Gå til innhold

Vem skal se kveldens episode av Uppdrag Granskning?


Gjest Unknown User

Anbefalte innlegg

  • Svar 217
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Født sånn eller blitt sånn? Dette er vel diskusjonen om arv kontra miljø.

Nei. Det er arv og miljø, vi vil fram til her  :) Ikke noe sosiolog-prat om at alle er født like.

'Talent' er i mine ører et veldig positivt ladet ord, men det henviser allikevel bare til noe "ufullendt".

Et potensiale. Men allikevel - et potensiale, og i det ligger mye av det Jan og Erik påpeker her.

Tror man ikke på begrepet 'talent' så undergraver man på en måte hele evolusjonsteorien, og da står man igjen med stort sett bare religion.

Nettopp André! Vi er på linje. Og det var det som var poenget mitt selv om det kanskje ikke kom tydelig frem. Det lå et stikk til universitetsforskning der. Historisk har man hatt en tendens til å henfaller til dualismer dessverre (f.eks. natur vs. kultur, arv vs. miljø, gener vs. sosialt liv). Du finner det ofte i titler på engelsk som "The cultural construction of..." og "The social construction of..."

Til og med gener og den fysiske/ materielle verden har samfunnsvitenskapene og humaniora funnet den nødvendig å kalle en konstruksjon. Gener? Talent? Vel, sosialkonstruktivister ville vel kalle det en "konstruksjon" betinget av sosiale og kulturelle forhold (dvs. kultur, miljø og sosialt liv-delen av dualismen).

Og religion? Havner definitivt i kategorien "konstruksjon"...

Hei, Øyvind  :) Det er vel på sin plass å påpeke at mitt innlegg ikke var noen kritikk av ditt heller, og jeg så selv at jeg var litt utydelig her. Jeg tenkte på det, etter at det var posta at, hmm...håper det kom ut slik jeg mente  :)

Godt det ble tatt slik det var tenkt, så jeg er helt enig med deg  :)

Utover det, så har jeg begått statsvitenskap mellomfag selv,  ;D og flere fag på UiO. Men jeg er fortsatt enig med deg  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner en fyr som er en helt drøyt god trommeslager . . . Seriøs øving har han aldri hatt sansen for, og aldri holdt på med, men han setter seg gjerne bak trommesettet og drar noen låter med gode kompiser.

Anerkjente musikere som har hørt han slå trommer blir helt målløse, og samtlige er av den oppfatning at om han virkelig hadde satset så kunne han nådd hvor langt som helst.

Hadde han med i bandet en liten stund mens jeg holdt på selv, men så fort det ble snakk om øving til fastsatte tider og litt strukturert opplegg så mistet han interessen  ;D

Han ville spille når han selv følte for det, og det kunne like gjerne gå en måned eller to mellom hver gang.

Like fullt spiller han trommer bedre enn mange som øver flere timer hver uke . . . Han har rett og slett medfødt rytme i kroppen, altså et medfødt talent. Et stort sådan . . .

Når det gjelder doping og norske langrennsløperer på 90 tallet . . . Må innrømme jeg skulle glist om det viste seg at Dæhlie og Ulvang var dopet, men nei, jeg tror ikke det var tilfelle. Det er ikke kultur for doping i norge, ihvertfall ikke innen skisport. I motsetning til mange andre land, hvor man anser det som uflaks når noen av sine blir tatt, fremfor skam.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg så er"talent" vilje til å trene.

Det blir du ikke født med,men det utvikles og skapes ved påvirkning.

"Talent" er et forbasket negativt ord og er i seg selv svært lite utviklende i mine øyne.

Konstruktiv trening handler i mine øyne svært lite med et så missbrukt ord som talent å gjøre.

Og for en gang skyld så var det ikke jeg som startet off topic her..... ;D

Alle som trener fornuftig med eller uten hjelp har all mulighet for å bli best.

De som trener mest,er de som blir best.

Talent,puhhh makan til til tragisk ord........

Tom.

etc, etc..

Sorry, men jeg klarer ikke la disse, og flere av uttalelsene dine ligge. Tuller du?

I og med at du har vinklet dette inn mot kasting, må jeg spørre om du kan forklare meg følgende:

En kamerat av meg hadde aldri hatt filla interesse av fluefiske. Og ingenting ved ham minner om god koordinasjon eller noe som ligner sportslighet. Det nærmeste typen har kommet fysisk fostring må være aking i barndommen.

På en guttetur, ga jeg ham treerstanga mi. Etter å ha vist sånn ca. hvordan dette funker.

Hvordan det går an å kitte omtrent hele snøret ut med en småsær treerstang, etter et kvarter, aner jeg virkelig ikke.

Så hva prater vi da om?

Er det hans skjulte evne til å bråforstå teknikken?

Eller er han bare fantastisk letttrent?

Er det noe som bare ligger der, klart?

Eller. Eller.

Uansett, er det kun et eneste ord for slikt: TALENT.

Ok, jeg drar på litt til:

For ørten år siden satset jeg livet som kjørelærer. Og hadde med mc-n hjem. En kveld lurte en kamerat som ikke engang hadde sittet på en moped på om han kunne prøve litt. Egentlig var jeg direkte usikker, spesielt med tanke på at gutten er den mest klossete jeg vet om.

Men på sykkelen, med meg bakpå. Og så bare kjørte han. Perfekt. Jeg ble satt helt ut. Ikke hadde han engang kjørt bil.  

Etterpå satt jeg opp en slik kjeglebane. Han raste gjennom denne på en tid som hadde gjort sensorene våte i øyekroken. .

En til da. En liten periode jobbet jeg på en sånn go-kartbane(Dævven jeg har gjort mye rart!). Da ansatte vi en kar som aldri hadde vært borti fart og motor. Etter en time eller så, satt han banerekord. Han kjørte faktisk fra erfarne bilsportfolk med en gang.

Forklar hva dette dreier seg om, hvis det ikke er talent.  

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Det er selvfølgelig talent, eller medfødte fordelaktige egenskaper. Vi er alle født med ulike egenskaper. Mange grunner til dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja,ikke sant,sånne historier hører jeg om hele tiden,og hvis man graver litt dypere i det,så er det

kanskje ikke akkurat sånn allikevel?

Dryflyfool,tror du virkelig,hvis det du sier er sant da,at en fyr som har tatt i en treer stang i et kvarter

kitter ut et treer snøre.La oss si 25 -30m.

Make my day,makan til tull fra ende til annen.

Er det noen her inne på nettet som vil navgi en norsk fluekaster som er født med talent?

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tom, du velger dine forutsetning for diskusjonen, og ser helt bort fra alle andre argumenter enn de som gavner din sak. Det har kommet drøssevis med eksempler på forskjellen mennesker i mellom, og det som skal redde din argumentasjon er hvorvidt vi kan navngi en fluekaster med talent eller ikke...

Om jeg skulle velge mellom å fortsette denne diskusjonen, eller å ta rennafart og banke knollen rett i en murvegg, så tror jeg ærlig talt at jeg ville hatt minst trøbbel med det siste... Stå på videre, jeg gir meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tom

Jeg ser at du litt lenger oppi tråden her skrev at du nektet å tro noen er født bedre enn andre. Men det er forskjell på å ha gener som gir deg forutsetninger som kan gjøre deg god, enn det å være født bedre enn andre!

Talent alene behøver nødvendigvis ikke være det eneste avgjørende, men parer du talent med miljø og trening kan du bli stygg-god!

Men du fornekter jo at ordet talent finnes i det norske vokabular, i og med at du ikke kan bruke det i en eneste  setning,og ha en fornuftig forklaring på hva det er.

Ps.

Ser forresten at diskusjonen om talent eller ikke, er biiittelitt O.T i forhold spørsmålet i overskriften!! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Ja,ikke sant,sånne historier hører jeg om hele tiden,og hvis man graver litt dypere i det,så er det

kanskje ikke akkurat sånn allikevel?

Dryflyfool,tror du virkelig,hvis det du sier er sant da,at en fyr som har tatt i en treer stang i et kvarter

kitter ut et treer snøre.La oss si 25 -30m.

Make my day,makan til tull fra ende til annen.

Er det noen her inne på nettet som vil navgi en norsk fluekaster som er født med talent?

Tom.

Kjetil B. Mathisen. Ferdig snakka

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Enig der Pål. Jeg har også navngitt et ferskere fluekaster-talent tidligere i en annen tråd. To ganger også. Men det ble selvsagt ignorert av han som etterlyste et navn... Hvorfor vites ikke. Men jeg kan love at ingen som har sett utviklingen hans er det minste i tvil om vi her snakker om et talent utenom det vanlige. Men jeg vil ikke kalle ham en "freak". Det ordet har en mer negativt ladet undertone enn talent. For meg er faktisk talent noe av det mest positive man kan hefte ved et annet menneske.

Når det gjelder blodverdier osv. så er det vel kanskje slik at en med naturlig høye blodverdier (eller er disponert for å få det ved høydeopphold) har en fordel i idretter hvor utholdenhet er avgjørende. Og når en person i tillegg har meget god koordinasjonsevne, ork/lyst til å trene hardt over tid og har et konkurranseinstinkt langt utenom det vanlige, så snakker vi om et idrettstalent. Når en slik person attpåtil havner innenfor den idretten hvor hans/hennes talent passer aller best så kan man få slike helt unike helter som Tiger Woods, Stenmark, Federer, Thorp, Berger, Bjørgen osv.

Altså blir ikke jeg mer mistenksom fordi om Dæhlie kanskje hadde noe høyere blodverdi enn gjennomsnittet. Særlig ikke når dette ble målt etter høydeopphold og en påfølgende konkurranse hvor dehydrering var mer aktuelt enn i dag. De tok jo knapt til seg næring på ei 5-mil på den tiden. Etter at det ble mer fokus på riktig næringsinntak så gikk antagelig også blodverdiene noe ned i snitt. Tror jeg da.

Og så uvanlig med blodverdier på 17+ er det nå ikke da. Det er bare å spørre de som tar imot blodgivere. De sitter såvidt jeg har forstått på tall som ville sendt en god del av blodgiverne rett inn i dopingskandaler så det holdt. Om de hadde konkurrert altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Riktig dette. Dessuten var det en svensk utøver som målte 17,7 i forrige ukes VM. Han har disp grunnet høye naturlige verdier...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Quiz til Tom:

1) Messi er verdens beste fotballspiller, og er blitt så god kun fordi han har trent noe inni h... mye mer enn alle andre.

2) Messi er verdens beste fotballspiller, og det er pga et STORT talent, videreutviklet ved mye trening.

3) Messi er talentløs, talent finnes ikke og jeg nekter for at Messi er verdens beste fotballspiller

4) Denne quizen er talentløs

Hva svarer du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja,ikke sant,sånne historier hører jeg om hele tiden,og hvis man graver litt dypere i det,så er det

kanskje ikke akkurat sånn allikevel?

Dryflyfool,tror du virkelig,hvis det du sier er sant da,at en fyr som har tatt i en treer stang i et kvarter

kitter ut et treer snøre.La oss si 25 -30m.

Make my day,makan til tull fra ende til annen.

Er det noen her inne på nettet som vil navgi en norsk fluekaster som er født med talent?

Tom.

"Omtrent", Tom. Omtrent hele snøret. Og, jupp, karen taklet dobbeltrekk og hele greia sykt kjapt.

Legg forøvrig merke til at jeg ikke har betegnet noen av dine meninger som "tull fra ende til annen". Og var egentlig intressert i en forklaring og en videre diskusjon rundt dette. OT eller ikke, så er det det tråden nå handler om.

Men, hanskene av;

Det er mulig du er en av de som ikke takler det at endel, eller la oss si ganske mange mennesker, innehar talent for div. saker. Det er helt vanlig blandt folk som er litt, tja skal vi si, "treglærte". Også et kjent fenomen hos den skumle gjengen "teoretikere"... (Slemt comeback der altså.)

Men, jeg er ikke av de som forfekter at det ikke går an å bli best uten å ha medfødt talent. Har vært borti endel sport, faktisk også som trener. Fiflet også litt med utdannelse innen pedagogikk.

Har sett unge som har trent seg opp til å hevde seg helt i toppen, selv uten dette, etter din mening, fanasifosteret "talentet". Greia var bare at disse måtte nedlegge mye mer repetisjon(som er hva man gjør for å gjøre om til automatikk, seff!) enn andre som liksom "tok det raskere".

"Treningsprodukter" kalles de førstnevnte. Og det er helt greit.

Jeg driter ærlig talt i om du mener jeg farer med løgn. Men jeg sitrer faktisk etter å høre dine forklaringer rundt det uomtvistelig fakta at noen tar ting mye kjappere enn andre.

For om du påstår du ALDRI har opplevd slikt selv, eller fått det med deg, så mener jeg du farer med løgn og forbannet løgn for å hisse opp tosker som meg.

Hmmm. Nå håper jeg våren kommer. FORT!

   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Det at små barn komponerer klassisk musikk er jo kke talent (eller en spesiell medfødt evne). Bare å trene nok. Alle klarer å konstruere skalaen til musikk som barn også.

Du får Google talent selv Tom. Jorda er flat den, og det er det samme hva alle andre mener...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjetil B Mathisen og Kalmar.Nope.No way.

Her handler det om treningsmengde og ikke talent.

Nå kjenner jeg Sven godt,og typisk for ham så vet jeg godt hvor intenst han

setter seg inn i ting som han vil drive med og hvor mye tid han legger ned i det som

interesserer ham.Se på det med trommer og padling når det gjelder han nå om dagen.

Noe av det siste han sa til meg var,det krever så mye Tom å komme dit jeg var igjen.

Kan "talent" trenes opp?Etter min mening helt klart.Helt klart,men jeg personlig bruker da

ikke ordet talent men dedikasjon.

Du må elske å drive med det,du må føle at dette er noe du vil drive med,det må gi deg glede

å trene,og du må trene effektivt.Du trenger ikke trene hardt eller intenst,men du må trene mye.

Tiger Woods startet som toåring med en far som mest sannsynlig gjorde opplevelsen

verdifull og morsom,og som fikk guttepjokken til å synes at dette er morsomt.

Spør alle de beste kasterne vi har her i landet gjennom alle tider om det med talent og om det

har gitt dem noen fordeler?

Samtidig legg merke til hvor mye hver enkelt har trent,eller fortsatt trener.

Om jorda er flat eller ikke,er egentlig bare en tullete bemerkning,og vitner egentlig bare om

dårlig argumentasjon. ;D

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du klarer å se litt forbi fluekastere Tom, mener du virkelig at Australske Thorpe som tok omtrent alle gulla i OL, ikke har en fordel fysisk i svømming?

Så du mener at talent begrenser seg til enkelte idretter eller sysler?

Hadde Einstein et talent,eller hadde han en avsindig interesse?

Og hvorfor skal jeg se forbi fluekastere?Fordi det ikke handler om talent?

Jeg har ikke så mye kjennskap til Thorpe og svømming,men sendt ham en mail da vel og spør.

Hvordan trener han og hvor mye trener han?

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjetil B Mathisen og Kalmar.Nope.No way.

Her handler det om treningsmengde og ikke talent.

Nå kjenner jeg Sven godt,og typisk for ham så vet jeg godt hvor intenst han

setter seg inn i ting som han vil drive med og hvor mye tid han legger ned i det som

interesserer ham.Se på det med trommer og padling når det gjelder han nå om dagen.

Noe av det siste han sa til meg var,det krever så mye Tom å komme dit jeg var igjen.

Kan "talent" trenes opp?Etter min mening helt klart.Helt klart,men jeg personlig bruker da

ikke ordet talent men dedikasjon.

Du må elske å drive med det,du må føle at dette er noe du vil drive med,det må gi deg glede

å trene,og du må trene effektivt.Du trenger ikke trene hardt eller intenst,men du må trene mye.

Tiger Woods startet som toåring med en far som mest sannsynlig gjorde opplevelsen

verdifull og morsom,og som fikk guttepjokken til å synes at dette er morsomt.

Spør alle de beste kasterne vi har her i landet gjennom alle tider om det med talent og om det

har gitt dem noen fordeler?

Samtidig legg merke til hvor mye hver enkelt har trent,eller fortsatt trener.

Om jorda er flat eller ikke,er egentlig bare en tullete bemerkning,og vitner egentlig bare om

dårlig argumentasjon. ;D

Tom.

Dette er bare tull, du kommer ikke på landslaget i noen idrett uten å ha et solid talent for den sporten. Kanskje du har rett i forhold til fluekasting, men jeg tror du tar dørgende feil der også. Ellers så kommer tesen til Worldmaster inn, om at "Fluekasting er som morellsteinspytting"... Du kan være så dedikert du bare vil, kjøpe de samme skoene osv, men du kan ikke dedikere deg til en plass i laget til Drillo f.eks., men har du talent eller ekstreme egenskaper som Jan sier, ja se da, da øker mulighetene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Kjetil B Mathisen og Kalmar.Nope.No way.

Her handler det om treningsmengde og ikke talent.

Nå kjenner jeg Sven godt,og typisk for ham så vet jeg godt hvor intenst han

setter seg inn i ting som han vil drive med og hvor mye tid han legger ned i det som

interesserer ham.Se på det med trommer og padling når det gjelder han nå om dagen.

Noe av det siste han sa til meg var,det krever så mye Tom å komme dit jeg var igjen.

Kan "talent" trenes opp?Etter min mening helt klart.Helt klart,men jeg personlig bruker da

ikke ordet talent men dedikasjon.

Du må elske å drive med det,du må føle at dette er noe du vil drive med,det må gi deg glede

å trene,og du må trene effektivt.Du trenger ikke trene hardt eller intenst,men du må trene mye.

Tiger Woods startet som toåring med en far som mest sannsynlig gjorde opplevelsen

verdifull og morsom,og som fikk guttepjokken til å synes at dette er morsomt.

Spør alle de beste kasterne vi har her i landet gjennom alle tider om det med talent og om det

har gitt dem noen fordeler?

Samtidig legg merke til hvor mye hver enkelt har trent,eller fortsatt trener.

Om jorda er flat eller ikke,er egentlig bare en tullete bemerkning,og vitner egentlig bare om

dårlig argumentasjon. ;D

Tom.

Hva med Bethoven ?

Eller uttallelsen til Mel Krieger om at Steve Rajeff hadde et vanvittig talent. Denne uttalelsen falt da Rajeff var 13

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...