Gå til innhold

Din laksesesong, ditt fiske- din elv! 2012-2013-Fluer og teknikk!


marbakken

Anbefalte innlegg

I sommer tok jeg faktisk 40 stk på RH og tørt, kan du ikke heller annerkjenne det littegrann Ruffen?

Du omtaler RH som helt streit...og vanlig....Får du selv bra utteling på dette?

Er det kun dead drift som er kult nok..?

Vet du hva? Klarer du å leve deg inn i uten å være vanskelig på hva det vil si å lure over 70 laks på en sesong...?

Tror du at du kan anonymisere det ved å gnåle om tørt?

Jeg fikk på tørt....og syntes det var fett det også, men jeg elsker RH. Du får et skikkelig actionfiske med den metoden. Og jeg liker å bruke teknikker som gir meg fisk, blir ekstremt kjedet av å fiske med noe BARE FORDI ANDRE HAR SKAPT EN MYTE OM AT DET ER SÅ GJEVT.....DEN TOK DU RUFFEN,,,,,JEG VET U GJORDE DET.

I sommer skal jeg ta minst 10 laks på tørt....og jeg kommer til å bruke vårfluer ala den store som er laget på tube....Der jeg fisker klekker det mye steinfluer og jeg tror en ekstremvariant av den vil lokke de opp. Jeg hadde snøfting på tørt i sør i sommer....bYTTA til RH og pang.

Jeg regner RH som tørt,,,laksens huggadferd er helt annerledes og den oppfører seg som om den tar et insekt(eller hva nå den tenker vet ikke jeg)

Våtflue er senere og driver mer. som en nymfe ikke sant....Dead drift, voksent eller i klekkefasen,,,,,Rh er for meg  den ultimate måten å etterligne en vårflue  som svømmer i overflaten.....Bakre deler henger litt oog plogingen blir litt vag....ikke så dramatisk som ved en helt tørr flue.

Jeg varier på tempo og fortommslengder.

nåR JEG fisker laksen med vått så viser den ikke samme galskap i huggøyeblikket....eller den tar RH som en nise også men,,,,den går jo helt opp får å sluke den flua.

Ruffen.....HVA ER DINE ERFARINGER MED LAKS.....IKKE BARE SPØR MEG OM TØRT....BIDRA SELV KAN DU DET UTOVER Å GLEDE DEG TIL HVER GANG DU KAN PLAGE MEG.

KOM MED NOE OK!

FIKK DU BRA MED LAKS I SOMMER?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 224
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

RUFFEN : jeg furter ikke pga fiskerelaterte sleivspark slik du gjør....jeg ble jo voldstruet og skjelt ut av deg....Det er noe helt annet. Tror du også hadde blitt litt satt ut om jeg hadde radbrekket deg som person og som samfunnsfiende, samt ytret at jeg ville skade deg. Syntes du DET er en galant måte å få meg til å være offeret som du kaller det? I så fall er du overgriperen ho ho. Så

Brun: det var helt fair det du skrev....Jeg er ikke helt god ;)

Helt greit det  :) Du skal uansett vite at det ligger mest spøk bak, for jeg er ganske uhøytidelig på det jeg gjør. Men jeg har det moro. Du også  :) Og de fleste andre her tror jeg.

Sjelden jeg backfirer på noen, men du legger, som sagt, litt opp til det selv  8)

Og angående det Ruffen skriver, så må du også tåle det. Du kan ikke messe i ukesvis framover at du plutselig ble mørkredd. Ok?  ;) Prøv å sette A-strengen der E-strengen egentlig skal være og dra en dorisk skala så skal jeg love deg at det blir skummelt  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sa jeg ikke skulle bruke flere kalorier men kan ikke la være.

Etter min mening er det alt for mange alt for selvhøytidelige fluefiskeballerinaer her inne. Alt for mange som setter sine egne ord høyest og ikke minst alt for mange som bare hører og er enige selv om det bare er vrøvl som kommer.

Marbakken skal ihvertfall ha for at han står for vrøvlet som han gulper opp (mye bra også altså MB, missforstå meg rett) de fleste andre sutrer så fort noen utfordrer dem. Faen, kan ingen navn innenfor fluefiske, jeg fisker og driter fullstendig i om en er konkurranse fisker eller den andre kan lage binde-gull av gamle sokker men registrer at mange av guruene tar seg selv for høytidelige og truer med å flykte når noen kødder og det er ingen som tørr å kødde lenger!

Vet ikke om jeg er den eneste men det er mindre å mindre matnyttig som kommer frem her. Guruene plukker fra hverandre uten å si hva de gjør. De som deler er de som fisker mye uten å være proffer; pættis, Tony, SVN, Fly-Fish, robban og mange til. Tar seg sel liksom ikke så høytidelig, har det fortsatt kult. Setter det seff på spissen men er så dritt lei alle balerinaene!

PS: dette var en bra tråd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

70 laks er jo veldig bra fangst, men når du fisker nesten hver dag i tre måneder, så er jo sannsynligheten stor for at man treffer på noen toppdager uansett hva man fisker med. Mer imponert over Pål Andersen & kompis som tok 50 laks på en dag med alt mulig av fluer, samt flere sjøørret i samme slengen. Det er sjukt det!  :o Respekt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 laks på en dag er voldsomt....Det har jeg aldri hørt om på sørlandet bortsett fra med mark og rykk i melhusfossen i Audna.

70 laks er 70 laks og jeg lærer mer på en sesong enn mange gjør på 10 sesonger.

Det er som med andre ting, øvelse gjør mester, og jeg har 100vis av turer med trist resultat....nesten hivt stanga,,,måtte se andre juble mens jeg har stått der som en tosk.

Men så kommer dyktigheten, en ting er å være talent, men det handler om å kontrollere negative tanker vedr fisket ditt.

Hemmelighten ved laks er å bestemme seg for å fange en....Ikke sløve eller deppe, alltid kjøre på og bytte plass.

Fisker alldri bak noen bortsett fra venner,,,hater det og alle står og glaner og vurderer deg....Blir bare stående å tenke om man hiver bra nok.

Gå for deg selv og lær av de flinke, lær alt om laksen og sjøørreten..Gå i bekker å se hvor de stiller seg....hiv på standplassene med den innstilligen at du klarer å få den. Ta en pause å røyk eller ronk eller hva faen du finner på alene der mens andre spille sandvolleyball med kristne nymfer på landsleir.

Gå ut igjen og fisk fort ned til standplass. Ikke la den se flua for mange ganger, det er viktig. Og for mange kast ødelegger sjansene dine.

Laksen tar med en gang eller i løpet av noen runder.....Gå tilbake senere på kvelden....jeg har en plass jeg pleier å gå tilbake til(er det sør norges fineste høl og en av de minst besøkte, står alle som sauer 300 meter lenger ned og pumper i hjel kulpen? ja sånn er det....derfor er det så deilig...)

Går ned og den tar gjerne med engang.....Mens jeg kjører på laksen, ser jeg de andre som står i kø lengre nede.....Om det føles litt bra...Ja, men mest fordi jeg lurte laksen igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unknown User

Nå jeg skriver at jeg føkker opp så mener jeg å lage liv, skape litt turbulens....Ikke ment som det virker som du tolker det swedeelvis.

Å føkke opp på min måte innebærer fiskerelatert stoff som jeg er bastant på.

Å føkke opp slik ruffen og til dels brun gjorde, det er personangrep utover min etikette.

Pål.....Mandalselva er morsom og noe av det fineste med fluestang i hele Norge.

Marbakken, det er knappest en tolking fra mitt ståsted. Det er nok en generell oppfatning på forumet tør jeg å driste meg til å si. Skal jeg fortelle hvordan jeg opplever deg akkurat nå? Som en liten ******* på skolen som erter å erter å erter å erter en annen elev til du åker på en smell. Det første du gjør er å løper til læreren og peker finger. Det var nettopp det som skjedde med Ruffen. Han blei drittlei oppføkkinga din og gav deg en virtuell kjeftsmell. Det første du gjør er å drar opp moderator og hvordan folk ikke bør gå til personangrep. Noen ganger må man lære seg å ta litt stryk om man velger en Veldig påståelig væremåte her i livet. Verbalt eller fysisk. Det kommer an på vem som krysser din vei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke 70 laks er noe ekstremt bra når man fisker 5 dager i uka igjennom hele sessongen igrunnen. Ikke dårlig men heller ikke veldig bra. Noen her fikk over hundre mens de jobbet. Ikke i år. En guttunge jeg kjenner fikk 38 mens han gikk på skolen.... Det er imponerende når han ikke engang var veldig kjent når han startet.

Nå har jeg aldri vært så opptatt av å være best så tall er ikke så viktig.

Hvorfor skal jeg annerkjenne deg som noe som helst? Jeg har aldri sett deg i aksjon og du var ikke med da vi var mye i Mandal når de hadde sø-klubben oppe og gikk. Det var nok før din tid. Det jeg har hørt er at det ikke er du som bærer grus heller. Du er den som liker deg i avisen mens de andre gjør jobben. Men noen må jo være der og.

Jeg fisket laks når du hoppet i fra stein til stein. Så gikk jeg litt lei og finner mer glede i å fiske ørret. Både liten og stor.

Synes det er morro i finmark. Smålaks i koselige elver på tørt. Det har sin sjarm. Det kommer jeg aldri til å slutte med.

Fisket ikke laks i sommer. I finnmark var jeg ikke i lakseførende strøk denne sessongen. Det var litt synd for det var vist bra i år. Men vi koste oss der vi var og jeg må ikke bevise noe med et vist antall laks. Jeg har fått nok laks til å vite hva det går i uten å måtte breie meg på et forum om det emne.

Jeg er ikke intrisert i rh. Er det vanskelig å forså? Tror du at du er noe pioner på dette området og? I tilfelle tar du feil.

Akkurat som sjøørretfisking.

Jeg har lyst å ta laks på tørt ikke rh her i sør. Men da må jeg jo prøve først.

Vi får se til sommeren. Hvis det ikke koliderer med ørretfiske tror jeg at jeg skal prøve meg. Kansje jeg lykkes.

Kom gjerne med tips :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

70 laks er jo veldig bra fangst, men når du fisker nesten hver dag i tre måneder, så er jo sannsynligheten stor for at man treffer på noen toppdager uansett hva man fisker med. Mer imponert over Pål Andersen & kompis som tok 50 laks på en dag med alt mulig av fluer, samt flere sjøørret i samme slengen. Det er sjukt det!  :o Respekt!

Ehem... 50 av de var ørret. Ekstremt lettfiska den Mandalselva...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta resten av fighten på PM a folkens >:(.

Det er faktisk noe av det Marbakken skriver som er litt matnyttig for enkelte av oss her...,hvertfall når det gjelder forskjellige fiskemetoder for å lure laks :P

Hadde faktisk noen runder med Bomber i sommer,men den jævla laksen snudde rett under flua ???.

Den viste innteresse kun de to-tre første gangene ved hver flue som ble prøvd.

Hva kan man gjøre for å trigge fisken til å ta??

Prøvde både striping,fri flyt,fart....ja det meste egentlig :rolleyes:.

RH har jeg aldri prøvd men tror jeg må gjøre noen forsøk til sommern <<l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Sa jeg ikke skulle bruke flere kalorier men kan ikke la være.

Etter min mening er det alt for mange alt for selvhøytidelige fluefiskeballerinaer her inne. Alt for mange som setter sine egne ord høyest og ikke minst alt for mange som bare hører og er enige selv om det bare er vrøvl som kommer.

Marbakken skal ihvertfall ha for at han står for vrøvlet som han gulper opp (mye bra også altså MB, missforstå meg rett) de fleste andre sutrer så fort noen utfordrer dem. Faen, kan ingen navn innenfor fluefiske, jeg fisker og driter fullstendig i om en er konkurranse fisker eller den andre kan lage binde-gull av gamle sokker men registrer at mange av guruene tar seg selv for høytidelige og truer med å flykte når noen kødder og det er ingen som tørr å kødde lenger!

Vet ikke om jeg er den eneste men det er mindre å mindre matnyttig som kommer frem her. Guruene plukker fra hverandre uten å si hva de gjør. De som deler er de som fisker mye uten å være proffer; pættis, Tony, SVN, Fly-Fish, robban og mange til. Tar seg sel liksom ikke så høytidelig, har det fortsatt kult. Setter det seff på spissen men er så dritt lei alle balerinaene!

PS: dette var en bra tråd!

Siden jeg er den eneste konkurransefluefiskeren i denne diskusjonen får jeg vel ta på meg skylda for misnøyen din. Tror jeg har brukt mer tid på å undervise/lære bort en de fleste andre. Som Mjøndøling kan jeg garantere at vulgær spøk ikke biter :) som sagt tidligere: skriver man for mye er man verdensmester... Si fra når du er fornøyd, og fortell gjerne fra hvem det aksepteres at det kommer utfyllende forklaringer..

Det marbakken kommer med inneimellom her gjør at folk rømmer diskusjonene og til slutt hele forumet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

70 laks er jo veldig bra fangst, men når du fisker nesten hver dag i tre måneder, så er jo sannsynligheten stor for at man treffer på noen toppdager uansett hva man fisker med. Mer imponert over Pål Andersen & kompis som tok 50 laks på en dag med alt mulig av fluer, samt flere sjøørret i samme slengen. Det er sjukt det!  :o Respekt!

Ehem... 50 av de var ørret. Ekstremt lettfiska den Mandalselva...

Oh sorry, da var vel dette mer en ordinær dag på jobb. :D

Skal ikje skrive mer her nå: Laks er flaks i min bok, og dersom man må fiske tre måneder i året for å skjønne noe som helst, så er det utelukket. Jeg har et liv!  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig:

- Hvordan en laksefisketråd trekker til seg ikke-laksefiskere - som fluer til et fluepapir.

- Så mye oppgulp - som minner veldig mye om misunnelighet.

- Og hvordan noen som bare har prøvd - "vet" at det bare er tilfeldigheter som avgjør resultatet..

- Og så blir det komisk når det blir bråk om "sukkertøyet" som noen ikke fikk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig:

- Hvordan en laksefisketråd trekker til seg ikke-laksefiskere - som fluer til et fluepapir.

- Så mye oppgulp - som minner veldig mye om misunnelighet.

- Og hvordan noen som bare har prøvd - "vet" at det bare er tilfeldigheter som avgjør resultatet..

- Og så blir det komisk når det blir bråk om "sukkertøyet" som noen ikke fikk...

Det er vel kanskje denne typen innlegg som lager bråk i leiren, helt uten topic og egentlig bare...... "oppgulp".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I den boka jeg skal lage blir det mye bilder av elvene på sørlandet....Det gleder jeg meg til.

Laksefiske blir gjerne sett på som enkelt og flaks, men ørret er liksom advanced.

Begge deler er like kule og like utfordrende.

For meg går de i hverandre, jeg fisker ørret 9mnd utenom laksesesongen og prioriterer laksen da. Men jeg er gjerne på sjøen og fisker fra holmer og skjær.

For noen er det motsatt.....først ørret og så laks.

Tror mange sliter med laksen, mer enn de vil innrømme...Og noen omtaler den nedlatende mest fordi de VET at det fakisk er krevende.

Tohåndsstenger...spey kast,,,osv....Ikke si at laks ikke er fluefiskets formel 1 i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...