Gå til innhold

Er det noen som har testa kinesiske flueliner?


Gjest staffan@epost.no

Anbefalte innlegg

En ting er sikkert.... Støvsugeren min  er kinesisk, macbooken, iMac, iPad, samsungtelefonene, stereoanlegget, tv, gidder ikke ramse dem opp videre, men alt fungerer........nå får vi se om snelle og snøre holder mål..... Det kan tenkes, det fordi det langtfra er noen høyteknologiske greier.....i dette fluefiskeutstyret.

Hva fa.. mener du? Har jeg brukt no så inn i hælv... mye penger og energi på noe simpelt og lettvint? Fa.. altså, kjærringa hadde rett, tjener ikke på denna driten i lengden. Jeg slutter.

8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du ramser opp noe av det gjeveste som lages i Kina. Det er ikke til aa stikke under en stol at de lager noe av de mest haaploese produktene som er aa finne ogsaa. Ta en tur i butikker ala Nille osv.

det de HAR blitt flinke til paa fluefiske siden er stenger. De beste stangprodusentene der har blitt drevet av Koreanere, som igjen har jobbet paa oppdrag fra amerikanere og skandinaver. De laget "nanostenger" foer G. Loomis og Sage osv. Finish er ofte helt paa hoeyde med det beste i USA.

Synes debatten om hvorvidt produkter fra Kina er bra eller dårlig er temmelig håpløs. Velger europeiske eller amerikanske bedrifter å sette produksjonen til Kina så er det selvfølgelig pga kostnader, men bedriftene kan selvsagt stille svært strenge krav til kvalitet, gjennomføre rutinekontroller og ha avtalefestet klausuler om erstatning hvis kvalitetskrav etc. blir brutt. Kvaliteten kan derfor bli veldig bra, og det gjelder på alt. Tipper f.eks. at avtalene med Apple er temmelig strenge og med en solid nedside om kvalitetskravene brytes. Når det gjelder lokale kinesiske produkter som bare skal konkurrere på pris og ikke har noen merkevare, så er nok kvaliteten så som så, og tidvis elendig. Bl.a. når det gjelder Nilleprodukter og noen av lekene jeg har hatt i hus... Kanskje også en del fluefiskeutstyr...

Når det gjelder stenger, flueutstyr og veldig mye annet så kjøper jeg det jeg har lyst på, herunder inngår merkevare, renome, design og praktiske egenskaper  - ikke alltid det som er billigst. Slik fungerer verden for veldig mange, om man ikke skulle ha oppdaget det.   ;)  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Eller er det slik at mange av merkene vi tror er laget i det landet merket er etablert i virkeligheten er fra østen..... En del diskusjoner på amerikanske hjemmesider om temaet går blandet annet på de kinesiske snellene fra erkeamerikanske merket Orvis. Selv norsk industri flagger ut produksjon til Kina, med resultat at vi har snart ikke industriarbeidsplasser igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Ja, det er helt riktig....... Og det er denne suksessen de fleste industrieiere trakter etter i USA

Og flagger ut produksjonen til steder hender er billigere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Ser ut som mange her ikke har fått med seg at det meste av innovasjon kommer fra Kina i disse dager. Det er flere patentsøknader derfra enn fra Europa og USA. Universitetene i Kina begynner også og bli helt på høyde med de beste i USA og Europa (langt bedre enn Universitetene her til lands).

Da fluefiske ikke er noe særlig utbredt i Kina tror jeg ikke vi vil få mye store merkevarer derfra, men jeg håper flere i bransjen vil gjøre som bla Simms, nemlig å produsere produktene sine der. Ingen som kan kvalitet og produksjon bedre enn Kineserne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som mange her ikke har fått med seg at det meste av innovasjon kommer fra Kina i disse dager. Det er flere patentsøknader derfra enn fra Europa og USA. Universitetene i Kina begynner også og bli helt på høyde med de beste i USA og Europa (langt bedre enn Universitetene her til lands).

Da fluefiske ikke er noe særlig utbredt i Kina tror jeg ikke vi vil få mye store merkevarer derfra, men jeg håper flere i bransjen vil gjøre som bla Simms, nemlig å produsere produktene sine der. Ingen som kan kvalitet og produksjon bedre enn Kineserne.

...foreloepig har ikke dette smittet over paa produksjonen av flueliner.  ;D

Japan hadde et tilsvarende frynsete rykte for 2-4 tiaar siden. De fleste toppstenger er i dag laget av karbon fra Japan. (De billigste har kinesisk karbon...) Og de fleste av oss fisker med nylon og FC produsert i Japan. Generelt er "Made In Japan" et kvalitetsstempel.

Kina er i ferd med aa bli for dyrt for et oekende antall produsenter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som mange her ikke har fått med seg at det meste av innovasjon kommer fra Kina i disse dager. Det er flere patentsøknader derfra enn fra Europa og USA. Universitetene i Kina begynner også og bli helt på høyde med de beste i USA og Europa (langt bedre enn Universitetene her til lands).

Da fluefiske ikke er noe særlig utbredt i Kina tror jeg ikke vi vil få mye store merkevarer derfra, men jeg håper flere i bransjen vil gjøre som bla Simms, nemlig å produsere produktene sine der. Ingen som kan kvalitet og produksjon bedre enn Kineserne.

...foreloepig har ikke dette smittet over paa produksjonen av flueliner.  ;D

Japan hadde et tilsvarende frynsete rykte for 2-4 tiaar siden. De fleste toppstenger er i dag laget av karbon fra Japan. (De billigste har kinesisk karbon...) Og de fleste av oss fisker med nylon og FC produsert i Japan. Generelt er "Made In Japan" et kvalitetsstempel.

Kina er i ferd med aa bli for dyrt for et oekende antall produsenter...

Som sagt tror jeg ikke vi vil få noen store kinesiske merkevarer fra Kina da fluefiske ikke er noe utbredt blant kinesere. Og hvis det er slik at ingen av de gode fluesnørene på markedet blir produsert i Kina (noe jeg har vondt for å tro) er nok marginpresset fraværende..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd flueliner fra alle kinesiske leverandører/agenter jeg har kommet over. Og felles for alle har vært liner med mono-kjerne som krakkelerer for et godt ord! Mulig du kommer til å forgude denne linen Staffan, men da er det noe rart her. Har etter hvert fått rimelig god kjennskap til produsenter av et og annet i både kina/korea/japan - og som tmags sier, LINER KAN DE IKKE! Med 1 unntak, glassliner... der har jeg faktisk funnet noe interessant :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

måtte se etter.... på snørene mine er det dacronkjerne, som ordinære SA liner..... jeg vurderer sterkt å ofre ei line og henge den bak bilen og l den henge der i 3 mil å slepe asfalten for å se hva coatingen tåler..... sir den birger skikkelig god.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg vært to ganger i Karibien iløpet av det siste året - og har vekslet mellom SA, Rio, Wulff, og kinesiske liner - produsert for varme strøk.

Nå har disse linene forskjellige klumplengder - så det blir ikke riktig av meg å si at Rio Redfish er bedre enn de andre kastemessig - da denne modellen har kort klump - i forhold til de andre.

Og jeg liker korte klumper.

Når jeg drar skytedelen etter meg over tid - legger jeg merke til at de kinesiske flyter lengre.

Og coatingen har ihvertfall samme glideegenskaper som de andre.

Hva betalte jeg for de kinesiske?  Ca USD 10,-.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

måtte se etter.... på snørene mine er det dacronkjerne, som ordinære SA liner..... jeg vurderer sterkt å ofre ei line og henge den bak bilen og l den henge der i 3 mil å slepe asfalten for å se hva coatingen tåler..... sir den birger skikkelig god.

Nå finnes det jo en annen høyst pålitelig slitasjetest som heter "mye praktisk fisking;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

måtte se etter.... på snørene mine er det dacronkjerne, som ordinære SA liner..... jeg vurderer sterkt å ofre ei line og henge den bak bilen og l den henge der i 3 mil å slepe asfalten for å se hva coatingen tåler..... sir den birger skikkelig god.

Nå finnes det jo en annen høyst pålitelig slitasjetest som heter "mye praktisk fisking;D

Ja og dårlige liner kasseres og så kjøper jeg en ny 8)

Kina meg her og Kina meg der, om en line koster 400 eller 800, spiller det noen rolle?

Jeg har så sykt mange fluesnører at slitestyrken er det jeg tenker minst på...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

måtte se etter.... på snørene mine er det dacronkjerne, som ordinære SA liner..... jeg vurderer sterkt å ofre ei line og henge den bak bilen og l den henge der i 3 mil å slepe asfalten for å se hva coatingen tåler..... sir den birger skikkelig god.

Nå finnes det jo en annen høyst pålitelig slitasjetest som heter "mye praktisk fisking"  ;D

Ja og dårlige liner kasseres og så kjøper jeg en ny 8)

Kina meg her og Kina meg der, om en line koster 400 eller 800, spiller det noen rolle?

Jeg har så sykt mange fluesnører at slitestyrken er det jeg tenker minst på...

Hehe, nei det var ikke noe omkring det du sier jeg mente noe om altså, bare et vennlig stikk til Staffan fordi han har sluttet å fiske med flue  :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

for tre år siden hadde jeg hjerneblødning... det er årsaken til at jeg ikke har fisket med flue i de siste tre årene.... før dette ca 40 år......... men det betyr lite kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var bare ment som et vennlig stikk altså, Staffan, så der er jeg sikker på at vi er i vater  :)

Jeg huska ikke det med sykdom jeg, så unnskyld, Staffan.

Jeg har en far som for få år siden ble rammet av det samme.

Når det er sagt, så har ingen betydd så mye for kastinga mi som nettopp Staffan og pappa. Ikke for at jeg er noe god til å kaste, men de to kara her har i hvert fall gjort så jeg har forstått litt av kastet  <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"koster 400 eller 800, spiller det noen rolle?"

Blakk er jeg ikke - men ønsker ikke å kaste bort kroner og ører.

Er vel som Hegnar:  Han sa at han heller drar over til dagligvaren - og kjøper en cola - istedet for å kjøpe den på Shell ;)

Og synes faktisk at det betyr noe - at en line koster kr 100,- istedet for kr 800,- :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

for tre år siden hadde jeg hjerneblødning... det er årsaken til at jeg ikke har fisket med flue i de siste tre årene.... før dette ca 40 år......... men det betyr lite kanskje?

Det visste jeg ikke. Håper det går bra med deg!

Har boka di med signatur:) Slår opp i den støtt og stadig, liker stilen din, kjapt, enkelt og effektivt.  <<l

Du er et virkelig et forbilde, til tross for at du ser litt ned på oss som ogå fisker etter laks ;)

Peis på  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sam, av nysgjerrighetsskyld, hva er/var de beste årene?  ;)

åntåpic: Har "en" av disse såkalte kina-linene, men har ikke fått testa den enda, men nå ser jeg at gradestokken viser 0,7 varme, så kanskje det blir påsurring og prøvekasting på skikkelig pudderføre i mårra  ;) Den kjennes og føles akkurat ut som hvilken som helst annen wf flyteline. Bare den ikke er for mjuk eller vingler for fælt skal jeg absolutt teste den

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...