Gå til innhold

En ny stang og en ny line.


Tom Syversen

Anbefalte innlegg

Det jeg prøver å si er at jeg i mine yngre dager bygde(monterte) jeg masse stenger. P.g.a økonomi som ikke sto i stil til byggeaktivitet ble flere stenger ribbet og bygget opp på nytt en rekke ganger. Noe av grunnen var min noe perfeksjonisme,  og andre grunner var at en god stang ble kjedelig, og trengte en ny farge på surringene fordi jeg hadde lyst på noe annet. Andre ganger var det fordi samme emne fikk et eget selvdreid snellefeste jeg akkurat hadde lagd, og heller hadde lyst på den godstanga.

Ikke vet jeg om nøyaktigheten er bedre idag i et masseproduksjontempo, og eller emnene var dårligere eller mere unøyaktig bygd før, men med samme stang bygd om og om igjen så mener jeg at det aldri ble helt likt, selv med samme ringplassering.

Samme stang med noe off montering av ring på rygg, = litt annerledes, følte jeg, "trudde" jeg, den gang.

Var det jeg levde og åndet for da.

Kanskje Tom er inne på noe......... Litt slurv og en stang kan føles litt annerledes.

Desverre var dette en tid før konseptet "fluefiskehelt" ble kjent så noen referanser for hvor i lanskapet min erfaring var den gang kan jeg ikke vise til. Kanskje jeg i min grove vurdering her akkurat nå, har glemt faktorer som at jeg under de noe uhøytidlige omstendigheter brukte en annen snelle som påvirket mine egenutalte erfaringer.

Når jeg skriver at jeg heldigvis har glemt å tenke på slike ting så er det fordi jeg gir blanke idag.

Det tar meg ca 10 min så er jeg helt i dus med nesten hva som helst.

Desverre var dette i en tid da da jeg ikke hadde hørt om noen på dette forum og det var kun Pål  og Staffan som lyder kjent.

Hadde ingen referansepunkter å sikte til heller så mine erfariniger ble kun mine, og broder Glenn selvfølgelig.

Men igjen det var den gang jeg levde og åndet for det, dermed kommentaren vil du legge merke til det så kanskje du vil, eller kanskje man ønsker det.

No bedre en det kan jeg ikke forklare det :P

Ps: Litt tåpelig egentlig, men det skal nevnes at liner var dyre den gang åsså.

En stang ble oftere rebygd en at line ble skiftet, så har vi ihvertfall tatt med det i regnestykket åsså.

Så , ja samme line , samme stang.

For de som husker, en isblå Hardy line og en som het gold. Var favoritt trur jeg ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 140
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Et par dager siden jeg leste og kommenterte her.. Føler for å kommentere igjen.. Men litt vanskelig å vite hvordan jeg skal svare og hva jeg skal skrive. Jeg er litt enig med alle... Kansje mest enig med Robban. Det skal ikke så mye til før ting forandrer seg på utstyret... hvorfor og hva???? Det bare er sånn.

Uansett.. For det første: Jeg er iallefall enig med Tom i at carbonstenger variereri actionsform i samme klasse. Jeg er så helsig at jeg har prøvd mange "like" stenger og kan bekrefte det.. DVS det er noe jeg har erfart, og diskutert med personer som lager og impoerterer og utvikler disse.. At Tom tar opp dette og lurer på om andre har erfart lignende kan jeg derfor ikke forstå fortjener mobb og pes for. At andre er uenige får så være.

For det andre: Når det gjelder liner, har jeg ikke erfart de forskjellene.. Mulig det kan være slik.. Hvis Stein Grønberg (som jeg har stor respekt for) måler liner før salg pgaforskjeller, tror jeg det kan være slik.

Fortommer står jeg fortsatt for! Det er til og med vist gjennom tester (husker ikke hvor og når).

For å spe litt bensin på det diskusjonen handler om .... ulikheter i produksjoner! I en periode jeg var med og utvikle utstyr, ble det hevdet at koeranskproduserte stenger var mere stabile (like) i produksjonen enn amerikanske!!!! Jeg har ingen fasit på dette.. Bare viser til at "noen sentrale" personer hevdet det  ;D ;D ;D ;D ;D. IGJEN!!!! Jeg sier ikke at den ene stanga ikke er bedre enn den andre. Men to stenger kan være ulike. Muligens det er marginalt!. I tillegg er den ene stanga kansje gullstanga for den ene og den andre for den andre.. Det viktigste tross alt er å kjenne sin stang, sette den opp med rett snøre og fortom for sitt fiske og "kjenne utstyret. Faktisk aner jeg "uten at jeg vet det sikkert" at dette var egentlig det Erik mente også,,, og at det var dette Robban gjennom mystiske vrier ville påpeke (beklager hvis jeg tillegner dere meninger som er feil!)

Forskjeller er det så lenge ikke stengene blir digitale ..... den dagen gir jeg opp. Jeg er analog!

Enda engang til slutt. Stenger kan være som de er.. Snører også - jeg for tilegne meg egenskapen og trimme snøret slik jeg vil ha det... Men fortom... der skal jeg faan vite hva jeg benytter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarer ikke å hente frem noe anger her. Om jeg så prøver. Det går ikke an å komme med noe ovenfor Tom på en særiøs måte. Det er han ikke interesert i. Han kunne ikke godta at noen hadde veid noen snører og funnet de forskjellige.

Det måtte bevises.

Da er bordet dekket for slikt. Og slik vil det bli for alltid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med deg Ruffen.. Først skriver Tom at det er forskjeller på snører.. Når du skriver at det er forskjeller på VED - hans favorittsnøre blir han skeptisk.. Skjønner at du blir irritert på det..

Men den uenigheten til tross. Jeg synes Tom er inne på noe med tråden sin, og spørsmålene... Interesant diskusjon er det.

Men det handler ikke om at hvis han har rett så må man teste 75 snører og 30 snører før kjøp (noe Erik har rett i .... husker riktignok ikke rekkefølgen her hehe)

Det handler om nyanser ... gjerne ubetydelige .. men interesant synes jeg det er. Akkurat som Erik har heller ikke jeg talentet som kreves til å utnytte eller merke de store forskjellene (da forutsetter jeg at Erik snakker sant om egne ferdigheter ;D). Men jeg har helt klart merket forskjeller og ikke minst målt de.

Føler det blir feil å komme med eksempler i og med at jeg har vært bundet opp mot merker. Men kan nevne at min kompis kjøpte seg engang ei metoilus 9 fot klasse 5. Jeg ble så hodestups forelsket i hans stang, at jeg selv også anskaffet meg.. I det tilfellet var forskjellene svært store den gangen. I mine øyne innehar han ei gullstang!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir ufattelig vanskelig for meg å gjøre meg opp erfaringer på dette området. Jeg kjøper aldri mer en en stang av samme type. Jeg er ikke en rik mann.  Og kompisene mine kjøper gjerne noe helt annet. Snører bruker jeg opp før jeg kjøper nye og da er jeg ikke i stand til å kjenne forskjell på ørsmå nyanser. Så flink er jeg dessverre ikke.

Mitt beste snørekjøp har vært expirience (eller hvordan det i helvete staves) til nå. Jeg kappet det en liten meter i front må jeg innrømme i sterk motvind på nz. Kommer til å kjøpe et nytt til denne sesongen som dessverre snør ned.

Tror neppe jeg klarer å kjenne forskjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kastet mye med experience (eller hvordan det skrives hehehe) i innledningen. Jeg ville nok også kappet av det endel i fronten til mitt fiske nå. Der er vi enige. Det gir også et mye større slingringsmonn på fortomsoppbygging. Noe som også er endel av snøret - jeg føler får for lite oppmerksomhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Jeg fatter ikke helt at det kan være så store forskjeller jeg. Nesten så man skulle tro at det er umulig å vite hva man kjøper...

At det er større forskjell på to stenger som er produsert i forskjellig omgang enn to som er fra samme produksjon er ofte riktig. Men så store forskjeller som det blir beskrevet har jeg til gode å oppdage. Litt ja, men så mye at den ene får ei godstang og den andre ei middelmådig, nei det skjønner jeg ikke. I alle fall ikke når man kaster med et snøre. Da blir nemlig forskjellen mindre jo lenger opp i stanga forskjellen er. Mer utslag på frekvens, men mindre påvirkning under selve kastinga. Correct me if I'm wrong. Syns rett og slett det dras frem litt for mye gammelt og spesielt utstyr for å underbygge påstander. Mål noen Reaction, Fario, Cross S1, Sage osv... Tipper det ikke er veldig store utslag. Og enda mindre med snøre på.

Min erfaring er at det med snører er samme sak. Samme produksjon, himla små forskjeller. I alle fall på toppsnører.

Men det kan selvsagt, som jeg har sagt før, være at jeg mangler det talentet som skal til. Butt butt, e har'a pælma litt e å.  :o

Fortom derimot... grrrrrrrrrrr!

PS. Når det er sagt, så fant jeg ei stang i fjor som ikke var som de andre. Med andre ord et unntak som bekreftet regelen. Den blei mi.  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Opplevd store forskjeller etter å ha mottatt deler etter brudd. Den "værste" var en Orvis trico for 20 år siden. Var den beste stanga mi på den tia. Et brudd i toppdelen gjorde at jeg måtte erstatte denne. Stange ble helt forandret, og jeg solgte hele dritten. Det samme skjedde en 15,1' Sage Gr IV.... Irritabelt.

Ps. Vision snøre ja :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Et seriøst svar. Når jeg kjøpte et vision e/d så hadde Stein på Grønnberg Sport veid alle disse for å kunne tilby det du spurte etter. Det varierte veldig. Men dette er gammelt nytt og det vet du.

Det stemmer det!  :)

For noen år siden var Vision ED #5 et av de tillatte snørene i 5'ercupen. Etter hvert begynte det å bli mye snakk i miljøet om at klumpvektene på disse snørene varierte mye. Jeg lurer på om det kanskje var Johnny S i Tromsø som først ble klar over det. Dette ble diskutert mye på Flufiske.net (den gang det var noe aktivitet der), for de som vil søke det opp. Jeg skriver etter hukommelsen nå, så det kan være noe jeg ikke husker helt eksakt i dette innlegget. For å unngå at noen brukte et #6 snøre eller en abnorm feilproduksjon, så fastsatte Castingforbundet en maksgrense for klumpvekten. Om jeg husker rett, så kunne klumpvekten på Vision ED variere med rundt 3 gram. De som konkurrerte i 5'ercupen ville gjerne ha snører som veide opp mot maksgrensen, men ingen av oss har råd til å kjøpe en mengde snører for kun å bruke de som lå nærmest opp mot maksgrensen. Stein Grønberg veide de snørene han hadde fått inn. De tyngste ble solgt til 5'ercupdeltagere, mens de letteste ble solgt til en meget sympatisk pris til fiskebruk. Om jeg husker helt feil, så får jeg nok høre det!  ;) Jeg husker at jeg var så heldig å få et snøre som lå klint opp mot maksgrensen, uten at det hjalp meg noe særlig i konkurransene!  ;D Det var fremdeles de beste som vant!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Fantastisk diskusjon!

Jeg starter sesongen med en ny innkjøpt loomix IMX og en sage gIII. Det er 20 år siden sist og jeg er svært spent på hvordan dette blir. Blir det slik jeg husker??? Kaster jeg lengre, får jeg mer fisk, blir jeg nostalgisk, blir jeg overasket, skuffet eller hva? Spennende blir det og ikke minst litt billigere.

Bare 2 mnd igjen her i nord før jeg er i gang.

Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse variasjonen tror jeg det er fornuftig å innse at finnes.

At det betyr allverden gjør det så klart ikke,men at de er der tror jeg

de fleste som tar seg tid til å studere det også vil se.

Jeg antar at mange tror at fluesnøret er helt rundt også?

Ta et micrometer og sjekk. ;D

Da begynner man å tenke over ekstruderingen og hele den prosessen.

Jeg personlig tror ikke at det er så nøyaktig som andre kanskje mener at det er.

Da er det ikke rart at man kan si som vi flere ganger har sagt på kastebrygga,

snøret ditt var bedre å kaste med......

Hvor nøye eller perfekt er det mulig å få det?

Er alle stengene vi kjøper idag eksakt like lange også?

Har alle samme ringplassering og mengde lakk i toppdelen?

Hvordan fordeler ryggdelen av klinga seg i hvert enkelt tilfelle.

Dette har jeg opplevd såpass mange ganger,så for min del,ikke noen nyhet.

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle og enhver må få kunne si sin mening om dette her.

Det som forundrer meg er at ikke fler sier noe om ulikhetene?

Jeg trodde,eller rettere sagt fremdeles tror at fluefiske har veldig mye med kasting å gjøre?

Veldig mye.Kansje mer enn veldig mye spør du meg.

Jeg er fullstendig klar over at et fåtall av oss har kastet med et antall av samme stang og snøre,

men jeg har gjort det,og derfor gir jeg også utrykk for det i denne tråden.

Om stangprodusenter hadde vært interessert i CCS så ville de brukt det.

Antageligvis så ville de ikke klare å kunne sette samme tall på alle stenger i samme stangserie?

Eller....

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nok ikke det betyr allverdens for særlig mange Tom, og som Erik sier, om de skulle fingått etter på hvert snøre og hver stang, så ville det ikke vært gjennomførbart å selge stoffet. Kan godt hende det er mulig å kjenne forskjell på snører og stenger av samme type, men for de aller fleste har det null og niks å si tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fullt mulig,og enn så trist det nå engang er i mine øyne så tror jeg du har rett i at det ikke betyr allverden

for særlig mange Jan.

Men tenk da på om at hvis hver eneste stang hadde blitt merket med sin CCS verdi så tror jeg for min del

at det hadde hatt mer enn null og niks å si.

Da kunne folk få vite hva de kjøper?

Det koster for mye,og jeg antar at ingen av dem tør heller...

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Det står: "ERN 5,5 / AA 65" og du måler ERN 5,4 / AA 64. Er det reklamasjonsrett det da? Kunne blitt mange artige diskusjoner med kunder om de har målt riktig eller ikke...

Det handler nok ikke om å tørre eller ikke, men om alt det unødvendige det fører med seg. F.eks. at det blir dyrere for alle fordi noen bare MÅ ha det slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ganske sikker på at dersom dette av allmuen hadde blitt oppfattet som et faktisk problem, så hadde det blitt gjort noe med. Til dags dato har jeg aldri hatt problemer med annet enn en splitcanestangjeg fikk bygd for meg, som viste seg å trives best med en klasse tyngre enn det jeg bestilte, og det er heller ikke noe stort problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står: "ERN 5,5 / AA 65" og du måler ERN 5,4 / AA 64. Er det reklamasjonsrett det da? Kunne blitt mange artige diskusjoner med kunder om de har målt riktig eller ikke...

Det handler nok ikke om å tørre eller ikke, men om alt det unødvendige det fører med seg. F.eks. at det blir dyrere for alle fordi noen bare MÅ ha det slik.

Nei Erik,ikke enig med deg.

Stangserien variere med større variasjon enn det du oppgir og viser som eksempel.

Det er jo liksom det som er greia her

Og derfor så er nødvendigheten der,men så klart både du og jeg vet at dette aldri kommer

til å bli noe stangleverandørene vil bruke.

Jeg er ikke enig i det hele tatt at det ville være unødvendig,men faktisk veldig nyttig.

At det blir for dyrt,og at de fleste ikke tør er nok mer sannheten etter min mening.

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Er du av prinsipp uenig?

Jeg sa:

Det handler nok ikke om å tørre eller ikke, men om alt det unødvendige det fører med seg.

Sa jeg at det ikke kunne være nyttig? Det kan det nok, men veid opp mot alt det CCS fører med seg så er det ikke aktuelt for de aller fleste pr. i dag. Men det finnes stenger med dette påtrykt. Trodde du visste det jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har desverre blitt en relativt oval person med ei kroppsvekt noe høyere enn jeg gjerne skulle skryte av. Jeg fant ei bukse på dressmann som satt som et skudd

. Det var ei gullbukse. Min fantastiske kone skulle på bytur(passet utmerket da vinterettermiddagen besto av tre interesante oppgjør i premier league.) Jeg skrev opp vitale numre, og hun skulle suplere buksehylla mi.  Dere har nå alle skjønt at det ble skivebom.

Poenget mitt er ikke at stenger blir skivebom. Poenget er at de ikke er like. Jeg synes ikke Tom trenger å konkludere på det. Jeg synes det er en fascinerende sak. Er det flere som yar opplevd blinkskudd????

Jeg synes det er mere tåpelig at enkelte skal hause opp enkeltstenger av et eller annet merke som alle plutselig egentlig skal like noen ganger (moter). Smaken er som baken. Noen liker mora og andre liker oldemora.

Jeg tror ikke Tom mener her at det er fatale ulikheter på stenger (eller?). Likevel er eet et interesant tema.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jo sett ccs målinger av samme type stang, utført av forskjellige folk, og det er ulike tall de kommer opp med.

Om årsaken er at stengene faktisk er ulike, eller om målingene er gjort ulikt, er umulig å si, men jeg kjenner at jeg ikke klarer å engasjere meg i dette.

Enten jeg har anskaffet ei stang i klasse 3 eller 5, 8 fot eller 9 fot ; jeg har aldri opplevd det som noe problem å finne snøre i samme klasse som passer til stanga.

Om stang eller snøre egentlig ikke er i den klassen som er oppgitt så driter jeg faktisk i det også, så lenge de er egnet til det fisket jeg bedriver. Jeg foretrekker å ha fokus på fisket, fremfor slike detaljer  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jo sett ccs målinger av samme type stang, utført av forskjellige folk, og det er ulike tall de kommer opp med.

Om årsaken er at stengene faktisk er ulike, eller om målingene er gjort ulikt, er umulig å si, men jeg kjenner at jeg ikke klarer å engasjere meg i dette.

Enten jeg har anskaffet ei stang i klasse 3 eller 5, 8 fot eller 9 fot ; jeg har aldri opplevd det som noe problem å finne snøre i samme klasse som passer til stanga.

Om stang eller snøre egentlig ikke er i den klassen som er oppgitt så driter jeg faktisk i det også, så lenge de er egnet til det fisket jeg bedriver. Jeg foretrekker å ha fokus på fisket, fremfor slike detaljer  :)

Jasså, så når fuglene kvittrer, døgnisene klekker og ørreten vaker, så tenker du ikke på om ERN og AA står i forhold til 1,5 x klassifiseringen av ditt AFTM-snøre i klasse 5?  Er det det du prøver å si? Liksom. Ha, ha, ja du kunne vel like gjerne fisket med sluk du!

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...