Gå til innhold

TEST: Bindestikker - fra Flyfisherman magazine (eldre test)


André_Brµn

Anbefalte innlegg

Hei. Ja, det er en gammel test fra 2002.

Satt og så over en del gamle blad i går, og fant denne testen, så jeg bare scannet den for felles moro  :)

Rart hvor mange blad det var før: Har utgaver av Fly, Rod & Reel. Flyfishing Journal, Fly Tyer, Fusion Magazine, Flyfishing & Flytying Journal, Flyfisherman og mange av disse er borte i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen over, og ingen ved siden: Dyna King Barracuda  <<l Iallefall innenfor den prisklassen, og produsert slik at det er åpent for menigmann å kjøpe den  <<l

Ja, den Barracudaen er vel ei skikkelig fin stikke (den har jeg ikke prøvd), men rart at ikke flere har DynaKing Squire'n (som jeg har prøvd noe) for det er faktisk ei veldig fin stikke. I hvert fall hvis man tenker bang-for-the-bucks? Jeg vet ikke.

Den stikka som Tormod nevner, Renzetti Presentation 4000 (jeg kjøpte den gamle versjonen før cam'n kom) er virkelig ei råbra stikke til ørretfluer, synes jeg, og det var den jeg brukte og har bundet 1000-vis av fluer på helt til jeg skifta til LAW-stikka. Jeg har aldri hørt noen nevne noe negativt om LAW-stikka, så jeg får bli den første: For hendelen bak på Presentation 4000 er faktisk bedre og mer lett tilgjengelig når man vil snu flua litt hit og dit og titte på hackle osv. Så der er faktisk en bedre ergonomi på 4000'n enn på LAW'n akkurat når det gjelder dette. Synes jeg, da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette en test som, jeg har brukt denne i 10 år , eller er det en test som............

Bare lurer fordi det er kanskje noe av grunnen til at de som binder litt spriker fra denne testen.

Bare en stikke her som jeg har hatt og det var Marryat mp. Den gikk til helvete, men var den dårlig av den grunn, nope.

Den spydde ut fluer som hakka møkk og jeg sparte i 2 år før jeg fikk litt rabat hos bjørnar fluefiske.

Hvor mange fluer i året binder dere som synser og mener noe her, og hva binder dere, og i prosent hvor mye av hver.

Hvis jeg bare hadde  holdt meg til 10-20 krok så ville antagligvis Fly-mate'n min vart enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faktisk veldig godt poeng, Robban !

Jeg tror de aller fleste stikkene på markedet ville holdt livet ut for de fleste av oss, siden jeg mistenker at de færreste av oss binder tusenvis av fluer i året.

Men det er vel som med fluestenger og annet fluestasj . . . Man kjøper det man har lyst på, uavhengig av pris og andre "fornuftige" årsaker  :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faktisk veldig godt poeng, Robban !

Jeg tror de aller fleste stikkene på markedet ville holdt livet ut for de fleste av oss, siden jeg mistenker at de færreste av oss binder tusenvis av fluer i året.

Men det er vel som med fluestenger og annet fluestasj . . . Man kjøper det man har lyst på, uavhengig av pris og andre "fornuftige" årsaker  :D

yepp , jeg gjør det  <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faktisk veldig godt poeng, Robban !

Jeg tror de aller fleste stikkene på markedet ville holdt livet ut for de fleste av oss, siden jeg mistenker at de færreste av oss binder tusenvis av fluer i året.

Men det er vel som med fluestenger og annet fluestasj . . . Man kjøper det man har lyst på, uavhengig av pris og andre "fornuftige" årsaker  :D

Godt poeng. Det vil vel alltid være noe vi synes "mangler" enten det er snakk om sneller, stenger, stikker osv... i diverse tester.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble nevnt oppi denne tråden at det er kvaliteten på stålet som avgjør prisen og det eneste som skiller dyre og billige stikker.  Det er tull ! materialer i ei stikke ca 3-500 gram råmateriale og med kilopris (i Norge) på ca, 25-40 kroner for simpelt konstruksjonstål kontra topp kvalitetstål til 125-150 kroner kiloen gir jo ikke rare prisforskjellen.

Det er hvordan det blir bearbeidet, herdet, slipt, polert og antall duppeditter deler og funksjon som i utgangspunktet gir prisforskjeller. Og de som har en god merkevare smeller på x antall prosent til slutt fordi de selger alikevel.

Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble nevnt oppi denne tråden at det er kvaliteten på stålet som avgjør prisen og det eneste som skiller dyre og billige stikker.  Det er tull ! materialer i ei stikke ca 3-500 gram råmateriale og med kilopris (i Norge) på ca, 25-40 kroner for simpelt konstruksjonstål kontra topp kvalitetstål til 125-150 kroner kiloen gir jo ikke rare prisforskjellen.

Det er hvordan det blir bearbeidet, herdet, slipt, polert og antall duppeditter deler og funksjon som i utgangspunktet gir prisforskjeller. Og de som har en god merkevare smeller på x antall prosent til slutt fordi de selger alikevel.

Kjell

Det har du nok rett i, Kjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[quote author ;)ra topp kvalitetstål til 125-150 kroner kiloen gir jo ikke rare prisforskjellen.

Det er hvordan det blir bearbeidet, herdet, slipt, polert og antall duppeditter deler og funksjon som i utgangspunktet gir prisforskjeller. Og de som har en god merkevare smeller på x antall prosent til slutt fordi de selger alikevel.

Kjell

Bøyer meg i stålstøvet ;)

Men jeg har slitt ut to indiastikker, så der kan ikke stålet ha allverden.

Begynte med en veldig solid sak, men som ikke kunne justeres

Så en dansk en som holder mål ennå, Flymate Anbefales til ungdommer med slunken kasse 8)

Gjentar det; Flymate til ca 600 holder i massevis <<l

Nå har jeg en HMH Spartan, men jeg henter fram Flymaten til grovbinding.

Har hatt hendene på en Renzetti og den virka suveren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Har vært igjennom et par dyre amerikanske som enten er blitt solgt eller samler støv. Og de var typisk amerikanske, slurvete laget.

Nå har jeg en amerikaner som er litt uvanlig, gjennomført selv i detaljene og skikkelig finish. Den heter Nor-vise.

Det er fra mine mange år som jeger og skytter og tidligere innehaver av amerikanske rifler at jeg har mista litt sansen for usa produserte saker. Europeere er hvassere på teknologi og produksjonsteknikk enn yankeer. Blaser jaktvåpen og Festool elverktøy er i en helt annen liga enn noe annet serieprodusert fra usa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært igjennom et par dyre amerikanske som enten er blitt solgt eller samler støv. Og de var typisk amerikanske, slurvete laget.

Nå har jeg en amerikaner som er litt uvanlig, gjennomført selv i detaljene og skikkelig finish. Den heter Nor-vise.

Det er fra mine mange år som jeger og skytter og tidligere innehaver av amerikanske rifler at jeg har mista litt sansen for usa produserte saker. Europeere er hvassere på teknologi og produksjonsteknikk enn yankeer. Blaser jaktvåpen og Festool elverktøy er i en helt annen liga enn noe annet serieprodusert fra usa.

Hei  :) Apropos Blaser. Har du vært borti denne SR850? Var vel en forgjenger til R93 på et vis.

http://www.thetroutbum.com/no/friluftsliv/jakt/47-blaser-sr850.html

arve_skyter_rein.jpg

Fattern på tur til å knele en bukk. Et råskinn var han  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror aldri jeg har tatt i en SR850, men husker jeg leste om den for sikkert mer enn 20 år siden i Våpenjournalen. Husker godt en rettrekker fra Blaser man spente med å skyve hevarmen frem :-)

Horst Blaser som er konstruktøren har virkelig talent på den mekaniske fronten. Egentlig en bilmekaniker som ble børsemaker for å vinne sin kjære da hans svigerfar in spe var våpensmed. Blaser tok tanken med modularitet og meget snevre toleranser til nye høyder og avskaffet dermed mye av det tidkrevende håndarbeidet andre dras med, og fikk dermed til en fortjeneste få andre i bransjen har fått til. Suksessen med R93 er helt rå, og det er definitivt den beste jaktrifla jeg noengang har hatt. Suksessen var såpass stor at han noe motvillig ble kjøpt ut av sitt livsverk.

Han er ikke pensjonert riktig ennå, rifler som bærer navnet Strasser er hans siste påfunn som er kommersialisert. Får neppe samme suksess som R93, til det har den ikke helt like geniale løsninger.

Far din får ta godt vare på den SR850'en, den vil neppe synke i verdi med tiden. Blaser har tidligere drillinger bl.a som får meget gode bruktpriser, ikke mange andre som har serieprodusert drilling i 20/30-06/22 hornet på rundt 2,5 kilo som er så smekre. Ganske erketyske med kun en hane, men rimelig kule synes jeg.

Dette var en skikkelig avsporing :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...