Gå til innhold

Erfaring med guide?


oeyvind

Anbefalte innlegg

Er det noen som har erfaring med guidet fisketur?

Jeg har lyst til å besøke en ny elv denne sesongen, og leker litt med tanken om å booke en guide.

I utgangspunktet syns jeg det er morsomt å lete meg frem på egenhånd, etter å ha studert kart / ortofoto og forsøkt å finne ut hvilke insekter som klekker i tidsrommet jeg skal være der.

Allikevel ser jeg for meg at en ganske uerfaren fluefisker ville ha stort utbytte av en guidet tur. Både i den aktuelle elven, men at man også kan tilegne seg mer generell kunnskap som kan overføres til andre steder.

Jeg regner med at man kan skreddersy tilbudet. Dersom man ønsker mer "åpen" informasjon enn hjelp til å finne stor fisk og riktig flue.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Da jeg var på Island for noen år siden kjøpte jeg en pakke gjennom Lax-a med guide. Var veldig heldig med guiden: Flyfishing dane Mads Kjær Pedersen. Veldig dyktig og hyggelig fyr. Jeg fryktet litt en sånn som sto oppå meg og nærmest skulle fiske for meg men han satt stort sett på rompa og spottet fisk. Samt noen tips hvis jeg dreit meg ut helt og håving av fisk. Jeg tror det avhengier veldig på hvor du drar. Mange steder er de vant til dårligere fiskere og gjør nesten alt for deg automatisk som kan være veldig irriterende.

Hvis du skal bruke guide kan det lønne seg å si fra hvordan du vil ha det med en gang så slipper man masse styr. Folk er jo forskjellige så det blir jo ikke lett å vite hva slags guide du får.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri fisket med guide før i fjor i USA, og det var faktisk en positiv opplevelse. Hadde guide/roer to dager der borte, og bare vi fikk sagt ifra hvordan vi gjorde det, så gikk det helt fint. Ble satt i posisjon på fine fisker, og jeg må innrømme at den siste dagen i Beaverhead lot jeg guiden fukle med fortommen også  ;D Det er som oftest trivelige karer, og vi fikk sett mye mer av elva enn vi ville gjort til fots.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guider er jo mennesker, så det er betydelige forskjeller, vil jeg våge å påstå basert på min lille erfaring. Hadde tre guider i Slovenia, og de var temmelig ulike når det gjaldt det meste. Alt fra det til tider overkant hjelpsomme til de som bare tok deg med til en plass det var ok å fiske, og som syslet med sitt i bakgrunnen. Det ble noen diskusjoner i gruppa om vi burde være tydeligere på hva vi ønsket oss, si ifra når det ble litt mye osv., men lot det være og byttet litt på hvem som måtte ta støyten.  ;) At de kjørte oss rundt og handlet inn øl var jo en stor bonus. Spesielt for de øltørste i gruppa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fisket med guide et par ganger...varierer litt hvor "slitsomme" de er. I Sør Afrika hadde jeg en i overkant ivrig kar, som skulle velge fluer og knyte de på fortommen; det gjør jeg helst selv. Fisket med en genial type i Florida, Cpt. Todd Bowen. Rolig, avbalansert og kunnskapsrik. Har også hatt en såkalt "introduksjonspakke" i Sverige (Kultsjögården i Saxnäs) en gang, med informasjon om gode strekninger, klekkinger, fluevalg osv. i en bestemt elv. Det var en god erfaring, utrolig dyktige fiskere som jobbet der.

Tror det er lurt å si tydelig fra hva man ønsker....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som har erfaring med guidet fisketur?

Jeg har lyst til å besøke en ny elv denne sesongen, og leker litt med tanken om å booke en guide.

I utgangspunktet syns jeg det er morsomt å lete meg frem på egenhånd, etter å ha studert kart / ortofoto og forsøkt å finne ut hvilke insekter som klekker i tidsrommet jeg skal være der.

Allikevel ser jeg for meg at en ganske uerfaren fluefisker ville ha stort utbytte av en guidet tur. Både i den aktuelle elven, men at man også kan tilegne seg mer generell kunnskap som kan overføres til andre steder.

Jeg regner med at man kan skreddersy tilbudet. Dersom man ønsker mer "åpen" informasjon enn hjelp til å finne stor fisk og riktig flue.

Hei. Enig med Andreas her: Det er lurt å si i fra hva man ønsker. Det er en selv som styrer, og hvordan en guide er som person (hyper eller mutt) skal ikke bestemme ditt fiske  :) Du sier hvordan du vil ha det - og sånn blir det  :) En guide som fisker "foran" de han skal guide er uansett helt på trynet.

Jeg har selv avtalt guide i utlandet, hvor jeg har sagt at; jeg skal ha en guide i 2 timer som skal gå med meg opp og ned langs elva, og fortelle litt historikk og generelt om elva, før jeg startet mitt eget fiske. Han var en kjempetrivelig fyr som kunne mye om elva, og det var moro. Men plassene, fiskene, situasjonene og bugsa ville jeg ha gleden av å finne ut selv. Det er jo halve moroa. Og guidene (2 stk) vi hadde i Argentina, gav vi fri  ;D De var kjempeglade, og brukte heller tiden på kokking og å være med oss på tur  :)

Funker greit med guide om man sier i fra hvordan man vil ha det  :)

Jeg er veldig streng på det, og vil ikke ha med en fyr som skal ta seg av moroa med å finne ut ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri fisket med guide før i fjor i USA, og det var faktisk en positiv opplevelse. Hadde guide/roer to dager der borte, og bare vi fikk sagt ifra hvordan vi gjorde det, så gikk det helt fint. Ble satt i posisjon på fine fisker, og jeg må innrømme at den siste dagen i Beaverhead lot jeg guiden fukle med fortommen også  ;D Det er som oftest trivelige karer, og vi fikk sett mye mer av elva enn vi ville gjort til fots.

Måtte bare slenge inn at Beaverhead ruler:P:P

Sent from my ST27i using Tapatalk 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

er det ikke morsomt å finne ut ting sjøl isteden for å gå til duka bord??? trodde det var endel av fluefisket og tilfredstillelsen ved det...... nei,, jeg er blitt gammel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er det ikke morsomt å finne ut ting sjøl isteden for å gå til duka bord??? trodde det var endel av fluefisket og tilfredstillelsen ved det...... nei,, jeg er blitt gammel.

<<l Enig med deg, Staffan - og det tror jeg de fleste egentlig er også.

For det ER halve moroa å finne ut ting selv, og ha det moro i den prossessen - om vi lykkes eller ikke  :)

Fluefiske er veldig "veien er målet, og det er ikke målet som er målet i seg selv"...

<<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er det ikke morsomt å finne ut ting sjøl isteden for å gå til duka bord??? trodde det var endel av fluefisket og tilfredstillelsen ved det...... nei,, jeg er blitt gammel.

Delvis enig, men hvis du har en enkelt fiskedag i Florida Keys eller skal ut i bushen i Sør Afrika er det toskete å ikke bruke guide spør du meg.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er det ikke morsomt å finne ut ting sjøl isteden for å gå til duka bord??? trodde det var endel av fluefisket og tilfredstillelsen ved det...... nei,, jeg er blitt gammel.

Delvis enig, men hvis du har en enkelt fiskedag i Florida Keys eller skal ut i bushen i Sør Afrika er det toskete å ikke bruke guide spør du meg.......

Enig med Staffan og Andreas. Men har man betalt flesk for å reise på en tur, så synes jeg det er ålreit å ikke sløse bort flere dager på å forsøke å finne ut av ting. Alltid greit med noen råd og tips, for å komme over den første kneika. Men er man boms og reiser rundt hele tiden, så ser jeg ikke poenget. Det er noe annet med oss som setter av noen skarve uker til fluefiske, og resten av året betaler skatt, kjører barn på trening, trener andres barn og rydder ut og inn av oppvaskmaskinen.  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andrè nevner - det mange dessverre ikke tør å gjøre:

Gi en klartekst på hva man ønsker.

Det er du som betaler - for at guiden kan ha sin lisens/inntekt.

Dette gjelder all guiding.

Om det er på omvisning i Riga, fluefiske i Brazil, eller jakt i Canada/Afrika.

Hvorfor tør man ikke?

Det har noe med å være nordmann, tror jeg.

Vi godtar det meste - og sier lite om vi er misfornøyd.

Jeg har litt erfaring ang. jakt i div. land iløpet av 30 år - og har sett forskjellen på krav en spanjol, amerikaner, tysker, nederlander, osv. stiller - i forhold til en nordmann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guider er jo mennesker, så det er betydelige forskjeller, vil jeg våge å påstå basert på min lille erfaring. Hadde tre guider i Slovenia, og de var temmelig ulike når det gjaldt det meste. Alt fra det til tider overkant hjelpsomme til de som bare tok deg med til en plass det var ok å fiske, og som syslet med sitt i bakgrunnen. Det ble noen diskusjoner i gruppa om vi burde være tydeligere på hva vi ønsket oss, si ifra når det ble litt mye osv., men lot det være og byttet litt på hvem som måtte ta støyten.  ;) At de kjørte oss rundt og handlet inn øl var jo en stor bonus. Spesielt for de øltørste i gruppa.

Har veldig samme oppfatning som deg, Jørn . . . Den turen var første erfaring med guide for meg, også.

Guidene våre i slovenia var nok ikke forberedt på hvor dyktige vi var, og skjønte ikke at vi var forholdsvis mette av fiskeopplevelser etter en lang sesong i norge  ;D

Neida, sjefsguiden, som var den mest pågående av dem, var nok vant til å guide fiskere som ville ha mest mulig fisk, for enhver pris. Ikke noe å si på det, da det sikkert gjelder de aller fleste.

Selv vil jeg ikke ha fisk for enhver pris, så jeg ble i overkant stresset når jeg hadde han hengende over meg, men han var jo så engasjert og blid fra morgen til kveld, så det var vanskelig å bli sint på han også  :D

Og makan til falkeblikk på fyren . . . Han var helt drøyt rå på å spotte fisk. Husker jeg ble litt skuffet over at han ikke kalte seg Capt.  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

Høres ut som om det er litt fleksibilitet hos guidene. Skrekken er en i overkant hjelpsom fyr, som noen av dere nevner.

For min del tror jeg ikke litt bistand vil ødelegge opplevelsen. Det er vel ikke milevis unna det å melde seg på et kastekurs eller plukke opp noen tips i forbindelse med fluebinding. Jeg hygger meg i alle fall med begge deler, selv om jeg har lyttet til flinkere folk enn meg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guider er jo mennesker, så det er betydelige forskjeller, vil jeg våge å påstå basert på min lille erfaring. Hadde tre guider i Slovenia, og de var temmelig ulike når det gjaldt det meste. Alt fra det til tider overkant hjelpsomme til de som bare tok deg med til en plass det var ok å fiske, og som syslet med sitt i bakgrunnen. Det ble noen diskusjoner i gruppa om vi burde være tydeligere på hva vi ønsket oss, si ifra når det ble litt mye osv., men lot det være og byttet litt på hvem som måtte ta støyten.  ;) At de kjørte oss rundt og handlet inn øl var jo en stor bonus. Spesielt for de øltørste i gruppa.

Har veldig samme oppfatning som deg, Jørn . . . Den turen var første erfaring med guide for meg, også.

Guidene våre i slovenia var nok ikke forberedt på hvor dyktige vi var, og skjønte ikke at vi var forholdsvis mette av fiskeopplevelser etter en lang sesong i norge  ;D

Neida, sjefsguiden, som var den mest pågående av dem, var nok vant til å guide fiskere som ville ha mest mulig fisk, for enhver pris. Ikke noe å si på det, da det sikkert gjelder de aller fleste.

Selv vil jeg ikke ha fisk for enhver pris, så jeg ble i overkant stresset når jeg hadde han hengende over meg, men han var jo så engasjert og blid fra morgen til kveld, så det var vanskelig å bli sint på han også  :D

Og makan til falkeblikk på fyren . . . Han var helt drøyt rå på å spotte fisk. Husker jeg ble litt skuffet over at han ikke kalte seg Capt.  ;D

Ja huff. Han var alt for intens for meg. Tror han skjønte det for han holdt seg som regel på trygg avstand :rolleyes: Nærmet han seg fortommen min snudde jeg ryggen til.

Har aldri sett noe i nærheten av ivrig fisker. Ble litt vittig til tider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Tror det er viktig å avklare på forhånd hva du er ute etter. Det gjør det mye lettere for guiden å tilpasse opplegget.

Det er vel heller ingen tvil om at du kan ha stor nytte av en guide hvis du kun har noen dager på deg i en ny elv.

Bruk guiden til å fortelle deg om elva, og hva som duger når så sparer du potensielt mange dyrebare feriedager :-)

Alternativet til guide er å spørre lokale folk som har fisket i elva/vannet kanskje i mange år, det er gratis og ofte svært nyttig....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...