Gå til innhold

Flomlys over bindestikka !


-Lars-

Anbefalte innlegg

Jeg er på utkikk etter ei lampe som virkelig gir litt lys over bindestikka.

Har ei slik stusselig halogen-lampe, men siden øynene mine snart er 100 år tilsammen så ønsker jeg noe som gjør utslag på strømregninga  :)

Noen som har tips om lyskilde som gir kraftigere lys enn standard bordlampe, og som er egnet til formålet ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er på utkikk etter ei lampe som virkelig gir litt lys over bindestikka.

Har ei slik stusselig halogen-lampe, men siden øynene mine snart er 100 år tilsammen så ønsker jeg noe som gjør utslag på strømregninga  :)

Noen som har tips om lyskilde som gir kraftigere lys enn standard bordlampe, og som er egnet til formålet ?

En sånn Led Lenzer type hodelykt med 1500 lumen ;Ds

Mine er også nærmere 100 tilsammens, men de har ikke sett så mye rart som dine, så de holder ennå i 50 år 8)

Bank i bordet, men hvit bakgrunn på fluebinderbordet hjelper ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke bare ser du fluene dine bedre med denne, men du får også dagens tillskudd med vitamin D av strålingen den utgir. I tillegg gir den deg en gyllenbrun farge på armer og fjes, og alt dette for 500 spenn er vel billig å regne for en mann i din alder!? Kjør på sier nå jeg! ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Solide saker dette, men ser vel faren for at både fingre og flue vil få brannskader i nærheten av denne  ;D

....har du vørti så tufs ? - er jo ikke veldig lenge siden du bandt som fysan på vanlig lys av stearinlys.....

Smick opp en dbl. lystoffrør tingeling i taket, lyse vegger om du har binderom - funker som fysan ( i tillegg til ei vanlig lampe over stikka ).

Clas`ern har mættimæ ta slik dritt

Her hjemme har jeg forsåvidt fått rigget meg til med nok lys over bindebordet. Det er når man skal binde på bortebane, feks på sånne sosiale bindekvelder jeg sliter. Kan liksom ikke drasse med meg de fem lampene jeg har montert på bindepulten, så jeg ønsker meg ei som gjør nytten alene  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Otto lys har mye bra. Også riktige farger da det dagslys temp i lampene.

Broderi butikker pleier å ha disse lampene.

Et bilde av lampa ( med lupe og holder) i roterommet.

[attachimg=1]

Trygve

Å sattan. Der hadde ikke jeg turt å sette meg. Ser for meg avrevne brystvorter og som verre er...

Fikk for meg at dette var en tråd om fluebinding utstyr og ikke en  Off topic tråd. Så om innlegget mitt ikke passet her så er det bare å overse det.

Trygve

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Otto lys har mye bra. Også riktige farger da det dagslys temp i lampene.

Broderi butikker pleier å ha disse lampene.

Et bilde av lampa ( med lupe og holder) i roterommet.

[attachimg=1]

Trygve

Å sattan. Der hadde ikke jeg turt å sette meg. Ser for meg avrevne brystvorter og som verre er...

Fikk for meg at dette var en tråd om fluebinding utstyr og ikke en  Off topic tråd. Så om innlegget mitt ikke passet her så er det bare å overse det.

Trygve

Beklager. Skal slette det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk for meg at dette var en tråd om fluebinding utstyr og ikke en  Off topic tråd. Så om innlegget mitt ikke passet her så er det bare å overse det.

Trygve

På ingen måte, Trygve  :)

Er noe ala den lampa du har her jeg ser for meg når ny skal handles inn nå, og at hvit bakgrunn bak stikka hjelper godt kan jeg skrive under på.

Mistenker at lyset man får fra halogenpærer som jeg har nå ikke er helt ideelt til fluebinding ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du sett på di lampene i fra ikea som du kan krølle som du vil? De er fine.

Eller du kan velge ekstremutgaven. http://www.varia.no/lysmast.htm

Likte den du linket til, men må først regne litt på hva det vil koste å bygge på huset for å gjøre plass til den  :D

Sant å si så har jeg sett fint lite av det jeg holder på med ved bindestikka i flere år nå, men fluene mine fanger alikevel fisk over en lav sko. Det sier litt om hvor godt de blir fisket også, selvfølgelig  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tips om du ikke har prøvd: Ei lita plate i en nøytral farge bak flua kan gjøre det mere behagelig å fokusere og se detaljer, akkurat som et foto av flua blir bedre med en jevn bakgrunn. Jeg bruker en grå pappbit på en streng festa til bindestikka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tips om du ikke har prøvd: Ei lita plate i en nøytral farge bak flua kan gjøre det mere behagelig å fokusere og se detaljer, akkurat som et foto av flua blir bedre med en jevn bakgrunn. Jeg bruker en grå pappbit på en streng festa til bindestikka.

Takk for tips  <<l

Har ei hvit plate stående bak stikka på bindebordet mitt, men skal prøve å få montert noe tilsvarende på selve stikka, slik at jeg kan gjøre nytte av dette når jeg binder andre steder også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det ikke er prisen som betyr noe, så søk opp Øberg Verktøy AS i Skien. De har agenturet på Waldmanns belysning. Alle mulige lamper til arbeidsbelysning i verktøymaskiner, cnc-maskiner, kontroll og lab.  Dette er Rolls-Royce og koster men er helt rått. Har ikke selv over fluebinderstikka ennå, men det kommer. Gå inn på hjemmesida og søk under diverse.

Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne er ikke dum . . . Får ta en tur til Biltema å kikke på herligheten  <<l

Jeg har no lignende. Bra! Har problemer med de minste fluene. Da kommer forstørrelsesglasset godt med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nettopp skaffet meg denne selv:

http://www.clasohlson.com/no/Marksl%C3%B6jd-Hansy-forst%C3%B8rrelseslampe/Pr363416000

Er omtrent samme som den på Biltema. Synes den funker gull. Har problemer med kontraster eller noe selv, pluss bittelitt dårlig syn, og synes lyset fra denne var veldig bra. Samtidig som jeg kan vippe den og se gjennom forstørrelsesglass noe som vil være bra i enkelte situasjoner.

Bruker forøvrig kun denne (og blits) som lyskilde til fluebilder nå. Hadde en "fancy" boks som jeg dro opp på bordet før, det gidder jeg ikke nå.

Eirik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk til anskaffelse av denne her i dag - samme som Hunkern viser til over, men med bordfot

http://www.jula.no/bordlampe-med-forstorrelse-425013

.....ikke fått testet den under binding- kjøres inn onsdag

[attachimg=1]

Fin denne, om det er plass til å gjøre bindearbeidet under den  :)

Får ta turen innom Jula i morgen, da  <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...