Gå til innhold

Fluestang testen 2012


Jiggy

Anbefalte innlegg

Nei faktisk så sikta jeg til meg selv :) Er jeg troverdig fordi jeg har vært med på tester, men ikke troverdig fordi jeg en og annen gang har anbefalt stenger her inne ? Jeg er pr. def. altså både stangtester og forumskribent....

REF: Innlegget til jiggy litt høyere opp:  

"Men i stangtesten vet man iallefall at de som testet stengene har peiling.

Stoler mere på dem en masse forumskribenter;)

Sorry, fjordene begynner å fryse til å det blir man grinete av:))"

Hvordan vet jeg eller andre ferske på forumet hvem som er eller har vært testere ut fra et Nickname på et forum? Det vet iallefall ikke jeg å har egentlig ikke tenkt å finne det ut. Nå ser det ut som du bruker ditt virkelige navn på forumet å jeg kunne sikkrt gjort et googlesøk på alle med navn men hvem gidder det?:)

Så man må jo ikke svelge alt av info helt rått men ta til seg det som virker fornuftig. Sånn er det jo i tester også.

Sitat:  Men jeg tviler på at utstyr blir tillat skikkelig slakt hvis de kommer fra en gigantstor annonsør.

Når det gjelder stangtesten får vel egentlig Scierra A.N.T totalslakt vil jeg si.

Scierra er vel ganske store på fluestenger og fiskeutstyr generellt.

Så den teorien kjøper jeg ikke:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 144
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Gjest Pål Andersen

For ordens skyld: jeg har et meget avslappet forhold til tester generelt. Kamera eller bil spiller ingen rolle. Ting må testes over tid av mange før man kan få et skikkelig matnyttig resultat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg trenger en brødrister titter jeg på "test av brødristere" og velger en som scorer greit. Lurer på om det da sitter en gjeng med mennesker på ett brødristerforum og rister på hodet fordi jeg valgte etter en test!?

Jiggy, du ville ikke ha noen diskusjon, men det fikk du likevel.. God jul og godt nyttår! ;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://m.klikk.no/bonytt/kjokken/article711662.ece

Selvfølgelig hadde jeg valgt Siemens sin uansett hvor teit dere syns testen er.

Kanskje dere sier. Jo, men dette er ut fra en personlige preferanser å kan ikke sammenlignes når du selv står der med brødskiva. Å det kommer an på hvilket brød du bruker. Noen er mykere en andre. Noen liker brødskiva ujevnt stekt å noen liker den svidd.

Men jeg setter min lit til testpersonene da de garantert har brukt brødristere i mange år å vet hva de snakker om.

http://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1436206

God jul til Dere også:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir litt feil å sammenligne tester av brødristere osv med test av fluestenger . . . Dreier seg fort litt mer mer om smak og behag ved valg av fluestang enn en brødrister, tv eller hva det måtte være ;)

Slapp helt av nå karer, innlegget mitt var ment som en spøk...! ;);D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig kjøper jeg ikke stenger etter hva som får terningkast 6 i en test, men jeg synes det er allright å lese dem hvis det er testet mange stenger jeg ikke kjenner til. Da får jeg en liten formening om aksjoner og pris, og kan finne på å prøve noe nytt ut i fra det. Pr i dag kjøper jeg stenger utifra hva jeg har lest om dem totalt sett siden jeg begynte å lese om utstyr, og veit godt hva  jeg liker og ikke liker. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest storfemti

Personlig finner jeg alle testvinnerne i slike stangtester ubrukelige, de duger ikke engang til pølsepinner ;D

Har en glassfiber fra en av grunnleggerne av Scott, denne har den jevneste aksjonen jeg noengang har prøvd. Vi snakker smørmyk og silkesmooth som rumpa på en baby. Vil tro denne hadde falt igjennom alle tester disse testerne har, ville nok ha fått minimalt med poeng. Men for meg er den gull, ren terapi for sjela. Skulle fått slike stenger på blåresept spør du meg 8)

Så konklusjonen er, for min del iallefall, at slike tester bør taes med et par søppelsekker med salt og dermed er av lite interesse. Er til syvende og sist han som holder stanga som skal vurdere den, ikke et par folk i et blad eller en hjemmeside. Hva de mener og måler er for meg knakende likegyldig <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke noe på at ingen av dere blir påvirket av slike tester. Det har en ekstrem reklameeffekt.

Vet du at en loomsten fikk seks mens scotstiks fikk 2 blir du mer nyskjærrig på loomsten.

Da prøver du den kanskje og kanskje du liker den. Det er langt større sjanse for at du tester noe sm skårer høyt.

Skal man bare være sær bare for å være sær og må like det motsatte av de fleste bare for å gjøre det er bare et tegn på at man vil ha oppmerksomhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig så har jeg blitt svært skeptisk til tester og omtale stenger får ( spesielt kanskje det som omtales her inne på ffs). Oppvåkningen kom etter en viss hendelse her inne på ffs der en moderator forsøkte å skaffe seg gratis stang ved å anbefale stanga til brukere her inne, og da gjerne nye uerfarene fluefiskere.

Så mitt tips er å høre med folk du kjenner og stoler på, hør hva de har å si og anbefale. Prøv stenger selv, og gjør deg opp en mening over hva du liker å holde i handa og som føles riktig å kaste med!

-norum-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig så har jeg blitt svært skeptisk til tester og omtale stenger får ( spesielt kanskje det som omtales her inne på ffs). Oppvåkningen kom etter en viss hendelse her inne på ffs der en moderator forsøkte å skaffe seg gratis stang ved å anbefale stanga til brukere her inne, og da gjerne nye uerfarene fluefiskere.

Så mitt tips er å høre med folk du kjenner og stoler på, hør hva de har å si og anbefale. Prøv stenger selv, og gjør deg opp en mening over hva du liker å holde i handa og som føles riktig å kaste med!

-norum-

Det handler og om balanse. Noen reklamerer jo så intenst at man får fullstendig avsmak for hele produktet. Det er ikke gunstig for salg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig så har jeg blitt svært skeptisk til tester og omtale stenger får ( spesielt kanskje det som omtales her inne på ffs). Oppvåkningen kom etter en viss hendelse her inne på ffs der en moderator forsøkte å skaffe seg gratis stang ved å anbefale stanga til brukere her inne, og da gjerne nye uerfarene fluefiskere.

Så mitt tips er å høre med folk du kjenner og stoler på, hør hva de har å si og anbefale. Prøv stenger selv, og gjør deg opp en mening over hva du liker å holde i handa og som føles riktig å kaste med!

-norum-

Det handler og om balanse. Noen reklamerer jo så intenst at man får fullstendig avsmak for hele produktet. Det er ikke gunstig for salg.

Så sant, så sant! Se bare på Q-meierienes rømme reklame!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest storfemti

Jeg tror ikke noe på at ingen av dere blir påvirket av slike tester. Det har en ekstrem reklameeffekt.

Vet du at en loomsten fikk seks mens scotstiks fikk 2 blir du mer nyskjærrig på loomsten.

Da prøver du den kanskje og kanskje du liker den. Det er langt større sjanse for at du tester noe sm skårer høyt.

Skal man bare være sær bare for å være sær og må like det motsatte av de fleste bare for å gjøre det er bare et tegn på at man vil ha oppmerksomhet.

Både Sage Z-Axis og One har blitt rost oppi skyene og enda lengre, skal være det beste som har skjedd menneskeheten siden ferdigoppskåret brød skal vi tro hype'n. Men eier jeg noen av disse? Nei.. Kommer jeg noen gang til å eie en? Neppe.. ;D

Har ingenting med særhet å gjøre, men hva man liker av aksjoner og stenger. Min smak er i motsatt ende av de aller fleste stangtesterne, derfor blir slike stangtester bortkastet kalorier for min del

Selv er jeg mest for å kjøpe uprøvd  :D

Er stanga dritt så har man automatisk påskudd for å kjøpe enda ei stang, og på den måten holder vi liv i produsentene også  ;D

Been there, done that <<l;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare til info. Det ble forsøkt test med kamuflerte stenger i aof for endel år tilbake (såvidt jeg husker). Nå er det slik at testpersoner er svært erfarne med utstyr. Jeg tipper det er vanskelig å skjule. Klistret du over merkene på en BMW og en opel, hadde jeg nok raskt hatt en følelse....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syntes det er nokså komisk hvor stort nummer mange gjør av dette med å anskaffe ei fluestang.

Aner ikke hvor mange fluestenger jeg har testet de siste ti årene, men det er mange, og jeg kan ikke huske at jeg noengang har fått noen "Jøss, denne var noe for seg selv !" følelse . . . Noen er toppede, noen er dype og noen midt imellom. Det er det hele, og det går fint an å fiske med samtlige av dem  :)

Vet man hvilken av disse aksjonene man foretrekker så er det ingen stor utfordring å kjøpe seg fluestang.

Gi dissa selvutnevnte testguruene et knippe stenger og du får en god omtale, men ingen av dem tør ta en test med bind for øya. Har savna dette i snart 40 år  :-\

Tør vedde mye på at en slik test ikke vil bli publisert de neste 40 årene heller  ;) Kan fort bli ufordelaktig for både den ene og andre, og slikt vil man jo ikke ha noe av  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syntes det er nokså komisk hvor stort nummer mange gjør av dette med å anskaffe ei fluestang.

Aner ikke hvor mange fluestenger jeg har testet de siste ti årene, men det er mange, og jeg kan ikke huske at jeg noengang har fått noen "Jøss, denne var noe for seg selv !" følelse . . . Noen er toppede, noen er dype og noen midt imellom. Det er det hele, og det går fint an å fiske med samtlige av dem  :)

Vet man hvilken av disse aksjonene man foretrekker så er det ingen stor utfordring å kjøpe seg fluestang.

Word!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blindtest for øya, de fleste skjønner at det ikke holder og klistre over merkene. Har jobba mange år i beslektet bransje og sett resultatet før og etter tester (latterlig)  :rolleyes:, tok for flere år siden et tullete autorisasjonskurs i fluekasting i regi av NJFF, dengangen var kurslederen ganske lunken i uttalelsene anng. merker, men jammen er`n kjøpt og betalt han også. Finnes alt for mange horer i denna utstyrsbransjen  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blindtest for øya, de fleste skjønner at det ikke holder og klistre over merkene. Har jobba mange år i beslektet bransje og sett resultatet før og etter tester (latterlig)  :rolleyes:, tok for flere år siden et tullete autorisasjonskurs i fluekasting i regi av NJFF, dengangen var kurslederen ganske lunken i uttalelsene anng. merker, men jammen er`n kjøpt og betalt han også. Finnes alt for mange horer i denna utstyrsbransjen  ;)

Er de billige eller dyre? Kan man regne de som luksusprostituerte eller gateludder?

Veldig ofte er det lett å gjennomskue folk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi må stole på at slike tester er objektive. Journalisten/kasteren har forhåpentlig såpass stolthet for sitt arbeide.

Skjønner ikke helt problemet. Hva vil dere lese i en slik test? At den styggeste og billigste stanga er like bra å kaste med som den dyreste? Mulig er den det, men ville dere da kjøpt den og kun brukt den?

Kan ikke dette sammenlignes med biler? Testen baseres på tidligere erfaringer med merket, prisen osv. Man kan ikke sammenligne BMW med Fiat. Visst kommer du like godt og fort frem i den norske trafikken med Fiaten, men kjøper vi den alle samnen bare fordi den er billigere?

Fluefiske er for de fleste av oss hovedhobby og lidenskap. På samme måte som at noen har bilen som det.

En fluestang er mye mer enn noe å kaste med og få fisk på!!  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...