Gå til innhold

Tyrili


Hermann

Anbefalte innlegg

Jeg er vernepleier og jobber som miljøterapeut i Tyrilistiftelsen (tyrili.no). Helt presist ved stiftelsen enhet, Tyrilihaugen, som ligger i Mesnalia mellom Lillehammer og Sjusjøen. Tyrilistiftelsen er, som sikkert mange vet, en av Norges største institusjoner for narkomane og noen har sikkert også sett filmene "Store gutter gråter ikke" og "For harde livet". Stiftelsen er en non-profitt institusjon hvor det ikke sitter noen og tjener store penger.

En av de viktigste årsakene til at narkomane som har vært inne til behandling/rehabilitering sprekker, er at man etter mange år som rusmissbruker, hvor all tid har gått med til å skaffe det neste skuddet, eller penger til dette, sitter igjen med et tomrom av fritid som nå må fylles med andre ting enn rus. Det å fylle denne tiden med aktiviteter som gir mening byr ofte på store utfordringer, og veldig mange blir sittende alene på ei leilighet. Veien tilbake til rusen og kriminaliteten er da kort.

Dette er en problematikk vi jobber veldig mye med i Tyrili, og vi som jobber her bruker mye av oss selv og våre interesser/nettverk for å møte denne utfordringen. Av den grunn har undertegnede i samarbeid med en gjeng som er inne til behandling ved Tyrilihaugen, startet en fluefiskegruppe. Vi har hatt mange utrolig fine turer gjennom sommeren og interessen for fluefisket har gått fra silver zulu til intens entomologi og et stort ønske fra gruppen om fluebindekurs. Det har jeg selvsagt sagt ja til å holde og også fått tillatelse til fra Ledelsen ved Tyrilihaugen.

Men så kommer vi til den reelle grunnen for innlegget. Vi er på tiggetur :) Jeg har masse materialer som jeg har opparbeidet meg gjennom snart 40 år med fluebinding og mer enn nok til å kunne holde noen kurs. Problemet er bindestikker. Og vi trenger 6 stykker. Så skulle noen av forumets medlemmer ha en stikke liggende som ikke brukes og dere har lyst til å støtte noe virkelig bra, tar vi gjerne i mot disse. Vi kan eventuelt betale litt for stikkene men budsjettet er heller magert.

Jeg kan kontaktes her på forumet, enten via PM eller åpent i tråden, på mobil 47464035 eller epost: hermann.pritzlaff@tyrili.no

Eventuelle bidrag kan sendes:

Tyrilihaugen v/fluefiskegruppa

Messenlivegen 1076

2616 Lismarka

Ps: det er fritt frem for leverandører å sponse oss også, og skulle noen profiler i nærområdet (John Terje, Andrè, Tor Arne med fler) være villig til å bidra noen timer med kastekurs eller fluebinding, vil det bli satt utrolig stor pris på.

For fluegruppa på Tyrilihaugen

Hermann Pritzlaff.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ei stikke går i posten idag ;)

Kjempeflott tiltak <<l <<l <<l

Hva med stenger, sneller, håver ,andre ting?

Vi trenger forsåvidt det meste men det er særskilt stikker og annet bindeverktøy vi er i behov for akkurat nå. Men alle bidrag tas i mot med stor takk og jeg skal legge ut noen bilder her etterhvert som kursa stiger frem.

Hermann

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har vel snart nok stikker,men jeg har helt sikkert no stæsj her jeg kan donere. Litt verktøy, og et par-tre bøker iallefall. Noen fluebokser er det også mulig jeg kan spytte inn ;D

Bra tiltak, Hermann  <<l Skulle det bli behov, stiller jeg opp på fluebiding jeg, bare det ikke kolliderer med Hockeyen til poden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei, har en godt brukt standardstikke(AA) som trenger ørlitte hard behandling i bakkant ved utløsing av krok. Den er knyti sikkert flere tusen fluer på, men jeg trur den holder i tusen fluer til¿ Trenger prosjektet ditt denna? Og kanskje litt småtteri, tråd, fjær og utstyr attåt?

Ja, også skal du ha masse skryt for den jobben du gjør! Den er viktig. Ekstra artig er jo detta med fluebindekurset!! Fra grøfta og "amfetamin", til fjell, oppadgående livskvalitet og fluebinding. Supert tiltak  <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette forumet her er helt utrolig. Vi har til nå fått inn 8 stikker og i tillegg så har et par stykker bidratt med en del verktøy og annet i tillegg. Hele gruppa på Tyrili er veldig takknemlig og det betyr så utrolig mye. Jeg skal holde denne tråden litt oppdatert med bilder og sånn, og skulle de av dere som har gitt noe kjenne igjen stikker eller annet utstyr skal dere være veldig stolte av hva dere har bidratt med.

Jeg regner med å starte opp det første kurset i slutten av neste uke.

Hermann Pritzlaff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig kult at du har fått i gang dette Hermann! Det er fint at du kommer med et alternativ til klatring og snowboard, og ikke minst at det er en aktivitet som folk kan drive med etter Tyrili også <<l

Jeg har jo så vidt begynt med dette fluebindekjøret selv, så kanskje jeg tar turen opp fra Drammen for å lære noen triks av deg/dere... ;)

Du kan meddele vår felles venn at stikka jeg fikk av han i sommer blir donert tilbake igjen. Sendes i løpet av uken... Hils gjengen så masse fra meg.

Med vennlig hilsen

Jørgen I

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Vi skulle egentlig begynt et kurs i desember men bestemte oss for å vente til januar i steden. Dette fordi vi får inn noen nye elever ved Tyrili i starten av januar, og at noen av disse muligens vil være med.

Ellers har vi fått inn massevis. Blant annet 9 bindestikker og 4 dvd`r om fluebinding. Vi har også fått inn en del verktøy samt en del krok og noe fjær/materialer.

Så responsen har vært helt utrolig og jeg skal legge ut noen bilder etterhvert. Og til alle som har bidratt, eller til flere som har lyst til å bidra, en stor takk for oss i fluefiskegruppa på Tyrili.

Hermann

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
  • 2 uker senere...
  • 3 uker senere...
  • 1 måned senere...
  • 4 uker senere...

Herman!

Det å ikke gi noen form for tilbakemeldinger i denne tråden, er faktisk så respektløst, at du burde skamme deg!

Har du samvittighet, til å "tigge" utstyr fra et miljø rundt deg på denne måten, uten å gi noe tilbake?

Det bør foreligge en god grunn, for at ikke gruppa de på Tyrili, er i full sving med fluebindingen.

Jeg leste denne tråden for en tid tilbake, og den gjorde et godt inntrykk. Så, når jeg fant utstyr som jeg hadde til overs, følte jeg det riktig og viktig å bidra.

Skuffelsen var derfor stor, da jeg fant ut at mange har bidratt, men ingenting skjer. Noen bør føle seg snytt og lurt!......Eller er det en forklaring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...