Gå til innhold

Din laksesesong, ditt fiske- din elv! 2012-2013-Fluer og teknikk!


marbakken

Anbefalte innlegg

  • Svar 224
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Er du laksefisker Gary?

Det kan vel være noen av de som er innom tråden her som har vært svært aktive på laksefisket før, men som kanskje finner andre typer fluefiske mer tilfredsstillende nå?

Jeg vet ikke, bare en tanke ;)

Stemmer bra det, Tony. I rundt 40 år var hovedinteressen på dette området laksefiske. Og jeg var så heldig at jeg kunne fiske i den samme, kjære elva hvert år. Før jeg flyttet på meg - mer og mindre hele sommeren. Senere ble det bare i feriene, men med høy intensitet.  Etter at familieforhold og utleieforholdene i elva endret seg - samtidig som vi bor langt derifra - avtok også glød og tid i lakseelva mye.

For noen få år siden våknet interessen for fluefiske etter ørret - som jeg hadde med meg fra den tidlige  ungdommen - for fullt. Siden har denne interessen vært dominerende. Men - når jeg er ved ei lakseelv så starter den kriblinga igjen.. men nå er det bare flue og enhåndsstang som gjelder...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gary - du siterer Tony og bruker mitt navn  ;)

Kan godt være propeller har noe for seg, men jeg vet ikke om jeg er tiltrukket av det..Ha en det foran flua, litt for spinnerliknende :)

Dårlig unnskyldning. Bruker du ikke coneheads el fordi det minner for mye om sluk også da?  :)

Propell blir mitt ess i ermet om det blir tur til sommeren igjen  <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke helt enig, jeg bruker ikke conehead så mye.....Mine fluer ser ikke sånn frødin aktige ut bare for å ha sagt det he he.

Propell ser ikke noe fint ut og jeg vet ikke om det passer inn i min estetikk og romantikk....Men jeg er åpen for å prøve det....mest sannsynlig de lette i plast.

Bottletuber bruker jeg svært mye på litt vann....Eller på lite vann ;)

I sommer hadde jeg en veldig artig opplevelse, hør på dette:

Jeg hadde kort på den nedre delen i Mandal med fart på vannet, ikke langt fra første fossen.

Det var fisk, ikke enormt mye som gikk men enkelte smålakser.....Ikke en dritt første kvelden bortsett fra en kilos sjøørret.

Neste dag.....varmt og lite fisk som går, her går de nemlig fort forbi og du må treffe flaket.

jeg koste meg med litt fluebytter osv. en røyk prate med kuene....men var litt skuffa da jeg hadde hatt mye bomturer.....Mista motet slik man gjør på laks ganske ofte..!

Så tenkte jeg at siden jeg liker å fiske dypt og at det hoppet en smålaks stadig vekk....Hm......bottletube og synk 7....Som sagt så gjort.....Synk syv 50cm fortom og den tunge fluen.

Jeg hev opstrøms og fikk flue til å stå lenge i en bakevje omtrent som agnfiske....Fikk to lakser på kort tid.

Veldig artig midt på dagen i solskinn og ellers helt elendig fiskeforhold.

Flaks?

Nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2012 ble en godkjent sesong for egen del. Da øvre deler av Gaula sviktet totalt var det min lokale elv som reddet stumpene. Antall fisk vet jeg ikke, men 13 fisk over 7 kg iallefall. Kun en laks på RH i år... Ellers fisket jeg til tider bra på små utgaver av Trønderlynet, samt ei tubeflue med en del rosa i seg under åpningsfisket... Det som var litt interessant og som jeg må teste ytterligere neste år var at under særdeles vanskelig forhold i Gaula, med lite vann og svært lite fisk, så hadde jeg en del kontakt med laks på ulike nymfer. Dette gjentok seg mange ganger, selv om alle "vanlige" fluer ikke ga kjenning i det hele tatt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Rosa er en spennende farge, spesielt i kaldt vann. Det du sier om nymfer er interessant. Har hatt en og annen tur i litt for varme vestlandselver, og da i august som kan være vrien i vest ved alt for tørt vær. MASSE fisk på elva, men ufattelig lite bitevillig. Man skulle absolutt tenke alternativt litt oftere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo nymfer ofte effektivt til laks, og er vel en tråd om det her på FFS.

Vi fikk på 90tallet en god del laks som "bifangst" under fiske etter sjørøye og sjøørret.

Og det var på nymfer, som div kulehoder, små og korte WB og litt andre greier.

Laksen tok de på alle mulige fiskemåter..

Ofte tok laksen nymfen etter å ha steget til tørrfluer uten å ta.

Ja Ruffen: Fisket tørrfluene oppstrøms i "vinduene" og bak steiner og alle plass jeg trodde det kunne stå fisk.

Det er utrolig hvor mange fisk selv et kort stryk kan holde i perioder.

Kjenner jeg savner det fisket der litt ja, det er ofte brutale hogg fra sjøørret og laks og de viser som regel interesse for tørrflua med en gang.. Sjelden vits med mer enn 3 kast på hver "plass" :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde meg på laksefiske for første gang i fjor uten resultat. Sikkert 50-60 timer i elva uten resultat. I år ble det endelig uttelling. Selv om jeg ikke kan måle meg med andre storfiskere her, ble det fem laks i hoven + noen som slapp unna.

Den første laksen ble tatt i finnmark på ei vanlig våtflue.

De fire andre ble tatt tørt på muddler minnow i Audna på lav vannføring i løpet av 1 time og 20 minutter. At laksen plutselig steg opp som en brunørret og tok flua mi var fantastisk!! Utover sesongen måtte jeg prøve meg på RH. Flere fisk beit på, men ingen ble med inn til land, bortsett fra et par sjøørreter.

Til neste sesong skal det eksperimenteres mer på fiske med RH og med tørrfluer. Gleder meg til å lære mer om dette spennende og visulle fisket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har blitt mer og mer ørretfisker med tiden, og fisker kun laks i ca èn uke i løpet av året. Den uka jeg koser meg med laksefiske, så loffer jeg rundt oppe i lysets land. Greia er indianerfiske i glassklare smålakselver, med lett utstyr og (fortrinnsvis) tørrflue. Fisket minner veldig om vanlig imitasjonsfiske etter ørret, bortsett fra at fiskene i gjennomsnitt er noe større, og har færre prikker.

Årets sesong i nord-norge var helt spektakulær. Jeg har ikke peiling på hvor mange fisk jeg fikk i løpet av lakseuka mi, men på det villeste sammenhengende fiskedøgnet vi hadde, så landet jeg 44 små- og mellomstore laks (ingen storlaks). Samtlige ble tatt på tørt, og de fleste tok vårfluer fisket dead drift. Etter dette døgnet sluttet vi å telle. Det ble altfor sykt! :o

For å illustrere hvor vilt det var: Med på turen var bl.a. min far, og han hadde aldri(!) prøvd laksefiske før. På sitt første kast i en lakseelv, så landet han en laks på drøye 2 kg. På sine ti første kast etter laks noensinne, så hadde han landet tre stykker! På sitt første fiskedøgn etter laks noensinne, så hadde han landet ikke mindre enn 9 (!) laks. Og tro meg, gamlingen hastet ikke akkurat rundt... :)

Etter min mening blir det derfor litt meningsløst å telle laks, som om det skulle være en konkurranse. Treffer man maksimalt (sånn som vi gjorde i år), og har med seg noen som kan fortelle hvor og hvordan, så kan man forholdsvis greit kunne skryte av å ha tatt 50-100 laks i løpet av en sesong. Selv om man aldri har fisket laks før, og er en helt ordinær laksefisker.

Ingen av oss som var med på turen er verdensmestere i noe som helst. Vi er helt ordinære fiskere, som hadde blitt utklasset i en fiskekonkurranse, men som samtidig har bra lokalkunnskap i noen sykt gode smålakseelver i et flott område. Poenget mitt er at dyktighet innenfor laksefiske ikke nødvendigvis kan måles i antall laks som tas, selv om det i mange tilfeller selvfølgelig kan være en indikasjon på et og annet.

Uansett så ligger fisket som jeg beskrev ovenfor mitt hjerte veldig nært. Jeg koser meg utrolig når jeg daffer rundt på vidda, med en slaskete firerstang i hånda, og en vår- eller steinfluevariant hengende i enden av fortommen. Det er, for meg, den eneste formen for laksefiske som virkelig fenger. Ja, jeg gjør noen få våtfluekast i humusjævlene på Sørlandet også i løpet av sesongen. Men det begrenser seg stort sett til ett døgn den siste uka av sesongen i Tovdal, og gir meg sjelden det virkelige kicket (uavhengig av fangstresultat). Da gir det meg ganske mye mer å luske etter kilosørret i flotte sør-norske skogs- og fjellvann/elver, eventuelt stikke en tur ut på natta etter sjøørreten. Men hver sin smak  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk ikke besøkt Finnmark i år, men vi har tatt bra med laks på tørt der tidligere. Jeg synes ikke antall er viktig. Min erfaring er at kjennskap til og tid ved elva er de viktigste faktorene. Første gangen vi fisket denne elva gikk vi tydeligvis forbi de gode plassene uten at vi skjønte det. Sist gang vi besøkte denne elva fisket vi alle de små "glatt-vinduene" i strykene med tørrfluer. Laksen steg villig på Streaking caddis o.a div.tørrfluer. Både dead-drift og stripende. Stripingen provoserte nok noe mer. For meg virket det som om laksen steg til tørrfluer uansett vær.

Gøy isolert sett, men ørret er mer utfordring - ikke minst fordi det innebærer en del andre elementer rent naturmessig. Selv om jeg perset grundig på Kola i år, henger nok brunørreten i fjellet på Sørlandet på 1,6 kg vel så høyt, fordi jeg virkelig måtte jobbe for den. Hadde vel tilsammen 3 ventedager uten vak og resultat før den satt. Poenget mitt er at hvis du skal bli god på noe må du velge å bruke tid på det. Fritid er knapphet og hver enkelt får velge hvordan man prioriterer den tiden. Jeg velger brunørret.

Eneste positive med laksefiske her sør, er at når elvene åpner forsvinner en del fiskere til lakseelvene. Da har jeg brunørreten for meg selv. Den frihetsfølelsen kan ikke måles i penger. Ren mentalhygiene  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnmark var bra i år. Det var helenkelt og den bet som makrell..Enormt med laks i elvene. Laks på sørlandet er nesten morsommere....på en annen måte da....Det gikk rykter om at svært tilbakestående også fikk laks i sommer!

Jeg lurte engang en brunørret på en busteflue i et tjern i Mandal, det var før dere fisket med fluestang....Det gjorde inntrykk--

Husker ennå hvordan den i sakte film sugde i seg bustefluen..

Brunørret er fine fisker og Spennende å fiske etter, men for meg er det laks og sjøørreten som betyr mest....Er fra en lakseby og da er det naturlig når du driver med fiske.

Kan ikke tenke meg noe finere enn sørlandselvene...Nydelige vassdrag fulle av fisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å illustrere hvor vilt det var: Med på turen var bl.a. min far, og han hadde aldri(!) prøvd laksefiske før. På sitt første kast i en lakseelv, så landet han en laks på drøye 2 kg. På sine ti første kast etter laks noensinne, så hadde han landet tre stykker! På sitt første fiskedøgn etter laks noensinne, så hadde han landet ikke mindre enn 9 (!) laks. Og tro meg, gamlingen hastet ikke akkurat rundt... :)

Heldig du som får med deg "gamlingen" fremdeles. Husker da jeg og fattern lå på ørretfiske i Setesdalsheiene i '85. Forsåvidt ørretturene våre på 70-tallet. Good times! Han orker ikke det kjøret lenger. :'(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har blitt mer og mer ørretfisker med tiden, og fisker kun laks i ca èn uke i løpet av året. Den uka jeg koser meg med laksefiske, så loffer jeg rundt oppe i lysets land. Greia er indianerfiske i glassklare smålakselver, med lett utstyr og (fortrinnsvis) tørrflue. Fisket minner veldig om vanlig imitasjonsfiske etter ørret, bortsett fra at fiskene i gjennomsnitt er noe større, og har færre prikker.

Årets sesong i nord-norge var helt spektakulær. Jeg har ikke peiling på hvor mange fisk jeg fikk i løpet av lakseuka mi, men på det villeste sammenhengende fiskedøgnet vi hadde, så landet jeg 44 små- og mellomstore laks (ingen storlaks). Samtlige ble tatt på tørt, og de fleste tok vårfluer fisket dead drift. Etter dette døgnet sluttet vi å telle. Det ble altfor sykt! :o

For å illustrere hvor vilt det var: Med på turen var bl.a. min far, og han hadde aldri(!) prøvd laksefiske før. På sitt første kast i en lakseelv, så landet han en laks på drøye 2 kg. På sine ti første kast etter laks noensinne, så hadde han landet tre stykker! På sitt første fiskedøgn etter laks noensinne, så hadde han landet ikke mindre enn 9 (!) laks. Og tro meg, gamlingen hastet ikke akkurat rundt... :)

Etter min mening blir det derfor litt meningsløst å telle laks, som om det skulle være en konkurranse. Treffer man maksimalt (sånn som vi gjorde i år), og har med seg noen som kan fortelle hvor og hvordan, så kan man forholdsvis greit kunne skryte av å ha tatt 50-100 laks i løpet av en sesong. Selv om man aldri har fisket laks før, og er en helt ordinær laksefisker.

Ingen av oss som var med på turen er verdensmestere i noe som helst. Vi er helt ordinære fiskere, som hadde blitt utklasset i en fiskekonkurranse, men som samtidig har bra lokalkunnskap i noen sykt gode smålakseelver i et flott område. Poenget mitt er at dyktighet innenfor laksefiske ikke nødvendigvis kan måles i antall laks som tas, selv om det i mange tilfeller selvfølgelig kan være en indikasjon på et og annet.

Uansett så ligger fisket som jeg beskrev ovenfor mitt hjerte veldig nært. Jeg koser meg utrolig når jeg daffer rundt på vidda, med en slaskete firerstang i hånda, og en vår- eller steinfluevariant hengende i enden av fortommen. Det er, for meg, den eneste formen for laksefiske som virkelig fenger. Ja, jeg gjør noen få våtfluekast i humusjævlene på Sørlandet også i løpet av sesongen. Men det begrenser seg stort sett til ett døgn den siste uka av sesongen i Tovdal, og gir meg sjelden det virkelige kicket (uavhengig av fangstresultat). Da gir det meg ganske mye mer å luske etter kilosørret i flotte sør-norske skogs- og fjellvann/elver, eventuelt stikke en tur ut på natta etter sjøørreten. Men hver sin smak  :)

Sattan :o det er en laks pr 24 minutt i 16 timer i strekk. Uten å spise eller andre ting. Det er det sykeste jeg har hørt!!

Ikke helt enig, jeg bruker ikke conehead så mye.....Mine fluer ser ikke sånn frødin aktige ut bare for å ha sagt det he he.

Propell ser ikke noe fint ut og jeg vet ikke om det passer inn i min estetikk og romantikk....Men jeg er åpen for å prøve det....mest sannsynlig de lette i plast.

Bottletuber bruker jeg svært mye på litt vann....Eller på lite vann ;)

I sommer hadde jeg en veldig artig opplevelse, hør på dette:

Jeg hadde kort på den nedre delen i Mandal med fart på vannet, ikke langt fra første fossen.

Det var fisk, ikke enormt mye som gikk men enkelte smålakser.....Ikke en dritt første kvelden bortsett fra en kilos sjøørret.

Neste dag.....varmt og lite fisk som går, her går de nemlig fort forbi og du må treffe flaket.

jeg koste meg med litt fluebytter osv. en røyk prate med kuene....men var litt skuffa da jeg hadde hatt mye bomturer.....Mista motet slik man gjør på laks ganske ofte..!

Så tenkte jeg at siden jeg liker å fiske dypt og at det hoppet en smålaks stadig vekk....Hm......bottletube og synk 7....Som sagt så gjort.....Synk syv 50cm fortom og den tunge fluen.

Jeg hev opstrøms og fikk flue til å stå lenge i en bakevje omtrent som agnfiske....Fikk to lakser på kort tid.

Veldig artig midt på dagen i solskinn og ellers helt elendig fiskeforhold.

Flaks?

Nei.

Veldig morsomt å lese :) kom gjerne med mer slik nyttig og gøy info.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter min mening blir det derfor litt meningsløst å telle laks, som om det skulle være en konkurranse. Treffer man maksimalt (sånn som vi gjorde i år), og har med seg noen som kan fortelle hvor og hvordan, så kan man forholdsvis greit kunne skryte av å ha tatt 50-100 laks i løpet av en sesong. Selv om man aldri har fisket laks før, og er en helt ordinær laksefisker.

Poenget mitt er at dyktighet innenfor laksefiske ikke nødvendigvis kan måles i antall laks som tas, selv om det i mange tilfeller selvfølgelig kan være en indikasjon på et og annet.

Yezz <<l

Sånn er det. Er det mye laks og gode forhold så er det ingen sak å få laks, spesielt ikke smålaks.

Men noen imponerer hvert år med å få stor laks og fanger fisk også under vanskelige forhold.

Det er dyktighet, kunnskap og erfaring!

Ikke fiskelykke som jeg trodde på da jeg var 10-12 år og hørte om samme person som fikk storlaks hvert år, magi  8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnmark var bra i år. Det var helenkelt og den bet som makrell..Enormt med laks i elvene. Laks på sørlandet er nesten morsommere....på en annen måte da....Det gikk rykter om at svært tilbakestående også fikk laks i sommer!

Jeg lurte engang en brunørret på en busteflue i et tjern i Mandal, det var før dere fisket med fluestang....Det gjorde inntrykk--

Husker ennå hvordan den i sakte film sugde i seg bustefluen..

Brunørret er fine fisker og Spennende å fiske etter, men for meg er det laks og sjøørreten som betyr mest....Er fra en lakseby og da er det naturlig når du driver med fiske.

Kan ikke tenke meg noe finere enn sørlandselvene...Nydelige vassdrag fulle av fisk.

Nei, jeg fiska ikke laks i sommer  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sattan :o det er en laks pr 24 minutt i 16 timer i strekk. Uten å spise eller andre ting. Det er det sykeste jeg har hørt!!

I noen perioder head & tail vaka laksen på hvert eneste kast. Hvert eneste jævla kast! Det var helt i overkant av hva som kan kategoriseres som gøy, men jeg prøvde å minne meg selv på at dette bare MÅTTE nytes i fulle drag. Det vil antakelig bli stående som en "en gang i livet"-opplevelse.

Likevel merket jeg at etter 4-5 døgn på jakt etter laksen, så begynte jeg å drømme om de til tider vanskelige og ustabile fjellvannene inne på vidda. Det ble mange mil etter ørret og røye også i løpet av mine to uker der oppe, og sjelden har jeg hatt lykken så til de grader på min side. Antakelig vil 2012-sesongen for alltid stå som høydepunktet i mitt fluefiskeliv. Jeg kan nesten ikke skjønne hvordan den sommeren skal toppes. Alt klaffa, og hvor ofte skjer det i løpet av en fluefiskers tid?!?? Det har ihvertfall aldri skjedd med meg før, og jeg har vel virra rundt med fluestang i 14-15 år... :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg satsa å stor ørret på årets finnmarkstur. Det gikk ikke helt etter planen :P

Vi fikk jo fisk og kompisen fikk fin fisk Men jeg surra det til igjen....

Hadde drømmeforhold en kveld på spinnerfall men bare surra alt til. Eskalerte med at jeg mistet et beist.

"Oppsann-Uffda" " Hold kjeft før jeg dreper deg". Hyggelig med fisking....

Den dagen hadde jeg fått 5 over kiloen og så går jeg hen er sur og fly forbasket fordi jeg kløner det til når det virkelig gjelder. Dette får meg til å tenke litt. Burde egentlig vært veldig happy uansett den dagen.

Det går for langt av og til for min del.

Nå er det bare en måned igjen så står jeg med Gisle i en elv og koser meg. Det gleder jeg meg til :)

Gisle er en utrolig fin kar!

Nå skrev jeg meg bort igjen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antakelig vil 2012-sesongen for alltid stå som høydepunktet i mitt fluefiskeliv. Jeg kan nesten ikke skjønne hvordan den sommeren skal toppes. Alt klaffa, og hvor ofte skjer det i løpet av en fluefiskers tid?!?? Det har ihvertfall aldri skjedd med meg før, og jeg har vel virra rundt med fluestang i 14-15 år... :rolleyes:

Var dette etter 15/7 2012?

Vi hadde jo et sinnsykt regnvær i nord fra ca 13/7. Kan tenke meg at i enkelte småelver må dette ha medført en kjempeoppgang av laks, som burde gitt bra fiske deretter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2012 var veldig bra....Faktisk ble sesongen i den elva jeg fisker mest i i Finnmark den beste noensinne.

Det var laks overalt og de er lettere å lure enn den litt mer kompliserte sørlandslaksen.

Sjørøya er dessverre på retur, men noe bedring denne sesongen heldigvis. Skallelva er på topp i Finnmark og det er bedring.

Fikk selv oppleve vakkert sjørøyefiske og personlig er det nok den artigste arten å fiske med flue etter....Kanskje fordi jeg ikke får fisket den så ofte!!

Sesongens overraskelse var allikevel hvor bra RH faktisk er og hvor utrolig fett det er å lure laks på trege dager.

Elvene kan jo bli varme og føre lite vann her i sør og da er det mange muligheter for overflatefiske og annet "ørretaktig" fiske.

Liker best å fiske laks på slike forhold, mer oversiktlig og nært.

Finnmark var absurd, jeg har mange opplevelser fra i sommer som er gode å hente frem nå som snøstormen hyler utenfor vinduet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnmark var bra i år. Det var helenkelt og den bet som makrell..Enormt med laks i elvene. Laks på sørlandet er nesten morsommere....på en annen måte da....Det gikk rykter om at svært tilbakestående også fikk laks i sommer!

Jeg lurte engang en brunørret på en busteflue i et tjern i Mandal, det var før dere fisket med fluestang....Det gjorde inntrykk--

Husker ennå hvordan den i sakte film sugde i seg bustefluen..

Brunørret er fine fisker og Spennende å fiske etter, men for meg er det laks og sjøørreten som betyr mest....Er fra en lakseby og da er det naturlig når du driver med fiske.

Kan ikke tenke meg noe finere enn sørlandselvene...Nydelige vassdrag fulle av fisk.

Nei, jeg fiska ikke laks i sommer  ;D

Du får ta det igjen til sommeren!  <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...