. Vi har tenkt litt på vanlig viltgryte med elg eller finnbiff. Er litt usikker på hvor lett det er å varme dette opp etter å ha lagd det ferdig dagen før. Har du noen erfaring med oppvarming av slikt som inneholder rømmesaus, er litt redd for å brenne det under oppvarming.

Vi har også tenkt på chili con carne. Det er jo en rett som visstnok bare blir bedre ved oppvarming. Kanskje du har en killer oppskrift av den du kan dele :)

Eirik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chilli con Carne er favoritt her! Alltid tom gryte ;D

Det går an å gjøre mer ut av oppskriften ved å bruke biffstrimler og ulike typer bønner. Jeg bruker ofte hermetiske brune bønner i ulike krydrede sauser. Meny og Ultra har utvalget. Kjøttdeig går også. Har lagd dette i felten fra bunn. Varmer godt i magen en kald maikveld.

Til 4 personer

400 g kjøttdeig/biff

2 gulrøtter

1 stor løk

1 chilli ( er du tøffere bruker du 2)

1 fedd hvitløk

1 bulljongterning

1/2 flaske øl (resten i kokken)

2 bokser hermetiske bønner (jeg styrer unna Noras tomatbønner)

1 lime

Salt og pepper (smakes til)

Kjøtt brukes sammen med finhakket løk, skivet gulrot, hvitløk og chilli. Spe på med bulljongterning rørt ut i 1 dl varmt vann. Tilsett øl. Deretter tilsetter du hermetiske bønner tilsetter pepper og lar det putre i gryta i 20 min. Smak til med salt.

Serveres med loff eller melon.

Edit: lager du dobbel porsjon dobler du, men da 1 1/2 flaske i kokken. Eirik, du skal ha barnedåp med mange gjester, så jeg ser for meg at du må doble noen ganger ;D. Raskt regnet 8 flasker øl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frode, vi skal ha barnedåp neste helg med ca 30 store og små. Vi har tenkt litt på vanlig viltgryte med elg eller finnbiff. Er litt usikker på hvor lett det er å varme dette opp etter å ha lagd det ferdig dagen før. Har du noen erfaring med oppvarming av slikt som inneholder rømmesaus, er litt redd for å brenne det under oppvarming.

Vi har også tenkt på chili con carne. Det er jo en rett som visstnok bare blir bedre ved oppvarming. Kanskje du har en killer oppskrift av den du kan dele :)

Eirik

Det går veldig greit Eirik. Det smaker bare bedre dagen etter. Jeg har i grunnen ikke noe annet tips å komme til slike gryter enn at man må ha god kraft og at jeg synes det er viktig å balansere sødmen i fra grønnsakene med noe med syre. Balcamicoedikk er fint til slikt synes jeg.

Lykke til med dåpen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan anbefale en kjøttsuppe på rein og elg, som er mye brukt langt nord i landet.

Kalles Bidos og er lett å lage, og kan godt varmes dagen etter..

Svært godt og inneholder bare kjøtt av vilt, helst rein men er like godt med elg, poteter, gulrøtter, løk, salt, pepper og timian :)

Gryta passer godt seg selv en stund, så det er ikke behov for å henge over ovnen, hverken under tilberedning eller oppvarming.

Ha en riktig fin dåp da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en variant her som er godt i høst været,

Sosekjøtt

4 pers. sånn ca.

Starter med 600-800 g gryte kjøtt eller tilsvarende.

Et par løk,2-3 fedd hvitløk,et par gulerøtter,et par never med champignon og ca 50 gram (godt)smør.

Litt tomat purre 1 ss,et par ss mel,ca. 1 liter vann,laurbarblad,en boks tomater(hermetiske),litt hvitvinseddik.

Og selvfølgelig salt og pepper.

Grov hakk alle grønnsakene,lett bruning av kjøttet og la det hvile litt,hiv oppi grønnsaker og og la dette godgjøre

seg et par minutter før kjøttet hives oppi gryta igjen,

Deretter tar man en snake roll og vipper inn tomat puré og melet+ca.1 liter vann+hermetiske tomatene og laurbær bladet.La dette surre ca 1 time.

Serveres med f.eks poteter eller stappe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En favoritt blant menn som liker konsistensen til fett  <<l

Ovnsstekte /grillet margbein av kalv med persillesaus på ristet loff - havsalt og sennep som tilbehør

Kjøp ca 8 cm høye margbein - lik størrelse som mulig - billige greier hos slakteren (40-60 kr kiloen) 12stk til 4 personer

Veldig varm ovn 250 grader, margbeine stekes/grilles i ca 20min (avhengig av tykkelsen på beinet) - pass på at den er gjennomstekt - deilig gråhvit farge , ikke noe femi rosa

ta dem ut akkurat like før de smelter bort.

Med beina er i oven - hakker du persille, blander det med fin kuttet sjalottløk og kapers - dette skal du blande med en dressing like før servering :

sitron , flott oliven olje, salt og pepper

rist brød til det får fine brente skorper

Servering - lang tynn skje (jeg bruker hummer/krabbe skjer)

spre deilig marg på brøde, en dash persillesalat og nyt med en god kald en  ;D

Deilig mat (og takk til kokk H.Ferguson for inspirasjon) St-John-roast-bone-marrow-001.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nettopp fortært et nydelig måltid av helsteikt hjortemørbrad med kantarellstuing og ovnsbakte poteter, sjalottløk og minigulrøtter (rett fra hagen :)). En fyldig, ren og intens smak av skog og høst rett på tallerkenen! Burde kanskje tatt meg tid til å lage en skikkelig saus også, men siden jeg var "heldig" med både steikegrad og modning av kjøttet kan jeg ikke si at det var et stort sakn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Chilli con Carne er favoritt her! Alltid tom gryte ;D

Det går an å gjøre mer ut av oppskriften ved å bruke biffstrimler og ulike typer bønner. Jeg bruker ofte hermetiske brune bønner i ulike krydrede sauser. Meny og Ultra har utvalget. Kjøttdeig går også. Har lagd dette i felten fra bunn. Varmer godt i magen en kald maikveld.

Til 4 personer

400 g kjøttdeig/biff

2 gulrøtter

1 stor løk

1 chilli ( er du tøffere bruker du 2)

1 fedd hvitløk

1 bulljongterning

1/2 flaske øl (resten i kokken)

2 bokser hermetiske bønner (jeg styrer unna Noras tomatbønner)

1 lime

Salt og pepper (smakes til)

Kjøtt brukes sammen med finhakket løk, skivet gulrot, hvitløk og chilli. Spe på med bulljongterning rørt ut i 1 dl varmt vann. Tilsett øl. Deretter tilsetter du hermetiske bønner tilsetter pepper og lar det putre i gryta i 20 min. Smak til med salt.

Serveres med loff eller melon.

Edit: lager du dobbel porsjon dobler du, men da 1 1/2 flaske i kokken. Eirik, du skal ha barnedåp med mange gjester, så jeg ser for meg at du må doble noen ganger ;D. Raskt regnet 8 flasker øl.

Jeg tenkte jeg skulle prøve oppskriften din Trond. Men blir ikke dette litt hottdog uten løk? Aldri sett en con carne uten noen form for tomat og cummin? Du har ikke glemt noe? Ikke frekt ment :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smørkylling eller murgh makhni som det vist også heter er en fin og smakfull mongul-rett som passer på gufne høstkvelder hvor man trenger noe å styrke seg på. Ris (basmati) og nan brød hører med.

Man tager:

2-3 cm ingefær

3 fedder hvitløk

80g skåldede mandler

2 dl tykk yoghurt. Jeg lagde denne selv. Bruker du Tine sin kan du la den dryppe av i et klede som du henger i krana. Går nok veldig greit og bare å bruke den som den er.

Hvis du har lyst å lage selv så tar du 6 dl melk som du koker opp under konstant røring så den ikke brenner seg. Kjøl ned til rom temp og tilsett 2 ss med yoghurt som du har i fra før. Da går det fint med Tine sin. Rør i sammen og sett på et varmt sted 8-10 timer. Da har den blitt tykk. Og du har 6dl yoghurt.  Veldig enkelt.

[attachimg=1]

 

½ ts chilipulver

¼ ts nellik

¼ ts kanel

1 ts garam masala

4 kardemommekapsler

400g hakket tomat på boks

1 ¼ ts salt

1 kg kylling. Det heter vel at det skal være utbenet lår men det gadd jeg ikke i dag så det ble bryst.

5 ss ghee eller annet klaret smør. Du lager klaret smør slik: Smelt smør forsiktig og ikke rør i det. Når det smelter vil det separeres.

[attachimg=2]

Skum av alt på som flyter på toppen. Du vil se at det har skilt seg og det klare fettet ligger på toppen og det hvite i bunnen. Øs og hell forsiktig av det klare. Det er klaret smør. Kast det hvite gørret. Veldig enkelt. Dette tåler høy varme og smaker veldig godt til veldig mye. Bare prøv.

[attachimg=3]

Korianderblader

Fløte

1 stor løk eller to små.

[attachimg=4]

Man kan jo selvfølgelig trø på med litt mer krydder hvis man vil. Dette blir ganske mildt. Passer greit når ungene skal spise dette.

Lag puré av ingefær og hvitløk i en morter eller maskin. Mal eller finhakk mandlene. Knus kardemommen lett og ha dette i en bolle sammen med yoghurt, resten av krydderet og tomat.

Kutt kjøttet i litt store biter og ha i marinaden. Dekk til og mariner i noen timer eller natten over. Jeg Lar det stå over natten i kjøleskapet. Jeg vet ikke hva det er men det er noe som skjer når kjøtt marineres i slike marinader. Det blir så saftig og mørt at jeg ikke finner ord.

Sett stekeovnen på 180 grader. Varm ghee eller smør i en stekepanne og ha i løken skåret i tynne skiver. Stekes blank og myk. Tilsett kylling blandingen og stek et par minutter. Bland inn en neve hakket koriander og ha en ildfast form. Hell på en skvett fløte og bland sammen.

Stekes 50-60 min. Trenger litt tid så alle smakene skal få satt seg. Og det kan jeg love de gjør.

Ta ut og la retten hvile i ti min. Du kan helle av oljen som flyter oppå og putte den under grillen i oven et par min for å få en fin overflate hvis du vil. Men pass godt på da så det ikke svir seg.

[attachimg=5]

Det er ikke Ruffen sin feil hvis du forspiser deg.

Dette er jo veldig slow food men det passer jo greit nå på denne tiden. Ikke mye arbeid men det tar litt tid.

Ikke vær redd for å prøve. Det kan liksom ikke gå galt. Nesten umulig å gjøre feil.

Prøv da og gi en liten tilbakemelding :)

God helg :)

post-2611-1394989366459_thumb.jpg

post-2611-13949893664953_thumb.jpg

post-2611-13949893665316_thumb.jpg

post-2611-13949893665694_thumb.jpg

post-2611-13949893666065_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg skal samle en god gjeng til city-united søndag, og tenkte at det da var en god anledning til å servere noe annet en pølse og lompe. Jeg har mesteparten av en elg i fryseren om dagen. Indre, ytre, entrecote, rundbiff, flatbiff osv. Jeg har lyst å lage en skikkelig god viltgryte. Er det noen her som har en god oppskrift? Kan gjerne bruke mange timer på ovnen og handle inn ekstra ingredienser hvis det trengs.  <<l  

Edit: Kan få tak i hjort også.

Edit2: Har kokt opp skikkelig kraft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

                                                                                Viltgryte

Skjær kjøttet i litt store terninger og brun i en stekepanne med litt klarnet smør ( brun i 2-3 omganger , dvs ikke for mye kjøtt i pannen av gangen). Legg det brunede kjøttet over i en gryte, krydre med salt, pepper, sennepspulver og tørket timian. Tilsett tomatpure. Surr et par min, tilsett madeiravin og kok inn til det gjenstår 5-6ish ss vin. Tilsett stekt sjalottløk, hvitløk, et beger seterrømme, kraft/vann med en pose tørket sopp, noen knuste einebær og en pakke stekt bacon. La dette stå i en 30-40 min under kokepunkt. Del grønnsakene i biter og surr de i en stekepanne med smør. Ha det deretter opp i gryta. La dette stå så lenge du klarer.  ;) Her kan det også passe med en god klump brunost. Smak til med rognebærgele, salt og pepper.

Tilbehør:

Del ønsket sopp i båter/skiver og stek i tørr stekepanne til ”vannet” fra soppen fordamper. Tilsett smør , dryss på salt og pepper og stek videre til soppen er gyllen.

Sett på en kjele med litt vann og lokk. Når vannet koker kaster du en smørklatt og rosenkål i gryta. La rosenkålen dampe i 7-9 min. Stek noen valnøtter i en tørr panne som du kan drysse på toppen.

Kok opp mandelpotet. Når potetene er møre, hel av vann og sett igang med en stapper. Ha i godt med salt, pepper, muskat og smør.

800 g benfritt mørt kjøtt fra vilt,eks. elg,hjort eller rein

smør til steking

salt/grovmalt pepper

3 ts tørket timian

6 knuste einebær

1 ss tomatpure

1 flaske madeira

6 dl viltkraft

ca 10 sjalottløk ev ;2; løk i båter

1 beger seterrømme

5 skiver sellerirot

6 gulrøtter

2 ss rognebærgele evt rørte tyttebær

maisenamel utrørt i litt vann til jevning (Jeg trengte ikke)

ca 400 g frisk champinjong eller annen sopp

1 pakke rosenkål

grovhakkede valnøtter,lettstekt i tørr stekepanne

2 dl tørket sopp

1 ss sennepspulver

1 stk purre     

2 stk persillerøtter

2 stilker stangselleri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kansje prøve å litt fart på denne tråden. Har ikke vært så aktiv med matlaging i det siste. Ikke bra!

Tenkte bare at nå er det pinnekjøtt tid og da lager alle kålrotstappe. Fått mye rart av det må jeg innrømme...

Kansje banalt å legge ut oppskrift på slikt men det har litt med å hente frem det gode i maten og sette en aldri så liten signatur på smaken. Jeg lager min slik og tenkte kansje noen hadde lyst å få et lite tips :)

Vi kødder ikke for mye med tradisjonsrik mat men kan vri og lure litt på den til den treffer ganen våres på en måte som gjør at man føler det gikk rett i boks.

Jeg kutter opp:

En stor kålrot

To små gulrøtter

To middels poteter.

To til tre hvitløksfedd

Koker dette mørt i usaltet vann. Ja usaltet. Hell av vannet og tilsett en rimelig god klatt meierismør. Litt mer en man tror skal til ;) Så kjører du det til ønsket konsistens. Jeg liker litt småklumper.

Så smaker du dette til med kværnet pepper og sellerisalt. Har du ikke sellerisalt så bruker du urtesalt. Jeg kværner som regel bitte litt havsalt i og. Hold på til du føler den sitter.Tilsett gjerne ekstra smør i denne fasen.  Problemet her er jo å slutte å smake ;D

Vedig godt.

I glasset funker jo øl veldig godt men hvorfor ikke børste støvet av god tysk tørr (trochen) risling med litt restsødme som du kjøpte for en ca 130-150 kr og ikke helt viste hva du skulle bruke til. Serveres ved ca 8 grader når du heller den i glasset. Hvis du ikke har prøvd det kommer du til å bli overasket. Posetivt overasket :)

Gidder man å legge litt i tilbehøret og drikken hever man måltidet betraktelig :)

Edith: Jeg glemte litt av skyen i fra pinnekjøttet. Du snakker om slurv >:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...