Gå til innhold

Din laksesesong, ditt fiske- din elv! 2012-2013-Fluer og teknikk!


marbakken

Anbefalte innlegg

marbakken, husker jo godt den bad-streaken din. Du fiska dag inn og ut, og ville nærmest bare "legge opp" Fikk ikke fisk, og hadde noen teorier om hvorfor fisketurene havarerte..Laksen handler vel mye om flaks da også vel? Satt i perspektiv i forhold til erfarne laksefiskere som bruker èn hel uke f eks, og ikke får en shit(dette inkluderer deg også;))? Jeg har null peiling for å ha det klart:p Men syns det er et meget interessant tema tross alt :)

Edit: vedrørende bad-streaken: var ikke det i hjemmeelva du kjenner så godt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 224
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Takk for god info! Nå har jeg funnet ut mye om laksen  <<l

Ikke bare går den opp samme elven som den ble født, den virker også til å gå i hodet på folk  ;D

Så sannelig! ;D Ikke dum den laksen du har på avataren forøvrig  <<l Men laks er jo i utgangspunktet ganske lett å få. Det hemmelige verktøyet som benyttes i den anledning er et g**n  ppcrazyeyes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men ærlig talt så er det litt trist å lese at det handler om å være best marbakken. Sånn som det innlegget til fluebanditten.

Det er nok ikke særlig fristende for ungdom å bli med i noe hvor det kun handler om hvem som er best. Slikt skremmer fletta av barna! Noen må jo ta vare på naturen i fremtiden og. Tror det er dumt å gjøre det til noe slikt.

Jeg driter i hvor flink du er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for god info! Nå har jeg funnet ut mye om laksen  <<l

Ikke bare går den opp samme elven som den ble født, den virker også til å gå i hodet på folk  ;D

Så sannelig! ;D Ikke dum den laksen du har på avataren forøvrig   <<l Men laks er jo i utgangspunktet ganske lett å få. Det hemmelige verktøyet som benyttes i den anledning er et g**n  ppcrazyeyes

;D  ;D

Laksen på avataren tok jeg på en fortoms lengde. Var på vei til å vasse ut i elva ovenfor ett brekk, da jeg fikk se ryggfinnen på den. Den sto helt inne ved land 5 meter nedenfor meg. Vippet bare flua inn i kjeften på'n uten å ha line utenfor stangtuppen. 107 cm med muskler eksploderte da jeg kroket den. Min livs morsomste fight  <<l

Heldigvis var det en laks slik at jeg fikk oppleve denne fighten. En ørret ville jeg skremt prikkene av i min rødvins-berusede fremtoning  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers så merker jeg at jeg er upopulær her og det tar jeg som et kompliment.

Det skulle bare mangle . . . At du av alle skulle være disponibel for å bli upopulær sier det meste om hvilken usympatisk gjeng som frekventerer her inne  :o  ;D

Nei, vi får si som Rhino : Fiender er noe man får gratis . . . Venner må man kjøpe  <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers så merker jeg at jeg er upopulær her og det tar jeg som et kompliment.

Det skulle bare mangle . . . At du av alle skulle være disponibel for å bli upopulær sier det meste om hvilken usympatisk gjeng som frekventerer her inne  :o  ;D

Nei, vi får si som Rhino : Fiender er noe man får gratis . . . Venner må man kjøpe  <<l

;D ;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg sant og si ikke så mye (kanskje omtrent ingen ting) å bidra med i en laksefisketråd, som omhandler laks-kontra-ørret. For laks har jeg ikke peiling på. Men husk, før dere argumenterer for hardt karer, at det ofte ligger en alvorlig diagnose bak, når noen hamrer løs i alle tråder og høvler over alle - i ei uke - for så og bli borte og fraværende i 1-2 måneder. Så hamre hardt og kompromissløst i ei uke igjen. Så bli borte. Ikke på noen måte tolk dette galt noen av dere, men jeg jobber med en del "case" i det daglige og har litt erfaring med å hjelpe.

Så vær overbærende, så blir det et triveligere forum alt i alt.

Konstruktive diskusjoner er moro og lærerikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for god info! Nå har jeg funnet ut mye om laksen  <<l

Ikke bare går den opp samme elven som den ble født, den virker også til å gå i hodet på folk  ;D

Så sannelig! ;D Ikke dum den laksen du har på avataren forøvrig   <<l Men laks er jo i utgangspunktet ganske lett å få. Det hemmelige verktøyet som benyttes i den anledning er et g**n  ppcrazyeyes

;D  ;D

Laksen på avataren tok jeg på en fortoms lengde. Var på vei til å vasse ut i elva ovenfor ett brekk, da jeg fikk se ryggfinnen på den. Den sto helt inne ved land 5 meter nedenfor meg. Vippet bare flua inn i kjeften på'n uten å ha line utenfor stangtuppen. 107 cm med muskler eksploderte da jeg kroket den. Min livs morsomste fight  <<l

Heldigvis var det en laks slik at jeg fikk oppleve denne fighten. En ørret ville jeg skremt prikkene av i min rødvins-berusede fremtoning  ;D

..noe sier meg at en Laksetråd er for Laksefiskere, og ikke noe for alle de andre..

Det er ikke alle forunt å ha sett dette Lyset - bare de færreste har tæl nok til å komme dit..

Men det er synd hvis noen oppfatter en tråd om laksefiske som et kontra til ørretfiske. Noe bortimot  et motsetningsforhold og fiendebilde. Mange kan trives veldig bra med begge deler - uten krigerske tilstander.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg sant og si ikke så mye (kanskje omtrent ingen ting) å bidra med i en laksefisketråd, som omhandler laks-kontra-ørret. For laks har jeg ikke peiling på. Men husk, før dere argumenterer for hardt karer, at det ofte ligger en alvorlig diagnose bak, når noen hamrer løs i alle tråder og høvler over alle - i ei uke - for så og bli borte og fraværende i 1-2 måneder. Så hamre hardt og kompromissløst i ei uke igjen. Så bli borte. Ikke på noen måte tolk dette galt noen av dere, men jeg jobber med en del "case" i det daglige og har litt erfaring med å hjelpe.

Så vær overbærende, så blir det et triveligere forum alt i alt.

Konstruktive diskusjoner er moro og lærerikt.

Og dette innlegget hjelper ? At en profilert person som deg beskylder og gir diagnoser ??

Topic :

Mitt laksefiske i år har for en gangs skyld kun vært i Finnmark og med tørt . Fungerte bra det, litt lite insekter så man måtte dra fisken opp med litt større fluer.

Forøvrig er det merkelig at folk henger seg opp i antallet med laks enkelte fanger her inne . Før kvotene kom var det jo mange i smålaks elvene i Trøndelag som landet 8-10 Laks på en kveld. "Beste" fangsten jeg veit om i Øyensåa er vel 56 laks på ett døgn på en person.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gary - Jeg har ikke fisket mye laks. Men hadde nok gjort det om tilgangen hadde vært lettere. Har ikke noe problem med å stå dag etter dag uten å få fisk. Mister heller ikke trua. Laksefisket mistet allikevel litt av mystikken etter en langhelg med suksè i Orkla. Alle som var med tok fisk. Selv førstereisguttene som drakk mer enn de fisket vippet opp den ene etter den andre laksen.

Satt igjen med samme følelsen som jeg tipper en 40-årig jomfru og førstereisgutt til Tailand sitter med. Plutselig var ikke kvinnfolk så vanskelig å ha med å gjøre allikevel  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*MODERATOR*

Kan vi nå prøve å diskutere det som faktisk skal diskuteres i tråden ?

Skjønner at de siste dagers snøfall kan gjøre et og annet med et stakkars fluefiske sinn.. Men ikke ta ut all frustrasjonen her inne. Da blir det bare dårlig stemning.

Kom for alle del med kritikk, men KONSTRUKTIVT!

Som tidligere nevnt så vil vi ikke ha noe som går på person! Diskuter sak!

Mvh

Jan Haukaas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mål for laksesesongen 2012 var å få laks på tørt. Ikke stripende, men oppstrømstørt. Bandt opp masse nydelige bombere, leste mye og trålte youtube for alle filmklipp. Jeg kjøpte til og med "The scandinavian spey cast II" for å bli virkelig inspirert.

Oppsummert: Har fisket masse med bombere og hatt hundrevis av flyt over laks jeg har sett i elva. Ikke en eneste har vist den minste interesse for fluene mine! Men det er mer gøy å ikke få noe på tørt, enn å ikke få noe på våtfluesving. Satser på å få hull på byllen neste år.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Atle L - du sikter vel til mitt innlegg? Forstår at det egentlig er umulig å forstå, men mitt innlegg var for å fyre opp marbakken litt. Han har prøv å fyre opp alle her med å glamorisere laksefisket fremfor annet fiske. Jeg hadde lyst til å ta igjen litt  ;)

Egentlig tragisk at jeg gjør det og urettferdig for de andre leserne her inne. Ikke lett pr tekst å forstå hva som er fleip, fakta, sagt med glimt i øyet osv... Unnskyld for det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mål for laksesesongen 2012 var å få laks på tørt. Ikke stripende, men oppstrømstørt. Bandt opp masse nydelige bombere, leste mye og trålte youtube for alle filmklipp. Jeg kjøpte til og med "The scandinavian spey cast II" for å bli virkelig inspirert.

Oppsummert: Har fisket masse med bombere og hatt hundrevis av flyt over laks jeg har sett i elva. Ikke en eneste har vist den minste interesse for fluene mine! Men det er mer gøy å ikke få noe på tørt, enn å ikke få noe på våtfluesving. Satser på å få hull på byllen neste år.  

Hører det er flere som fikk på tørt her nede sommer. Så det er nok håp ;D

Hører og de snakker om at bombere fisker dårligere en andre typer fluer. Jeg har kun fisket laks på tørt i finnmark så jeg skal ikke mene noe. Får litt lyst å fiske laks igjen når jeg hører fok snakke om dette.

Går vel over når jeg kommer til elva....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stian skremt laks flykter ikke på samme måte som skremt Ørret. Den tar ikke heller, men den står bare å sturer!

Sent from my iPhone using Tapatalk

Skremt ørret kan da for pokker også stå bom stille, og ikke stikke av før du nærmest sparker den av sted ;)

<<l Enig, Demir.

Det er da nok av tilfeller der stor ørret, som jeg har skremt av min feil, bare slutter å vake, legger seg ned på bunnen og blir stille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Laks er det virkelige fisket og de som tror at man IKKE kan bli god til det trenger å fiske litt oftere etter laks he he.

Brunørreten er en artig nok fisk den, men den blir jo ikke så stor og når man kan gå å fighte lakser med et snitt på 3-4 kilo i elva og de attpåtil tar RH og tørt....

Jeg har fisket brunørret og bekkerøye hele oppveksten og syklet milevis for å få de på tnye steder.

Ellers så merker jeg at jeg er upopulær her og det tar jeg som et kompliment.

Det morosomme er såne ting som at PÅl ikke vil bruke brune fluer....som et barn som sier motsatt hele tiden.

Kjempemorsomt!

Flybandit, jeg tror ikke jeg glemmer ansiktet ditt når du fortalte om kilosørreten du fikk i Rona....Hvem viste deg det stedet. oG jeg kan jo fortelle om når jeg dro inn ørret rett foran deg på sjøsanden og du spurte og grov om hvorda jeg fisket.

Jeg fisker kun ørret der den hører naturlig til.....Inkludert fjellvann fordi det er fisk der av ikkearistokratiske årsaker.

Jeg drar ikke til NZ, ikke at det er noe i veien med det....Men jeg er lei av alt maset om det. Er bare ørret som er satt ut i elver og forandret økologien i de. Totalt overklasseprosjekt. Its not the real thing Sorry.

På vinteren pilker jeg ørret, abbor og røye på isen.

Mandalselva er stengt på vinteren Ruffen! Dessuten må man vel akseptere at det ikke er sesong hele året . Fiska 3 mnd i sommer nesten hver dag utenom turne med bandet og jeg fikk så det jommet med laks.

Hva slags farger på laksefluer jeg liker er min sak. Jeg har ikke erfaring med så mange lakser som deg så jeg kjører safe farger :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...